Bekijk volle/desktop versie : Rusland dreigt luchtruim te sluiten



07-08-2014, 14:24
Rusland overweegt een vliegverbod boven Russisch grondgebied in te stellen voor Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Dat heeft premier Medvedev bekendgemaakt. Het gaat om doorgaand vliegverkeer richting Azië, de zogeheten trans-Siberische vluchten.

Het verbod zou deel moeten uitmaken van de sancties die de Russen vandaag bekendmaakten. Voor Oekraïense luchtvaartmaatschappijen geldt het verbod nu al.

Dobrolet
De boycotlijst van Rusland is een tegenmaatregel tegen sancties die de Europese Unie, de Verenigde Staten en een aantal andere landen instelden. De Russische vliegmaatschappij Dobrolet staat op een lijst van personen en instellingen die door die sancties getroffen worden.

De budgetmaatschappij maakte daarop bekend te stoppen met vliegen.

Hoge kosten
Een vliegverbod boven Rusland zou voor Europese luchtvaartmaatschappijen tot hoge kosten leiden. Op vluchten van en naar Azië moet dan worden omgevlogen, wat betekent dat veel extra kosten aan brandstof gemaakt moeten worden.

Ook Rusland loopt inkomsten mis als het verbod er komt. Nu krijgt het land geld als vluchten boven Russisch grondgebied vliegen.


http://nos.nl/artikel/683776-rusland-dreigt-luchtruim-te-sluiten.html

07-08-2014, 14:25


KLM zal flink last hebben van een sluiting van het Russische luchtruim. Moskou overweegt de maatregel voor de Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.

Over Rusland is veruit de kortste route voor vliegtuigen van Europa naar de Oost-Aziatische markt. Het gaat dan om bestemmingen als Peking, Seoul en Tokio.

Voor KLM is het nog onduidelijke hoe die mogelijke sancties eruit zullen zien en daarom is het nog "te vroeg om te reageren", maar de situatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden.

Omvliegen
Mocht het Russische luchtruim voor KLM dichtgaan dan betekent dit volgens experts dat de vliegtuigen gemiddeld zo'n drie uur moeten omvliegen. Alleen al aan extra brandstof betekent dit voor een Boeing 777 ongeveer tussen de 350 à 500 euro per passagier (op een retourticket) meer.

De lijnen naar de verschillende Japanse en Chinese steden zijn van enorm belang voor de inkomsten van KLM.

Grootste
Ook de vluchten naar bestemmingen in Zuidoost-Azië, zoals Bangkok, Kuala Lumpur en Singapore, zullen moeten omvliegen maar die routes worden minder getroffen.

KLM is een grote speler op de Aziatische markt. In China is KLM zelfs de grootste Europese luchtvaartmaatschappij met zeven bestemmingen.

08-08-2014, 14:45
Virtuele Miljarden verdampen zo virtueel

08-08-2014, 14:58
Los van het oude nieuws, gaat dat natuurlijk nooit gebeuren omdat ie dan wel weet wat er andersom gaat gebeuren: een afgesloten Europees luchtruim . Beide partijen worden daar niet vrolijk van en dat beseft ie zich echt wel.