Bekijk volle/desktop versie : Moussa L. wil mensen niet gehoorzamen, alleen Allah



13-09-2014, 14:40
De radicale moslim Moussa L. toonde zijn zoontje Ilias (9) de meest gruwelijke jihadfilmpjes. Toen de kinderbescherming wilde ingrijpen, vertrok hij met zijn gezin uit Den Haag, mogelijk om zich te vestigen in het door IS uitgeroepen kalifaat. En de buurt zou die vlucht financieel hebben ondersteund.

Ilias L. mag dan nog maar 9 jaar oud zijn, hij weet al alles over de gewelddadige jihad. Samen met zijn vader Moussa (40) kijkt hij in hun huis in de Schilderswijk steeds weer opnieuw naar filmpjes, gemaakt door radicale moslims die vechten in Syrië en Irak. Het zijn beelden zoals de wereld ze recentelijk leerde kennen, onder meer van de onthoofding van journalisten James Foley en Steven Sotloff.

Op het moment dat die beelden worden gemaakt, is Ilias' vader al maanden in het vizier van de Nederlandse politie en inlichtingendiensten. Ze hebben gezien hoe de Haagse Marokkaan is geradicaliseerd. En hoe hij optrekt met Azzedine C. en Rudolph H., die in de Schilderswijk pro-IS-demonstraties organiseren en ervan worden verdacht jongeren te ronselen voor de strijd van de terreurbeweging in Syrië en Irak. In het politie-onderzoek naar de ronselaars staat ook Moussa op de lijst met verdachten.

Kinderbescherming
Omdat ze hem volgen, krijgen politie en inlichtingendiensten ook lucht van de praktijken in het huis van L. Ze trekken aan de bel bij de Raad voor de Kinderbescherming aanzit. Nu Moussa zijn zoon op deze manier meetrekt in zijn radicale gedachtengoed, moet het hele gezin grondig onder de loep worden genomen, wordt besloten.

De Raad voor de Kinderbescherming stuurt aan op een ontmoeting met het gezin, ,,Maar de familie heeft het gesprek niet afgewacht,'' vertellen betrokkenen nu aan het AD. Moussa en zijn gezin pakken hun spullen en verlaten Den Haag, als dieven in de nacht. Het lijkt erop dat ze op dit moment met hun ouders in Marokko zijn.

Tussenstation naar kalifaat
Volgens sommige betrokkenen is dat een tussenstation, op de route naar een leven in het kalifaat dat door IS is uitgeroepen in delen van Syrië en Irak. Anderen koesteren de hoop dat Moussa, met wie via zijn familie nog contact is, alsnog terugkeert in Nederland. Niemand durft de conclusie te trekken dat een inschattingsfout is gemaakt.

Omdat het gezin weinig inkomsten had, is het een raadsel hoe de reis is betaald. Het zou de buurt zijn die heeft geholpen om de vlucht van Moussa, zijn vrouw en hun kinderen mogelijk te maken. Met een collecte. Wie kon en wilde gaf geld, om het nieuwe leven van de familie mede te bekostigen.

Ondeugende jongen
Jongerenwerker Bram Stoop, die Moussa heeft leren kennen in de Haagse buurt Spoorwijk, is niet écht verbaasd over de stap die Moussa heeft gezet. Vroeger zocht Moussa zijn toevlucht tot de straat, nu bij de islam. Stoop: ,,Ik ken hem als een ondeugende, maar aardige jongen. Een lid van een groep jongeren die extra aandacht vroeg.''

Ook Moussa komt in die tijd in aanraking met de politie. Het blijft bij kleine delicten. In 2005 doet L. zijn best zijn leven een nieuwe wending te geven. Even lijkt het in dat jaar alsof hij als muzikant aan de bak zal kunnen. Het Europees Parlement vraagt hem in een tram te rappen over het referendum over de Europese grondwet.

Topa de Barbaar
Naar aanleiding daarvan geeft Moussa (artiestennaam 'Topa de Barbaar') het AD een inkijkje in zijn leven. Hij vertelt hoe hij er als Marokkaan steeds wordt uitgepikt, als er jacht gemaakt wordt op zwartrijders in de tram of als er een ID-controle wordt gehouden. Overal valt Moussa uit de toon, nergens hoort hij bij. ,,In Nederland ben ik een Marokkaan, maar in Marokko ben ik juist een Nederlander.''

Ook het rappen brengt Moussa weinig succes. Net als zijn Melkert-baan, die hij kwijtraakt. Als zijn ex-vriendin zwanger raakt van hem, trouwt Moussa met haar. In de Haagse As-Soennahmoskee vinden ze een plek om hun geloof te belijden. In die jaren, waarin jongerenwerker Stoop hem uit het oog verliest, radicaliseert L. Zijn oude vrienden ruilt hij in voor extremistische geloofsgenoten, zoals Azzedine C. en Rudolph H.

Hij verandert zijn roepnaam in het islamitische Abu - 'vader van' - Ilias. Op zijn twitteraccount prijkt een bewerkt logo van het computerspel Call of Duty: Call of Jihad, operation Assad. Daarnaast zijn foto's van dode strijders te zien. En één van de weinige berichten die L. plaatst, zegt alles. Moussa wil niet langer mensen gehoorzamen, alleen nog maar Allah.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3747438/2014/09/13/Moussa-L-wil-mensen-niet-gehoorzamen-alleen-Allah.dhtml

13-09-2014, 17:05


als moussa de wet niet naleeft zal hij straf krijgen.
Ik hoop dat hij niet naar Marokko is gevlucht, want daar zal de politie hem met open armen ontvangen

13-09-2014, 17:33

Citaat:
In Nederland ben ik een Marokkaan, maar in Marokko ben ik juist een Nederlander.''


In Marokko ben je welkom als je genoeg le floes hebt.

Ik denk dat Moussa in Syrie perfect kan functioneren.

13-09-2014, 19:05

Citaat door worldcitizen:
als moussa de wet niet naleeft zal hij straf krijgen.
Ik hoop dat hij niet naar Marokko is gevlucht, want daar zal de politie hem met open armen ontvangen
Wanneer zal Obama worden vervolgd of Rutte, die schuldig zijn aan het doden van duizenden kinderen in Pakistan, Afghanistan en Irak? Als het westen echt rechtertje wilt spelen dan moeten ze dat dan altijd doen en niet doen wanneer het hun uitkomt. Tot dan kan het westen fluiten naar mijn steun en de steun van ieder weldenkend en rechtvaardige mens . Zolang die massamoordenaars hier vrij rondlopen heeft het westen geen enkel recht van spreken. Ik zal binnenkort met een lijst van namen van kinderen komen en hoe jong ze waren toen ze vermoord zijn door westerse bommen. Of is het leven van een Afghaans, Irakees, Pakistaans, Afrikaans kind minder waard? Zijn dat geen mensen?

13-09-2014, 19:09



Citaat door ReleasePeace2th:
Wanneer zal Obama worden vervolgd of Rutte, die schuldig zijn aan het doden van duizenden kinderen in Pakistan, Afghanistan en Irak? Als het westen echt rechtertje wilt spelen dan moeten ze dat dan altijd doen en niet doen wanneer het hun uitkomt. Tot dan kan het westen fluiten naar mijn steun en de steun van ieder weldenkend en rechtvaardige mens . Zolang die massamoordenaars hier vrij rondlopen heeft het westen geen enkel recht van spreken. Ik zal binnenkort met een lijst van namen van kinderen komen en hoe jong ze waren toen ze vermoord zijn door westerse bommen. Of is het leven van een Afghaans, Irakees, Pakistaans, Afrikaans kind minder waard? Zijn dat geen mensen?
natuurlijk wel; elke dode is er één te veel

ik steun je om met die lijst af te komen,.... wees wel eerlijk om de kinderen gedood door isis, taliban en andere terroristen er ook op te zetten

13-09-2014, 19:18

Citaat door worldcitizen:
natuurlijk wel; elke dode is er één te veel

ik steun je om met die lijst af te komen,.... wees wel eerlijk om de kinderen gedood door isis, taliban en andere terroristen er ook op te zetten
Bedoel je deze doden: http://www.nytimes.com/2010/04/05/world/asia/05afghan.html?_r=0 ?
Komop man wees eerlijk cijfers liegen er niet om. In Afghanistan zijn er nooit zoveel burgers vermoord als in dit oorlog hetzelfde geld voor Irak. Zet je haat jegens de Islam even opzij en denk na, je zult veel verder komen.

13-09-2014, 19:20

Citaat door Neville:
In Marokko ben je welkom als je genoeg le floes hebt.

Ik denk dat Moussa in Syrie perfect kan functioneren.
Neville,

Toch vond ik het tekenend wat hij zei: "in Nederland ben ik een Marokkaan en in Marokko ben ik een Nederlander".

Eigenlijk dezelfde problematiek waarvan ik weet dat het ook geldt (gold) voor Molukse, Antilliaanse en Surinaamse jongeren van de 2e generatie. Die radicaliseerden ook: Molukkers kaapten treinen en bezetten een ambasade en een school, Surinamers gingen vechten tegen Bouterse (weliswaar een klein groepje, maar toch... Hoe zou het zijn gegaan als er toen al zo'n scala aan sociale media had bestaan?). En nu trekken moslims naar Irak/Syrië. De problematiek van de 2e generatie, zie je altijd bij immigranten.

We kunnen allemaal wel heel boos zijn op die jihadgangers maar er zit ook een trieste kant aan die wat mij betreft niet of te weinig wordt onderkend.

13-09-2014, 19:20

Citaat door ReleasePeace2th:
Bedoel je deze doden: http://www.nytimes.com/2010/04/05/world/asia/05afghan.html?_r=0 ?
Komop man wees eerlijk cijfers liegen er niet om. In Afghanistan zijn er nooit zoveel burgers vermoord als in dit oorlog hetzelfde geld voor Irak. Zet je haat jegens de Islam even opzij en denk na, je zult veel verder komen.
begin niet weer met die haat voor islam

zet op die lijst ook de kinderen gedood door de terroristen van isis en co.

13-09-2014, 20:23

Citaat door Noord55:
Neville,

Toch vond ik het tekenend wat hij zei: "in Nederland ben ik een Marokkaan en in Marokko ben ik een Nederlander".

Eigenlijk dezelfde problematiek waarvan ik weet dat het ook geldt (gold) voor Molukse, Antilliaanse en Surinaamse jongeren van de 2e generatie. Die radicaliseerden ook: Molukkers kaapten treinen en bezetten een ambasade en een school, Surinamers gingen vechten tegen Bouterse (weliswaar een klein groepje, maar toch... Hoe zou het zijn gegaan als er toen al zo'n scala aan sociale media had bestaan?) en nu trekken moslims naar Irak/Syrië. De problematiek van de 2e generatie, zie je altijd bij immigranten.

We kunnen allemaal wel heel boos zijn op die jihadgangers maar er zit ook een trieste kant aan die wat mij betreft niet of te weinig wordt onderkend.
Het verbaast mij totaal niet dat er nu jihadgangers zijn die geweld verheerlijken en uiteindelijk afreizen naar Syrie. Ik ken de psychishe toestand van Moussa niet. Het is wel al jaren duidelijk dat er jongeren zijn die bijv. ernstige identiteitsproblemen hebben. Daar hebben politici, welzijnswerkers en geestelijke leiders flink misbruik van gemaakt. Deze jongeren/volwassenen vinden in de Islam de acceptatie die ze van beide culturen niet krijgen.










--
Niet alle jihadgangers.

13-09-2014, 20:26

Citaat door Neville:
Het verbaast mij totaal niet dat er nu jihadgangers zijn die geweld verheerlijken en uiteindelijk afreizen naar Syrie. Ik ken de psychishe toestand van Moussa niet. Het is wel al jaren duidelijk dat er jongeren zijn die bijv. ernstige identiteitsproblemen hebben. Daar hebben politici, welzijnswerkers en geestelijke leiders flink misbruik van gemaakt. Deze jongeren/volwassenen vinden in de Islam de acceptatie die ze van beide culturen niet krijgen.


U







--
Niet alle jihadgangers.
Klopt wel denk ik, ik zou het anders noemen: het gaat om ontwortelde mensen. Ze zoeken als het ware nieuwe "roots". Maar het zal op hetzelfde neerkomen denk ik.


Noord