Bekijk volle/desktop versie : "Rechtsstaat wordt eerder verzwakt"



Pagina's : [1] 2 3

29-08-2014, 20:59
"Het is heel onwenselijk als je het Nederlanderschap afpakt zonder strafrechtelijke veroordeling. Op basis van wat voor informatie zou je dat dan willen doen? Het is nogal wat", zegt André Seebregts, strafrechtadvocaat. Seebregts staat een aantal terreurverdachten bij en vertegenwoordigt ook de gisteren opgepakte Hagenaar Azzedine C., alias Abou Moussa. "Deze maatregelen zijn bedoeld om de rechtsstaat te versterken, maar het lijkt erop dat de rechtsstaat eerder wordt verzwakt."

Het kabinet wil de wet zo aanpassen dat jihadgangers die zich bij een terroristische strijdgroep hebben aangesloten het Nederlanderschap kwijtraken. Dat moet kunnen zonder veroordeling. Het is een van de maatregelen die ministers Opstelten en Asscher vandaag aankondigden. Seebregts reageerde in het NOS Radio 1 Journaal.

Negatiever
"Minister Asscher zegt dat het over mensen gaat die geradicaliseerd zijn, maar dat is zeer de vraag. In de zaken die ik tot nu toe gezien heb wordt iedere keer heel zwaar ingezet en loopt het dan met een sisser af. Dat is het gevaar: dat mensen die nog niet zover zijn door deze maatregelen worden getroffen. We willen de juiste mensen pakken, maar we moeten niet willen dat we hierdoor ook een heleboel onschuldige mensen raken."

Seebregts denkt dat jongens die niet geradicaliseerd zijn door deze maatregelen misschien juist extremer worden. "Bij hen werkt het juist averechts. De jongens die ik spreek zijn nog niet zo negatief over Nederland, maar als die repressie komt, zonder dat het redelijk is, dan worden ze negatiever."

Bewijs
Volgens de advocaat worden veel moslims met wie hij contact heeft, regelmatig gevraagd naar hun legitimatie. "Als ze worden gefilmd, als ze worden lastiggevallen. Waarom dat gebeurt wordt niet uitgelegd. Dat is informatie van de AIVD. Hoe zij daarbij komen is onduidelijk.'

Of de maatregelen van het kabinet de jongens raken die jihadstrijders ronselen, betwijfelt Seebregts. "Ik ken ze niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zeggen: 'door deze maatregelen hou ik er mee op'."

"Die jongens geloven zo erg in wat ze doen, dat ze niet stoppen doordat er bijvoorbeeld een kliklijn komt. Wat je dan moet doen, weet ik niet. Maar ik denk wel dat je bewijs moet hebben voordat je ze wil aanpakken."

http://nos.nl/artikel/692489-rechtsstaat-wordt-eerder-verzwakt.html

29-08-2014, 21:39


Eerste de internationale rechten van de mens die waardeloos bleken en nu komen de nationale rechten van de mens. In Amerika is het al gebeurd, die rechten stellen niks voor. Draait om geld en macht.

29-08-2014, 21:42
Mooi stuk, maar het zijn de advocaten van deze jongeren die het bagatelliseren.
In Marokko is er een hoogste staat van paraatheid van jonger die terugkeren.
En in Nederland moeten we het dan maar doen met de advocaten van die jongeren.
Ik vraag me zowie zo af hoe zij aan advocaten komen!
Er moet nu een liijn getokken worden wat wel en niet kan.
Het eerste signaal is gegeven....en laat iedereen maar denken wat hij/zij wilt.
Maar men moet weten dat Nederland een democratie is met zijn grondwet waar niet aangetoornd kan worden.

29-08-2014, 21:45
Nederland overdrijft zo ongelooflijk erg, bij gebrek aan echte problemen creëert ze deze zelf...
Er is al paniek vanaf 2001 maar er is nog geen enkele echte aanslag gepleegd...hoelang willen ze deze truuk nog gebruiken om de privacy van mensen te beperken en de aandacht af te leiden van echte problemen....?
Het is echt een @#$land geworden.

29-08-2014, 21:46



Citaat door tamar:
Mooi stuk, maar het zijn de advocaten van deze jongeren die het bagatelliseren.
In Marokko is er een hoogste staat van paraatheid van jonger die terugkeren.
En in Nederland moeten we het dan maar doen met de advocaten van die jongeren.
Ik vraag me zowie zo af hoe zij aan advocaten komen!
Er moet nu een liijn getokken worden wat wel en niet kan.
Het eerste signaal is gegeven....en laat iedereen maar denken wat hij/zij wilt.
Maar men moet weten dat Nederland een democratie is met zijn grondwet waar niet aangetoornd kan worden.


Dus ze mogen ook al niet bijgestaan worden door advocaten????

29-08-2014, 21:59

Citaat door ilovesoap:


Dus ze mogen ook al niet bijgestaan worden door advocaten????
Dat schrijft Tamar toch niet ?

29-08-2014, 22:02
Jihadisten dit isis dat. Het lijkt erop of het daar alleen om gaat. Toen terror israel een maand geleden kinderen vermoorde, was het merkwaardig stil. Geen enkele bewindvoerder durfde het woord sancties in de mond te nemen. Tfoe hypocriet land.

29-08-2014, 22:02

Citaat door ilovesoap:


Dus ze mogen ook al niet bijgestaan worden door advocaten????
Ik vraag me af hoe ze een aan een advocaat als Plesman komen.

29-08-2014, 22:03

Citaat door ilovesoap:
Nederland overdrijft zo ongelooflijk erg, bij gebrek aan echte problemen creëert ze deze zelf...
Er is al paniek vanaf 2001 maar er is nog geen enkele echte aanslag gepleegd...hoelang willen ze deze truuk nog gebruiken om de privacy van mensen te beperken en de aandacht af te leiden van echte problemen....?
Het is echt een @#$land geworden.
Dat klopt maar de situatie in onze maatschappij is sinds dien behoorlijk veranderd en niet in positieve zin. De extremisten van de islam zijn uit hun holen gekropen en zijn niet langer ondergronds. Zij tonen hun gezicht en laten duidelijk weten waar zij voor staan. Ondertussen zijn er tientallen jihadisten naar Syrië en Irak vertrokken om daar deel te nemen aan gruwelijke slachtpartijen. Lieden die waarschijnlijk ooit terug zullen keren met alle risico's van dien.

29-08-2014, 22:05

Citaat door tamar:
Ik vraag me af hoe ze een aan een advocaat als Plesman komen.
Er zijn advocaten die dit soort zaken vrijwillig doen. Op die manier kunnen zij mooi reclame maken voor henzelf. Anderen krijgen een advocaat toegewezen door de Raad voor Rechtsbijstand. Mochten de verdachten deze advocaat zelf betalen dan is het inderdaad interessant om te weten hoe zij deze advocaat kunnen bekostigen.

29-08-2014, 22:05

Citaat door Svengali:
Dat klopt maar de situatie in onze maatschappij is sinds dien behoorlijk veranderd en niet in positieve zin. De extremisten van de islam zijn uit hun holen gekropen en zijn niet langer ondergronds. Zij tonen hun gezicht en laten duidelijk weten waar zij voor staan. Ondertussen zijn er tientallen jihadisten naar Syrië en Irak om daar deel te nemen aan gruwelijke slachtpartijen. Lieden die waarschijnlijk ooit terug zullen keren.
Het grootste gevaar voor de nl samenleving zijn de PVV extremisten. Die helpen nl naar de kloterij.

29-08-2014, 22:07

Citaat door Morrokito:
Jihadisten dit isis dat. Het lijkt erop of het daar alleen om gaat. Toen terror israel een maand geleden kinderen vermoorde, was het merkwaardig stil. Geen enkele bewindvoerder durfde het woord sancties in de mond te nemen. Tfoe hypocriet land.
Even on topic...het gaat over duizenden mensen die afgeslacht worden, onthoofd opgejaagd en miljoenen vluchtelingen die omdat ze het ware Soenitische geloof niet hebben de lul zijn.

29-08-2014, 22:08



Citaat door Morrokito:
Het grootste gevaar voor de nl samenleving zijn de PVV extremisten. Die helpen nl naar de kloterij.
Wilder voert strijd middels het debat, de extremisten maken zich schuldig aan barbaars geweld (nu nog in het buitenland). Dat is nogal een verschil, vind je ook niet ?

De extremisten die zich nog in Nederland bevinden verzetten zich tegen de democratie, tegen het westen en proberen een hoop anderen mee te slepen in hun sentimenten.

29-08-2014, 22:12

Citaat door Svengali:
Wilder voert strijd middels het debat, de extremisten maken zich schuldig aan barbaars geweld (nu nog in het buiteland). Dat is nogal een verschil, vind je ook niet ?

De extremisten die zich nog in Nederland bevinden verzetten zich tegen de democratie, tegen het westen en proberen een hoop anderen mee te slepen in hun sentimenten.
Wilders zaait haat en staat achter het geweld van Israel. Dat is net zo erg.

29-08-2014, 22:22
Psychopaten kunnen zich niet inleven met andere, dus wat verwachten ze? Dat die politici gaan luisteren naar logica? De leden in de Tweede Kamer zullen enkel van gedachte veranderen als hun het zelf overkomt, anders niet.

Pagina's : [1] 2 3