Bekijk volle/desktop versie : Zorg voor jezelf



20-08-2014, 19:10
1. Wees bezig met en voor jezelf
'Aasim al-A7wal vertelde dat Fudayl ar-Riqaashi tegen hem zei: “O jij, laat de veelheid aan mensen jou niet bezighouden, waardoor je niet met jezelf bezig bent, want de zaak zal aan jou overgelaten worden en niet aan henx. Zeg niet: “Ik zal hiernaartoe en daarnaartoe gaan”, waardoor jouw hele dag van jou weggaat, want alles wordt voor jou onthouden. Zie niets als beter om naar op zoek te gaan of makkelijker om te bereiken dan een nieuwe, goede daad ter compensatie van een oude, slechte daad.”

xHiermee bedoelde hij hoogstwaarschijnlijk dat jij de enige bent die uiteindelijk verantwoording zal af moeten leggen voor je daden.

2. Zorg ervoor dat je erop vooruit gaat
En al-Hadjaadj ibn Mohammad vertelde dat Khaalid al-Ahmar hem een brief schreef, waarin hij zei: “De ware oprechten waren gewoon om zich te schamen bij Allah als hun dag hetzelfde was als de dag ervoor.”x
xDat wil zeggen: als ze vandaag niet méér goede daden hadden verricht dan gisteren.

3. Zeg niet 'ik zal doen', maar zeg 'ik doe'
'Ikrimah heeft gezegd over de volgende Uitspraak van Allah: “En zij uiten gissingen over het onwaarneembare van een verre plek.” (Soerat Saba: 53). “Als tegen hen werfd gezegd: Toon berouw, dan zeiden zij: Wij zullen dit nog doen.”x
x Voor hen behoort deze kennis tot het onbekende/onwaarneembare; zij weten immers niet hoe lang ze nog zullen leven, maar speculeren wel over wat zij met deze toekomstige tijd zullen doen.
Over uitstel heeft al-Hassan al-Basri het volgende gezegd: “O jullie jongeren, pas op voor uitstel, het zeggen van: “ik zal het doen.”
En as-Soddi (en na hem al-Imam at-Tabari) heeft gezegd dat met: “En er is een afscheiding gemaakt tussen hen en hetgeen zij verlangen.” (Soerat Saba: 54) hun berouw bedoeld wordt.

Ten slotte hebben sommige wijzen gezegd: “Moge Allah de persoon barmhartig zijn die door advies en herdenking wakker geschud wordt, door levenservaring wijs wordt gemaakt en die door wijze uitspraken wordt opgevoed.”

Bron: 'Qisar al-Amal'
Door: Ibn Abie Donyaa

20-08-2014, 20:55


Up! leerzaam
Barakallahoe fiekie voor het delen