Bekijk volle/desktop versie : Hassan Aarab niet langer lid van CD&V



19-08-2014, 01:34
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140818_01221680

De Antwerpse CD&V’er Hassan Aarab, die begin deze maand onder vuur kwam te liggen na anti-Joodse uitspraken op Facebook, is niet langer lid van de Vlaamse christendemocraten. De partij laat dat maandagavond weten.


Aarab had eerder op de dag, na zijn terugkomst uit vakantie, een gesprek met de top van de partij. Daar werd verontwaardiging geuit over het feit dat de Antwerpenaar had geschreven dat “volgens mij de Duitsers destijds met opzet niet alle Joden hebben omgebracht, zodat wij nu wel beseffen waarom hij de Joden aan het uitroeien was”, een verwijzing naar Hitler.


Tijdens het gesprek maandag gaf Aarab aan dat hij spijt heeft van zijn uitspraken en heeft hij zijn lidmaatschap van de partij ter beschikking gesteld. “Door het inleveren van zijn lidmaatschap geeft hij een duidelijk signaal dat zijn uitspraken niet kunnen en dit als eerste stap naar een verzoening”, luidt het. “Hij wil meer dan ooit investeren in de dialoog tussen de verschillende gemeenschappen.”


De partij besloot zijn lidkaart in te trekken. “We kunnen zijn voornemen om de dialoog aan te gaan enkel steunen.”


Meteen nadat de uitspraken van Hassan Aarab bekend waren geraakt, nam nationaal partijvoorzitter Wouter Beke er afstand van. Aarab zelf bleef eerst achter zijn uitspraken staan, maar nam na de kritiek gas terug. “Ik wil mij verontschuldigen voor mijn uitspraken. Steeds zoek ik naar samenwerking en verbinding tussen gemeenschappen. Ik besef nu dat mijn uitspraken hiertoe niet bijdragen, integendeel”, zei hij. “Ik kan mijn uitspraken niet ongedaan maken, maar ik zal de gevolgen ervan dragen.”

19-08-2014, 01:35


en eerder:

Joodse organisaties willen dat CD&V Aarab dumpt
08/08/2014 | jfja

sjonne jonge