Bekijk volle/desktop versie : Ooit gedacht: "Wat is er met hem gebeurd?"

07-04-2002, 21:39

Deze jongen is een van de vele jonge Palestijnen die in handen viel van Israëlische soldaten. We zien ze dagelijks op foto's in het nieuws: stenengooiende jongeren. Een strijd van kinderen tegen een leger. Een wanhopige poging van kinderen om iets te doen tegen de reeds 53 jaar durende vernederende bezetting, die begon met de verdrijving van Palestijnen uit hun huizen en van hun land en die voortduurt in de wat tegenwoordig eufemistisch "Palestijnse gebieden" heet.

Een vernedering, die goed af te lezen is van deze foto (Reuters). Een jongen plast in zijn broek van angst als hij door Israëlische soldaten opgepakt wordt.

Rod Driver, Amerikaan, medicus, politicus en Palestina-activist nam zich voor uit te zoeken wie de jongen is en wat er met hem gebeurde.

Hij schrijft in de Washington Report on Middle Eastern Affairs dat het hem 24 telefoontjes naar Palestijnse en Israëlische mensenrechtenorganisaties kostte om achter het verhaal van de in doodsangst verkerende jongen op de Reuters-foto te komen. Reuters kon hem niet helpen, want de soldaten hadden de jongen meegenomen voordat hun journalisten zelfs maar naar de naam van de jongen hadden kunnen vragen.

Uiteindelijk kreeg hij te horen dat de jongen Kamal Ali Sa'idah heette, en hij kreeg het telefoonnummer van de in Jeruzalem woonachtige familie van de jongen.

Driver sprak met de vader van de jongen. Kamal Ali Sa'idah is 10 jaar oud en woont met zijn ouders en zijn vier zussen in Jeruzalem. Op 6 april zag Kamal wat jongens stenen gooien naar de Israelische politie bij Bab al-Haram, de ingang naar al-Aqsa, en hij besloot met ze mee te doen. Hij bevond zich dichterbij de Israëlis dan de anderen en hij was de enige die gearresteerd werd.

Kamal werd eerst naar een politieburo gebracht en werd daar twee tot drie uur in een cel vastgehouden. Vervolgens werd hij naar de al-Qishla gevangenis gebracht, waar hij 8 uur werd opgesloten en waar hij meerdere malen werd geslagen door de grenspolitie. Hij hield er een gebroken arm aan over en kneuzingen op zijn hoofd en been.

Kamal werd vrijgelaten nadat zijn vader papieren had getekend waarin hij moest verzekeren dat zijn zoon nooit meer Israëlis aan zou vallen.

Kamal's vader was verrast dat er iemand geïnteresseerd bleek te zijn in het lot van zijn zoon, omdat deze gebeurtenissen zo behoren tot de dagelijkse praktijk.

De Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem publiceerde onlangs een 46 pagina's dik rapport getiteld: "Standard routine, beatings and abuse of Palestinians by Israeli security forces during the Al-Aqsa Intidada". In het rapport wordt een een artikel van Ha'aretz (30-07-1999) geciteerd waarin een lid van de grenspolitie zegt dat velen de grenspolitie meehelpen met het " in elkaar slaan van Arabieren".

Kind zijn geeft geen bescherming tegen de wreedheden. Op 1 april, een paar dagen voordat Kamal in elkaar geslagen werd, brak de grenspolitie de hand van de slechts drie jaar oude Muhammad Ali 'Odeh, omdat hij om acht uur 's avonds buiten liep met zijn vader. Muhammad's vader durfde zijn zoontje die avond niet naar het ziekenhuis te brengen uit angst voor meer confrontaties met soldaten. De volgende ochtend, na rontgenfoto's genomen te hebben in het Rafidiyeh Ziekenhuis, werd bevestigd dat de hand van het kind gebroken was.

Driver vroeg Kamal's vader of er na Kamal's mishandeling nog repercussies hadden gevolgd. De vraag werd positief beantwoord. Sa'idah had een baan bij een Israëlische bustoursmaatschappij, maar nadat zijn zoon's "misdaden en straf" bekend waren geworden werd Sa'idah ontslagen.

07-04-2002, 21:55

Just a Girl.. daar had ik het nou ook over.. Over dit plaatje dat jongetje dat plast in z'n broek... x ben jij in staat tot... die topic had ik het ook over hem.

Ik kreeg echt tranen toen ik het zag. Miskin Allah i koen fil oewn. Dit soort fotos bezorgen je trillingen... Gelukkig is hij niet doodgeslagen, hoewel hij wel beter af zou zijn... Alles is beter dan een leven vol vernedering.

Bent Dagilia

07-04-2002, 21:59
Ja het is niet beschrijven hoe erg die beesten (zionisten) zijn...maar heb jij hier een soort gelijke topic over geopend??

Ma3a salama

07-04-2002, 22:03
Ja .... Mijn topic heet ben JIj in staat tot... Sta er een keer bij stil.. Het gaat ook over dit en de vernederingen die ze MSAKEN moeten doorstaan.

Bent Dagilia

07-04-2002, 22:06

ja ik heb net jouw topic gelezen, ik had inderdaad ook ooit zo'n mailtje van doorgestuurd gekregen....

07-04-2002, 23:26
Je hebt die artikel van http://www.overgave.com

08-04-2002, 18:04
Nee abdenour, ik heb het het zelf verzonnen nou goed!!
slimpie...

06-10-2004, 12:09
We zijn inmiddels al twee jaar verder en de situatie daar wordt alleen maar erger. Lah yakhod el 7aq!