Selsabiel
12-08-2014, 03:05
Combineren 3 dagen Ayyaam al-Bied met Shawwaal
Vraag:
Zal een persoon beloond worden als hij drie van de zes dagen van Shawwaal combineert met de dertiende, viertiende en vijftiende dag van de maand al-Ayyaam al-Bied (de witte dagen)?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Ik vroeg onze Sheikh cAbdoel al-Aziez ibn cAbdillaah ibn Baaz over deze kwestie en hij antwoordde dat hij hier hopelijk voor beloond wordt, omdat hij de zes dagen van Shawwaal vast en al-Ayyaam al-Bied. En de Vrijgevigheid van Allah is zeker groot!
Wat betreft deze kwestie zei Sheikh Mohammed ibn Saalih al-cOethaymien het volgende: “Ja, als hij de zes dagen van Shawwaal vast, dan hoeft hij ook niet nog eens de dagen van al-Bied te vasten gedurende deze maand, of hij de zes dagen nu vast op de dagen van al-Bied (13e, 14e, 15e van de maand), hiervoor of hierna. Hij heeft namelijk al drie dagen gevast die maand. cAa'ishah zei: “De Profeet (vrede zij met hem) was gewoon om drie dagen in de maand te vasten, en het maakte voor hem niet uit of hij (vrede zij met hem) deze vastte aan het begin, midden of eind van de maand.”
Deze kwestie is gelijk aan Tahiyyat ul-Masdjid (twee gebedseenheden ter begroeting van de moskee). Deze hoeft men namelijk niet te verrichten als men een regulier gebed aan het verrichten is bij binnenkomst. En als je de moskee binnentreedt en een reguliere Soennah gebed verricht, dan hoef jij niet de Tahiyyat ul-Masdjid te verrichten.
En Allah weet het het beste.”
Vraag:
Zal een persoon beloond worden als hij drie van de zes dagen van Shawwaal combineert met de dertiende, viertiende en vijftiende dag van de maand al-Ayyaam al-Bied (de witte dagen)?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Ik vroeg onze Sheikh cAbdoel al-Aziez ibn cAbdillaah ibn Baaz over deze kwestie en hij antwoordde dat hij hier hopelijk voor beloond wordt, omdat hij de zes dagen van Shawwaal vast en al-Ayyaam al-Bied. En de Vrijgevigheid van Allah is zeker groot!
Wat betreft deze kwestie zei Sheikh Mohammed ibn Saalih al-cOethaymien het volgende: “Ja, als hij de zes dagen van Shawwaal vast, dan hoeft hij ook niet nog eens de dagen van al-Bied te vasten gedurende deze maand, of hij de zes dagen nu vast op de dagen van al-Bied (13e, 14e, 15e van de maand), hiervoor of hierna. Hij heeft namelijk al drie dagen gevast die maand. cAa'ishah zei: “De Profeet (vrede zij met hem) was gewoon om drie dagen in de maand te vasten, en het maakte voor hem niet uit of hij (vrede zij met hem) deze vastte aan het begin, midden of eind van de maand.”
Deze kwestie is gelijk aan Tahiyyat ul-Masdjid (twee gebedseenheden ter begroeting van de moskee). Deze hoeft men namelijk niet te verrichten als men een regulier gebed aan het verrichten is bij binnenkomst. En als je de moskee binnentreedt en een reguliere Soennah gebed verricht, dan hoef jij niet de Tahiyyat ul-Masdjid te verrichten.
En Allah weet het het beste.”