Bekijk volle/desktop versie : Verenigd Koninkrijk biedt Yezidi's eigen staat in Midden-Oosten aan



Pagina's : [1] 2 3

22-08-2014, 16:06
Het Verenigd Koninkrijk wil de yezidi's een eigen staat in het Midden-Oosten aanbieden. Premier David Cameron vindt dat zij na de verschrikkingen van de afgelopen tijd 'een veilig thuis' verdienen. Hij zet het onderwerp hoog op de agenda bij de Verenigde Naties.
Sinds de opmars van IS in Syrië en Irak zijn de yezidi's hun leven niet meer zeker. Volgens Cameron bestaat er daarover een 'immens schuldgevoel' bij de Britse bevolking: 'De internationale gemeenschap heeft te weinig gedaan om deze genocide te voorkomen. Daar voelen wij ons medeverantwoordelijk voor. Het minste wat we kunnen doen is de yezidi's nu een eigen thuishaven geven.'

In yezidische kringen is enthousiast op het Britse idee gereageerd. Emir Tahseen Said, de politieke leider van de Koerdische volksreligie, zegt dat de staat zou kunnen bestaan uit delen van Irak, Iran, Syrië, Armenië en Turkije: 'Daar komen wij oorspronkelijk vandaan, dus daar voelen wij ons thuis. Overigens zijn wij het volk van God. Wellicht is dat relevant.' Said noemt 'Koerdistan' als mogelijke naam voor het nieuwe land, dat volgens hem in eerste instantie slechts 392.000 vierkante kilometer hoeft te omvatten.

De emir heeft de Britse premier diverse bronnen laten zien waaruit blijkt dat de yezidi's historisch gezien aanspraak kunnen maken op het betreffende gebied. Cameron: 'Dat is essentieel, want anders heeft zo'n staat natuurlijk bij voorbaat al geen enkel bestaansrecht. Ik reken op een constructieve houding van premier Erdogan, ayatollah Khamenei en president Assad. Ik reis binnenkort af naar Armenië, omdat we signalen hebben dat er daar wel wat bezwaren zijn.'

Critici denken dat de komst van een nieuwe staat in het Midden-Oosten mogelijk tot enige irritatie kan leiden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11207/De-Speld/article/detail/3723073/2014/08/22/De-Speld-Britten-bieden-yezidi-s-eigen-staat-in-Midden-Oosten-aan.dhtml

22-08-2014, 16:09


1) welke verschrikkingen? Bewezen, geen geruchten

2) is Cameron echt zo idioot? Dit kan hij toch niet echt gezegd hebben...

22-08-2014, 16:12
camerOEN waarom geef je ze niet een stukje in het westen bijvoorbeeld Wales ofzo het laatste stukje Palestina wat je weggaf is nog niet afgestaan door de rechtmatige eigenaren

22-08-2014, 16:20
Dit betekent gewoon nog meer chaos, wat denk je ook al wordt dit verwezenlijkt, Irakezen gaan daar nooit akkoord mee. Je kan niet iedereen die een eigen land wilt dat ook werkelijk geven. Wie zijn land ben je aan het weggeven?? Laten we de friezen dan ook gelijk onafhankelijk verklaren.

22-08-2014, 16:29


Dit stuk is van de Volkskrant.
Het stuk is wekelijk te lezen en heet de speld.

Elke keer wel iemand die er intrapt.

22-08-2014, 16:32
Haha het komt van Speld.nl , sarcastisch bedoeld

22-08-2014, 16:33

Citaat door tamar:
Dit stuk is van de Volkskrant.
Het stuk is wekelijk te lezen en heet de speld.

Elke keer wel iemand die er intrapt.
sarcasme dus.. en een sneer naar de ramp die de Westerse steun voor (oprichting van) Israel is..

22-08-2014, 16:35

Citaat door iwajah:
1) welke verschrikkingen? Bewezen, geen geruchten

2) is Cameron echt zo idioot? Dit kan hij toch niet echt gezegd hebben...
Voor wat betreft punt 1: Kom toch op man, domme apologist. Je hebt die verdreven Yezidi's zeker ook niet op die berg zien zitten? Doe nou niet net of er daar niks aan de hand is.

Voor wat brtreft punt 2: Ik vraag me ook af hoe hij op zo'n raar idee komt. Wil hij dan soms iedere religieuze splintergroep in die regio wel een stuk land gaan geven. Dan gaat hij wel land te kort komen.

Er kan beter gewerkt worden aan onderlinge verdraagzaamheid tussen verschillende religieuze groepen... Eeeehm oeps, dat zal nog lastiger worden dan land vinden voor iedere splintergroep.

22-08-2014, 16:37

Citaat door iwajah:
sarcasme dus.. en een sneer naar de ramp die de Westerse steun voor (oprichting van) Israel is..



22-08-2014, 16:40

Citaat door tamar:
Dit stuk is van de Volkskrant.
Het stuk is wekelijk te lezen en heet de speld.

Elke keer wel iemand die er intrapt.
Het woordje satire aan het begin van de tekst heeft hij voor het gemak maar even weggelaten natuurlijk. Bewust!?!


Citaat:
Satire Het Verenigd Koninkrijk wil de yezidi's een eigen staat in het Midden-Oosten aanbieden. Premier David Cameron vindt dat zij na de verschrikkingen van de afgelopen tijd 'een veilig thuis' verdienen. Hij zet het onderwerp hoog op de agenda bij de Verenigde Naties....

BRON: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11207/De-Speld/article/detail/3723073/2014/08/22/De-Speld-Britten-bieden-yezidi-s-eigen-staat-in-Midden-Oosten-aan.dhtml

22-08-2014, 16:41

Citaat door 13579:
speld.nl!
Had ik al gezien, heb je de laatste regel van mijn post niet gelezen. Da's ook ironisch bedoeld.


Ben een trouwe Speld lezer hè ...

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5087673

22-08-2014, 16:45

Citaat door Al-Mukhtar:
Dit betekent gewoon nog meer chaos, wat denk je ook al wordt dit verwezenlijkt, Irakezen gaan daar nooit akkoord mee. Je kan niet iedereen die een eigen land wilt dat ook werkelijk geven. Wie zijn land ben je aan het weggeven?? Laten we de friezen dan ook gelijk onafhankelijk verklaren.
Heel aanmatigend zo te lezen.


De friezen...tja...is goed, ik heb o.a. fries bloed

22-08-2014, 17:15


Same shit different country

22-08-2014, 17:18
Rohinyas in Myanmar ,,,,,,,,,

22-08-2014, 17:44

Citaat door Al-Mukhtar:
Dit betekent gewoon nog meer chaos, wat denk je ook al wordt dit verwezenlijkt, Irakezen gaan daar nooit akkoord mee. Je kan niet iedereen die een eigen land wilt dat ook werkelijk geven. Wie zijn land ben je aan het weggeven?? Laten we de friezen dan ook gelijk onafhankelijk verklaren.
Al-Mukhtar,

Dat van die Friezen vind ik geen slecht idee! Dan graven we een brede greppel langs de grens, van de Lauwerszee tot aan het IJselmeer en dan hoeven we alleen maar te wachten tot Friesland is weggedreven. Friezen die zich willen bekeren mogen alleen terug als ze het Gronings volkslied kunnen zingen.


God schiep uit gouden korenaren
Groningers, Friezen en Drenthenaren
Uit het kaf en andere resten
Schiep hij de mensen uit het westen.

Daarom!


Noord

Pagina's : [1] 2 3