Bekijk volle/desktop versie : Sarah daagt Nederland voor gerecht na Somalisch drama



30-09-2014, 11:27
Op haar zestiende werd de Nederlandse Sarah meegelokt door haar moeder. Met de smoes 'oma is ziek' moest ze mee naar Somalië, de geboortegrond van haar ouders. Daar werd ze uitgehuwelijkt aan een neef. Toen ze na jaren wist te ontsnappen, bood de Nederlandse ambassade haar geen hulp. Nu wil Sarah (20) de staat dagvaarden voor het schenden van het kinderrechtenverdrag.

Het begon ermee dat het thuis niet goed ging. "Op mijn twaalfde moest ik plots een hoofddoek dragen - ik had geen keus. Na drie jaar begon ik te rebelleren. Mijn moeder sloeg me, maar dat hielp niet."

Haar vriendinnen waarschuwden Sarah al, toen ze hoorden van het geplande bezoek aan Somalië. "Ze gaat je erin luizen." Achteraf gezien vindt Sarah het 'stom' dat ze dacht dat haar moeder zoiets niet zou doen. "Het gebeurt zo vaak, het is niets nieuws."

Paspoort
"Mijn oma, die niet echt ziek bleek, was boos dat mijn moeder mij meegenomen had. Het was daar oorlogsgebied: bomaanslagen, kogels die langs je heen zoeven, mensen die gewoon doodgingen. Ik wilde terug. Mijn moeder zei: 'Zie het als een tussenjaar.' Toen ze vertelde dat ik met een neef zou trouwen, geloofde ik haar niet. 'Nee joh. Ik ben zestien', probeerde ik nog. Maar ze was heel beslist. 'Je kunt hoog en laag springen.' Zij had mijn paspoort."

"De dag van het huwelijk was een nachtmerrie. Ik dacht niks, ik zag niks - ik zat daar gewoon, in een jurk, met die man. Toen iedereen wegging, heb ik de huwelijkstaart gepakt, en een emmer, en ben ik naar een slaapkamer gerend. Zo, met de deur op slot, dacht ik wel te kunnen overleven tot iemand me kwam redden. Maar na twee dagen werd de hitte en de stank me teveel, en toen mijn moeder op de deur klopte, gaf ik toe."

'Kinderverkrachter'
"Hij deed twee weken niks. Maar op een dag werd hij helemaal boos. 'Ik heb al dat goud niet betaald om jou hier tv te laten kijken en jezelf vol te eten.' Ik was heel naïef. 'Hoe bedoel je?' zei ik, 'doe niet zo gek joh! Ik ga je aanklagen, jij bent een kinderverkrachter.' Die avond verkrachtte hij me. Wat het meest pijn deed, was dat hij verbaasd opmerkte: 'Je moeder zei dat je geen maagd meer was.' Hij was gewelddadig, maar sloeg me niet elke dag."

Na een jaar of anderhalf lukte het Sarah eindelijk te ontsnappen naar de ambassade in Ethiopië. "Die deed meteen heel ingewikkeld om me binnen te laten. Nee, natuurlijk had ik geen paspoort, dat heeft die man. Ik zei: 'Ik zat daar-en-daar op school.' Ik lijk misschien op een Somalische, maar ik ben gewoon Nederlands. Het werd een soort kruisverhoor. Ik ben vier keer langs geweest, heb met stoelen gegooid, maar ze stuurden me terug. 'Wacht maar twee maanden, tot je achttien bent', zeiden ze."

"Eenmaal terug raakte ik verslaafd aan slaappillen. Toen ik opkrabbelde, kreeg ik een baantje, en kon ik via internet hulp zoeken in Nederland. Zo kwam ik Shirin (Musa, oprichter van Femmes for Freedom, red.) tegen, die een ticket voor me regelde, en me op Schiphol opwachtte."

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3759084/2014/09/30/Sarah-daagt-Nederland-voor-gerecht-na-Somalisch-drama.dhtml