Citaat door IlLeGal_NaDoR:A salaam / goedendag,
Ik zit momenteel met de vraag of het kopen van een huis 7araam is. Ik hoor van verschillende imams verschillende uitspraken en geen één heeft er toe geleid dat ik een duidelijke standpunt kan aannemen.
Mijn vraag is dan ook (vooral aan de islamieten, niet-islamieten zijn net zo welkom om te reageren), ga jij een huis kopen en hoe vind jij dat de islam in dit geval geinterpreteerd moet worden.
Ikzelf vind de uitspraken van bepaalde imams ongeloofwaardig en wel om de volgende reden;
men verbiedt het kopen van een huis wegens het betalen / ontvangen van rente, maar vaak worden de moskees waarin we bidden met zijn allen gesteund door plaatselijke gemeentes die de bouw financieren tegen een lage rente-percentage.
Ik ben zelf van mening dat, het huren van een huis, geld over balk smijten is.
Gegroet,
Saïd.
Vraag:
Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening?
Antwoord:
Eerst willen wij onze zuster bedanken voor haar vertrouwen in ons. Daarnaast vragen wij onze Heer om haar standvastig te maken in haar geloof en in het volgen van de leiddraad van onze geliefde Profeet Mohammed (vrede zij met hem).
Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:
“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)
Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:
“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)
Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)
Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)
Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)
Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de zuster erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:
“En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt”
(Soerat an-Nisaa’: 161)
Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116)
Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie):
“En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59)
Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)
Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.
En Allah weet het het Beste.
Sheich Fawaz Jneid
http://www.al-yaqeen.com/vragen/al-fiqh/huiskopen.htm