Bekijk volle/desktop versie : Jezelf niet boven je eigen vermogen belasten



25-09-2014, 17:45
Jezelf niet boven je eigen vermogen belasten


Aboe-Hoerayrah 'Abd ar-Rahmân ibn Sakhr overleverde: “Ik heb de Profeet horen zeggen: ” Datgene wat ik jullie verboden heb, vermijdt het. En datgene wat ik jullie heb opgedragen, komt het na, voorzover jullie daartoe in staat zijn. Degenen (die) vóór jullie (waren) zijn te gronde gegaan door hun vele vragen en meningsverschillen met hun Profeten.” (Al-Buchari & Muslim)
Uitleg

► Datgene in de zinsdelen ‘Datgene wat ik jullie verboden heb’

Dit duidt in het Arabisch op het onvoorwaardelijk accepteren van de bevelen van de Profeet
. De zaken die de Profeet verboden heeft dienen dus in hun geheel vermeden
te worden en niets van deze verboden zaken mag men verrichten, en iets vermijden vergt
minder inspanning dan het verrichten ervan, dit is een bekend feit onder de mensen.

► Datgene wat ik jullie heb opgedragen’

Wat betreft datgene wat opgedragen wordt, heeft de Profeet gezegd: “En datgene
wat ik jullie heb opgedragen, verricht het, voorzover jullie daartoe in staat zijn.”

Datgene wat opgedragen is, is een te verrichten daad. Men kan het daarmee zwaar hebben.
Daarom heeft de Profeet dit beperkt tot iemands capaciteit, dit op basis van zijn
uitspraak: “Komt het dan na, zover jullie daartoe in staat zijn.”

Wat leert deze overlevering ons

► De verplichting om datgene wat de Profeet heeft verboden te vermijden, en om de verboden van Allah prioriteit te geven, dit in het geval er geen bewijs bestaat voor het feit dat het hier gaat om een afgeraden zaak.

► Het is niet toegestaan om één van de verboden zaken te verrichten. Sterker nog men dient alle verboden zaken te vermijden, zolang hier geen sprake is van een noodgeval waardoor het toelaatbaar wordt om deze daad te verrichten.

► De verplichting om datgene te doen wat de Profeet ons heeft opgedragen, dit in geval als er geen bewijs voor het feit dat het hier gaat om een aanbevolen zaak.

► Men is niet verplicht datgene te verrichten wat buiten zijn vermogen is.

► Het gemak van deze godsdienst. De Islam legt iemand alleen datgene op wat binnen zijn vermogen ligt.

► Wie niet in staat is een deel van datgene wat hem is opgedragen te verrichten, voor hem is het voldoende om daarvan datgene te verrichten waartoe hij wel in staat is. Dus wie het gebed niet staand kan verrichten, mag dit zittend doen. Wie niet zittend kan bidden, mag op zijn zijde bidden. En wie in staat is de roekoe' te verrichten, hoeft dit niet te doen en kan volstaan met het op en neer bewegen van zijn hoofd. Dit geldt ook voor alle andere daden van aanbidding. Men verricht deze zover hij daartoe in staat is.

► Het is niet wenselijk om te veel vragen te stellen. Want te veel vragen stellen (vooral in de tijd van de openbaring) kan wellicht leiden tot het verbod op iets wat daarvoor niet verboden was of tot het opleggen van iets wat daarvoor niet verplicht was. Men moet zich tijdens het vragen beperken tot datgene wat hij nodig heeft en niet meer.

► Te veel vragen stellen en het verschillen van mening met de profeten behoren tot de oorzaken waardoor men te gronde gaat, zoals degenen vóór ons die hierdoor te gronde zijn gegaan.

► De waarschuwing tegen het te veel stellen van vragen en het hebben van meningsverschillen, omdat dit heeft geleid tot vernedering van de mensen vóór ons. Als wij dat ook zouden doen, zullen wij ook te gronde gaan zoals hen.


En Allah is Degene die tot succes leidt

30-06-2019, 15:00


Z