Bekijk volle/desktop versie : Begeleid de bekeerling of de nieuw praktiserende volgens de sunna ...



15-08-2014, 19:34
We kennen het allemaal. Iemand is pas bekeerd of hij begint pas met praktiseren en hij wil zijn gebed verrichten. Maar probleem : hij kent al-Fâtiha nog niet !!

Omdat iedereen de hadith kent dat er geen gebed is zonder al-Fâtiha; leidt dit al eens tot uitspraken zonder basis.Zo wordt die persoon maar al te vaak geadviseerd om het op een papiertje te schrijven en af te lezen tijdens het gebed, of dergelijke meer.Maar waarom zouden we dingen gaan uitvinden (die dan nog zijn concentratie in het gebed niet ten goede komen), wanneer we een voorbeeld hebben in de Sunna van onze geliefde Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) ?

Imam Ibn Qudâma al-Maqdisî (rahimahullâh) heeft gezegd :"En als hij niets van de Koran naar behoren kan (reciteren/uitspreken), en hij kan het niet leren voor de tijd (van het gebed) voorbij is, dan moet hij zeggen :سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا باللهSubhânAllâh walhamdulillâh wa lâ ilâha illAllâh wallâhu akbar wa lâ hawla wa lâ quwata illâ billâh.Omwille van wat Abû Dâwud overgeleverd heeft, hij zei : "Een man kwam naar de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) en hij zei : 'Ik ben niet in staat om iets te leren van de Koran, dus leer mij iets dat me zal volstaan (ter vervanging).

'En hij antwoordde : 'Zeg : SubhânAllâh walhamdulillâh wa lâ ilâha illAllâh wallâhu akbar wa lâ hawla wa lâ quwata illâ billâh.'Hij zei : 'Dat is voor Allah. Dus wat is er voor mij ?'Hij antwoordde : 'Je zegt : Allâhumma ghfir lî warhamnî warzuqnî wahdinî wa 'âfinî (اللهم اغفر لي وارحمني وارزقني واهدني وعافني).' " [Overgeleverd door o.a. Abû Dâwud (832) en hasan verklaard door Shaykh al-Albânî (rahimahullâh) in zijn verificatie]

Maar hij moet niet meer zeggen dan de eerste vijf (zinnen), want de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) beperkte zich daartoe. En hij voegde er slechts aan toe wanneer hij gevraagd werd om een toevoeging."[Bron : "Al-Mughnî", 1/289]Dus bevind je je nog eens in deze situatie, adviseer deze persoon dan met deze woorden :سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا باللهSubhânAllâh walhamdulillâh wa lâ ilâha illAllâh wallâhu akbar wa lâ hawla wa lâ quwata illâ billâh.Zoals dit ons is voorgetoond door de beste van alle schepselen.