Bekijk volle/desktop versie : Fatwa verandert met Tijd en Plaats - تغير الفتوى بتغير الزمان



Pagina's : [1] 2 3

12-08-2014, 03:49
Er is een Fiqhi Qaa'idah die luidt:



"Ahkam (oordelen) veranderen met Zaman (tijd)."


Er zijn sommige Ahkaam die nooit veranderen, zoals het verbod op overspel, verbod op het slecht behandelen van je ouders, of het verbod op rente etc. Of de verplichting van gebeden, vasten, zakat, hajj etc. Maar er zijn ook andere Ahkaam die veranderen met de tijd, zoals we later zullen zien.

Een fout die velen mensen maken is, ze brengen Fatawa uit Saudi en passen het toe in Amsterdam! Of nog erger, ze passen een Fatwa van 1,000 jaar geleden uit Kufa toe in Roterdam 2014!

Soms werkt het, maar soms werkt het niet, omdat dit een andere Zamaan en een andere Makaan is.

Naskh (abrogratie) is een goede voorbeeld hiervan in de Qur'an. Ik zal een aantal Ahaadith aanhalen, die ook deze Qaai'dah bevestigen:


[SIZE=5]Hadith 1:[/SIZE]


[INDENT]`Amr ibn Al-`Aas heeft overgeleverd:

[SIZE=3]. حديث عبد الله بن عمرو بن العاص -رضي الله عنهما- قال: كنا عند النبي -صلى الله عليه وسلم- فجاء شاب، فقال:[SIZE=5] يا رسول الله، أقبّل وأنا صائم؟ قال: لا[/SIZE]، فجاء شيخ، فقال: [SIZE=5]يا رسول الله، أقبّل وأنا صائم؟ قال: نعم[/SIZE]، فنظر بعضنا إلى بعض، فقال رسول الله: "قد علمت نظر بعضكم إلى بعض، [SIZE=5]إن الشيخ يملك نفسه[/SIZE][/SIZE]


"Wij zaten met de Profeet (vrede zij met hem) toen een jonge man kwam en vroeg aan de Profeet: "O boodschapper van Allaah, mag ik mijn vrouw kissen terwijl ik aan het vasten ben?" Hij zei: "Nee." Toen kwam een oude man en vroeg hetzelfde, en de Profeet zei: "Ja." Wij begonnen elkaar verbaasd aan te kijken. De Profeet zei: "Ik weet heel goed waarom jullie naar elkaar staren. De oude man kan zichzelf inhouden."
[SIZE=1]
["Ahmad", 6739 - authentiek verklaard door Ahmad Shakir en Al-Albaani][/SIZE].



[SIZE=5]Hadith 2:[/SIZE]


[SIZE=3] ألا و[SIZE=5]إني كنت نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها[/SIZE] فإنها تزهد في الدنيا وترغب في الآخرة[/SIZE]


De Profeet zei: "Ik verbood jullie eerst om graven te bezoeken, maar bezoek ze vanaf nu, want het geeft jullie zuhd in de Dunya en herinert jullie aan het hiernamaals."

[SIZE=1]["Sahih Ibn Hiban", 3/261].[/SIZE]



[SIZE=5]Hadith 3:[/SIZE]


[SIZE=3]قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: «من ضحى منكم، فلا يصبحن بعد ثلاثة ويبقى في بيته منه شيء. فلما كان العام المقبل قالوا: يا رسول الله، نفعل كما فعلنا في العام الماضي؟ قال: [SIZE=5]كلوا وأطعموا وادخروا؛ فإن ذلك العام كان بالناس جهد -أي شدة وأزمة- فأردت أن تعينوا فيها[/SIZE][/SIZE]


De Profeet had gezegd: "Wie een dier slacht, mag niets ervan over hebben in zijn huis, op de ochtend van de derde dag." Een jaar later, op dezelfde tijd, zeiden de metgezellen: "Zullen wij dit jaar ook hetzelfde doen?" Hij zei: "Nee, want vorige jaar hadden mensen het moeilijk (financieel gezien), en ik wou alleen dat het vlees zich verspreidt onder de mensen."

[SIZE=1]["Sahih Muslim", 4862].[/SIZE]



[SIZE=5]Hadith 4:[/SIZE]


[SIZE=3] حدثنا أبو بكر قال حدثنا يزيد بن هارون قال أخبرنا أبو مالك الأشجعي عن سعد بن عبيدة قال : [SIZE=5]جاء رجل إلى ابن عباس فقال : لمن قتل مؤمنا توبة ؟ قال : لا إلا النار[/SIZE] ، فلما ذهب قال له جلساؤه : ما هكذا كنت تفتينا ، كنت تفتينا أن لمن قتل مؤمنا توبة مقبولة ، فما بال اليوم ؟ قال :[SIZE=5] إني أحسبه رجل مغضب يريد أن يقتل مؤمنا[/SIZE][/SIZE]


"... Een man kwam naar Ibn Abbaas en vroeg: "Als iemand een gelovige doodt, kan hij vergeven worden?" Hij zei: "Nee, er is niets behalve Hel voor zo'n iemand." Toen hij wegging, vroegen de aanwezigen: "Wat u tegen hem zei is niet in lijn met de Fatawa die u aan ons hebt gegeven? U had ons een Fatwa gegeven dat degene die een gelovige doodmaakt nog vergeven kan worden? Waarom zei u iets anders vandaag?" Hij zei: "Ik merkte aan zijn uiterlijk dat hij van plan was om een gelovige te doden!"

[SIZE=1]["Al-Musannaf", 5/435 - authentiek verklaard door Al-Albani en Ibn Hajar zei de overleveraars zijn thiqaat (betrouwbaar)].[/SIZE][/INDENT]


------------------------------

En dit is een geaccepteerde principe in Islam ...

Imaam Ibn Taymiyah zegt :


[SIZE=4]إن الفتوى تتغير بتغير أهل الزمان، وهذا صحيح على مذاهب العلماء من السلف والخلف
"De Fatwa verandert met de mensen van elke tijdperk, en dit is Saheeh, volgens de Madhab van de 'Ulamaa van de Salaf en de Khalaf."

("Al-Fatawa al-Fiqhiyah", 2/271).


Voorbeelden:

- In de tijd van de Profeet, werd Zakat al-Fitr gegeven in de vorm van o.a. gerst. Maar wat gebeurt er als je nu bij iemand aanklopt , met een tas vol van gerst? Niemand heeft daar iets aan. Dus je geeft wat normaal gegeten kan worden in deze tijd (zamaan) en deze plaats (makaan) - en dit kan verschillen per land, per tijd, per 'urf (cultuur) etc.

- In de tijd van de Profeet, was het niet bekend dat mensen richting de Noord pool zouden leven, waar het voor maanden daglicht is en voor maanden nacht. De normale regels van gebedtijden zijn niet meer van toepassing daar.

- In de tijd van de Profeet, bestonden geen telescopen enz, dus de maan moest gezien worden met de ogen. Nu hebben we telescopen die we kunnen gebruiken.

- In de tijd van de Profeet, mochten de vrouwen niet meer dan 3 dagen en 3 nachten alleen reizen. Het verste dat een vrouw kon komen binnen zo'n tijd was mischien 80 km. Vandaag kan een vrouw letterlijk de hele wereld rond en terug, binnen 3 dagen en 3 nachten met een vliegtuig bijvoorbeeld.

-
....................

12-08-2014, 03:56


Imaam al-Qiraafie (moge Allah hem genadig wezen) zei:




فمهما تجدد في العرف اعتبره، ومهما سقط أسقطه، [SIZE=5]ولا تجمد على المسطور في الكتب طول عمرك[/SIZE]، بل إذا جاءك رجل من غير أهل إقليمك يستفتيك لا تجره على عرف بلدك، واسأله عن عرف بلده، وأجره عليه، وأفته به، دون عرف بلدك، والمقرر في كتبك



"Wat er ook verandert in de 'urf (cultuur, traditie, samenleving): er dient er naar te worden gekeken met beoordeling van de situatie, bevries niet op wat je hebt in de boeken heel je leven!!. Wanneer een man naar je komt die niet behoort tot de mensen van je regio en je om een Fatwa vraagt dien je hem geen Fatwa te geven van wat gangbaar is in je land, maar dien je hem te vragen over de situatie in zijn land en vervolgens aan de hand van die situatie een Fatwa te geven. Zonder te kijken naar wat er staat in de Fataawaboeken van je eigen land."

("Aal-Foroeq" van imaam al-Qiraafie : 1/321).

12-08-2014, 04:06
Een goede voorbeeld zijn de Saudi fatawa over de toegestaanheid van vlees kopen bij de Nederlandse kaafir slagers hier. Zij denken dat deze mensen nog ahl al-kitaab zijn.

12-08-2014, 11:53
Interesant,volgens mij zijn de saudi ulama daarop teruggekomen op die fatawa

12-08-2014, 12:03


Dat is nou fiqh. Kennis is niet opsommen wat je allemaal kent en uit het hoofd hebt geleerd. Kennis is ook inzicht en rekening houden met de praktijk. 1 van de vroegere geleerden zei: Als iemand een plaats binnenkomt waar zin wijdverspreid is en hij preekt daar over de ahkaam van riba, dan heeft hij bedrogen.

12-08-2014, 12:13

Citaat door Durani:

- In de tijd van de Profeet, mochten de vrouwen niet meer dan 3 dagen en 3 nachten alleen reizen. Het verste dat een vrouw kon komen binnen zo'n tijd was mischien 80 km. Vandaag kan een vrouw letterlijk de hele wereld rond en terug, binnen 3 dagen en 3 nachten met een vliegtuig bijvoorbeeld.
Heb je nog meer van zulke moderne meningen....

12-08-2014, 12:20
Imam qaraafi spreekt duidelijk alleen over urf van het land. Ahkaam die gebaseerd zijn op urf veranderen, zoals bijvoorbeeld de bewoordingen van talaaq die duidelijk of onduidelijk kunnen zijn, of het zweren van eden en andere zaken. Een duidelijk oordeel in de shariah kan niet veranderen. En dat is wat qarafi vlak daarna meteen ook opnoemt:

فهذا هو الحق الواضح والجمود على المنقولات أبدا ضلال في الدين وجهل بمقاصد علماء المسلمين والسلف الماضين وعلى هذه القاعدة تتخرج أيمان الطلاق والعتاق وصيغ الصرائح والكنايات فقد يصير الصريح كناية يفتقر إلى النية

"En op basis van dit principe wordt eden, scheiding, vrijlaten van slaven en de bewoordingen van duidelijke en meerduidige uitspraken uitgelegd. Een duidelijke uitspraak wordt meerduidig waarbij intentie vereist is en een meerduidige uitspraak wordt duidelijk waarbij intentie onnodig is.

Kortom hij spreekt over heel iets anders. Eerst gaf je nog aan dat je het moet overlaten aan de geleerden maar kennelijk hang jij zelf de geleerde uit door met shaadh fatawa te komen die geen basis hebben.

12-08-2014, 12:36

Citaat door RaiseUp:
Kortom hij spreekt over heel iets anders. Eerst gaf je nog aan dat je het moet overlaten aan de geleerden maar kennelijk hang jij zelf de geleerde uit door met shaadh fatawa te komen die geen basis hebben.
Welke shaadh Fatwa?

12-08-2014, 12:50

Citaat door Durani:
Een goede voorbeeld zijn de Saudi fatawa over de toegestaanheid van vlees kopen bij de Nederlandse kaafir slagers hier. Zij denken dat deze mensen nog ahl al-kitaab zijn.
Bijna in elk topic van jou, vooral als het gaat om fiqh laat je elke keer zien dat je in werkelijkheid niets van deze qawaa'id die jij telkens benoemt hebt begrepen. Je begint goed door mensen te citeren die wél begrip hebben om vervolgens jezelf ertussen te proppen met eigen gemaakte ijtihaadaat en voorbeelden die jouw onwetendheid over de benoemde qawaa'id blootleggen.

De fataawa die het toestaan om vlees te eten hier in Nederland omdat Nederlanders zogezegd zouden behoren tot ahl al-kitab zijn incorrect, niet vanwege de bovengenoemde qa'idah die hier totaal niets mee te maken heeft maar vanwege een verkeerde en valse tasawwur van de waaqi' van Nederland en haar inwoners en gebrek aan kennis over de wijze hoe vee wordt geslacht in Nederland.

Buiten het feit dat dit niet geheel de fout is van de mufti maar eerder van de mustafti omdat zij een verkeerd en incomplete beeld schetsen waardoor de mufti op basis van de vraagstelling een correct antwoord geeft maar die niet opgaat voor onze werkelijkheid in het Westen.

12-08-2014, 13:09

Citaat door censuur:
Bijna in elk topic van jou, vooral als het gaat om fiqh laat je elke keer zien dat je in werkelijkheid niets van deze qawaa'id die jij telkens benoemt hebt begrepen. Je begint goed door mensen te citeren die wél begrip hebben om vervolgens jezelf ertussen te proppen met eigen gemaakte ijtihaadaat en voorbeelden die jouw onwetendheid over de benoemde qawaa'id blootleggen.

De fataawa die het toestaan om vlees te eten hier in Nederland omdat Nederlanders zogezegd zouden behoren tot ahl al-kitab zijn incorrect, niet vanwege de bovengenoemde qa'idah die hier totaal niets mee te maken heeft maar vanwege een verkeerde en valse tasawwur van de waaqi' van Nederland en haar inwoners en gebrek aan kennis over de wijze hoe vee wordt geslacht in Nederland.

Buiten het feit dat dit niet geheel de fout is van de mufti maar eerder van de mustafti omdat zij een verkeerd en incomplete beeld schetsen waardoor de mufti op basis van de vraagstelling een correct antwoord geeft maar die niet opgaat voor onze werkelijkheid in het Westen.
Ik weet niet wat jij precies met wat hebt gelinkt in mijn posts, maar wat ik bedoelde is:

Iemand in Saudi kent niet per-se de waaqi' van Nederland, dus je hoort de ahlul-ilm in NL te vragen over zaken die met ons te maken hebben.

Deze Fatwa is niet van toepassing hier, want het botst met de realiteiten van vandaag.

Vroeger waren deze mensen ahl al-ktab, vandaag zijn deze mensen geen ahl al-kitab normaal gesproken.
Vroeger gingen deze mensen mischien volgens hun boeken slachten, nu doen ze dat niet meer.

Daarom moet de fatwa ook veranderen (het moet verboden worden), want de tijden zijn veranderd.

Lees alles nog een keer, zonder vooroordelen.

[ja, en het ligt aan de vraagsteller ook]

12-08-2014, 13:14
Mischien ging je alarm af omdat ik "Saudi" noemde lol

12-08-2014, 13:50

Citaat door Durani:
Ik weet niet wat jij precies met wat hebt gelinkt in mijn posts:
Het probleem is de link die jij legt tussen de bovengenoemde qa'idah en jouw voorbeeld van fataawa (en niet ahkaam) over consumeren van vlees bij Nederlandse slagerijen.

Eén van de reden waardoor jij de bovengenoemde qa'idah niet hebt begrepen komt omdat jij niet weet wat het verschil is tussen een fatwa en een hukm en daardoor pas jij deze qa'idah, waar sowieso khilaaf over bestaat verkeerd toe.

De bovengenoemde qaa'idah geldt enkel voor ahkaam (en geen fataawa) die betrekking hebben op 'urf en 'aadah. Een veelgebruikte voorbeeld die hierbij gehaald wordt is de hadeeth van de Profeet:

تغير الأحكام بتغير الأزمان) toegepast en niet de soortgelijke fataawa die jij gebruikte als een 'goede' voorbeeld voor deze qa'idah.

Het citeren van iets en het begrijpen ervan is een groot verschil en daar maak jij vaak fouten in. Vooral wanneer je ná het citeren met eigen voorbeelden komt wat duidelijk maakt dat jij het zelf niet begrepen hebt maar ook laat zien dat je een bepaalde lef hebt in jouw uitspraken.

Lees het goed door zonder vooroordelen.

12-08-2014, 14:59



Citaat door censuur:
Het probleem is de link die jij legt tussen de bovengenoemde qa'idah en jouw voorbeeld van fataawa (en niet ahkaam) over consumeren van vlees bij Nederlandse slagerijen.

Eén van de reden waardoor jij de bovengenoemde qa'idah niet hebt begrepen komt omdat jij niet weet wat het verschil is tussen een fatwa en een hukm en daardoor pas jij deze qa'idah, waar sowieso khilaaf over bestaat verkeerd toe.

De bovengenoemde qaa'idah geldt enkel voor ahkaam (en geen fataawa) die betrekking hebben op 'urf en 'aadah. Een veelgebruikte voorbeeld die hierbij gehaald wordt is de hadeeth van de Profeet:

تغير الأحكام بتغير الأزمان) toegepast en niet de soortgelijke fataawa die jij gebruikte als een 'goede' voorbeeld voor deze qa'idah.

Het citeren van iets en het begrijpen ervan is een groot verschil en daar maak jij vaak fouten in. Vooral wanneer je ná het citeren met eigen voorbeelden komt wat duidelijk maakt dat jij het zelf niet begrepen hebt maar ook laat zien dat je een bepaalde lef hebt in jouw uitspraken.

Lees het goed door zonder vooroordelen.
Keihard, baarakallaahu feek.

12-08-2014, 15:05
......................

12-08-2014, 15:08

Citaat door Majhula:
Keihard, baarakallaahu feek.
Dit is ongezond voor de discussie met alle respect. Vooral omdat Durani niets verkeerds heeft gezegd, maar expliciet had moeten vermelden dat de fatawa veranderen doordat de a7kaam veranderen. De topictitel klopt van Durani en de tekst ook, alleen mist de koppeling tussen beide.

Pagina's : [1] 2 3