Bekijk volle/desktop versie : Britse politica weg om Gaza-koers



05-08-2014, 13:25
De Britse onderminister Warsi van Buitenlandse Zaken is opgestapt. De conservatieve politica zegt dat ze de regering niet langer kan vertegenwoordigen vanwege de koers van het kabinet ten aanzien van de crisis in Gaza.

In haar ontslagbrief schrijft Warsi dat ze Britse uitlatingen over het Gaza-conflict moreel onverdedigbaar en niet in het belang van Groot-Brittannië vindt. Ook vreest ze dat het aanzien van Groot-Brittannië op lange termijn schade zal ondervinden.

Warsi vindt dat premier Cameron niet streng genoeg is voor Israël. Ze had het liefst gezien dat Cameron nadrukkelijker zijn afschuw zou uitspreken over de Israëlische aanvallen op Gaza en het oplopende Palestijnse dodental.

Wapenembargo
Het Israëlische offensief heeft sinds 8 juli meer dan 1800 Palestijnen het leven gekost. In een interview met de Huffington Post heeft Warsi inmiddels opgeroepen tot een wapenembargo tegen Israël.

"Als verantwoordelijk minister voor de Verenigde Naties, het Internationaal Strafhof en en mensenrechten geloof ik niet dat onze aanpak recht doet aan onze normen en waarden", aldus Warsi. Ze eindigt haar brief met de zin: "Ik schrijf u daarom met grote spijt dat ik mijn ontslag aanbied."

Sayeeda Warsi zat sinds 2010 in het kabinet van David Cameron. De moslima was ook vice-voorzitter van de Conservatieve Partij. Cameron heeft nog niet op het ontslag van zijn onderminister gereageerd

http://nos.nl/artikel/683020-britse-politica-weg-om-gazakoers.html