Bekijk volle/desktop versie : Hoe weet je als moslims waar je in moet geloven?



Pagina's : [1] 2

30-07-2014, 14:19
Stel iemand wilt zich bekeren tot de islam, hoe weet iemand dan welke stroming binnen de islam de juiste is?
Iedereen roept dat zijn stroming de juiste is, maar vraag mij af wat de enige en juiste manier is om te bepalen wat de juiste stroming is.

30-07-2014, 14:32



Citaat door Amine-:
Geloven dat alleen Allah het recht heeft om aanbeden te worden en dat Muhammed zijn dienaar en laatste boodschapper is.

Als het hart hiervan overtuigt is, dan zal met de toestemming van Allah de zoetheid van de Islam zijn hart bereiken!
Maarja, dat doen de soennieten, sjiieten en alawieten allemaal. Wil je zeggen dat het niks uitmaakt bij welke stroming je aansluit?

30-07-2014, 14:44
Assalam ou alaykoum wa Rahmatou Allah wa barakatouh.

Ik nodig u uit om even deze video te bekijken:


http://youtu.be/Ysmf1zpeEpc

Wa salam

30-07-2014, 14:45

Citaat door Amine-:
"Als het hart hiervan overtuigt is" En dus ook de voorwaarden en waarde hiervan kent. Al de sektes die je zojuist hebt opgesomd, zijn ver verwijdert van de weg van onze Profeet .

Iemand waarvan het geloof zijn hart heeft bereikt, zal dit ook zeer snel erkennen. Het komt nauwelijks voor dat een bekeerling het Sjie'isme omarmt, maar als dit het geval is dan is hij nog steeds niet op de waarheid. De waarheid is er, en de dwalingen zijn duidelijk, nogmaals het is Allah wie leidt en het is Allah die laat dwalen.
Maar al die andere stromingen geven toch ook aan dat god ze op weg helpt en dat dit de enige juiste stroming is.
Ze zeggen eigenlijk exact hetzelfde. Hoe weet iemand dan of hij bij de juiste stroming zit?

Uiteindelijk is het toch de persoon zelf die een beslissing moet nemen en niet Allah?

Bestaat er niet één bron waar alle moslimgeleerden het eens mee zijn?

30-07-2014, 14:46



Citaat door tawbah10:
Assalam ou alaykoum wa Rahmatou Allah wa barakatouh.

Ik nodig u uit om even deze video te bekijken:


http://youtu.be/Ysmf1zpeEpc

Wa salam
Geen video aub, dit is niet voor niets een forum.
Ik lees liever teksten dan video's.

30-07-2014, 14:59

Citaat door Amine-:
Als je de sektes gaat bestuderen, dan vindt je alles behalve het alleen aanbidden van Allah bij zulke sektes, behalve bij de mensen die dit ten alle tijden willen zuiveren en beschermen. Het is uiteindelijk de Islam die je hart moet bereiken, niet alleen het woordje, maar het gehele geloof. Dus als je de islam met een kritisch hart gaat bestuderen dan kan ik je garanderen dat je er niks uit zult halen. Bekijk het met een hart die open staat voor de waarheid, want zeker, de waarheid is duidelijk!

En, het is uiteindelijk dat je het voor jezelf doet, je doet het om de bestraffing te voorkomen, de bestraffing die zeker hard is.

Het is een keuze die jezelf maakt ja, maar Allah staat boven je keuze en is de beste der planners.
Oke, helder en duidelijk.

Maar bestaat er ook een overzicht of iets met alle informatie voor moslims van toepassing is.

Dat je de koran als moslim moet geloven begrijp ik, maar hoe zit het met overleveringen? Bestaat daar een overzicht van? Waar je als moslim in moet geloven?

30-07-2014, 15:05

Citaat door discover_me:
Stel iemand wilt zich bekeren tot de islam, hoe weet iemand dan welke stroming binnen de islam de juiste is?
Iedereen roept dat zijn stroming de juiste is, maar vraag mij af wat de enige en juiste manier is om te bepalen wat de juiste stroming is.
Met gezond verstand, een portie bescheiden- en nederigheid en het hart op de juiste plaats kom je al een heel eind. Er bestaat niet iets als "enige en juiste manier" om te bepalen wat de juiste stroming is. Je probeert de gulden middenweg (binnen de islam) te lokaliseren en die te bewandelen of er in ieder geval zo dicht mogelijk bij proberen in de buurt te blijven.

Islamistische grootheden zijn je daarin voorgegaan dus aan rolmodellen geen gebrek.

30-07-2014, 15:22

Citaat door Amine-:
Het begint met de fundament, erkennen dat er maar één god is en dat niemand naast hem het recht heeft om aanbeden te worden. Dit houdt dus ook in, dat je moet geloven in het woord dat geopenbaard is door Hem aan onze boodschapper Muhammed , het hart moet 100% overtuigt zijn dat dit de waarheid is en het geen tekortkomingen kent. Je moet overtuigt zijn dat de namen en eigenschappen die Allah hem zelf heeft gegeven, slechts en alleen eigenschappen zijn die alleen Hij bezit, en dus NIEMAND anders.

Verder is het zo dat je erkent dat Muhammed zijn laatste boodschapper is en tevens ook zijn dienaar is. Dit houdt dus in dat je moet geloven in de woorden die van hem zijn overgeleverd en hierna moet handelen. De overleveringen die authentiek zijn verklaard, door de wakers van de overleveringen. Dit is een onderwerp op zich, dat zeker zijn tijd moet krijgen om te begrijpen en te snappen hoe zulke overleveringen authentiek verklaard worden.

Maar wanneer deze overtuigingen aanwezig zijn, dan ben je bij wijze van moslim. Dan zijn je voorgaande zondes vergeven en begin je een nieuw leven op een nieuw blanco pagina.

En Allah weet het beste.
Oke helder en duidelijk.
Kun je misschien nog wat meer vertellen over het vetgedrukte.

Hoe weet je wanneer iets authentiek is?

30-07-2014, 15:24

Citaat door Edelmoedig:
Met gezond verstand, een portie bescheiden- en nederigheid en het hart op de juiste plaats kom je al een heel eind. Er bestaat niet iets als "enige en juiste manier" om te bepalen wat de juiste stroming is. Je probeert de gulden middenweg (binnen de islam) te lokaliseren en die te bewandelen of er in ieder geval zo dicht mogelijk bij proberen in de buurt te blijven.

Islamistische grootheden zijn je daarin voorgegaan dus aan rolmodellen geen gebrek.
Ik denk dat de meeste moslims dit doen, gewoon gebruik maken van je morele kompas.

30-07-2014, 15:35
Lees de Qor-aan. Daarin staat op vele en vele plaatsen: Gehoorzaam Allaah EN Zijn boodschapper. Volg de boodschapper. Wat de boodschapper jullie geeft NEEM dat en wat hij jullie verbied ONTHOU jullie hiervan.

Wie de boodschapper gehoorzaam is, is Allaah gehoorzaam en wie de boodschapper ongehoorzaam is, is Allaah ongehoorzaam.

Allaah heeft de Qor-aan geopenbaard aan Zijn boodschapper EN de boodschapper legt ons uit wat Allaah heeft geopenbaart aan hem. Veel en veel soortgelijke woorden zoals ook: Volg de boodschapper, hij is voor jullie een goed voorbeeld.

We lezen de Qor-aan en Allaah beveelt ons om terug te keren naar de Sunnah van de profeet sallallaahoe 'alayhi wa sallam. We moeten dus verplicht Allaah en Zijn boodschapper gehoorzamen en dus moeten wij verplicht de Qor-aan EN Sunnah volgen.

Allaah beveelt ons in de Qor-aan om hetzelfde te volgens als de Sahaba en de Tabi'ien en wie afwijkt van de weg van de gelovigen (de Vrome Voorgangers) wordt door Allaah bedreigt met het Vuur. De boodschapper sallallaahoe zegt dat de BESTE generaties van de Islaam zijn, de EERSTE drie generaties. Verder zegt de profeet sallallaahoe 'alayhi wa sallam: Mijn Ummah (de moslim gemeenschap) zal zich opslitsen in 73 groepen WAARVAN zij allemaal in het Vuur zullen zijn BEHALVE 1.

Zijn metgezellen vroegen hem: Wie is deze geredde groep o boodschapper van Allaah? De profeet sallallaahoe 'alayhi wa sallam zei: Degenen die zich EXACT op hetzelfde bevinden als waar ik EN mijn sahaba zich vandaag op bevinden.

Het is allemaal heel duidelijk als je de Qor-aan goed leest want de Qor-aan verwijst naar het volgen van de profeet en het volgen van de profeet is het volgen van zijn Sunnah.

De Geredde Groep zijn degenen die de Qor-aan EN Sunnah volgen in navolging van de Vrome Voorgangers: Sahaba en Tabi'ien (studenten/opvolgers van de Sahaba) en de atba'at Tabi'ien (de studenten/opvolgers van de Tabi'ien).

Dit is de rechte weg en de enige weg naar succes: Het volgen EN begrijpen van de Qor-aan en Sunnah ZOALS de Vrome Voorgangers de Qor-aan hebben begrepen en gepraktiseerd.

Dit is de Rechte Weg.

30-07-2014, 15:39

Citaat door discover_me:
Oke helder en duidelijk.
Kun je misschien nog wat meer vertellen over het vetgedrukte.

Hoe weet je wanneer iets authentiek is?
Daar heb je de grote geleerden van de Sunnah voor, de grote Hadith wetenschappers. Net zoals je gaat voor een ziekte naar de experts op het gebied van ziekten, ga je voor de Sunnah naar de grote geleerden van de Sunnah.

Pagina's : [1] 2