Bekijk volle/desktop versie : Wat is de straf voor het niet op tijd bidden van salaat al'asr?



Pagina's : [1] 2 3

08-03-2005, 10:45
Iemand enig idee wat de consequenties zijn voor het niet op tijd bidden van het middag gebed al'asr? Niet het laten van het gebed, maar het uitstellen totdat almaghrib is aangebroken.





Narrated Ibn 'Umar:
Allah's Apostle said, "Whoever misses the 'Asr prayer (intentionally) then it is as if he lost his family and property."
Sahih Bukhari Volume 1, Book 10, Number 527:


Narrated Abu Al-Mahh:
We were with Buraida in a battle on a cloudy day and he said, "Offer the 'Asr prayer early as the Prophet said, "Whoever leaves the 'Asr prayer, all his (good) deeds will be annulled."
Sahih Bukhari Volume 1, Book 10, Number 528:




[AR]• هل مازلت مصرا عل هجر صلاتي الفجر والعصر مع الجماع&#157 7; ؟
تلك صفات النافقي& #1606; ، ومن فاتته صلات العصر حبط عمله ، كما ثبت ذلك عن الصادق المصدو&#160 2; صلى الله عليه وسلم .
أما زلت غافلا عن تلاوة كتاب الله وقد كنت مقبلا عليه في شهر رمضان ؟ (وقال الرسول يارب ان قومي اتخذوا هذا القران مهجور&#1575[/AR] Bron

08-03-2005, 11:08


Ik heb wel begrepen dat je salaat al'asr niet mag uitstellen (Belangrijk dat je die optijd bid), heb daarna niet gevraagd waarom ..
Shame on me ..


08-03-2005, 11:11
Mocht de hadieth waar zijn, dan is de straf daarvoor erg erg erg. Ik denk dat wanneer iemand dit weet, nooit meer van zijn leven het gebed al asr zal laten verwaarlozen.

08-03-2005, 11:34
Goed, ik neem aan dat niemand of weinig deze hadieth kennen. Ik zal hem straks inshaAllah in zijn volledigheid plaatsen. De hadieth zegt dat de Profeet heeft gezegd: Wie de salaat al asr verwaarloosd (uitstellen), zijn daden zullen vruchteloos worden verklaard.

Ik kom straks terug met de bron inshaAllah.

08-03-2005, 12:03


insha'Allah, ik ben wel benieuwd naar de ahadith hierover. Chokran..

08-03-2005, 13:10
Oke, ik heb hem gevonden.

Narrated Ibn 'Umar:
Allah's Apostle said, "Whoever misses the 'Asr prayer (intentionally) then it is as if he lost his family and property."
Sahih Bukhari Volume 1, Book 10, Number 527:


Narrated Abu Al-Mahh:
We were with Buraida in a battle on a cloudy day and he said, "Offer the 'Asr prayer early as the Prophet said, "Whoever leaves the 'Asr prayer, all his (good) deeds will be annulled."
Sahih Bukhari Volume 1, Book 10, Number 528:

08-03-2005, 13:22
Maar wat als je gewoon niet de mogelijkheid hebt om deze salaat te verrichten omdat je op werk, stage, op school bent. Ik bid dit als ik thuis ben. Is dit onjuist?

08-03-2005, 13:33
De enige die van de profeet hierin vrijstelling heeft gekregen is hij of zij die door slaap niet op kon staan. Hij zei: Maar als Allah jouw ziel in je slaap vast heeft gehouden, dan is er geen 7adjar, alleen hoop ik dat het niet tevaak voorkomt, of zoals hij zei.

Ik weet wat je bedoelt, ik werk ook, maar een gebed kost nauwelijks 5 minuten. Als je geen plaats kunt vinden omdat je receptiedienst hebt of zo, doe het op je stoel zoals men dat in de auto doet. Maar Allah kan voor jou de situatie altijd perfect maken om toch te kunnen bidden, indien je dat van hem vraagt.

Bij mijn stages vroeger, als ik voor gesprek kwam, keek ik vaak ook naar de mogelijkheid om te bidden daarbinnen. Wat wel vaak lastig is is de woedoe doen, neem in dat geval een steen mee, en vraag Allah jou te vergeven hierover, want Hij weet jouw situatie.

In ieder geval, zet alles erop in om die salaat al 'asr te bidden.

Stel daar staat een trein, de laatste trein die naar het paradijs gaat vertrekken binnen 10 minuten. zou je dan wachten tot je thuis komt en dan die trein proberen in te halen? Wa Lillaah almathaloe ala3laa, zo is het gebed al 'asr ook. En hoe belangrijk is dit asr-gebed als Allah die van alle andere gebeden uitzonderlijk benadrukt in zijn woorden:
2. De Koe (Al-Baqarah)
238. Waakt over uw gebeden en het tussengebed en stelt u ootmoedig voor Allah.

Is al-asr niet het tussengebed van de dag? subah, duhar, asr, maghreb, isha

08-03-2005, 14:08
Mozlan, wat nu >>

Ik wil er voor zorgen dat ik het asr gebed op tijd bid vandaag (doordat ik dit heb gelezen ). Maar nu heeft me een hond aangeraakt bij de hand en aan mijn kleren .. Ik weet niet of ik dat goed heb begrepen, maar je mag pas gaan bidden als je weer schone kleren aanhebt? Ik weet niet of dit klopt ja of nee.. Maar kan ik opnieuw alwoedoe gaan doen en mijn salaat verrichten of kan dat niet meer..?

08-03-2005, 15:09
286. Allah belast geen ziel boven haar vermogen.
De aanraking van een hond heeft inderdaad een onreinheid van je kleren tot gevolg. Maar of het jouw woedoe daarmee ook ongeldig maakt of niet zou ik niet 123 kunnen zeggen. Ik heb even wat gezocht en ben die hadith nog niet tegengekomen, die is er wel overigens.

08-03-2005, 15:25

Citaat door mozlan:
286. Allah belast geen ziel boven haar vermogen.
De aanraking van een hond heeft inderdaad een onreinheid van je kleren tot gevolg. Maar of het jouw woedoe daarmee ook ongeldig maakt of niet zou ik niet 123 kunnen zeggen. Ik heb even wat gezocht en ben die hadith nog niet tegengekomen, die is er wel overigens.
Chokran voor je moeite mozlan, ik heb nog steeds niets gedaan. Heb daarbij dus ook salaat aDohr moeten laten liggen .. En asr is nu denk ik ..

Ookal zou het mijn alwoedoe niet verbreken (allahoe a'lem) Ik kan nog altijd alwoedoe doen. Maar dan nog, ik kan niet bidden met deze kleren die ik nu aan heb toch?

08-03-2005, 15:28
iwa als je de mogelijkheid hebt om het te wassen, dan is jouw oplossing daar inshaAllah.

08-03-2005, 17:27


juist, ik denk ook dat het de speeksel van de hond is die je kleding onrein maakt, bijv wanneer zijn tong of mond je kleding raakt. Dit is ook in overeenstemming met wat de profeet zegt over wanneer een hond van ons etensborden likt, dat je het 7x moet wassen + 1x met zand.

08-03-2005, 18:30

Citaat door mozlan:
De enige die van de profeet hierin vrijstelling heeft gekregen is hij of zij die door slaap niet op kon staan. Hij zei: Maar als Allah jouw ziel in je slaap vast heeft gehouden, dan is er geen 7adjar, alleen hoop ik dat het niet tevaak voorkomt, of zoals hij zei.

Ik weet wat je bedoelt, ik werk ook, maar een gebed kost nauwelijks 5 minuten. Als je geen plaats kunt vinden omdat je receptiedienst hebt of zo, doe het op je stoel zoals men dat in de auto doet. Maar Allah kan voor jou de situatie altijd perfect maken om toch te kunnen bidden, indien je dat van hem vraagt.

Bij mijn stages vroeger, als ik voor gesprek kwam, keek ik vaak ook naar de mogelijkheid om te bidden daarbinnen. Wat wel vaak lastig is is de woedoe doen, neem in dat geval een steen mee, en vraag Allah jou te vergeven hierover, want Hij weet jouw situatie.

In ieder geval, zet alles erop in om die salaat al 'asr te bidden.

Stel daar staat een trein, de laatste trein die naar het paradijs gaat vertrekken binnen 10 minuten. zou je dan wachten tot je thuis komt en dan die trein proberen in te halen? Wa Lillaah almathaloe ala3laa, zo is het gebed al 'asr ook. En hoe belangrijk is dit asr-gebed als Allah die van alle andere gebeden uitzonderlijk benadrukt in zijn woorden:
2. De Koe (Al-Baqarah)
238. Waakt over uw gebeden en het tussengebed en stelt u ootmoedig voor Allah.

Is al-asr niet het tussengebed van de dag? subah, duhar, asr, maghreb, isha
woelahillah

maar ik bid hem nooit bijna op tijd
van hoeveel jaar MOET jij bidden ik bid elhemdoellilah wel
maar bijna nooit op tijd
soms wel in de weekend
en als ik op bezoek ben vergeet ik soms inchallah dat allah mij vergeeft
dat ik moet bidden
ik zeg het eerlijk omdat het haram is om te liegen over het geded en salaat
is dit een erge zonde
ik ben 14 word bijna 15

08-03-2005, 18:39

Citaat door hafsa89:
woelahillah

maar ik bid hem nooit bijna op tijd
van hoeveel jaar MOET jij bidden ik bid elhemdoellilah wel
maar bijna nooit op tijd
soms wel in de weekend
en als ik op bezoek ben vergeet ik soms inchallah dat allah mij vergeeft
dat ik moet bidden
ik zeg het eerlijk omdat het haram is om te liegen over het geded en salaat
is dit een erge zonde
ik ben 14 word bijna 15
14 jaar en nog niet op tijd bidden? een kind krijgt op zijn 7de jaar klappen als hij of zij hierin verzuimd. Wat is jouw excuus a hafsa89? Hoe ouder je wordt hoe meer je handen volraken. nee, ik grap maar hoor, goed zo, maar doe je best he.

Pagina's : [1] 2 3