Bekijk volle/desktop versie : mama's!! peuter wilt geen groente! help!



23-08-2014, 21:48
Ik open een topic omdat mijn zoontje van 3 jaar laatste tijd geen groente meer eet.. bekend probleem denk ik.. maar hij at eerst alles.. en begint nu helaas steeds kieskeuriger te worden tot vele frustraties van mijn kant..

Als ik iets maak zoals pasta of aardappels ofzo dan moet ik de groente weghalen waardoor hij alleen nog maar pasta of aardappel met saus eet.. als ik stiekem een stukje groente bij doe merkt hij het gelijk op in zijn mond.. en spuugt alles uit en dan kan ik het vergeten om hem verder eten te geven.. ( ik geef hem vaak zelf eten want als hij zelf eet gaat ie na 3 happen spelen met het eten en hoeft hij niet meer.. ik denk dat hij geen zin heeft om zelf te eten)

Wat voor tips hebben jullie om hem alsnog groente te laten eten.. ik merk dat hij laatste tijd erg moe is.. en denk dus ook omdat hij slecht eet.. heb al bloed laten prikken.. al hamdolillah alles was goed..

Wat hebben jullie gedaan om jullie kinderen groente te laten eten?

23-08-2014, 21:57


Geen lekkernij tussendoor, en na het eten belonen met een toetje naar beuze

23-08-2014, 21:59

Citaat door Tradition4Life:
Geen lekkernij tussendoor, en na het eten belonen met een toetje naar beuze
Het is niet dat hij niet wilt eten.. hij eet zo een hele bord pasta op.. of aardappelen.. maar geen groente.. als hij dat ziet eet ie het niet.. en als ik stiekem doe proeft hij het alsnog en spuugt alles eruit en daarna eet ie niks meer..

23-08-2014, 22:09
mijn dochtertje was ook zo op die leeftijd en eerlijk gezegd eet ze groenten alleen als ik vliegtuigje, fiets of auto met haar speel

= de lepel met groenten ring ring mijn fiets komt eraan mag ik in jouw mondje rijden, natuurlijk gaat ze jaaa happen

vroem vroem mijn auto komt eraan mag ik deze in jouw mondje parkeren? jaaahaaa

alleen dat helpt

23-08-2014, 22:16


Betrek hem bij het koken, kijk dit is meneer wortel en hij ruikt lekker, ruik eens? Wist je dat konijntjes heel ver kunnen kijken omdat ze veel wortels eten, dat wilt jij vast ook. Zo zullen we samen meneer wortel in de pan doen. Eten we hem straks samen op.
Zo ook met andere groentes gebruik je fantasie want kids leven in een fantasiewereld.

Bij het opscheppen, hey daar hebben we meneer wortel weer. Nou ga jij een hapje nemen en kijken of je al heel ver kunt kijken net als de konijntjes ( zoiets )...

Op gegeven moment heeft hij de verhaaltjes in z'n hoofd zitten en zijn de groentes leuk om te eten.

Succes.

23-08-2014, 22:47
Ik ga dat vliegtuigje en betrekken bij het koken eens proberen.. heb wel vaker soort van vliegtuigje gespeeld. Maar eerste wat hij doet is goed kijken wat er op de vork of lepel zit.. en dan zegt ie bah..pas als ik dan weg doe mag vliegtuigje erin.. ff wat meer mijn best doen.. treintje.. autotje ofzo..

Hebben andere nog tips? Kw eten misschien? Alles is welkom

23-08-2014, 22:51
Waarom is het ineens veranderd? Enig idee? Je kunt ook uitleggen dat hij van groenten groot en sterk wordt, net zo sterk als papa, ooms etc als voorbeeld noemen en dingen bedenken die hij dan kan doen als ie groot en sterk is, dingen die hij zelf nog niet kan of waar hij z'n vader om bewondert als ie m dat ziet doen.

23-08-2014, 23:01
Peuter puberteit.

Probeer figuurtjes van de groenten uit te steken of te snijden.
Wortel in ster vorm, plakjes ervan snijden, komkommer hetzelfde, courgette, paprika.
Varieer lekker met de kleuren van groenten.

23-08-2014, 23:03
Geef hem een stevig plastic mesje (uiteraard niet scherp) laat hem zijn eigen groenten snijden en tijdens het snijden proeven, eventueel mee laten kijken tijdens het koken ervan.

23-08-2014, 23:05
Middeleeuwse methode toepassen; alleen groente neerleggen. Dan is het: of groente ... of honger lijden ... uiteindelijk zal hij ooit wel moeten toegeven. En als hij niet toegeeft; des te beter, des te meer eten voor de anderen.

Als ik 2 keuzes had zou ik ook het lekkerste uitkiezen, als ik 10 keuzes had ook, maar niet als ik maar 1 keuze heb. Had ik ooit gezien bij 'eerste hulp bij opvoeden' dat we een "luxeprobleem" hebben door onze kinderen te veel keuzes te geven, en daardoor krijgen we oa. "welvaartsziektes" (zoals bijv. overgewicht, hoge cholestrolgehalte, etc.)

Er zijn veel moeders die (ten koste van zichzelf) krampachtig veel moeite doen om hun kind te laten eten ... terwijl ik nooit heb gehoord dat hier (in NL) ooit een kind is gestorven door honger of andere negatieve effect heeft gehad ... in tegendeel juist; veel Marokkaanse kinderen (procentueel gezien meer dan autochtone) hebben overgewicht (door zulke acties) ... onder het mom 'zolang hij maar iets eet' (al is het ongezond).

23-08-2014, 23:13

Citaat door maaltje:
Waarom is het ineens veranderd? Enig idee? Je kunt ook uitleggen dat hij van groenten groot en sterk wordt, net zo sterk als papa, ooms etc als voorbeeld noemen en dingen bedenken die hij dan kan doen als ie groot en sterk is, dingen die hij zelf nog niet kan of waar hij z'n vader om bewondert als ie m dat ziet doen.
Nee ik weet niet waardoor hij veranderd is.. ik gooide het op peuterpubertijd en het weer. Het begon toen het allemaal wat warmer werd.. toen wou hij helemaal niks eten.. en at soms op een dag 4 boterhammen en misschien een danoontje.. en thats it.. en ik werd al helemaal blij dat hij eindelijk warm eten at.. maar hij begon dus te selecteren.. en wou de groentes niet...

Ik maakte me eerst geen zorgen... totdat hij laat wakker werd.. rond 9 uur in de ochtend en rond 1 uur of 2 uur al middag dutje van minimaal 3 uurtjes deed en paar uurtjes later weer ging slapen en tot 9 a half 10 in de ochtend.. toen merkte ik dat hij wel erg moe is.. en vermoed dat hij vitamines tekort komt.. maar na bloedtesten lijkt hij al hamdolillah in orde..

23-08-2014, 23:13
Wat je kan doen om toch wat groente naar binnen te krijgen is bijvoorbeeld soep maken van gepureerde groente
Ik doe vaak prei, wortel, courgette, aardappel en een beetje peterselie en lekker kruiden en dan pureren. Of pompoen met winterpeen en aardappel, je kan heel veel variëren Wat kinderen ook meestal wel leuk vinden is een leuk gekleurd vakjesbord en dan kan je daar van alles indoen zoals olijven, stukjes avocado, plakjes komkommer, snoeptomaatjes, blokjes kaas, stukjes worst , gekookt ei, reepjes paprika etc. Je kan ook een lekker dipsausje erbij doen. Dit kan je bijvoorbeeld na school als gezonde snack op tafel zetten en zo kunnen ze verschillende dingetjes proeven.




23-08-2014, 23:16


Theelepeltje.. dank je wel voor je reactie.. ik ga dat proberen.. niet de figuurtjes want dat moet ik dan ergens kopen en het moet dan zo klein mogelijk zijn.. want grote groentes eet ie al helemaal niet.. maar ga wel hem mee laten snijden en koken en kijken of dat werkt in shaa allah.. ik gooi het ook op peuterpubertijd maar nu merk ik dat hij wel erg moe is..

23-08-2014, 23:18

Citaat door OktoberMama:
Theelepeltje.. dank je wel voor je reactie.. ik ga dat proberen.. niet de figuurtjes want dat moet ik dan ergens kopen en het moet dan zo klein mogelijk zijn.. want grote groentes eet ie al helemaal niet.. maar ga wel hem mee laten snijden en koken en kijken of dat werkt in shaa allah.. ik gooi het ook op peuterpubertijd maar nu merk ik dat hij wel erg moe is..
Als je een wortel neemt en hier stukjes uit snijdt zodat je een ster hebt die je vervolgens in plakjes snijdt tot je allemaal sterretjes hebt, met komkommer en courgette kan dat ook, of hartjes, driehoekjes.

23-08-2014, 23:21

Citaat door zwanger2012:
Wat je kan doen om toch wat groente naar binnen te krijgen is bijvoorbeeld soep maken van gepureerde groente
Ik doe vaak prei, wortel, courgette, aardappel en een beetje peterselie en lekker kruiden en dan pureren. Of pompoen met winterpeen en aardappel, je kan heel veel variëren Wat kinderen ook meestal wel leuk vinden is een leuk gekleurd vakjesbord en dan kan je daar van alles indoen zoals olijven, stukjes avocado, plakjes komkommer, snoeptomaatjes, blokjes kaas, stukjes worst , gekookt ei, reepjes paprika etc. Je kan ook een lekker dipsausje erbij doen. Dit kan je bijvoorbeeld na school als gezonde snack op tafel zetten en zo kunnen ze verschillende dingetjes proeven.



Soep is een goed idee... ik doe eerlijk ook al is hij 3 jaar vaker zijn eten pureren met groentes die wit zijn.. denk aan uien en bloemkool.. dat ziet hij niet als ik dat pureer met aardappelen bijvoorbeeld.. dat werkt wel.. voor een paar happen.. maar ik ga soep eens proberen.. ik heb vaker voor hem shakes gemaakt.. maar hij moet daar niks van hebben.. hj wilt het niet eens proeven..