Bekijk volle/desktop versie : Ja, er zijn veel racisten. Nee, ze zijn niet allemaal blank



23-09-2014, 19:35
Ja, er zijn veel racisten. Nee, ze zijn niet allemaal blank
door Tofik Dibi | apr 18 2014

Share on Tumblr submit
Het is fantastisch dat de discussie over racisme eindelijk hard gevoerd wordt, maar dat gebeurt nog wel te eenzijdig. Als we echt tot de kern willen komen, moet de discussie compleet zijn. Dat betekent dat niet alleen het racisme van rechts en het betuttelracisme van links benoemd en aangepakt moeten worden, maar dat ook het racisme binnen en tussen minderheden onderling in de schijnwerpers mag. En naast dat wit-tegen-zwartracisme belicht wordt, mag ook zwart-tegen-witracisme meer aandacht krijgen. Het racismedebat verdient meer real talk. Alle racistische pus moet eruit.

Zwarte Piet was vorig jaar de oerknal – vanaf toen was de poep pas echt goed gierend aan. Daarop volgde het ene na het andere racincident elkaar op: Jeffrey Koorndijk werd afgewezen bij een elektronicabedrijf omdat hij een “donker gekleurde neger” zou zijn, en dat Gordon een raciaal karikatuur maakte van Holland’s Got Talent-deelnemer Xiao Wang zal ook niemand ontgaan zijn. En dan er was er kort geleden natuurlijk nog het uit volle borst gebrulde “minder, minder, minder” van Geert Wilders en kornuiten.

Bij al deze gevallen van racisme is er één overeenkomst: de racist is wit, het slachtoffer gekleurd. Maar wie denkt dat racisme zich beperkt tot de roomblanke Nederlander versus de gepigmenteerde vergist zich lelijk. De gepigmenteerde Nederlander lust er ook geregeld pap van.

Kijk alleen al naar het populaire gebruik van 'azzi' – neger – door Marokkaanse Nederlanders voor donkere Nederlanders. In Marokko is het racismedebat overigens ook mondjesmaat aan het beginnen. Vorige maand is een landelijke campagne tegen racisme van start gegaan vanwege het toenemende aantal Afrikanen dat van de andere kant van de Sahara komt en op weg is naar Europa, maar in Marokko blijft hangen om daar te wonen en te werken. Een van de slogans op Facebook was “Je ne m’appele pas Azzi”, wat “Ik heet niet Neger” betekent. Een soortgelijke discussie is gaande in de Verenigde Staten, waar imam Dawud Walid strijdt tegen het gebruik van de term ‘abeed’, oftewel ‘slaaf’,xdoor Arabische Amerikanen om Afrikaanse Amerikanen aan te duiden.

Dichterbij huis is deze discussie nog enigszins taboe. En dat terwijl menig Marokkaanse Nederlander nog liever doodgaat dan zijn zoon of dochter met een van oorsprong Afrikaanse, Surinaamse of Antilliaanse partner te zien thuiskomen. Maar dat is niet het enige: een bezoekje aan internetfora voor Marokkaanse Nederlanders bewijst dat ze elkaar onderling ook als minderwaardige soort kunnen zien. Zo zijn de Riffi’s (Berbers uit het Rifgebergte in het noorden van Marokko) in de verhitte discussies vaak achterlijk en de Arabieren op hun beurt een stelletje goddeloze hedonisten.

Dat onderlinge racisme is ook te vinden binnen de Surinaamse gemeenschap, waar lichtgetinte Surinamers nog vaak neerkijken op donkergetinte Surinamers, en andersom. Veel Creoolse Surinamers gebruiken ‘djoeka’ – afstammelingen van Afrikaanse slaven die naar Suriname zijn verscheept – als scheldwoord voor Surinamers met een donkere huidskleur. Maar waar het racisme tussen minderheden echt openlijk en ongeremd wordt, is als het Hindoestanen betreft. Wie op Twitter op ‘xxxxxe’ – pakslaaf – zoekt, ziet jongeren van allerlei komaf alles wat maar Hindoestaans oogt uitmaken voor xxxxxe.

x


x

Als tijdens het uitgaan nog 1x een xxxxxe langs me heen loopt die een geur achterlaat waarvan k direct nuchter word k schop je.

— Dilowwbaby (@Dilowwking) February 9, 2014
x



Door alle recente publiciteit rondom racisme is ook het racisme van gekleurde Nederlanders tegenover witte Nederlanders zichtbaar geworden. Wit privilege bestaat. Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke witte Nederlander bewust meewerkt aan een racistisch Illuminaticomplot om de donkere medemens te onderdrukken – of dat er andersom geen onnodige hatelijkheid bestaat.

Racisme is te lang genegeerd, omdat vooral de donkere kanten van de multiculturele samenleving benoemd moesten worden. Er moet dus zeker flink gebruld worden over racisme van blanke Nederlanders tegenover niet-blanke Nederlanders. Maar het zou een grote fout zijn om de rekening te vereffenen door dezelfde luie generalisaties van het afgelopen decennium te kopiëren. Dan zouden oude racisten vervangen worden door nieuwe racisten.

23-09-2014, 19:39


Zoals ik altijd zeg, iedereen heeft zijn racistische addertje

23-09-2014, 19:53
Je hoeft ook niet blank te zijn om in de fantasiewereld van het racisme te leven.
Het punt is dat men vooral de minderheden tegen de meerderheid wil beschermen, als iemand het voorbeeld noemt van de blanke man die bij de Turkse bakker solliciteert is er onmogelijk sprake van racisme, hij kan geen Turks. (Kom met dit voorbeeld omdat het hier op m.nl te lezen was.)

Zwarte Piet mag niet meer, het moet een roetmop worden, raad eens welke mensen nog steeds niet blij zijn. Tja, roetmop is dan ook een term die je normaal probeert te vermijden.

Men viel over Gordon heen en een maand later vond kruidvat het nodig om met een sambalbal reclame te komen, toen geen woord. Dus het ligt best lastig dat racisme, eigenlijk is het ongrijpbaar.
Donkere man roept hé niger, dat is oké, Chinees mag dat niet... Chinees mag iets niet wat zwarte wel mag... dat is racisme en dit voorbeeld kan je met allerlei termen doen natuurlijk, dit voorbeeldje is uit een Jackie Chan film.

Mensen zijn vooral voor de eigen groep en hoe slimmer des te minder dat word. Of het heel slim is is een andere vraag natuurlijk
Je krijgt een elitaire eenzijdigheid waardoor anderen zich verdrukt en verkocht worden. Dit zal nooit echt verdwijnen, het op grote schaal mengen van volkeren is op lange termijn dus altijd een slecht idee. Mensen zijn zolang ze dingen als kleur nationaliteit afkomst en weet niet wat van onzin belangrijk vinden niet klaar voor menging.

23-09-2014, 20:05

Citaat door Reallover:
Ja, er zijn veel racisten. Nee, ze zijn niet allemaal blank
door Tofik Dibi | apr 18 2014

Share on Tumblr submit
Het is fantastisch dat de discussie over racisme eindelijk hard gevoerd wordt, maar dat gebeurt nog wel te eenzijdig. Als we echt tot de kern willen komen, moet de discussie compleet zijn. Dat betekent dat niet alleen het racisme van rechts en het betuttelracisme van links benoemd en aangepakt moeten worden, maar dat ook het racisme binnen en tussen minderheden onderling in de schijnwerpers mag. En naast dat wit-tegen-zwartracisme belicht wordt, mag ook zwart-tegen-witracisme meer aandacht krijgen. Het racismedebat verdient meer real talk. Alle racistische pus moet eruit.

Zwarte Piet was vorig jaar de oerknal – vanaf toen was de poep pas echt goed gierend aan. Daarop volgde het ene na het andere racincident elkaar op: Jeffrey Koorndijk werd afgewezen bij een elektronicabedrijf omdat hij een “donker gekleurde neger” zou zijn, en dat Gordon een raciaal karikatuur maakte van Holland’s Got Talent-deelnemer Xiao Wang zal ook niemand ontgaan zijn. En dan er was er kort geleden natuurlijk nog het uit volle borst gebrulde “minder, minder, minder” van Geert Wilders en kornuiten.

Bij al deze gevallen van racisme is er één overeenkomst: de racist is wit, het slachtoffer gekleurd. Maar wie denkt dat racisme zich beperkt tot de roomblanke Nederlander versus de gepigmenteerde vergist zich lelijk. De gepigmenteerde Nederlander lust er ook geregeld pap van.

Kijk alleen al naar het populaire gebruik van 'azzi' – neger – door Marokkaanse Nederlanders voor donkere Nederlanders. In Marokko is het racismedebat overigens ook mondjesmaat aan het beginnen. Vorige maand is een landelijke campagne tegen racisme van start gegaan vanwege het toenemende aantal Afrikanen dat van de andere kant van de Sahara komt en op weg is naar Europa, maar in Marokko blijft hangen om daar te wonen en te werken. Een van de slogans op Facebook was “Je ne m’appele pas Azzi”, wat “Ik heet niet Neger” betekent. Een soortgelijke discussie is gaande in de Verenigde Staten, waar imam Dawud Walid strijdt tegen het gebruik van de term ‘abeed’, oftewel ‘slaaf’,xdoor Arabische Amerikanen om Afrikaanse Amerikanen aan te duiden.

Dichterbij huis is deze discussie nog enigszins taboe. En dat terwijl menig Marokkaanse Nederlander nog liever doodgaat dan zijn zoon of dochter met een van oorsprong Afrikaanse, Surinaamse of Antilliaanse partner te zien thuiskomen. Maar dat is niet het enige: een bezoekje aan internetfora voor Marokkaanse Nederlanders bewijst dat ze elkaar onderling ook als minderwaardige soort kunnen zien. Zo zijn de Riffi’s (Berbers uit het Rifgebergte in het noorden van Marokko) in de verhitte discussies vaak achterlijk en de Arabieren op hun beurt een stelletje goddeloze hedonisten.

Dat onderlinge racisme is ook te vinden binnen de Surinaamse gemeenschap, waar lichtgetinte Surinamers nog vaak neerkijken op donkergetinte Surinamers, en andersom. Veel Creoolse Surinamers gebruiken ‘djoeka’ – afstammelingen van Afrikaanse slaven die naar Suriname zijn verscheept – als scheldwoord voor Surinamers met een donkere huidskleur. Maar waar het racisme tussen minderheden echt openlijk en ongeremd wordt, is als het Hindoestanen betreft. Wie op Twitter op ‘xxxxxe’ – pakslaaf – zoekt, ziet jongeren van allerlei komaf alles wat maar Hindoestaans oogt uitmaken voor xxxxxe.

x


x

Als tijdens het uitgaan nog 1x een xxxxxe langs me heen loopt die een geur achterlaat waarvan k direct nuchter word k schop je.

— Dilowwbaby (@Dilowwking) February 9, 2014
x



Door alle recente publiciteit rondom racisme is ook het racisme van gekleurde Nederlanders tegenover witte Nederlanders zichtbaar geworden. Wit privilege bestaat. Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke witte Nederlander bewust meewerkt aan een racistisch Illuminaticomplot om de donkere medemens te onderdrukken – of dat er andersom geen onnodige hatelijkheid bestaat.

Racisme is te lang genegeerd, omdat vooral de donkere kanten van de multiculturele samenleving benoemd moesten worden. Er moet dus zeker flink gebruld worden over racisme van blanke Nederlanders tegenover niet-blanke Nederlanders. Maar het zou een grote fout zijn om de rekening te vereffenen door dezelfde luie generalisaties van het afgelopen decennium te kopiëren. Dan zouden oude racisten vervangen worden door nieuwe racisten.
Dat heet marokkaanse humor. Wij drukken de pus persoonlijk uit elkaar

23-09-2014, 20:41


iemand publiekelijk zwartmaken door racistisch te zijn is niet hetzelfde als op internet iemand uitschelden voor zwarten

tofik hou je klep man serieus met je geslijm bij de hollanders altijd

23-09-2014, 20:43

Citaat door Cllash:
iemand publiekelijk zwartmaken door racistisch te zijn is niet hetzelfde als op internet iemand uitschelden voor zwarten

tofik hou je klep man serieus met je geslijm bij de hollanders altijd

23-09-2014, 20:51

Citaat door Reallover:
Ja, er zijn veel racisten. Nee, ze zijn niet allemaal blank
door Tofik Dibi | apr 18 2014

Share on Tumblr submit
Het is fantastisch dat de discussie over racisme eindelijk hard gevoerd wordt, maar dat gebeurt nog wel te eenzijdig. Als we echt tot de kern willen komen, moet de discussie compleet zijn. Dat betekent dat niet alleen het racisme van rechts en het betuttelracisme van links benoemd en aangepakt moeten worden, maar dat ook het racisme binnen en tussen minderheden onderling in de schijnwerpers mag. En naast dat wit-tegen-zwartracisme belicht wordt, mag ook zwart-tegen-witracisme meer aandacht krijgen. Het racismedebat verdient meer real talk. Alle racistische pus moet eruit.

Zwarte Piet was vorig jaar de oerknal – vanaf toen was de poep pas echt goed gierend aan. Daarop volgde het ene na het andere racincident elkaar op: Jeffrey Koorndijk werd afgewezen bij een elektronicabedrijf omdat hij een “donker gekleurde neger” zou zijn, en dat Gordon een raciaal karikatuur maakte van Holland’s Got Talent-deelnemer Xiao Wang zal ook niemand ontgaan zijn. En dan er was er kort geleden natuurlijk nog het uit volle borst gebrulde “minder, minder, minder” van Geert Wilders en kornuiten.

Bij al deze gevallen van racisme is er één overeenkomst: de racist is wit, het slachtoffer gekleurd. Maar wie denkt dat racisme zich beperkt tot de roomblanke Nederlander versus de gepigmenteerde vergist zich lelijk. De gepigmenteerde Nederlander lust er ook geregeld pap van.

Kijk alleen al naar het populaire gebruik van 'azzi' – neger – door Marokkaanse Nederlanders voor donkere Nederlanders. In Marokko is het racismedebat overigens ook mondjesmaat aan het beginnen. Vorige maand is een landelijke campagne tegen racisme van start gegaan vanwege het toenemende aantal Afrikanen dat van de andere kant van de Sahara komt en op weg is naar Europa, maar in Marokko blijft hangen om daar te wonen en te werken. Een van de slogans op Facebook was “Je ne m’appele pas Azzi”, wat “Ik heet niet Neger” betekent. Een soortgelijke discussie is gaande in de Verenigde Staten, waar imam Dawud Walid strijdt tegen het gebruik van de term ‘abeed’, oftewel ‘slaaf’,xdoor Arabische Amerikanen om Afrikaanse Amerikanen aan te duiden.

Dichterbij huis is deze discussie nog enigszins taboe. En dat terwijl menig Marokkaanse Nederlander nog liever doodgaat dan zijn zoon of dochter met een van oorsprong Afrikaanse, Surinaamse of Antilliaanse partner te zien thuiskomen. Maar dat is niet het enige: een bezoekje aan internetfora voor Marokkaanse Nederlanders bewijst dat ze elkaar onderling ook als minderwaardige soort kunnen zien. Zo zijn de Riffi’s (Berbers uit het Rifgebergte in het noorden van Marokko) in de verhitte discussies vaak achterlijk en de Arabieren op hun beurt een stelletje goddeloze hedonisten.

Dat onderlinge racisme is ook te vinden binnen de Surinaamse gemeenschap, waar lichtgetinte Surinamers nog vaak neerkijken op donkergetinte Surinamers, en andersom. Veel Creoolse Surinamers gebruiken ‘djoeka’ – afstammelingen van Afrikaanse slaven die naar Suriname zijn verscheept – als scheldwoord voor Surinamers met een donkere huidskleur. Maar waar het racisme tussen minderheden echt openlijk en ongeremd wordt, is als het Hindoestanen betreft. Wie op Twitter op ‘xxxxxe’ – pakslaaf – zoekt, ziet jongeren van allerlei komaf alles wat maar Hindoestaans oogt uitmaken voor xxxxxe.

x


x

Als tijdens het uitgaan nog 1x een xxxxxe langs me heen loopt die een geur achterlaat waarvan k direct nuchter word k schop je.

— Dilowwbaby (@Dilowwking) February 9, 2014
x



Door alle recente publiciteit rondom racisme is ook het racisme van gekleurde Nederlanders tegenover witte Nederlanders zichtbaar geworden. Wit privilege bestaat. Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke witte Nederlander bewust meewerkt aan een racistisch Illuminaticomplot om de donkere medemens te onderdrukken – of dat er andersom geen onnodige hatelijkheid bestaat.

Racisme is te lang genegeerd, omdat vooral de donkere kanten van de multiculturele samenleving benoemd moesten worden. Er moet dus zeker flink gebruld worden over racisme van blanke Nederlanders tegenover niet-blanke Nederlanders. Maar het zou een grote fout zijn om de rekening te vereffenen door dezelfde luie generalisaties van het afgelopen decennium te kopiëren. Dan zouden oude racisten vervangen worden door nieuwe racisten.
Bilal ibn Rabah [3] Arabisch : بلال بن رباح (AD 580-640), ook bekend als Bilal al-Habashi, Bilal ibn Riyah en ibn Rabah was een van de meest betrouwbare en loyale Sahabah (metgezel) van de islamitische profeet Mohammed . Hij werd geboren in Mekka en wordt beschouwd als de eerste muezzin , door Mohammed zelf gekozen. [1] [4] [5] Geboren als een slaaf, Bilal was een van de geëmancipeerde slaven bevrijd door Abu Bakr als gevolg van de islamitische leer van de slavernij ( zie standpunten van Mohammed over de slavernij ). Hij stond bekend om zijn prachtige stem, waarmee hij de mensen opgeroepen om hun gebeden . Hij stierf ergens tussen 638-642, toen hij iets meer dan zestig jaar oud was. Bilal ibn Rabah, steeg tot een positie van bekendheid in de islam . Zijn gerespecteerd gestalte tijdens de geboorte van de islam wordt vaak aangehaald door moslims als bewijs van het belang van pluralisme en raciale gelijkheid in de fundamenten van de religie


http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Bilal_Ibn_Rabah&prev=/search%3Fq%3Dbilal%2Bal%2Bhabashi%2Bwiki%26espv%3D 2%26biw%3D1366%26bih%3D667

23-09-2014, 21:01

Citaat door Abdul_Karim:
Je hoeft ook niet blank te zijn om in de fantasiewereld van het racisme te leven.
Het punt is dat men vooral de minderheden tegen de meerderheid wil beschermen, als iemand het voorbeeld noemt van de blanke man die bij de Turkse bakker solliciteert is er onmogelijk sprake van racisme, hij kan geen Turks. (Kom met dit voorbeeld omdat het hier op m.nl te lezen was.)

Zwarte Piet mag niet meer, het moet een roetmop worden, raad eens welke mensen nog steeds niet blij zijn. Tja, roetmop is dan ook een term die je normaal probeert te vermijden.

Men viel over Gordon heen en een maand later vond kruidvat het nodig om met een sambalbal reclame te komen, toen geen woord. Dus het ligt best lastig dat racisme, eigenlijk is het ongrijpbaar.
Donkere man roept hé niger, dat is oké, Chinees mag dat niet... Chinees mag iets niet wat zwarte wel mag... dat is racisme en dit voorbeeld kan je met allerlei termen doen natuurlijk, dit voorbeeldje is uit een Jackie Chan film.

Mensen zijn vooral voor de eigen groep en hoe slimmer des te minder dat word. Of het heel slim is is een andere vraag natuurlijk
Je krijgt een elitaire eenzijdigheid waardoor anderen zich verdrukt en verkocht worden. Dit zal nooit echt verdwijnen, het op grote schaal mengen van volkeren is op lange termijn dus altijd een slecht idee. Mensen zijn zolang ze dingen als kleur nationaliteit afkomst en weet niet wat van onzin belangrijk vinden niet klaar voor menging.
Helemaal mee eens AbouKalb
[video=youtube;tXRX-uotB3I]http://www.youtube.com/watch?v=tXRX-uotB3I[/video]

23-09-2014, 21:31

Citaat door Cllash:
iemand publiekelijk zwartmaken door racistisch te zijn is niet hetzelfde als op internet iemand uitschelden voor zwarten

tofik hou je klep man serieus met je geslijm bij de hollanders altijd
Waarheid doet pijn he? Racistje.

23-09-2014, 21:35
Rofik dibi is toch die meneertje die zwaar geflasht is door zijn groen links partijtje met destijds Femke Halsema de teef aan top ...

23-09-2014, 22:43

Citaat door Cllash:
iemand publiekelijk zwartmaken door racistisch te zijn is niet hetzelfde als op internet iemand uitschelden voor zwarten

tofik hou je klep man serieus met je geslijm bij de hollanders altijd
Dat 'zwartmaken' is inmiddels toch wel een besmette term ...