Bekijk volle/desktop versie : Is Jezus werkelijk God?



Pagina's : [1] 2

13-03-2005, 18:12


Zonder twijfel heb je vaak de bewering dat Jezus God is, gehoord: de tweede persoon in de ‘heilige drie-eenheid’. Terwijl de Bijbel, die de bron is van kennis over Jezus en de basis is voor de Christelijke doctrine, dit duidelijk tegenspreekt.

Wij verzoeken jullie de Bijbel te lezen om de volgende conclusies met ons te beamen:

God is Alwetend. Jezus daarentegen niet. Toen Jezus sprak over de Dag des Oordeels, gaf hij duidelijk aan dat hij hier beperkte kennis over had, zeggende: “Maar wanneer, op welke dag en welk uur, deze dingen zullen gebeuren… dat weet niemand. De engelen niet. Zelfs ik niet. Dat weet alleen de Vader.” (Marcus 13: 32)[1]

God is Alwetend. Zijn kennis is zonder enige beperkingen. Het feit dat Jezus, zoals ook zelf door hem wordt toegegeven, niet wist wanneer de Dag des Oordeels zou plaatsvinden is een duidelijk bewijs dat hij niet alwetend is en dat Jezus daarom God niet is.

God is Almachtig. Jezus daarentegen niet. Ondanks het feit dat Jezus vele wonderen verrichtte, gaf hij zelf toe dat de kracht om dit te doen niet van hemzelf afkomstig was, maar kwam van God. Hij zei: “Het is waar wat ik zeg. De Zoon kan niets uit zichzelf. Hij doet alleen wat zijn Vader hem voordoet.” (Johannes 5: 19)

Verder zegt hij: “Ik kan niets uit mijzelf. Ik oordeel zoals God het mij zegt. Mijn oordeel is eerlijk en rechtvaardig. Het gaat niet om wat ik wil, maar om wat Hij wil, want Hij heeft mij gestuurd.” (Johannes 5: 30)

Niet alleen is God Almachtig, ook is Hij de bron van alle macht en soevereiniteit. Het feit dat Jezus, zoals ook zelf door hem wordt toegegeven, niets uit zichzelf deed is een duidelijk bewijs dat hij niet almachtig is en dat Jezus daarom God niet is.

God heeft geen god. Jezus daarentegen wel. God is de Ultieme Rechter en Degene tot Wie de toevlucht wordt gezocht. Hij Zelf roept geen anderen aan, noch verricht Hij het gebed voor hen. Jezus echter gaf toe dat hij God aanbad en voor hem het gebed verrichtte. Hij zei: “Ga naar mijn broeders en vertel hun dat ik terugga naar mijn Vader, die ook jullie Vader is. Naar mijn God die ook jullie God is.” (Johannes 20: 17)

Er is ook overgeleverd dat hij aan het kruis zou hebben gezegd: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?” (Mattheüs 27: 46)

Als Jezus werkelijk God was, dan zou dit ook op de volgende wijze gelezen kunnen worden: “Mijzelf, mijzelf, waarom hebt U mij verlaten?” Zou dit geen pure nonsens zijn? Toen Jezus het ‘Onze lieve Heer’ gebed verrichtte (Lucas 11: 2-4) verrichtte hij toen het gebed voor zichzelf? Toen hij in de tuin Gethsemane bad: “Vader! Als het mogelijk is, laat deze beker aan mij voorbijgaan. En toch… niet wat ik wil, maar wat U wilt.” (Mattheüs 26: 36-39)

Was Jezus toen tot zichzelf aan het bidden? Het feit dat Jezus, zoals uit zijn eigen daden en uitspraken blijkt, God aanbad en het gebed voor hem verrichtte is een duidelijk bewijs dat hij God niet is.

Volgens de Bijbel is God onzichtbaar voor de mensen. Jezus daarentegen was van vlees en bloed. Duizenden hebben Jezus gezien en gehoord, terwijl hij zelf zei dat dit met God niet mogelijk is: “Geen mens heeft God ooit gezien.” (Johannes 20: 17)

“God is geest, en we kunnen hem alleen aanbidden als onze aanbidding geestelijk en echt is.”
(Johannes 4: 24)

Het feit dat Jezus heeft gezegd dat niemand God ooit heeft gezien, terwijl zijn volgelingen hem hebben gezien en gehoord is een duidelijk bewijs dat Jezus God niet is.

Niemand is groter dan God en niemand kan Hem vertellen wat Hij moet doen. Jezus daarentegen erkende dat er Iemand was die groter was dan hem, wiens wil los stond van de zijne. Wellicht het duidelijkste bewijs dat aantoont dat Jezus en God niet gelijk zijn, en dus niet hetzelfde, komt uit de mond van Jezus zelf toen hij zei: “De Vader is groter dan ik.” (Johannes 14: 28)

Toen iemand hem aansprak met ‘goede meester’, antwoordde hij: “Besef je wel wat je zegt, als je mij ‘goed’ noemt? Er is toch niemand goed, behalve God?” (Lucas 18: 18-20)

Verder maakt Jezus duidelijk onderscheid tussen zichzelf en God toen hij zei: “Want ik ben van God uit naar jullie toe gekomen. Ik ben niet uit mezelf gekomen, maar God heeft mij gestuurd.” (Johannes 8: 42)

Jezus gaf duidelijk zijn ondergeschiktheid aan God aan, zeggende: “Maar Uw wil telt, niet de mijne.” (Lucas 22: 43)

Het feit dat Jezus toegaf dat hij niet uit eigen vrije wil is gekomen maar is gestuurd, dat hij Iemand erkende die groter is dan hijzelf en dat hij zijn eigen wil ondergeschikt maakt aan de wil van God is een duidelijk bewijs dat Jezus God niet is.

Jullie erkennen de Bijbel als primaire bron van kennis over God en Jezus. Hoe kan het dan dat, terwijl de Bijbel duidelijk maakt dat Jezus niet de Almachtige is en de Almachtige Jezus niet is, jullie hier anders over denken?

O, zoeker naar de Waarheid, de doctrine van de drie-eenheid is vals en volledig inconsistent met de woorden van Jezus zoals die worden genoemd in de Bijbel. God is één, niet drie. Hij is een volmaakte eenheid.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de Waarheid omtrent God en jouw relatie met Hem, dan nodigen wij je uit om de Islam te onderzoeken.

Wat zegt God over Jezus?

“Dat is Jezus, zoon van Maria, het Woord van Waarheid waaraan zij twijfelen. Het is niet passend voor God om een zoon te hebben, Heilig is Hij, als Hij een zaak bepaalt, dan zegt Hij er slechts tegen: ,,Wees,” en het is.”
(Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk Maria 19: 34-35)

“En zij zeiden: ,,De Barmhartige heeft Zich een zoon genomen.” Voorzeker, jullie zijn met iets verwerpelijks gekomen. De hemelen staan daardoor op het punt om open te barsten en de aarde om open te splijten en de bergen om uiteen te vallen! Omdat zij een zoon toeschrijven aan de Barmhartige. Het is niet passend voor de Barmhartige om Zich een zoon te nemen. Er is niemand in de hemelen of (op) de aarde of hij zal als een dienaar naar de Barmhartige komen.” (Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk: Maria 19: 88-93)

“Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van Jezus is bij God als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en zei vervolgens tot hem: “Wees,” en hij was.” (Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk: De familie van Imraan 3: 59)

“O lieden van de Schrift, overdrijft niet in jullie godsdienst en zeg niets over God, dan de Waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria, is slechts een Boodschapper van God en Zijn Woord, dat Hij aan Maria zond en uit een Geest (Gabriël) van Hem voortkomend. Gelooft dus in God en Zijn Boodschappers en zegt niet dat God drie is. Houdt hiermee op, dat is beter voor jullie. Voorwaar slechts God is de Ene God. Verheven is Hij (boven de bewering dat) Hij een zoon heeft. Hem behoort wat in de Hemelen en op de aarde is. En Allah is voldoende als Getuige.” (Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk: De vrouwen 3: 171)

Over de bewering dat Jezus God is:

“En (gedenk) toen Allah zei: ,,O Jezus, zoon van Maria, heb jij tegen de mensen gezegd: ,,Neemt mij en mijn moeder tot twee goden naast Allah?” Hij zei: ,,Heilig bent U! Nooit zou ik kunnen zeggen waarop ik geen recht heb. Indien ik dat gezegd had, zou U dat zeker geweten. U weet wat er in mijn ziel is, en ik weet niet wat er in Uw ziel is. Voorwaar, U bent de Kenner van het verborgene.” (Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk: De tafel 5: 116)

En wat betreft de kruisiging van Jezus:

“En (wegens) hun ongeloof en hun uitspraken over Maria, als geweldige verzinsels! En (wegens) hun uitspraak: ,,Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, Boodschapper van God, gedood.” Maar zij doodden hem niet en zij kruisigden hem niet, maar hij (de gekruisigde) was voor hen (op Jezus) lijkend gemaakt. En voorwaar, degenen die daar van mening over verschillen, twijfelen daar onderling over. Zij hebben daar geen kennis over, zij volgen slechts vermoedens, en zij zijn er niet van overtuigd dat zij hem gedood hebben. Maar God heeft hem juist tot Zich opgeheven. En God is Almachtig, Alwijs. En er is niemand van de Lieden van de Schrift of hij moet voor zijn dood in hem geloven en op de Dag der Opstanding zal hij een getuige over hen zijn.” (Interpretatie van de betekenis van de Koran; hoofdstuk: De vrouwen 4: 157)



[1] Alle citaten uit de Bijbel zijn afkomstig uit ‘Het Levende Woord; het nieuwe testament in gewoon Nederlands’.

13-03-2005, 18:21


Weet je wat ik niet snap? Het ene Christene beweerd dat Christenen Jezus niet als God of Zoon van god beschouwen, Maar waarom noemen miljoenen christenen hem dagelijks God of zoon van God dan?

13-03-2005, 18:23

Citaat door luister:
Interessant stuk!
Hoe kom je aan dit stuk, als ik vragen mag?
http://www.al-yaqeen.com

13-03-2005, 18:29
God kan net zo goed een Profeet hebben als een zoon. Daar weet niemand nix van, einde discussie

13-03-2005, 18:43


Jezus is een profeet.Ik geloof niet dat hij god is,dan zowel de zoon van god.

13-03-2005, 18:44

Citaat door Charafeddine:
Christenen beweren dat ze 3 goden hebben en de andere beweert dat gabriel een god is en weer de ander jezus. Bij de katholieken is Maria hun godin.

(astaghfiroellah dit is werkelijke dwaling, la ilaha ilalah mohamed rasoeloellah) Er is geen God dan Allah en Mohamed is zijn Boodschapper.
Probeer je eerst eens even te verdiepen in een ander geloof voordat je een fout vermoeden als feit gaat weergeven.

Je hoort mij ook niet stellen dat Mohammed een kinderverkrachter was waarom stel jij dan Maria gelijk aan een Godin.

13-03-2005, 18:48

Citaat door Charafeddine:
Stel die vraag maar aan de Katholieken...............
Ik ben katholiek, en je lult vervoegelijk uit je nek.

13-03-2005, 18:48

Citaat door Charafeddine:
Christenen beweren dat ze 3 goden hebben en de andere beweert dat gabriel een god is en weer de ander jezus. Bij de katholieken is Maria hun godin.

(astaghfiroellah dit is werkelijke dwaling, la ilaha ilalah mohamed rasoeloellah) Er is geen God dan Allah en Mohamed is zijn Boodschapper.
Misschien is jou geloof wel de werkelijke dawling

13-03-2005, 18:51
De Heilige Drie-eenheid is een ROomse Katholieke vervalsing, dat is al bekend.

Verdermeer is er een veel voorkomende verwarring. Jezus wordt ook wel God's zoon genoemd waardoor mensen (foutief) hem als iemand zien die dus ook Goddelijk moet zijn. Echter wordt (iig in het CHristendom) iedereen als zoon of dochter van God gezien. Dat wilde Jezus ermee zeggen. Niet dat hij een bevoorrechte positie heeft t.o.v. God, maar dat hij net zoals iedereen een kind van God is en dat hij (Jezus) het woord van God (onze Vader, je kent het wel) wil verspreiden.

Het probleem is dat de Rooms Katholieke kerk een verdraaiing is van het woord. De kruistochten zijn het resultaat van het Rooms Katholicsme, niet van het Christendom zoals het oorspronkelijk in elkaar is gedraaid. Het Christendom is (net als de Islam oorspronkelijk was\is) een vredelievend geloof. Maar corruptie door mensenhanden zorgt ervoor dat het bericht wordt vervormt.
Als er geweld vanuit een geloof wordt gepleegd is dit een teken van perversie van het oorspronkelijke bericht. Zoals de Kruisridders of de Jihadstrijders.

13-03-2005, 18:55
Dergelijk vriendelijke reacties krijg je in deze draad, van een aanhanger van een vredelievend geloof


Citaat:
Je moet onthoofd worden vuile varken!!!

13-03-2005, 18:56

Citaat door Carolus:
Andere vraag:

Is Allah werkelijk God?

Antwoord:

Nee, het is een maangod uit een heidense pre-islamitische sekte!
Dat klopt, de naam Allah stamt af van een andere pre-Islamitische god.

En de Christenen stammen af van een afvallige Joodse secte. Tja, maar als je lang genoeg zoekt stammen de Joden ook weer ergens vanaf ofzo, dus dat wil niets zeggen.

Ik denk overigens dat er veel Islamieten niet weten dat de naam Allah van een andere god af komt. Overigens houdt dat wel in dat er een zinnetje in de Koran fout is. Namelijk diegene dat de naam Allah niets anders betekend of iemand anders kan vertegenwoordigen.

13-03-2005, 18:57

Citaat door Charafeddine:
Bron: Koran vers 19

16. En vermeld Maria in het Boek. Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats,

17. En zich aan hlm blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zei: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien u (God) vreest."

19. Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."

20. Zij zei: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

21. Hij zei: "Het is zo naar uw Heer zegt, " het is gemakkelijk voor Mij," opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.

23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij zei: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."

24. Dan riep (Gods boodschapper) haar van beneden toe, zeggende: "Treur niet. Uw Heer heeft een beekje aan uw voet doen ontstaan;"

25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"

26. "Eet en drink en koel uw oog. En indien u iemand ziet, beduid hem dan: "Ik heb de Barmhartige gelofte gedaan te vasten; derhalve zal ik heden met niemand spreken."

27. Alsdan bracht zij het kind tot haar volk. Dit zei: "O Maria, u heeft iets vreemds gedaan."

28. "O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."

29. Dan wees zij naar het kind. Zij zeiden: "Hoe kunnen wij tot een wiegekind spreken?"

30. Hij (Jezus) zei: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"

31. "Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."

32. "En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."

33. "Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."

34. Aldus was Jezus, de zoon van Maria. En (dit is) het ware woord waaraan zij twijfelen.

35. Het past niet bij Allah Zich een zoon te verwekken, Heilig is Hij. Wanneer Hij een beslissing neemt, zegt Hij daartoe slechts: "Wees", en het wordt.

36. "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

37. Maar(sommige) partijen verschillen (hierover) onderling van mening; maar wee de ongelovigen bij hun aanwezigheid op de grote Dag.

38. Hoe helder zal hun horen en hun zien zijn op die Dag wanneer zij tot Ons zullen komen. Waarlijk, de onrechtvaardigen zijn in duidelijke dwaling.

39. En waarschuw hen voor de Dag der Smart wanneer het oordeel zal worden geveld. Thans zijn zij achteloos en geloven niet.

40. Wij zijn het, Die de aarde en alles wat zich daarop bevindt zullen erven en tot Ons zullen zij worden teruggebracht.
Waarom haal je dat sprookjesboek aan om begrip te krijgen voor een ander geloof. Voor dat je hele groepen beschuldigd dat ze meerdere goden aanbidden zul je je er eerst een beetje in moeten verdiepen, en niet gelijk met koran teksten te gaan smijten.

Dat bewijst namelijk geen reet.

13-03-2005, 19:12



Citaat:

The Archeology of The Middle East

The religion of Islam has as its focus of worship a deity by the name of "Allah." The Muslims claim that Allah in pre-Islamic times was the biblical God of the Patriarchs, prophets, and apostles. The issue is thus one of continuity. Was "Allah" the biblical God or a pagan god in Arabia during pre-Islamic times? The Muslim's claim of continuity is essential to their attempt to convert Jews and Christians for if "Allah" is part of the flow of divine revelation in Scripture, then it is the next step in biblical religion. Thus we should all become Muslims. But, on the other hand, if Allah was a pre-Islamic pagan deity, then its core claim is refuted. Religious claims often fall before the results of hard sciences such as archeology. We can endlessly speculate about the past or go and dig it up and see what the evidence reveals. This is the only way to find out the truth concerning the origins of Allah. As we shall see, the hard evidence demonstrates that the god Allah was a pagan deity. In fact, he was the Moon-god who was married to the sun goddess and the stars were his daughters.
bron: http://www.biblebelievers.org.au/moongod.htm

Ik weet, geen erg betrouwbare bron, maar het verhaal wat hier staat is wel echt waar. Allah was een maangod. Waarom de bron?
Nou ik ben lui en dit was de eerste site die de betekenis goed weergaf.

13-03-2005, 19:15
Laat het geloof eens in het midden. Moslim of Christen.
Maar wat ik eens wil weten:

zijn er in DEZE tijd (dus niet in het verleden) nog ECHT intelligente mensen (nobelprijs winnaars of zo) die in oude boeken van een geloof geloven.
Of is het inderdaad zo dat geloven uit een boek iets voor lagere sociale klasses is?

Wie kan me daar een eenduidend antwoord op geven?

13-03-2005, 19:23

Citaat:
Laat het geloof eens in het midden. Moslim of Christen.
Maar wat ik eens wil weten:

zijn er in DEZE tijd (dus niet in het verleden) nog ECHT intelligente mensen (nobelprijs winnaars of zo) die in oude boeken van een geloof geloven.
Of is het inderdaad zo dat geloven uit een boek iets voor lagere sociale klasses is?

Wie kan me daar een eenduidend antwoord op geven?
Ja, die zijn er (helaas) nog wel.

Maar het merendeel is op zijn hoogst iets wat tegenwoordig bekend staat als 'twijfelaar'.
Mensen dus die er niet van overtuigd zijn dat er een god bestaan, mar het ook niet ontkennen (zoals mij).

Pagina's : [1] 2