Bekijk volle/desktop versie : Huis kopen of huren?



Pagina's : [1] 2

09-03-2005, 12:30
A salaam / goedendag,

Ik zit momenteel met de vraag of het kopen van een huis 7araam is. Ik hoor van verschillende imams verschillende uitspraken en geen één heeft er toe geleid dat ik een duidelijke standpunt kan aannemen.

Mijn vraag is dan ook (vooral aan de islamieten, niet-islamieten zijn net zo welkom om te reageren), ga jij een huis kopen en hoe vind jij dat de islam in dit geval geinterpreteerd moet worden.

Ikzelf vind de uitspraken van bepaalde imams ongeloofwaardig en wel om de volgende reden;

men verbiedt het kopen van een huis wegens het betalen / ontvangen van rente, maar vaak worden de moskees waarin we bidden met zijn allen gesteund door plaatselijke gemeentes die de bouw financieren tegen een lage rente-percentage.

Ik ben zelf van mening dat, het huren van een huis, geld over balk smijten is.

Gegroet,

Saïd.

09-03-2005, 12:37



Citaat door IlLeGal_NaDoR:
A salaam / goedendag,

Ik zit momenteel met de vraag of het kopen van een huis 7araam is. Ik hoor van verschillende imams verschillende uitspraken en geen één heeft er toe geleid dat ik een duidelijke standpunt kan aannemen.

Mijn vraag is dan ook (vooral aan de islamieten, niet-islamieten zijn net zo welkom om te reageren), ga jij een huis kopen en hoe vind jij dat de islam in dit geval geinterpreteerd moet worden.

Ikzelf vind de uitspraken van bepaalde imams ongeloofwaardig en wel om de volgende reden;

men verbiedt het kopen van een huis wegens het betalen / ontvangen van rente, maar vaak worden de moskees waarin we bidden met zijn allen gesteund door plaatselijke gemeentes die de bouw financieren tegen een lage rente-percentage.

Ik ben zelf van mening dat, het huren van een huis, geld over balk smijten is.

Gegroet,

Saïd.
Feit: je koopt een huis, leent daarvoor geld, betaalt rente en na 30 jaar is het huis van jezelf (en in 99% van de gevallen dan toe aan een opknapbeurt die minstens hetzelfde als de koopprijs is!)

Stel je pakt een hypotheek en schrijft een briefje naar de bank dat je 30 jaar huur wilt betalen en dat het huis dan van jou is. Dan is toch alles in orde?

Je kunt het ook andersom bekijken.

Een investeerder koopt 10 huizen. Hij neemt daar ALTIJD een hypotheek op (dat is goedkoper voor de belastingen). Hij verhuurt die 10 huizen.

Wat gebeurd er met die huur? Daar betaalt de eigenaar in ieder geval de rente van de hypotheek van.

Dus allemaal onzin. In onze maatschappij wordt hoe je het ook bekijkt er altijd rente mee voldaan.

09-03-2005, 12:37
Er is al regelmatig gediscussieerd over rente en of dat is toegestaan volgens de islam.

Besef dat rente betalen over een lening gelijk staat aan rente ontvangen op een spaarrekening !
Dus als je nu rente ontvangt, is het onzin om geen huis te kopen, omdat je dan rente zal betalen.

Verder zijn er zelfs geen banken in Marokko die islamitisch bankieren aanbieden.

Ook blijft er de discussie of rente gelijk staat aan woeker.
Besef dat woekerrente volgens de Nederlandse wet al verboden is.

Een huis kopen is volgens mij halal in de islam.

09-03-2005, 12:40

Citaat door Marrakick:
Stel je pakt een hypotheek en schrijft een briefje naar de bank dat je 30 jaar huur wilt betalen en dat het huis dan van jou is. Dan is toch alles in orde?
ABN AMRO is momenteel bezig met een dergelijke vorm om het voor islamieten mogelijk te maken een huis te kopen:


Citaat:
Huis kopen
Bij het kopen van een huis wordt een vorm van huurkoop gehanteerd. De bank koopt het huis, verhuurt het aan de potentiële koper. Aan het eind van de huurperiode wordt het pand aan de koper overgedragen tegen een prijs, verminderd met de huurtermijnen. Ook kunnen bank en klant gezamenlijk het huis kopen, waarbij het eigendomspercentage van de bank fasegewijs tot nul afneemt.
Het hele verhaal is te lezen op: http://www.amsterdamleeftsamen.nl/nieuws_en_achtergronden/Islam_Bankieren.html

Gegroet,

Saïd.

09-03-2005, 12:43



Citaat door Smirnoff:

Besef dat rente betalen over een lening gelijk staat aan rente ontvangen op een spaarrekening !
Het is gepast binnen de Nederlandse-Islamistsche gemeenschap om die rente af te dragen aan minder bedeelden in de samenleving.

Het wordt afgedragen als "Zakaat"

Gegroet,

Saïd

09-03-2005, 12:51

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
ABN AMRO is momenteel bezig met een dergelijke vorm om het voor islamieten mogelijk te maken een huis te kopen:
Dat moet ik eerst nog maar eens zien !

EN HET IS NU OOK AL MOGELIJK VOOR ISLAMIETEN OM EEN HUIS TE KOPEN.
Je doet net alsof een 'islamiet' nu niet naar de bank kan gaan voor het afsluiten van een hypotheek.

In Marokko bestaat er geen islamitisch bankieren, in Turkije is het verboden en joehei, we moeten het nu opeens wel in Nederland gaan doen ...

En tja, hypocriet is het ook, wel 'rente' betalen, maar het niet zo noemen.

En dan heb je ook nog geen antwoord gegeven op de vraag of woeker gelijk staat aan rente.

09-03-2005, 12:51

Citaat door IlLeGal_NaDoR:

Het wordt afgedragen als "Zakaat"

Gegroet,

Saïd
Draag jij nu ook al 2,5 % af van je maandelijkse inkomsten ?!

09-03-2005, 13:02

Citaat door Smirnoff:
Dat moet ik eerst nog maar eens zien !

EN HET IS NU OOK AL MOGELIJK VOOR ISLAMIETEN OM EEN HUIS TE KOPEN.
Je doet net alsof een 'islamiet' nu niet naar de bank kan gaan voor het afsluiten van een hypotheek.

In Marokko bestaat er geen islamitisch bankieren, in Turkije is het verboden en joehei, we moeten het nu opeens wel in Nederland gaan doen ...

En tja, hypocriet is het ook, wel 'rente' betalen, maar het niet zo noemen.

En dan heb je ook nog geen antwoord gegeven op de vraag of woeker gelijk staat aan rente.
Inderdaad, ik moet het ook nog maar eens zien of DNB en ECB daar toestemming voor verleent, maar goed, ik heb het in ieder geval niet nodig. Ik heb de uitspraken van imams opzij gezet, omdat ze teveel uit elkaar liggen.

Woeker is inderdaad een vorm van rente, maar staat er niet gelijk aan, aangezien de percentages die bij woekerleningen vaststaan bizar zijn!

En of ik geld afdraag aan de minder bedeelden? Ja! Niet maandelijks, maar jaarlijks tijdens de ramadan stop ik geld in het potje van de moskee, zij verdelen het totale bedrag onder diegenen die 't het hardst nodig hebben.

Tevens is geld afdragen aan goede doelen ook een vorm van Zakaat, heb dan ook niet getwijfeld bij het financieel steunen van de Tsunami-ramp!

Gegroet.

Saïd.

09-03-2005, 13:10

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
A salaam / goedendag,

Ik zit momenteel met de vraag of het kopen van een huis 7araam is. Ik hoor van verschillende imams verschillende uitspraken en geen één heeft er toe geleid dat ik een duidelijke standpunt kan aannemen.

Mijn vraag is dan ook (vooral aan de islamieten, niet-islamieten zijn net zo welkom om te reageren), ga jij een huis kopen en hoe vind jij dat de islam in dit geval geinterpreteerd moet worden.

Ikzelf vind de uitspraken van bepaalde imams ongeloofwaardig en wel om de volgende reden;

men verbiedt het kopen van een huis wegens het betalen / ontvangen van rente, maar vaak worden de moskees waarin we bidden met zijn allen gesteund door plaatselijke gemeentes die de bouw financieren tegen een lage rente-percentage.

Ik ben zelf van mening dat, het huren van een huis, geld over balk smijten is.

Gegroet,

Saïd.
als je een huis wil kopen JIJ gaat rent betalen (als je een lening via de bank afsluit).wat ik gehord heb, is dat Haram is als je rent verdint.
Dus ik denk dat een huis kopen is niet Haram.

09-03-2005, 13:11

Citaat door geatstreet13:
als je een huis wil kopen JIJ gaat rent betalen (als je een lening via de bank afsluit).wat ik gehord heb, is dat Haram is als je rent verdint.
Dus ik denk dat een huis kopen is niet Haram.
Sorry, maar ik snap niet wat je bedoelt

Geroet,

Saïd.

09-03-2005, 13:35

Citaat door tamzanador:
wouw wat een meningen allemaal!!
Wat is er mis met de meningen?


Citaat:
maar wat ik weer gehoord heb is dat als de huur erg hoog is, dus bijna net zo hoog als de maandelijkse kosten voor het kopen van een huis, dan mag je wel een hypotheek afsluiten. want je betaald immers tog evenveel, dus waarom niet?
Even uit Islamitisch oogpunt;

Sinds wanneer is het betalen van je normale kosten gelijk aan rente?


Citaat:
maar toch blijft het een moeilijk onderwerp..want de meeste imams gaan uit van hun eigen mening..dus dan krijg je zoveel dingen te horen..daar word je wel gek van uit eindelijk...
Precies, terwijl ze lopen te prediken in een (onder)pand.

Citaat:

maar ik zou zelf noooooooit bij ABN een "islamitische" lening afsluiten...dat is een joden bank man!!! al die rente gaat naar die grote vijanden !!! kun je beter een normale lening nemen bij een ander bank....
Toelichting graag...

Citaat:

maar wat zouden jullie doen
Ik ga insha allah een huisje kopen.

Gegroet,

Saïd.

09-03-2005, 14:10

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
Woeker is inderdaad een vorm van rente, maar staat er niet gelijk aan, aangezien de percentages die bij woekerleningen vaststaan bizar zijn!
Daarom is woekerrente bij wet verboden in Nederland!
(Het maximale rentepercentage ligt vast.)

09-03-2005, 14:13



Citaat door IlLeGal_NaDoR:
En of ik geld afdraag aan de minder bedeelden? Ja! Niet maandelijks, maar jaarlijks tijdens de ramadan stop ik geld in het potje van de moskee, zij verdelen het totale bedrag onder diegenen die 't het hardst nodig hebben.

Tevens is geld afdragen aan goede doelen ook een vorm van Zakaat, heb dan ook niet getwijfeld bij het financieel steunen van de Tsunami-ramp!

Gegroet.

Saïd.
En als je kijkt naar de vrijgevigheid (aan goede doelen) van de Hollanders (ook bij de Tsunami-ramp), daar kunnen heel wat landen een voorbeeld aan nemen!
Daar hebben de Hollanders geen islamitische voorschriften voor nodig.

09-03-2005, 14:18

Citaat door IlLeGal_NaDoR:
A salaam / goedendag,

Ik zit momenteel met de vraag of het kopen van een huis 7araam is. Ik hoor van verschillende imams verschillende uitspraken en geen één heeft er toe geleid dat ik een duidelijke standpunt kan aannemen.

Mijn vraag is dan ook (vooral aan de islamieten, niet-islamieten zijn net zo welkom om te reageren), ga jij een huis kopen en hoe vind jij dat de islam in dit geval geinterpreteerd moet worden.

Ikzelf vind de uitspraken van bepaalde imams ongeloofwaardig en wel om de volgende reden;

men verbiedt het kopen van een huis wegens het betalen / ontvangen van rente, maar vaak worden de moskees waarin we bidden met zijn allen gesteund door plaatselijke gemeentes die de bouw financieren tegen een lage rente-percentage.

Ik ben zelf van mening dat, het huren van een huis, geld over balk smijten is.

Gegroet,

Saïd.
Vraag:

Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening?



Antwoord:

Eerst willen wij onze zuster bedanken voor haar vertrouwen in ons. Daarnaast vragen wij onze Heer om haar standvastig te maken in haar geloof en in het volgen van de leiddraad van onze geliefde Profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:

“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)

Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:

“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)

Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)

Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de zuster erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:

“En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt”

(Soerat an-Nisaa’: 161)

Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116)

Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie):

“En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59)

Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)

Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.

En Allah weet het het Beste.

Sheich Fawaz Jneid


http://www.al-yaqeen.com/vragen/al-fiqh/huiskopen.htm

09-03-2005, 14:20

Citaat:
En als je kijkt naar de vrijgevigheid (aan goede doelen) van de Hollanders (ook bij de Tsunami-ramp), daar kunnen heel wat landen een voorbeeld aan nemen!
Daar hebben de Hollanders geen islamitische voorschriften voor nodig.


Alleen bij ons staat het in het heilige boek, niets mis mee, denk ik.

Gegroet,

Saïd.

Pagina's : [1] 2