"Ahkam (oordelen) veranderen met Zaman (tijd)."
Er zijn sommige Ahkaam die nooit veranderen, zoals het verbod op overspel, verbod op het slecht behandelen van je ouders, of het verbod op rente etc. Of de verplichting van gebeden, vasten, zakat, hajj etc. Maar er zijn ook andere Ahkaam die veranderen met de tijd, zoals we later zullen zien.
Een fout die velen mensen maken is, ze brengen Fatawa uit Saudi en passen het toe in Amsterdam! Of nog erger, ze passen een Fatwa van 1,000 jaar geleden uit Kufa toe in Roterdam 2014!
Soms werkt het, maar soms werkt het niet, omdat dit een andere Zamaan en een andere Makaan is.
Naskh (abrogratie) is een goede voorbeeld hiervan in de Qur'an. Ik zal een aantal Ahaadith aanhalen, die ook deze Qaai'dah bevestigen:
[SIZE=5]Hadith 1:[/SIZE]
[INDENT]`Amr ibn Al-`Aas heeft overgeleverd:
[SIZE=3]. حديث عبد الله بن عمرو بن العاص -رضي الله عنهما- قال: كنا عند النبي -صلى الله عليه وسلم- فجاء شاب، فقال:[SIZE=5] يا رسول الله، أقبّل وأنا صائم؟ قال: لا[/SIZE]، فجاء شيخ، فقال: [SIZE=5]يا رسول الله، أقبّل وأنا صائم؟ قال: نعم[/SIZE]، فنظر بعضنا إلى بعض، فقال رسول الله: "قد علمت نظر بعضكم إلى بعض، [SIZE=5]إن الشيخ يملك نفسه[/SIZE][/SIZE]
"Wij zaten met de Profeet (vrede zij met hem) toen een jonge man kwam en vroeg aan de Profeet: "O boodschapper van Allaah, mag ik mijn vrouw kissen terwijl ik aan het vasten ben?" Hij zei: "Nee." Toen kwam een oude man en vroeg hetzelfde, en de Profeet zei: "Ja." Wij begonnen elkaar verbaasd aan te kijken. De Profeet zei: "Ik weet heel goed waarom jullie naar elkaar staren. De oude man kan zichzelf inhouden."
[SIZE=1]
["Ahmad", 6739 - authentiek verklaard door Ahmad Shakir en Al-Albaani][/SIZE].
[SIZE=5]Hadith 2:[/SIZE]
[SIZE=3] ألا و[SIZE=5]إني كنت نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها[/SIZE] فإنها تزهد في الدنيا وترغب في الآخرة[/SIZE]
De Profeet zei: "Ik verbood jullie eerst om graven te bezoeken, maar bezoek ze vanaf nu, want het geeft jullie zuhd in de Dunya en herinert jullie aan het hiernamaals."
[SIZE=1]["Sahih Ibn Hiban", 3/261].[/SIZE]
[SIZE=5]Hadith 3:[/SIZE]
[SIZE=3]قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: «من ضحى منكم، فلا يصبحن بعد ثلاثة ويبقى في بيته منه شيء. فلما كان العام المقبل قالوا: يا رسول الله، نفعل كما فعلنا في العام الماضي؟ قال: [SIZE=5]كلوا وأطعموا وادخروا؛ فإن ذلك العام كان بالناس جهد -أي شدة وأزمة- فأردت أن تعينوا فيها[/SIZE][/SIZE]
De Profeet had gezegd: "Wie een dier slacht, mag niets ervan over hebben in zijn huis, op de ochtend van de derde dag." Een jaar later, op dezelfde tijd, zeiden de metgezellen: "Zullen wij dit jaar ook hetzelfde doen?" Hij zei: "Nee, want vorige jaar hadden mensen het moeilijk (financieel gezien), en ik wou alleen dat het vlees zich verspreidt onder de mensen."
[SIZE=1]["Sahih Muslim", 4862].[/SIZE]
[SIZE=5]Hadith 4:[/SIZE]
[SIZE=3] حدثنا أبو بكر قال حدثنا يزيد بن هارون قال أخبرنا أبو مالك الأشجعي عن سعد بن عبيدة قال : [SIZE=5]جاء رجل إلى ابن عباس فقال : لمن قتل مؤمنا توبة ؟ قال : لا إلا النار[/SIZE] ، فلما ذهب قال له جلساؤه : ما هكذا كنت تفتينا ، كنت تفتينا أن لمن قتل مؤمنا توبة مقبولة ، فما بال اليوم ؟ قال :[SIZE=5] إني أحسبه رجل مغضب يريد أن يقتل مؤمنا[/SIZE][/SIZE]
"... Een man kwam naar Ibn Abbaas en vroeg: "Als iemand een gelovige doodt, kan hij vergeven worden?" Hij zei: "Nee, er is niets behalve Hel voor zo'n iemand." Toen hij wegging, vroegen de aanwezigen: "Wat u tegen hem zei is niet in lijn met de Fatawa die u aan ons hebt gegeven? U had ons een Fatwa gegeven dat degene die een gelovige doodmaakt nog vergeven kan worden? Waarom zei u iets anders vandaag?" Hij zei: "Ik merkte aan zijn uiterlijk dat hij van plan was om een gelovige te doden!"
[SIZE=1]["Al-Musannaf", 5/435 - authentiek verklaard door Al-Albani en Ibn Hajar zei de overleveraars zijn thiqaat (betrouwbaar)].[/SIZE][/INDENT]
------------------------------
En dit is een geaccepteerde principe in Islam ...
Imaam Ibn Taymiyah zegt :
[SIZE=4]إن الفتوى تتغير بتغير أهل الزمان، وهذا صحيح على مذاهب العلماء من السلف والخلف
"De Fatwa verandert met de mensen van elke tijdperk, en dit is Saheeh, volgens de Madhab van de 'Ulamaa van de Salaf en de Khalaf."
("Al-Fatawa al-Fiqhiyah", 2/271).
Voorbeelden:
- In de tijd van de Profeet, werd Zakat al-Fitr gegeven in de vorm van o.a. gerst. Maar wat gebeurt er als je nu bij iemand aanklopt , met een tas vol van gerst? Niemand heeft daar iets aan. Dus je geeft wat normaal gegeten kan worden in deze tijd (zamaan) en deze plaats (makaan) - en dit kan verschillen per land, per tijd, per 'urf (cultuur) etc.
- In de tijd van de Profeet, was het niet bekend dat mensen richting de Noord pool zouden leven, waar het voor maanden daglicht is en voor maanden nacht. De normale regels van gebedtijden zijn niet meer van toepassing daar.
- In de tijd van de Profeet, bestonden geen telescopen enz, dus de maan moest gezien worden met de ogen. Nu hebben we telescopen die we kunnen gebruiken.
- In de tijd van de Profeet, mochten de vrouwen niet meer dan 3 dagen en 3 nachten alleen reizen. Het verste dat een vrouw kon komen binnen zo'n tijd was mischien 80 km. Vandaag kan een vrouw letterlijk de hele wereld rond en terug, binnen 3 dagen en 3 nachten met een vliegtuig bijvoorbeeld.
-
....................