Bekijk volle/desktop versie : Valt liefdes verdriet te genezen?



Pagina's : [1] 2

15-07-2014, 17:10
Ja.

Het kan soms verkeerd aflopen binnen een huwelijk, verloving of een relatie. Het is verboden om ons schuldig te maken aan het laatste, maar we kunnen niet uitsluiten dat het voorkomt en dat sommige jongeren hierdoor schade oplopen (liefdes verdriet).

Op zulke momenten ben je jezelf kwijt, geen lust meer in plezier of het leven. Eten ook niet. Grijze depressieve dagen. Want je bent een waardevol persoon verloren aan wie niemand anders kan tippen. Want zelfs de mankementen van deze persoon ervaarde jij als perfectie. Helaas, je zult die klik nooit meer ervaren.

Nonsens.
Tussen je oren zit het! Ieder gezond verstand kan dit zich bedenken, maar daar zit het probleem in. Jouw verstand is voorlopig out of order.

Daarom moet je je op zulke momenten verdiepen in het geloof.
Verdiep je in Qadr Allah. La yousieebana illa ma koetiba lanaa & Allah belast geen ziel boven haar vermorgen. [2:286]

Alors, wil jij zeggen dat jij het beter weet dan Allah Azza wa Djal?
Dat is waar het op neerkomt met zo een gedrag.
Ik hou het hierbij & laat het aan de echte stukken over.


Citaat:
Belang van het geloof in al-Qadar:

1. Alleen op Allah (Glorieus en Verheven is Hij) te vertrouwen wanneer men zich toegeeft aan een bepaalde handeling. Het nemen van noodzakelijke voorzorgsmaatregelen is niet de oorzaak van iemands succes in de voorgenomen daden. Alle zaken bevinden zich volledig onder toezicht van de Qadar van Allah.x

2. Wanneer iemand succes heeft bij het verrichten van een handeling, dient hij niet trots te zijn op zichzelf. Alle goede daden worden met succes verricht vanwege Allah's gunst, omdat Hij geboden heeft dat deze zaak succesvol moest verlopen. Trotsheid zorgt ervoor dat men vergeet Allah (Glorieus en Verheven is Hij) te danken, omdat Hij hem toestemming heeft verleend om deze daad met succes te verrichten.

3. Geloven in al-Qadar zorgt ervoor dat men zich tevreden, veilig en wel voelt. Alle incidenten die een persoon overkomen zijn het resultaat van de Qadar van Allah de Almachtige. Men dient zich niet akelig te voelen vanwege het verlies van iets of omdat hij niet heeft gekregen wat hij wil. Dit alles gebeurd volgens de Qadar van Allah.
Geciteerd uit een stuk door: Shaikh Muhammed ibn Salih Al-'Uthaimien

Een uitgebreidere stuk over Al Qadr
http://www.risala.nl/midden/al-qadar-de-voorbeschikking

Trust me, verdiep je in Al Qadr en voor je het weet zal het verdriet die je ervaart tot het verleden behoren in sha Allah.

Succes, mijn enige serieuze topic so far. Hoop dat jullie er profijt uit kunnen halen.

15-07-2014, 17:18


Is het trouwens liefdesverdriet of liefdes verdriet? Vind het zo een raar woord. Maar als het een woord is, is het waarschijnlijk liefdesverdriet.
Dunno.

15-07-2014, 17:21
Liefdesverdriet, denk ik.

15-07-2014, 17:21

Citaat door Sneeuwvlok.:
Liefdesverdriet, denk ik.

Citaat door -Frappuccino:
Is het trouwens liefdesverdriet of liefdes verdriet? Vind het zo een raar woord. Maar als het een woord is, is het waarschijnlijk liefdesverdriet.
Dunno.
met zo een topic ga je toch niet druk maken over het woordje?

15-07-2014, 17:23



Citaat door Mourri:
met zo een topic ga je toch niet druk maken over het woordje?
Niet zo tegen mijn toekomstige spreken.

15-07-2014, 17:25

Citaat door Sneeuwvlok.:
Liefdesverdriet, denk ik.

Ja he, dacht ik al. Maar volgens mij staat het niet eens in Van Dale, dus whatever.

Citaat door Mourri:
met zo een topic ga je toch niet druk maken over het woordje?
Tuurlijk wel, zo ben ik op de hoogte van mijn spellingsfouten en kan ik deze verbeteren. Straks gaat mijn scriptie over liefdesverdriet en dan zit mijn scriptie vol fouten. Zou toch zonde zijn.

15-07-2014, 17:29

Citaat door Mourri:
met zo een topic ga je toch niet druk maken over het woordje?
Jawel.

15-07-2014, 17:30

Citaat door -Frappuccino:
Ja he, dacht ik al. Maar volgens mij staat het niet eens in Van Dale, dus whatever.

Tuurlijk wel, zo ben ik op de hoogte van mijn spellingsfouten en kan ik deze verbeteren. Straks gaat mijn scriptie over liefdesverdriet en dan zit mijn scriptie vol fouten. Zou toch zonde zijn.
je weet wat ik bedoel

15-07-2014, 17:38

Citaat door ElGuaje:
Niet zo tegen mijn toekomstige spreken.

xfacepalm kbierax

Citaat door Mourri:
je weet wat ik bedoel
Ja..

15-07-2014, 17:46

Citaat door Sneeuwvlok.:
Jawel.

mag ik je een tip geven?

Citaat door -Frappuccino:
xfacepalm kbierax

Ja..
ik wist het

Citaat door ElGuaje:
Niet zo tegen mijn toekomstige spreken.
Dat zeg je goed, in de toekomst, want nu is haar hart al bezet

15-07-2014, 17:50

Citaat door Mourri:


ik wist het

Dat zeg je goed, in de toekomst, want nu is haar hart al bezet
Ma sha Allah, genius joh..

Wil je ook toelichten door wie? Of wat.. Hoe. Waarom. Waar. Etc..

15-07-2014, 17:51

Citaat door Affectionist:
Antwoord: Wie gewond is door één van de giftige pijlen van Iblîs moet ervoor zorgen dat het gif er uitgehaald wordt en dat de wond genezen wordt door een antigif en een zalf. Dit vereist verschillende zaken :

Daartoe behoren : het feit te trouwen of een bijvrouw te nemen [tassarâ]. De Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) heeft gezegd : « Wanneer één van jullie een vrouw ziet die hem in het bijzonder bevalt, laat hem dan terugkeren naar zijn echtgenote (en betrekkingen met haar hebben) want bij haar (zijn echtgenote) is hetzelfde als bij haar (die vreemde vrouw die hem beviel). » [1] Dit is wat de verlangens doet afnemen en de (vurige) liefde ['ishq] verzwakt.

Ten tweede : het feit de vijf gebeden in acht te nemen, dua's en smeekbeden verrichten vlak voor het moment van zonsopgang. Dat hij het gebed verricht met een aanwezig hart (volle bewustzijn) en concentratie [khushû'] en dat hij vaak de smeekbede met de volgende woorden gebruikt : « O Wender van de harten, vestig mijn hart op Uw religie. O Beheerder van de harten, keer mijn haart naar de gehoorzaamheid aan U en de gehoorzaamheid aan Uw Boodschapper. » [2] Wanneer hij volhoudt in dua's en smeekbeden aan Allah, wendt (Allah) zijn hart daarvan af, zoals de Verhevene zegt: « Zo was het, opdat Wij het kwaad en de zedeloosheid zouden afwenden. En voorwaar, hij is één van Onze oprechte dienaren. » [3]

Ten derde : afstand nemen van de woonst van deze persoon en van het feit om te gaan met diegenen die omgaan met (deze persoon) zodat hij er geen nieuws over hoort en dat noch (deze persoon) noch een spoor (dat tot deze persoon leidt) hem in het oog schieten. Het nemen van afstand is (een vorm van) afwending. En wanneer de herinnering vermindert, verzwakt het spoor in het hart. Laat hem deze zaken dus verrichten en (vervolgens) vaststellen dat het zijn toestand vernieuwt. En Allah weet best. [4]

Voetnoten : x "De vergiftigde pijlen van Iblîs" is een term die verwijst naar de onwettelijke blik

[1] Overgeleverd door Muslim, Abû Dâwud, at-Tirmidhî en Ahmad.
[2] Overgeleverd door at-Tirmidhî en Ahmad.
[3] Koran, S. Yûsuf, v. 24.
[4] "Majmû’ al-Fatâwâ" van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyya, 32/7
Baraka Allaahou feek Affec..

15-07-2014, 17:57



Citaat door -Frappuccino:
Ma sha Allah, genius joh..

Wil je ook toelichten door wie? Of wat.. Hoe. Waarom. Waar. Etc..
ik heb het hier gemarkeerd voor jou

link

15-07-2014, 18:00
Bij het misgaan van een huwelijk waardoor die 2 personen uit elkaar gaan dan kan ik best geloven dat je je schuldig aan gaat maken en enorme verdriet hebt enneh depri. Maar voor de rest kan ik het niet snappen dat mensen liefdesverdriet kunnen hebben. Je hebt er dan zelf voor gekozen om alharam te betreden?? was toch je eigen wil? je kunt toch het één niet met het andere vergelijken,??

15-07-2014, 18:15
Wat je niet breekt, maakt je uiteindelijk sterker.

Pagina's : [1] 2