Bekijk volle/desktop versie : 'Als Marokkaan word ik weggezet als antisemiet'



03-08-2014, 14:02


Antisemitisme bij Gaza-demonstraties is fout, maar dat is geen vrijbrief om alle demonstranten als geboefte af te schilderen, stelt 'Nedermarokkaan' Nizar Mourabit.

Met het oplaaien van het geweld in Gaza, laait ook de haat op in Europa. De meningen zijn verdeeld, want een oplossing waarin zowel Israëlieten als Palestijnen zich kunnen vinden is verre van eenvoudig. Toch worden zij die zich uitspreken in de Nederlandse media, met name de sociale media, door ideologische tegenstanders direct gemarginaliseerd tot ofwel antisemiet ofwel islamofoob. Weloverwogen kritiek van beide zijden wordt voornamelijk beantwoord met hatelijke aantijgingen die de discussie alleen maar verlammen.

Als Marokkaanse Nederlander merk ik dat het vrijwel onmogelijk is mij over deze kwestie te uiten zonder allereerst te worden bestempeld tot moslim. Overigens door zowel progressieven als conservatieven. Blijkbaar zijn alle Marokkaanse Nederlanders moslim en de meeste ook nog eens van het fundamentalistische soort.

Oprotten
Ik ben vanwege mijn mening een islamofacist, een islam-imperialist en een Isis-aanhanger. De vraag waarom ik niet oprot naar het kalifaat is mij meermaals gesteld, ook al heb ik meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik tegen de gang naar Syrië ben van jonge Nederlandse moslims.

Omdat ik een Marokkaanse Nederlander ben, ben ik automatisch moslim en hierdoor zou ik meteen ook geen evenwichtig beeld van de situatie in Gaza kunnen hebben. De moslim is immers per definitie antisemiet.

Afgezien van ongefundeerde beschuldigingen aan mijn adres is het Israël-Palestinaconflict in de eerste plaats geen godsdienstige oorlog, maar een strijd om landsgrenzen. De reactie in Europa op het conflict is echter wel voornamelijk religieus. Een deel van de moslims in Nederland denkt abusievelijk dat de strijd van de Palestijnen dezelfde is als die van Isis. Ze gaan en masse de straat op om alle geloofsgenoten te steunen, niet alleen de Palestijnen.

Jammer genoeg is de Jodenhaat van een deel van de demonstranten voor verschillende media aanleiding om de hele groep weg te zetten als antisemitisch en gewelddadig. Iets waar docent Ronald Gunst zich in Trouw van 31 juli terecht zorgen over maakt.

De discussie gaat in Nederland allang niet meer over Gaza. De selectieve verontwaardiging jegens het antisemitisme dat bij de Gaza-demonstraties getoond wordt, is dan ook niet opgekomen door wat er in het Midden-Oosten plaatsvindt, maar in de straten van Den Haag en Amsterdam.

De demonstranten maken het daar deels zelf naar. Het antisemitisme dat onder een deel van hen leeft, wordt door degenen die de regie hebben te weinig de kop ingedrukt. Hitlergroeten, antisemitische leuzen; het is onvergeeflijk dat ze in Nederland worden geuit en nog onvergeeflijker dat er vanuit overheidswege niet tegen opgetreden wordt.

Overdreven
Het antisemitisme van deze enkelingen wordt helaas flink uitvergroot, om het maar niet te hebben over Gaza en over de terechte bezwaren van de demonstranten. Zolang het gaat om weerstand bieden aan het oprukkend antisemitisme, mag de volledige groep demonstranten afgeschilderd worden als geboefte.

Het is de aloude manier van kwaad met kwaad bestrijden, een zichzelf waarmakende voorspelling.

De haat wordt over en weer gevoed. Het is haat tegen haat. De Hitlergroet wordt met een Hitlergroet beantwoord.

Een vaak gehoord argument is dat je om kritiek te kunnen uiten op je ideologische tegenstander ook altijd de hand in eigen boezem moet steken. Dit zou volgens velen betekenen dat ik afstand moet nemen van de agressieve houding jegens Joden van een kleine club pro-Gazademonstranten. Ik voel mij in dat opzicht niet aangesproken, ik ben niet medeplichtig aan antisemitisme vanwege mijn Marokkaanse afkomst.

Zelf denk ik niet aan de Palestijnen als moslims, er wonen bijvoorbeeld ook christenen in Gaza, en ik beschouw de Joden niet per definitie als handlangers van Israël. Ik beschouw ze in de eerste plaats als mensen die hun leven niet zeker zijn. Laten we dat in Nederland voorkomen door in het debat over het conflict haat achterwege te laten.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3709708/2014/08/02/Als-Marokkaan-word-ik-weggezet-als-antisemiet.dhtml

03-08-2014, 22:23


Onrecht word de Palestijnen aangedaan en niet de Joden.
De miezerige raketjes van Hamas wegen niet op tegen die van de Joden.
Dat geld ook voor de slachtoffers en dodental .

03-08-2014, 23:50
Fxck de zionisten

Zij zijn alles behalve slachtoffer

Zij zijn de bezetter
Zij zijn de agressor
Zij zijn de terroristen
Zij zijn de oorlogsmisdadigers

Laat je niet afleiden door hun krokodillentranen

04-08-2014, 00:38
Slachtoffer rol spelen terwijl je al jaren weet dat Hollanders Moslims niet moeten... mensen die dat niet inzien.. zijn of te wel te verkaasd en in ontkenningsfase of ze zijn al terug in Marokko.

04-08-2014, 00:42



Citaat door Svengali:
Blijkbaar zijn alle Marokkaanse Nederlanders moslim en de meeste ook nog eens van het fundamentalistische soort.

De moslim is immers per definitie antisemiet.
Is dit niet waar dan?