Bekijk volle/desktop versie : B- route wie weet .... ?



14-08-2014, 15:14
Hallo,

ik wil mijn man via B-route hierheen halen. Ik heb een Nederlandse nationaliteit en wil dus verhuizen naar Belgie.
Alleen ik heb anderhalve jaar vrijstelling gekregen in Nederland omdat ik ziek ben en een beperking heb en ook dus in behandeling hier voor ben.
Mijn vraag is wat zijn de inkomenseisen van een EU Unieburger dus.
Is het mogelijk een bijstand aan te vragen daar wanneer je ziek bent of door beperking niet of moeilijk aan het werk kan. En kan je dan wel je partner naar Belgie over laten komen als je een beperking hebt / lang ziek bent

In welke gemeentes doen ze moeilijk om uit te schrijven uit NL, en welke niet?
Graag zou ik ook willen weten wie een appartement heeft om te huren.

14-08-2014, 21:09


jij moet zeker werken , er is hier veel verandert . zeker geen steun vragen bij ocmw want dan moet jij het land verlaten wegens geen werk ( weet dit omdat mijn zus voor ocmw werkt ) . de inkomsten moeten rond de 1300 liggen en jij moet vast werk hebben, dus geen intrim werk .

14-08-2014, 21:20
Jij kunt je man gewoon binnen halen naar Nederland omdat jij vrijstelling hebt van werk. Bel de IND voor informatie het zou toch zonde zijn als je naar be vertrekt terwijl het in nl ook mogelijk is voor jouw.

14-08-2014, 21:49

Citaat door fayzza:
Jij kunt je man gewoon binnen halen naar Nederland omdat jij vrijstelling hebt van werk. Bel de IND voor informatie het zou toch zonde zijn als je naar be vertrekt terwijl het in nl ook mogelijk is voor jouw.
Voor IND moet je 5 jaar vrij gesteld zijn van werk. Ik heb eigenlijk anderhalf jaar maar gekregen en volgend jaar kan ik misschien weer een jaar krijgen
het is hier lastig voor mensen die ziek zijn. Daar houdt IND geen rekening mee

14-08-2014, 21:51



Citaat door jahara:
jij moet zeker werken , er is hier veel verandert . zeker geen steun vragen bij ocmw want dan moet jij het land verlaten wegens geen werk ( weet dit omdat mijn zus voor ocmw werkt ) . de inkomsten moeten rond de 1300 liggen en jij moet vast werk hebben, dus geen intrim werk .
wat OCMW als ik mag vragen oegti
en wat is intrim werk?

maar ik heb gehoord als je een unieburger bent vragen ze niet naar een contract. Ik kan aantonen dat ik ziek ben en ook vrijgesteld ben van werk

14-08-2014, 22:25

Citaat door drifa25:
Voor IND moet je 5 jaar vrij gesteld zijn van werk. Ik heb eigenlijk anderhalf jaar maar gekregen en volgend jaar kan ik misschien weer een jaar krijgen
het is hier lastig voor mensen die ziek zijn. Daar houdt IND geen rekening mee
Jammer ze maken het mensen tegenwoordig echt lastig niet alleen de zieke. Insha Allah word jij beter en komt je man gauw.

14-08-2014, 23:30

Citaat door fayzza:
Jammer ze maken het mensen tegenwoordig echt lastig niet alleen de zieke. Insha Allah word jij beter en komt je man gauw.
dank je wel inshallah

de eisen die ze stellen zijn niet haalbaar voor mensen met beperkingen. Er wordt niet gekeken naar het verleden en ook niet mee gerekend

14-08-2014, 23:32
@ jahara volgens mij bedoel je sociale dienst met (OCMW)

zijn er mensen die meer info of advies kunnen geven in mijn geval? heb geen ww of wao maar een bijstand en heb dus anderhalve jaar vrijstelling gekregen en ben in behandeling.

18-08-2014, 01:37
Salaam drifa25,

Allerleerst Allah y 3awnak. Lijkt me best lastig. Ik kan je helaas niet helpen. Wel denk ik dat als je besluit om naar Belgie te gaan, je beter in de grensgebieden en de 'dorpachtige' gemeentes, zoals bijv. Essen kunt het beste kunt inschrijven. Als je al meteen bijv. naar Antwerpen gaat, dan heb je kans dat je erg lang moet wachten (al voor een afsrpaak) en dat ze ook nog eens moeilijk gaan doen. Ik ben zelf ook een tijdje opzoek geweest naar een appartement in Essen, maar ik kan je zeggen dat het best moeilijk is en vooral erg prijzig.

Verder weet ik niet of je uberhaupt wel kan inschrijven als je geen werk hebt, en alleen een vrijstelling. Ik zou zeggen google even op de site van de gemeente in Belgie, waar jij naartoe wilt verhuizen (vb: essen.be) . Ik denk dat je daar wel een mailadres kunt vinden en hen kunt mailen of anders bellen om jou situatie uit te leggen (dus of je met een vrijstelling jezelf als NLse burger daar in hun gemeente kunt inschrijven). Ik weet uit ervaring, dat ze in ieder geval in Essen wel behulpzaam zijn.

Nogmaals heel veel succes, Allah y 3awnak.

Groet,
Fruitmelk