Bekijk volle/desktop versie : Vraagje? Op kamers?



Pagina's : [1] 2

14-03-2005, 15:34
Hey hey,

Ik heb een vraagje.Onlangs las ik hier ergens op het forum dat opjezelf wonen haram is(werd ook bewijs bij geleverd enzo). Maar goed, mijn probleem is namelijk dat ik ga studeren en de plaats waar ik ga studeren is op zo'n ongeveer 2 a 3 uur reisafstand, dit is echter belachelijk veel als ik dit elke dag zou moeten afleggen. Vroeg opstaan laat thuis etc. En heb eigenlijk geen idee wat ik er nou mee moet, we kunnen namelijk moeilijk met het hele gezin verhuizen zodat ik alsnog gewoon thuis woon, mijn pa heeft namelijk zijn verplichtingen.
Is er nog iemand die tips voor me heeft?

Liefs

15-03-2005, 11:30



Citaat door GEkkie20:
Hey hey,

Ik heb een vraagje.Onlangs las ik hier ergens op het forum dat opjezelf wonen haram is(werd ook bewijs bij geleverd enzo). Maar goed, mijn probleem is namelijk dat ik ga studeren en de plaats waar ik ga studeren is op zo'n ongeveer 2 a 3 uur reisafstand, dit is echter belachelijk veel als ik dit elke dag zou moeten afleggen. Vroeg opstaan laat thuis etc. En heb eigenlijk geen idee wat ik er nou mee moet, we kunnen namelijk moeilijk met het hele gezin verhuizen zodat ik alsnog gewoon thuis woon, mijn pa heeft namelijk zijn verplichtingen.
Is er nog iemand die tips voor me heeft?

Liefs
gewoon op kamers....

welk bewijs dat het haram is ze3ma?

15-03-2005, 12:15

Citaat door Agadir2004:
gewoon op kamers....

welk bewijs dat het haram is ze3ma?
Ze3ma? welk bewijs? kan jij het tegendeel leveren?

Je kan ook een andere studie doen? Zelfde studie dichter bij huis?

15-03-2005, 12:46

Citaat door Ayred:
Ze3ma? welk bewijs? kan jij het tegendeel leveren?

Je kan ook een andere studie doen? Zelfde studie dichter bij huis?
ik kan niet het tegendeel leveren.
maar ben wel benieuwd naar het bewijs zwart op wit.

16-03-2005, 02:26



Citaat door Agadir2004:
ik kan niet het tegendeel leveren.
maar ben wel benieuwd naar het bewijs zwart op wit.
Name Najib -
Title Re: Can Women Live Alone?

Question Asalaam alaikoem A few days ago you answered my question about a woman who is living alone (reference: G3HQ5T). This is what you said: "There is nothing in Islam which prohibits a woman or a group of Muslim women to live alone as long as there is a religiously acceptable reason for being alone such as when the woman has no relatives or when she is divorced with neither relatives nor children to live with." My question is: what is religiously acceptable? Is a woman whit good behauvior allowed to live alone just because she wants to be independent? Is a woman allowed to live alone if she wants to study in another far city? Djazakallah ou gharain for your answer.

Date 1/12/2004

Mufti
Dr. Rif`at Fawzi

Answer

Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear questioner, thank you very much for having confidence in us, and we hope our efforts, which are purely for Allah's Sake, meet your expectations.

Responding to the question, Dr. Rif`at Fawzi, former professor of Shari`ah at Cairo Univ., states the following:

“The religiously acceptable reason referred to in the previous answer is the religious necessity that warrants the woman to live alone. For example, a woman can be forced to live alone in case she has no mahrams to live with, and this is considered a religious necessity and a ‘religiously acceptable reason…’ All in all, the issue of necessity is not of a general concept, and that is why it should be judged by every single situation which arises as every issue requires a separate explanation and a separate ruling.

Coming to the second main point in the question, I can say that the woman is permitted to live alone and in another city as long as the following conditions are met:

1-If the woman is forced to live there and there is no way for her to live and study along with her family.

2-She is to seek a Mahram in that city, and in case she can’t find a Mahram to live with, she should seek the possibility of being accompanied by a member of her family in the other city in case there is no resident mahram to accompany her in that new city.

3-Under all circumstance, the woman’s safety and security should be ensured.

4-If there is no way out, and the woman is obliged to live alone to study in another city, then it depends on the subjects she is going to study, and whether they are essential or not, and here, I think it is preferable from the woman’s side to tell us about the study which warrants her to do so, and based on what she will say we will issue the fatwa based on what will be said.”

If you have any further questions, please don't hesitate to write back!

May Allah guide you to the straight path, and guide you to that which pleases Him, Amen.

Allah Almighty knows best.

Fatwa Editor: El-Sayed Ameen.

16-03-2005, 03:20
Neem een familielid mee?
Zoek een woonruimte die je kunt delen met een meisje ( moslima )

Groetjes
Blue

16-03-2005, 12:51
Maar een moslima meenemen kan dan toch eigenlijk ook niet?

Familielid zit er helaas niet in, ieder heeft zijn verplichtingen en ik vind het doodzonde om een andere studie te moeten nemen alleen vangwege dit Ik had zelf namelijk ook al voorgesteld of mijn broer en ik samen een huisje zouden kunnen delen maar dit is helaas onmogelijk en bij fam intrekken kan niet want heb geen fam wonen

16-03-2005, 13:42

Citaat door GEkkie20:
Maar een moslima meenemen kan dan toch eigenlijk ook niet?

Familielid zit er helaas niet in, ieder heeft zijn verplichtingen en ik vind het doodzonde om een andere studie te moeten nemen alleen vangwege dit Ik had zelf namelijk ook al voorgesteld of mijn broer en ik samen een huisje zouden kunnen delen maar dit is helaas onmogelijk en bij fam intrekken kan niet want heb geen fam wonen
Mijn reistijd is ook tussen de 2 en 3 uur. Het is vermoeiend maar ik blijf liever thuis wonen.

16-03-2005, 13:47
Zainab1 heb wel bewondering voor je hoor. Het is echt niet nix 2 tot 3 uur reizen. Ik blijf eerlijk gezegt ook liever thuis maar ben bang dat ik dat dagelijkse reizen op een gegeven moment gewoon niet meer ga volhouden. 'T is gewoon te vermoeiend

16-03-2005, 13:52

Citaat door GEkkie20:
Zainab1 heb wel bewondering voor je hoor. Het is echt niet nix 2 tot 3 uur reizen. Ik blijf eerlijk gezegt ook liever thuis maar ben bang dat ik dat dagelijkse reizen op een gegeven moment gewoon niet meer ga volhouden. 'T is gewoon te vermoeiend
Ja het is ook heel vermoeiend. Zeker als er 5 dagen les is of het eerste lesuur begint. Dan moet ik al om half 6 weg We moeten gewoon vroeg naar bedje toe en goed eten in de ochtend

16-03-2005, 13:55
Juist zainab1 maar ik vroeg me af he is het niet lastig als je soms laat thuis komt en dan nog met leerwerk zit want ik kan me helaas in de trein absoluut niet concentreren !

16-03-2005, 13:59

Citaat door GEkkie20:
Juist zainab1 maar ik vroeg me af he is het niet lastig als je soms laat thuis komt en dan nog met leerwerk zit want ik kan me helaas in de trein absoluut niet concentreren !
Ik kon voorheen ook niet zo goed concentreren, nu wel wat beter. Ik maak meestal mijn huiswerk op schoon in de tussenuren of in weekend/ vrije dag.

Als ik korte schooldag heb ga ik gewoon niet. Ik ga nl niet 5 uur heen en weer reizen voor 1 lesuurtje. Laatste tijd heb ik wel dat ik gewoon voor niets kom. Dat er niet word afgebeld of op internet word vermeld dat ik geen les. Daar heb ik wel hekel aan.

Het reizen is echt vermoeiend vooral als je de ene dag laat thuis kom en de volgende ochtend vroeg moet beginnen.

maar ja ik heb die beslissing genomen en moet nog wel een aantal jaar reizen. Gair inshallah.

16-03-2005, 14:22



Citaat door zainab1:
Mijn reistijd is ook tussen de 2 en 3 uur. Het is vermoeiend maar ik blijf liever thuis wonen.


Dan zit je echt wel zo in de trein...

16-03-2005, 14:24

Citaat door lilmizz:


Dan zit je echt wel zo in de trein...
Ik lees meestal een boekje, maar sochtends is echt moeilijk om wakker te blijven vooral als de rest van de coupe ligt de slapen

16-03-2005, 14:32

Citaat door zainab1:
Ik lees meestal een boekje, maar sochtends is echt moeilijk om wakker te blijven vooral als de rest van de coupe ligt de slapen
ja...logisch...

ThalasSs

Pagina's : [1] 2