Bekijk volle/desktop versie : Uw zakaat elfitr doneren aan arme moslims in Nederland



22-07-2014, 23:45
BismiLaah,

Salamo alykom,

Zoals velen misschien wel al weten, is dat het verplicht is om je zakaat el fitr te geven aan de (arme/behoeftige) mensen die in hetzelfde land wonen als waar je zelf ook woont en je dit in de vorm van voedsel moet geven.

Volgens de geleerden is het niet toegestaan om je zakaat ulfitr naar mensen in het buitenland te geven, als er ook in het land waar jij zelf woont, arme mensen zijn (die recht hebben om de zakaat ulfitr te ontvangen).

Wie nog de zakaat ul fitr wil doneren aan arme en behoeftige mensen in Nederland, kan dat doen via stichting "Wij Zijn Hier", te Amsterdam. Zie voor meer info en contactpersonen op onderstaand facebookpagina van stichting "Wij Zijn Hier". De broeders en zusters van de stichting zullen met het geld dat gedoneerd wordt insha'Allah voedsel gaan kopen voor deze arme moslims.

http://https://www.facebook.com/WijZijnHier?fref=ts#!/WijZijnHier?fref=ts

Veel mensen weten niet dat er ook in Nederland arme moslims verblijven die recht hebben om de zakaat ulfitr te ontvangen (of moeilijk te bereiken) en geven hun zakaat el fitr daarom naar mensen in het buitenland.

Verspreid dit aub door aan families, vrienden, kenissen, etc.. Baraka Allaho fiekom.

Meer informatie ook in deze topic te vinden:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5059938&pp=15&page=1

Moge Allah het goede van ons allen accepteren.

23-07-2014, 00:06



Citaat:

Dear donors who would like to donate in this time for the zakat el-fitr can send us to these accounts:

Coordination "Vluchtopvang":

Ali Juma: 06- 81 742 840
Attas: 06- 42 744 222
Mouthena: 06- 48 200 967

Acc. Num.: NL75 INGB 0004 2530 90, ITHAKA, o.v.v "We Are Here"

Coordination "Vluchtgarage":

Fouad: 06- 84 068 792
Alula: 06- 84 016 043
Ahmed: 06- 87 401 020

Acc. Num.: NL39 INGB 0000 6090 60, Stichting XminY, o.v.v "We Are here"

May God reward you in all your works.

.

23-07-2014, 00:11
Ik heb al gedoneerd aan islamic relief, ik neem aan dat ze wel weten aan wie ze het moeten geven.

23-07-2014, 14:23

Citaat door Ourjouane:
Ik heb al gedoneerd aan islamic relief, ik neem aan dat ze wel weten aan wie ze het moeten geven.
Daar vertrouw ik ook wel op, alleen weet ik niet of Islamic relief de zakaat elfitr aan de arme mensen in Nederland geeft. Daar het voor ons dus verplicht is om het aan de arme moslims te geven die in hetzelfde land land wonen als waar je zelf ook woont.

23-07-2014, 21:41



Citaat door sabieja:
Daar vertrouw ik ook wel op, alleen weet ik niet of Islamic relief de zakaat elfitr aan de arme mensen in Nederland geeft. Daar het voor ons dus verplicht is om het aan de arme moslims te geven die in hetzelfde land land wonen als waar je zelf ook woont.



Heb je daar een bewijs voor. Dat je het aan iemand in je eigen land moet geven. Wil het namelijk aan me man laten zien. Die zei namelijk iets anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

23-07-2014, 23:31

Citaat door senna_86:
Heb je daar een bewijs voor. Dat je het aan iemand in je eigen land moet geven. Wil het namelijk aan me man laten zien. Die zei namelijk iets anders.
Zie onderstaande zuster:


Citaat:

Vraag:

Is het toegestaan om Zakaat ul-Fitr naar een ver land te versturen op grond van het feit dat daar veel arme mensen wonen?

Antwoord:

Er is niets mis met het versturen van Zakaat ul-Fitr naar een ander land, mits er zich geen arme mensen in het eigen land bevinden. Zijn er wel behoeftige mensen in het eigen land dan is dit niet toegestaan.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Majmoec Fataawaa Ibn ul-cOethaymien, boekdeel 18, blz. 102)


Bron: http://www.al-yaqeen.com/va/vraag.php?id=1033

23-07-2014, 23:33
Shokran lieve zuster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

23-07-2014, 23:38
Laa chokr 3ala waajib lieve zuster. Baraka Allaho fieki.

24-07-2014, 00:11
Ik denk dat je iemand die in een hutje in Marokko op het platteland woont zonder vast inkomen zonder basisbehoeften niet moet vergelijken met iemand die bijv hier in de schuldsanering zit, sanitaire voorzieningen in zijn huis heeft, stromend water uit de kraan en dan eten van de voedselbank krijgt. De mensen die zonder een dak zitten -bijv door oorlog-kun je niet vergelijken met mensen die het hier karig hebben maar toch hun basisvoorzieningen hebben.
Ou ALLAH ou AHLAM

24-07-2014, 00:39

Citaat door Zahraan:
Ik denk dat je iemand die in een hutje in Marokko op het platteland woont zonder vast inkomen zonder basisbehoeften niet moet vergelijken met iemand die bijv hier in de schuldsanering zit, sanitaire voorzieningen in zijn huis heeft, stromend water uit de kraan en dan eten van de voedselbank krijgt. De mensen die zonder een dak zitten -bijv door oorlog-kun je niet vergelijken met mensen die het hier karig hebben maar toch hun basisvoorzieningen hebben.
Ou ALLAH ou AHLAM
Oeghti, ik citeer een paar zinnen van wat de stichting "Wij Zijn Hier" heeft gezet op hun facebookpagina:

"Voor vrouwen die op straat staan, is geen opvang".

"De voorzieningen in de Vluchtgarage zijn erbarmelijk".

"De Vluchtflat raakte erg vol en er was niet altijd voldoende eten".

Het voorbeeld wat u aanhaalt over een arme iemand die in marokko in een hutje leeft enz., heeft het dus beter dan een vrouw die op straat leeft.

Beste zuster, deze mensen hebben ons hulp nodig. Zij hebben geen basisvoorzieningen. Zij hebben ons hulp nodig en hebben het recht om de zakaat elfitr te krijgen van ons.

En zie ook foto's op facebook.

Wat betreft over wie "Wij zijn hier" zijn, leest u onderstaande ( gekopieerd van hun website):

"NL: Wij Zijn Hier is een groep vluchtelingen in Amsterdam die vanuit de Nederlandse overheid geen onderdak krijgt maar ook niet mag werken en dus op straat zou moeten leven. De groep heeft besloten de onmenselijke situatie waarin zij leven zichtbaar te maken, door zich niet meer te verschuilen maar juist de situatie van uitgeprocedeerde vluchtelingen in Nederland aan de kaak te stellen. Dankzij de kracht van de vluchtelingen en de hulp van vele supporters, bestaat de groep al zo'n twee jaar. Wij Zijn Hier is momenteel in verschillende lokaties. Onder worden de contactgegevens weergegeven en de achtergrond en geschiedenis van de groep."

Moge Allah Ta'ala onze broeders en zusters bijstaan.

24-07-2014, 13:59
Mededeling:

Beste broeders/zusters,

Wie niet via deze manier kan/wil doneren, kan misschien deze vluchtelingen zelf bezoeken om de zakat el fitr direct in hun handen te geven.
Vooral als je zelf in Amsterdam woont, hoeveel moslims wonen er in Amsterdam? Waarvoor het heel gemakkelijk is om deze arme vluchtelingen te bereiken?
Deze mensen hebben het erg moeilijk en verblijven soms zonder onderdak en eten! De vrouwen leven op straat..

Breng dit aub verder onder de aandacht van de andere moslims in Nederland. Het is ons plicht om de zakaat el fitr te geven aan arme moslims die in hetzelfde land wonen als wij.

Baraka Allaho fiekom.