Bekijk volle/desktop versie : 'Praten met Joden nu niet het belangrijkst'



16-08-2014, 19:16
Spanningen tussen Joden en moslims zijn niet het meest urgente probleem, aldus Khalil Aitblal. Moslims moeten eerst zelf aan de slag.

Een groep betrokken Amsterdammers van islamitische en Joodse afkomst heeft, mede naar aanleiding van de ontwikkelingen in Israël/Palestina, het initiatief Salaam Shalom opgezet om de oplopende spanningen in Nederland over dit onderwerp te kanaliseren. Dat is een mooi initiatief, waarbij dialoog, respect voor elkaar en ruimte voor verschil van mening centraal staan. Uitermate waardevol en prachtig.
Een initiatief als dit inspireert. Het zet je aan het denken. Ik kwam tot de conclusie: Er mist iets.

Amsterdamse moslims staan aan de vooravond van gigantische uitdagingen. Wellicht groter dan ooit. Sociale, maatschappelijke en economische uitdagingen lijken alleen maar groter en ernstiger te worden. Dat jongeren een simpele prooi zijn voor makkelijke, oppervlakkige religieuze en/of politieke boodschappen, is daar vaak een eng gevolg van.

Over de fluctuerende, relatief lichte, maar zeker niet te verwaarlozen spanning tussen Joden en moslims in Amsterdam maak ik mij momenteel geen zorgen. De grootste dreiging suddert en loert van binnenuit.

Om zich voor te bereiden op deze grote uitdagingen zullen moslims moeten investeren.

Antwoord
Amsterdamse moslims hebben (nog steeds) geen antwoord op de vragen, de behoeftes en de zorgen van moslimjongeren van deze tijd. Welke kant wil ik op met mijn religie? Wat doe ik tegen islamofobie, discriminatie en onrecht in de wereld? We zijn niet voorbereid op het opvangen van jongeren die slachtoffer worden van hersenspinsels die een bedreiging zijn voor islam en moslims en de rest van de mensheid. Om het maar niet te hebben over de preventie. Het antwoord ligt op straat of op het internet. Het is een puinhoop, mensen.

Natuurlijk is dit een verantwoordelijkheid die alle Amsterdammers met elkaar delen, maar ik richt mij nu op het deel dat wij moslims zelf dragen. Als wij nu niet bereid zijn onszelf op te offeren en te investeren in de toekomst van de huidige en komende generaties dan vrees ik het ergste. Als wij het nu niet oppakken, doet niemand het.

Salaam Salaam
Wat ik mis en wat nu het hardst nodig is in Amsterdam, is een islamitische beweging van binnenuit, een Salaam Shalom maar dan onderling. Een Salaam Salaam. Er is intern nogal wat werk aan de winkel.

Een Salaam Salaam dat durft in de spiegel te kijken, eervol en eerlijk naar zijn tekortkomingen kijkt, hoopvol en geïnspireerd naar zijn verdiensten en kansen reikt.

Een Salaam Salaam dat tien jaar vooruit durft te kijken. Goede (religieuze) infrastructuur helpt te bouwen voor huidige en komende generaties, zodat deze als volwaardige, evenwichtige en trotse Amsterdamse moslims kunnen opgroeien en zo een bijdrage leveren aan Amsterdam.

Gelijk
Een Salaam Salaam waar alle moslims gelijk zijn. Geloof je in 'Er is geen God behalve Allah en Mohamed is zijn boodschapper', dan hoor je bij de club.

Een Salaam Salaam dat krachten bundelt en zich niet tegen elkaar uit laat spelen, dat gelooft in zijn eigen kracht en zelfvoorzienendheid.
Een Salaam Salaam dat graag meedoet aan een Salaam Shalom, en tegelijkertijd de Shalom Shalom oproept zich uit te spreken, om zo het waardevolle van het waardeloze te kunnen scheiden.

Een Salaam Salaam dat verbindt en inspireert. Bouwt en verstevigt. Mensen in hun waarde laat, de dialoog aangaat en vrijheid deelt. Opkomt tegen onrecht en duidelijk onderscheid maakt tussen goed en kwaad. Islam en IS. Jood en bezetter.

Met een sterke en evenwichtige Amsterdamse moslimgemeenschap komt een initiatief als Salaam Shalom veel meer tot zijn recht. Daar heeft Amsterdam pas echt wat aan.

http://www.parool.nl/parool/nl/30700/OPINIE/article/detail/3719891/2014/08/16/Praten-met-Joden-nu-niet-het-belangrijkst.dhtml