Bekijk volle/desktop versie : zelf lezing geven ( zusteravond wekelijks)



Pagina's : [1] 2

26-08-2014, 14:53

salaam aleikoum wara7matoula


ik ga binnekort insh'allah zelf aantal lessen geven ivm tawhied ( eenheid van Allah) , aan zusters bij mij thuis , alleen wil ik naast tawhied ook andere onderwerpen geven die gerelateerd zijn met tawhied , kunnen jullie mij ideeen geven , en kan iemand hier plaatsen wat te zeggen alvorens je begint met een lezing en hoe eindig je een lezing ,

barakallahoefikoum [/FONT]

[/SIZE]

[FONT=Book Antiqua][SIZE=3]
deze onderwerpen komen insh'allah aan bod

x de ware betekenis van de shahada uitgebreid uitgelegd + ontkenning en bevestiging
x de voorwaarden vaan laa illaha illallah uitgebreid uitgelegd + bewijzen vanuit de quran en de sunnah
x >> uitleg van sheikh mohammed ibn salih al oethaymiem

xde 2 hoofdzuilen van tawheed al koefr bi taghoet en al imaan billaah elk onderwerp zeer uitgebreid uitleg + bewijzen vanuit de qur'an en de sunnah
x wat is een taghoet ,de koppen van tawaghiet , de belangrijkste soorten tawagheet
x hoe tawaghiet verwerpen en bewijzen van de quran en de sunnah
x rechten van Allah
x wat verwerpt laa illaha illallah en wat bevestigd het / de nawaqid van de shahada

xde pilaren van imaan
x wat betekent het geloof in Allah alleen


x tawhied ( de eenheid van Allah)
>> Tawhied ar-roeboebiyah
>> tawhied al oeloehiyyah
>>tawhied al asmaa wal sifaat ( zeer uitgebreid uitleg)

x de 4 regels voor puur monotheisme
x wat is 3ibadah + uitleg
x de eigenschappen van Allah ( bewijzen van de quran en de sunnah)
x hoe moeten we nu geloven in de namen en eigenschappen van Allah azzawajdal

x al walaa wal-baraa ( zeer uitgebreid uitgelegd)


en ook 200 vragen en antwoorden over de geloofsovertuiging


kennis uit >> de qur'an ,
>> fath al-madjied : tawhied van Allah . de basis van alle kennis > abd ar rahmaan ibn hassan aala sjekh
>> loem'atoel i'tiqad : voldoening van de geloofsleer >> mohammed ibn salih al oethaymiem
>> geloof in Allah in het licht van de qur'an en de soennah >> omar soelayman al asjqar ook bekend met de lessen van het hiernamaals
>> de 4 regels van puur monotheisme tawhied >> mohammad ibn'abdel wahhab


26-08-2014, 14:58


Als ik de energie had om hier iets op te typen, had ik het gedaan; ik hoop dat een van de andere broeders en zusters met een treffende reactie kan komen wa djazaakumu-llaahu khayran.

26-08-2014, 15:13
Oké, dan toch één vraag omdat ik het niet laten kan. Vind je het niet geweldig eng om zusters te gaan doceren? Hoe diepgaand is jouw eigen kennis van Tawhied, haar bronnen en fundamenten? Deze vraag hoef je niet voor mij te beantwoorden hoor, maar het is een vraag waarvan ik hoop dat jij jezelf die hebt gesteld. Voor hetzelfde geldt heb je een PhD in Islamitische wetenschappen behaald; ikke niet weet.

Het enige dat ik wel weet is dat de Islaam doceren iets anders is dan bijvoorbeeld het Arabisch doceren; je draagt een geweldig grote verantwoordelijkheid met je mee. Als zusters onjuiste bedorven kennis meegegeven wordt, en ze gaan op basis daarvan handelen, dan moet je weten dat je daarin ook jouw aandeel hebt; dat is wat mij persoonlijk angst aanjaagt.

Ik zie het al helemaal voor me, zusters die 1001 vragen hebben en deze beantwoord krijgen met: 'ik denk dat' in plaats van Allaahu a3lam, of beantwoorden met: 'het antwoord is zus en zo' waarna er discussie ontstaat omdat geleerde x 'zus en zo' heeft gezegd. Denk ik in een doom-scenario? Neeh, het is echt reëel wat ik zeg en ik ben van mening dat je als docente moet weten hoe je op een wijze damage-controlling manier dient te reageren in zulke situaties. Sterker nog ik ben van mening dat je dit soort situaties helemaal dient te voorkomen door zusters te verwijzen naar geleerden voor kennis vergaren of het stellen van vragen (of écht bekwame studenten van kennis).

Ik zeg je eerlijk... ik zou niet in jouw schoenen willen staan.

26-08-2014, 15:23
Ben het eens met de reactie hierboven. Probleem is dat lesgeven niet alleen lesgeven is, je gaat sowieso vragen krijgen, hele diepe of simpele maar die moet jij (als lerares) dan wel beantwoorden. Het is geen kleine verantwoordelijkheid.

26-08-2014, 15:35


Ik heb alleen het dikgedrukte van Ninjabi gelezen en dat was het eerste wat in me opkwam toen ik de topictitel las.
Zou dat nooit doen, zo gevaarlijk. Beter wekelijks lessen over huis/tuin/keuken dingen.

26-08-2014, 15:38

Citaat door Ninjabi:
Oké, dan toch één vraag omdat ik het niet laten kan. Vind je het niet geweldig eng om zusters te gaan doceren? Hoe diepgaand is jouw eigen kennis van Tawhied, haar bronnen en fundamenten? Deze vraag hoef je niet voor mij te beantwoorden hoor, maar het is een vraag waarvan ik hoop dat jij jezelf die hebt gesteld. Voor hetzelfde geldt heb je een PhD in Islamitische wetenschappen behaald; ikke niet weet.

Het enige dat ik wel weet is dat de Islaam doceren iets anders is dan bijvoorbeeld het Arabisch doceren; je draagt een geweldig grote verantwoordelijkheid met je mee. Als zusters onjuiste bedorven kennis meegegeven wordt, en ze gaan op basis daarvan handelen, dan moet je weten dat je daarin ook jouw aandeel hebt; dat is wat mij persoonlijk angst aanjaagt.

Ik zie het al helemaal voor me, zusters die 1001 vragen hebben en deze beantwoord krijgen met: 'ik denk dat' in plaats van Allaahu a3lam, of beantwoorden met: 'het antwoord is zus en zo' waarna er discussie ontstaat omdat geleerde x 'zus en zo' heeft gezegd. Denk ik in een doom-scenario? Neeh, het is echt reëel wat ik zeg en ik ben van mening dat je als docente moet weten hoe je op een wijze damage-controlling manier dient te reageren in zulke situaties. Sterker nog ik ben van mening dat je dit soort situaties helemaal dient te voorkomen door zusters te verwijzen naar geleerden voor kennis vergaren of het stellen van vragen (of écht bekwame studenten van kennis).

Ik zeg je eerlijk... ik zou niet in jouw schoenen willen staan.
salaam aleikoum warahmatoula lieve zuster , je hoeft je daar niet druk om te maken , alhamdoullilah heb ik 3ilm ivm de 3aqiedah , en ik weet dat het een grote verantwoordelijkheid is , en daarom stel ik mijn vertrouwen in Allah , barakallahoefiekie voor je bezorgdheid , alleen zou het handiger zijn mocht je een paar ideen zetten ivm andere onderwerpen die ik ook kan geven en wat te zeggen voor en na een lezing ,

26-08-2014, 15:40
Ik hoop dat je besef hebt van hetgeen je wilt doen.

26-08-2014, 15:45

Citaat door oum_hafsatje:
salaam aleikoum warahmatoula lieve zuster , je hoeft je daar niet druk om te maken , alhamdoullilah heb ik 3ilm ivm de 3aqiedah , en ik weet dat het een grote verantwoordelijkheid is , en daarom stel ik mijn vertrouwen in Allah , barakallahoefiekie voor je bezorgdheid , alleen zou het handiger zijn mocht je een paar ideen zetten ivm andere onderwerpen die ik ook kan geven en wat te zeggen voor en na een lezing ,
Moge Allaah ta3aala jou leiden tot het beste lieve zuster.

Vertrouwen hebben in Allaah is een essentiële zaak, maar dit vertrouwen dient altijd samen te gaan met het ondernemen van de juiste stappen (het inzetten van middelen, asbaab). Als het gaat om een dergelijk besluit wil ik jou adviseren om eerst een geleerde te bellen en hem om advies te vragen over het plan dat je wilt gaan uitvoeren. Dit is altijd een belangrijke zaak alvorens je een belangrijk besluit gaat nemen; geleerden zijn er niet alleen om boeken te schrijven en gebeden te leiden maar juist voor dit soort zaken. Vervolgens neem je een besluit waarna je Salaat al-Istikhaarah verricht en Allaah ta3aala jou bi idhnih zal leiden tot Zijn tevredenheid, want dat is wat wij willen; dat Hij tevreden is met wat wij doen.

P.S. Een geleerde is goed op de hoogte omtrent de onderwerpen die de zusters nodig hebben voor bijvoorbeeld een lezing en lessen. Hij wordt tenslotte vaak gebeld door de zusters; niet waar? Plus, hij kan jou goede boeken aanraden e.d. Dan heb je ons meteen niet meer nodig; want wie zijn wij ten opzichte van de geleerden?

Doe dit alsjeblieft wa djazaaki-llaahu khayran.

26-08-2014, 15:48

Citaat door Ninjabi:
Moge Allaah ta3aala jou leiden tot het beste lieve zuster.

Vertrouwen hebben in Allaah is een essentiële zaak, maar dit vertrouwen dient altijd samen te gaan met het ondernemen van de juiste stappen (het inzetten van middelen, asbaab). Als het gaat om een dergelijk besluit wil ik jou adviseren om eerst een geleerde te bellen en hem om advies te vragen over het plan dat je wilt gaan uitvoeren. Dit is altijd een belangrijke zaak alvorens je een belangrijk besluit gaat nemen; geleerden zijn er niet alleen om boeken te schrijven en gebeden te leiden maar juist voor dit soort zaken. Vervolgens neem je een besluit waarna je Salaat al-Istikhaarah verricht en Allaah ta3aala jou bi idhnih zal leiden tot het beste resultaat.

P.S. Een geleerde is goed op de hoogte omtrent de onderwerpen die de zusters nodig hebben voor bijvoorbeeld een lezing en lessen. Hij wordt tenslotte vaak gebeld door de zusters; niet waar? Plus, hij kan jou goede boeken aanraden e.d. Dan heb je ons meteen niet meer nodig; want wie zijn wij ten opzichte van de geleerden?

Doe dit alsjeblieft wa djazaaki-llaahu khayran.
barakallahoe fieki voor je naseeha , zal er zeker gebruik van maken ,

26-08-2014, 16:07
deze onderwerpen komen insh'allah aan bod

x de ware betekenis van de shahada uitgebreid uitgelegd + ontkenning en bevestiging
x de voorwaarden vaan laa illaha illallah uitgebreid uitgelegd + bewijzen vanuit de quran en de sunnah
x >> uitleg van sheikh mohammed ibn salih al oethaymiem

xde 2 hoofdzuilen van tawheed al koefr bi taghoet en al imaan billaah elk onderwerp zeer uitgebreid uitleg + bewijzen vanuit de qur'an en de sunnah
x wat is een taghoet ,de koppen van tawaghiet , de belangrijkste soorten tawagheet
x hoe tawaghiet verwerpen en bewijzen van de quran en de sunnah
x rechten van Allah
x wat verwerpt laa illaha illallah en wat bevestigd het / de nawaqid van de shahada

xde pilaren van imaan
x wat betekent het geloof in Allah alleen


x tawhied ( de eenheid van Allah)
>> Tawhied ar-roeboebiyah
>> tawhied al oeloehiyyah
>>tawhied al asmaa wal sifaat ( zeer uitgebreid uitleg)

x de 4 regels voor puur monotheisme
x wat is 3ibadah + uitleg
x de eigenschappen van Allah ( bewijzen van de quran en de sunnah)
x hoe moeten we nu geloven in de namen en eigenschappen van Allah azzawajdal

x al walaa wal-baraa ( zeer uitgebreid uitgelegd)


en ook 200 vragen en antwoorden over de geloofsovertuiging


kennis uit >> de qur'an ,
>> fath al-madjied : tawhied van Allah . de basis van alle kennis > abd ar rahmaan ibn hassan aala sjekh
>> loem'atoel i'tiqad : voldoening van de geloofsleer >> mohammed ibn salih al oethaymiem
>> geloof in Allah in het licht van de qur'an en de soennah >> omar soelayman al asjqar ook bekend met de lessen van het hiernamaals
>> de 4 regels van puur monotheisme tawhied >> mohammad ibn'abdel wahhab[/SIZE]

27-08-2014, 00:25
Beste zuster we waarderen allemaal je intentie maar je moet wel begrijpen dat lesgeven in de deen niet zomaar iets is,heb je een tazkiya om les te geven ?waar heb je gestudeerd? het kan zijn dat je iets verkeerds uitlegt en mensen dat ls geloof gaan nemen en daar zul jij yawm al qiyamah voor worden verantwoordelijk gehouden nogmaal ik geloof dat je intenties goed zijn beste zuster maar je kan niet zomaar les gaan geven zonder eerst grondig les te hebben genomen ibn sirin heeft gezegd[COLOR="#000080"]Muhammad ibn Sireen, Maalik ibn Anas en anderen van onder de Salaf hebben
gezegd: “Deze kennis is (van) de Religie, kijk dus van wie jullie je Religie
aannemen [/COLOR]

27-08-2014, 00:40
Oum Hafsa ben je toevallig van dawah zusters?

27-08-2014, 01:18


Salaam alaikum zuster, wat een leuk idee van u! Ik zie om me heen dat zusters dit echt nodig hebben je komt veijwel haast nooit zulke gemotiveerde zusters tegen die ook graag kennis met andere willen delen. Ik denk dat je op deze manier ook een goeie vriendschap wekt met de zusters omdat je ze in jou veilig domein laat komen. Dit schept daarnaast ook een gezelliger sfeer.

Ik zou de goede raad van de broeders en zusters wel ten harte nemen want indd moet je er goed van bewust zijn dat je niet jou ideen en theorie aan de zusters overbrengt! Maar zolang je kennis blijft opnemen van de geleerde en de zusters ook doorverwijst naar de geleerde mits er vragen zijn die jij niet kunt beantwoorden lijkt het mij geen probleem toch ?

Mag ik vragen waar u zit in holland ?

27-08-2014, 01:27
Owja mischien paar leuke ideeen wat dacht u van het huwelijk, positie van de vrouw binnen de islam, de tekenen van de einde ter tijd, omgang met ouders en mensen om je heen. Du3a's . Moehiem ik hoop dat u hier wat aan heeft.

Fi amani Allah.

27-08-2014, 01:38
Als de zuster zich aan de boeken houd waar ze les uit gaat geven en de stappen volgt uit de boek waar ze les uit gaat geven dan kan het toch geen kwaad? Wannee jullie jullie kinderen gaan onderwijzen dan ga je dat toch ook op deze manier doen,,,,boekje er bij en stap voor stap alles doornemen?

Pagina's : [1] 2