Bekijk volle/desktop versie : Wordt niet boos en ik geef je Djennah



Pagina's : [1] 2

15-08-2014, 23:13
Wordt niet boos en ik geef je Djennah

Overgeleverd door Aboe Hoeraira Radia Allahoe Anhoe/Anha :
"Een man vroeg aan de boodschapper Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam: "Geef mij advies!" Hij Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam antwoordde: "Wordt niet boos." En herhaalde dit nog enkele keren: "Wordt niet boos."
Sommigen zeggen dat de vraagsteller Aboe Dardaa Radia Allahoe Anhoe/Anha was en sommigen zeggen dat het Djaria Bnoe Qoedama Radia Allahoe Anhoe/Anha was.
Overgeleverd door Aboe Hoeraira Radia Allahoe Anhoe/Anha: "Een van de twee bovengenoemde mannen zei: "O boodschapper, noem mij een daad die mij naar Djennah zal brengen." Hij Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam zei:
"Wordt niet boos en Djennah is voor jou."

Wat betekent boosheid?

Het is als en vulkaan in je binnenste die je er toe brengt om een ander kwaad te doen. De algemene bedoeling van deze hadieth is:
1) De zeden van de moeslim: bescheidenheid, nederigheid, anderen geen kwaad doen, vergevensgezindheid, geduld, je boosheid beheersen. Dit alles voorkomt boosheid.

2) Djennah missen en een weg zoeken om er in binnen te gaan. Dit betekent: Wees niet boos, het is beleefdheid van de hoogste graad, dat is de manier van de profeten Alaihi As Salaam en van de Qoraan en imaan.
Dit wordt dan een goede gewoonte, een deel van je karakter, het voorkomt boosheid en geeft welslagen in Djennah.

3) Zachtaardigheid/Bezonnenheid maakt het innerlijk sterk (om alle kwaad te weerstaan) en opent de weg naar welslagen en tevredenheid van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala.
Pas op! Geef niet aan je nafs (eigen-ik) wat ze wil met andere woorden. Geef niet toe aan verlangens en beheers je nafs ( eigen-ik). Dat voorkomt boosheid, en herinnert je aan de manieren van de moeslim met taqwa (vrees voor Allah.

Hadieth van Ibn OmarRadia Allahoe Anhoe/Anha: Hij vroeg aan de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam Wat houdt mij van de toom van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala?
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd "Wordt niet boos".

4) Boosheid trekt alle soorten slechtheid aan en vrij zijn daarvan trekt alle soorten goede dingen aan. De eerste sahabi (metgezel) die zijn vraag bleef herhalen, namelijk dat rasoelallah Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam hem zou adviseren, was niet tevreden met het antwoord en hij Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam bleef het herhalen omdat hij er zeker van was dat dit antwoord voldoende zou zijn, als de man ook werkelijk zou doen wat hij adviseert. Met dit advies waarschuwt rasoelallah Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam tegen de sleutel naar al het kwaad.

5) Boosheid is een zwakte en bezonnenheid is kracht, snel boos worden is een kenmerk van een zwakke persoonlijkheid, ondanks spierkracht.
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd "de sterke man is degene die zichzelf kan beheersen ten tijde van boosheid".

De sporen van boosheid vormen een gevaar voor de nafs. Misschien uit iemand ten tijde van boosheid woorden van koefr en gaat daarmee buiten de islaam. Ook vormt het een gevaar voor de omgeving en het is een gevaar voor onvrede en haat.

Boosheid voorkomen en genezen.

De oorzaken van boosheid wegnemen: trots, anderen bespotten, anderen voor de gek houden, nieuwsgierigheid, teveel houden van je bezit
De genezing van boosheid is het tegenovergestelde doen van wat de nafs wil. De training van de nafs met de beste zeden zoals bezonnenheid, geduld, beheersing, jezelf en anderen in herinnering brengen en vergevensgezind zijn.
Ahmed Ibn Hanbal Radia Allahoe Anhoe/Anha zei: Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala geeft imaan aan mensen die vergevensgezind zijn.
Toevlucht zoeken tegen de vervloekte shaitaan.
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala heeft gezegd

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
En als jij door de shaitaan wordt opgehitst, vraag dan Allah om bescherming, Hij is Alhorend, Alwetend.


In een hadieth in sahih al-Boechaarie en sahih Moeslim lezen we over twee mensen die elkaar scholden in het bijzijn van Rasoelallah Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam. Een van de mannen zei slechte woorden en was heel boos en zijn gezicht was rood aangelopen en rasoeIallah Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam zei:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd "ik ken enkele woorden die de boosheid verjagen als je ze zegt; aoedzoe billahi minasjsjeitani radjiem".


Je houding veranderen.

De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
Als iemand van jullie boos is en hij staat rechtop dan moet hij gaan zitten of liggen en dan gaat de boosheid weg.

De woede: Als je boos bent wordt je lichaam warm en door water koelt het af.
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
Boosheid is iets wat gloeit in het haft van de zoon van Adam en door woedoe herinnert hij zich Allah Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam en shaitaan wordt steeds kleiner tot dat hij verdwijnt.
Rasoelallah zei: Boosheid komt van shaitaan en shaitaan is gemaakt van vuur, dus als iemand van jullie boos is laat hem dan woedoe doen

7) Boosheid vanwege Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala door het overschrijden van de grenzen van de dien(religie). Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala zegt:
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala heeft gezegd
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ x وَيُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَيَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن يَشَاء وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Strijdt tegen hen, dan zal Allah door jullie handen bestraffen en te schande maken en Hij zal jullie tegen hen helpen en de harten van gelovige mensen genezen en Hij zal de woede die in hun harten is verwijderen en Allah zal zich genadig wenden tot wie Hij wil, Allah is Alwetend, Alwijs. (at-Tawbah 14-15)

8) Degene die boos is, is verantwoordelijk voor alles wat hij doet. Als hij iemand in zijn boosheid (een deel van) een deel van zijn bezit laat verliezen of als hij iemand doodt krijgt hij zijn verdiende straf, en als hij woorden van koefr uit, zeggen de mensen: dit is een afvallige van de islaam totdat hij tauwbah/berouw doet.

9) De samenvatting van deze les is: de moeslim dient altijd advies te geven en contact te onderhouden met mensen van goede zeden en kennis.
De moeslim dient weinig te spreken en veel te doen en een goed voorbeeld te zijn voor anderen.

Bron: Sjarh 40 ahadith an-Nawawiah van Imaam Al-Nawawi

16-08-2014, 01:08


Wauw

Wat een les

16-08-2014, 01:44
Barakaa Allaahu feeki.

Dit is echt leerzaam!

Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk

16-08-2014, 05:13
Baarak Allaahu fik. Erg profijtvol

16-08-2014, 11:24


ma shaa Allah

16-08-2014, 13:37
Word niet boos Decir , shokran voor de reminder sister!

23-03-2015, 22:43
bedankt voor het delen,uppp

26-03-2015, 22:10
Ma cha Allah

12-08-2015, 10:15
Is iets waar ik echt aan moet werken. Vaak kan ik mij inhouden maar soms floept er toch iets uit waarvan je meteen na het gezegd te hebben zoiets hebt van waarom, waarom heb ik het gezegd.

24-10-2015, 20:34
Pfff. Soms zó moeilijk....en dat is saytan die in de weg zit. Proberen eraan te denken om weg te lopen en rodoe te doen of bijv ff naar buiten. Achteraf geeft dit echt een goed gevoel dat je je heb kunnen inhouden

28-01-2016, 21:21
Barakallaho fiek!

Pagina's : [1] 2