Bekijk volle/desktop versie : Het heffen van de handen tijdens de vrijdagpreek?



11-07-2014, 03:44
Vraag:

Wat is het oordeel over het heffen van de handen wanneer de imaam doecaa verricht tijdens de vrijdagpreek?

Antwoord:

Het heffen van de handen wanneer de imaam doecaa' verricht tijdens de vrijdagpreek is niet toegestaan. De metgezellen raadden namelijk Bishr ibnoe Marwaan af zijn handen te heffen tijdens de vrijdagpreek. Behalve tijdens doecaa al-istisqaa' (smeekbede om regen). Het staat bevestigd dat de boodschapper (vrede zij met hem) zijn handen hief toen hij Allah vroeg om regen tijdens de vrijdagpreek en de mensen hieven hierop eveneens hun handen in navolging van hem (vrede zij met hem). Naast deze aangelegenheid is er geen andere waarin de moslims hun handen mogen heffen tijdens het doen van doecaa tijdens de vrijdagpreek.

Sheich Mohammed ibn Saalih Al-cOethaymeen



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 03:46


Ik zie altijd iedereen zijn handen heffen wanneer de imam dua verricht tijdens de vrijdagspreek?
Wist dit echt niet..


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 03:53

Citaat door Bellezza.:
Dat zie ik ook bij mensen na het gebed, heffen ze hun handen ook tijdens een dua. Mijn ouders zie ik het nooit doen, nou weet ik niet of dat ook toegestaan is?

Na het gebed, heb ik mijzelf afgeleerd. Heb begrepen dat je dua in de sjujood het beste kan verrichten. Wa Allahu a3lam.

Maar wat betreft de gezamelijke dua op vrijdag, ik wist echt niet dat het eigenlijk niet hoort.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 03:57

Citaat door Bellezza.:
in mekka ook. Werd vaak over gesproken dat ze dit niet moeten doen zelfs in afbeeldingen duidelijk gemaakt, geen handen opheffen. Allahoe Alam. Ik zie het ook vaak in de moskee, de ene zegt niet boven je schouders en de andere zegt helemaal niet doen.


Ja, ook tijdens de taraweeh gebeden op Saoedische zenders zie je dat de handen worden opgeheven.
Ja, klopt ook dat over het gezicht wrijven of de handen kussen. Mensen hebben dat zo overgenomen van anderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 04:11


Elke du3a behalve die in de salaat doe je met opgeheven handen.
Tijdens het vrijdags gebed heb ik ook weleens gehoord dat het niet mag.
Maar geef me een daliel waarom het na de salaat niet mag of met een gewone du3a.
Over de profeet is overgeleverd dat wanneer hij du3a deed je soms zelfs zijn oksels zag zo hoog tilde hij zijn handen.
En hij zei vrede zij met hem:"vraag allah met de onderkant van je handen".
En zeg nou eens eerlijk het staat toch niet.
Een du3a zonder je handen op te halen.

Een bedelaar bedelt toch ook met opgeheven hand.

11-07-2014, 04:13

Citaat door Bellezza.:
Ik betrap mezelf er weleens op, dat ik automatisch anderen nadoe. Met kudde meegaan is heel makkelijk en doet men vaak onbewust. Strijk ik met handen langs mijn gezicht en kusje van muaah. Denk ik, wat doe ik nou weer haha. Terwijl dit nergens gezegd werd over de profeet.


Haha ja subhana Allah. Maar je ziet iedereen het doen, dan ga je eigenlijk aan jezelf twijfelen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 04:20

Citaat door de_verteller:
Elke du3a behalve die in de salaat doe je met opgeheven handen.
Tijdens het vrijdags gebed heb ik ook weleens gehoord dat het niet mag.
Maar geef me een daliel waarom het na de salaat niet mag of met een gewone du3a.
Over de profeet is overgeleverd dat wanneer hij du3a deed je soms zelfs zijn oksels zag zo hoog tilde hij zijn handen.
En hij zei vrede zij met hem:"vraag allah met de onderkant van je handen".
En zeg nou eens eerlijk het staat toch niet.
Een du3a zonder je handen op te halen.

Een bedelaar bedelt toch ook met opgeheven hand.



Ik weet niet of het na het gebed afgeraden is. Maar ik doe het in de sjujood omdat dat aanbevolen is. Wa Allahu a3lam.
Ik zie ook graag hier de daliel over, als iemand die kan plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

11-07-2014, 04:45
[QUOTE]Handen opheffen tijdens dua

Onder de etiquette van het verrichten van dua is het opheffen van de handen. Deze handeling is in zoveel overleveringen overgeleverd dat sheikh Ibn Taymiyyah hierover zei dat het aantal van deze overleveringen niet te tellen is. 1 Onder andere Aboe Moesa al-Ashaari, Ibn Omar en Anas hebben overgeleverd dat zij de Profeet (vrede zij met hem) zijn handen zagen opheffen tijdens het verrichten van een smeekbede. 2

Daarbij leverde Salman al-Farsi over dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:

“Waarlijk, jullie Heer is Bescheiden en Gul, en wanneer Zijn dienaar zijn handen aan Hem opheft in een smeekbede, is Hij verlegen om hen leeg terug te laten keren.” 3

Hoewel er vele overleveringen bestaan die ons laten zien dat de Profeet (vrede zij met hem) deze handeling verrichtte, is deze handeling niet verplicht, maar aanbevolen. Daarbij zijn er ook momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) het niet deed. Deze momenten zijn: tijdens het vrijdaggebed (behalve wanneer er om regen gesmeekt wordt), tijdens de tawaaf (rondgang om de kaa’ba) en saa’i (tussen Safa en Marwa), tijdens de algemene dagelijkse smeekbeden (voor de ochtend, de avond en bij het binnentreden van het huis en dergelijke).

Het basisprincipe die we hierbij volgen is dat het altijd aanbevolen is om onze handen op te heffen bij het verrichten van smeekbeden, behalve op de momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) dit niet deed. Tijdens de bovenstaande momenten dienen we het opheffen van de handen dus na te laten.

Ook in de manier waarop we onze handen opheffen behoren we natuurlijk de Profeet (vrede zij met hem) te volgen. Hij (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Wanneer je Allah vraagt, vraag Hem dan met je handpalmen naar buiten gericht en niet met de buitenkant van je handen.” 4

Dit houdt in dat we de binnenkant van onze handen naar onszelf gericht moeten houden, met onze handpalmen aan de buitenkant. We mogen de binnenkant van onze handen niet naar de grond richten, omdat dit een teken is van hoogmoed.

Bij het opheffen van onze handen richten we dus de binnenkant van onze handpalmen naar onszelf toe en we heffen onze handen op tot schouderhoogte terwijl we smeekbeden verrichten.

Er zijn ook gevallen bekend waarin de Profeet (vrede zij met hem) zij handen ophief naar de hemel, maar dit deed hij alleen tijdens speciale omstandigheden, zoals wanneer hij Allah om regen smeekte of wanneer hij om bescherming smeekte tegen de vijand bij een veldslag. Wanneer hij (vrede zij met hem) dit deed, strekte hij zijn handen in de lucht zonder zijn handen bij elkaar te houden, terwijl de binnenkant van zijn oksels zichtbaar werden.

Een derde wijze waarop de Profeet (vrede zij met hem) dua verrichte, was door niet zijn handen op te heffen, maar door alleen met zijn rechter wijsvinger te wijzen. De handeling verrichtte hij (vrede zij met hem) wanneer hij de vergeving van Allah zocht, wanneer hij dua verrichtte tijdens het vrijdaggebed en tijdens de tashahhoed in het gebed.

Ibn Abbaas heeft overgeleverd over deze verschillende houdingen:

“Het vragen (van zaken zou samen moeten gaan met) het opheffen van de handen tot schouderhoogte of rond deze hoogte. Het zoeken van vergiffenis (zou samen moeten gaan met) het wijzen met de wijsvinger. Het smeken (wordt gedaan door) het volledig uitstrekken van de handen (boven het hoofd, zodat de oksels te zien zijn).” 5

____________________________________

1: Arusi, pagina 212
2: Boekhaarie
3: Aboe Dawoed, Ahmad en At-Thirmidhi
4: Ibn Majah, Aboe Dawoed en Al-Hakim
5: Aboe Dawoed
[QUOTE]

11-07-2014, 11:33
Dank jewel oem_yousra.

Zie bovenstaande bewijzen.

11-07-2014, 12:55

Citaat door Oum_Youssrah:
[QUOTE]Handen opheffen tijdens dua

Onder de etiquette van het verrichten van dua is het opheffen van de handen. Deze handeling is in zoveel overleveringen overgeleverd dat sheikh Ibn Taymiyyah hierover zei dat het aantal van deze overleveringen niet te tellen is. 1 Onder andere Aboe Moesa al-Ashaari, Ibn Omar en Anas hebben overgeleverd dat zij de Profeet (vrede zij met hem) zijn handen zagen opheffen tijdens het verrichten van een smeekbede. 2

Daarbij leverde Salman al-Farsi over dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:

“Waarlijk, jullie Heer is Bescheiden en Gul, en wanneer Zijn dienaar zijn handen aan Hem opheft in een smeekbede, is Hij verlegen om hen leeg terug te laten keren.” 3

Hoewel er vele overleveringen bestaan die ons laten zien dat de Profeet (vrede zij met hem) deze handeling verrichtte, is deze handeling niet verplicht, maar aanbevolen. Daarbij zijn er ook momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) het niet deed. Deze momenten zijn: tijdens het vrijdaggebed (behalve wanneer er om regen gesmeekt wordt), tijdens de tawaaf (rondgang om de kaa’ba) en saa’i (tussen Safa en Marwa), tijdens de algemene dagelijkse smeekbeden (voor de ochtend, de avond en bij het binnentreden van het huis en dergelijke).

Het basisprincipe die we hierbij volgen is dat het altijd aanbevolen is om onze handen op te heffen bij het verrichten van smeekbeden, behalve op de momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) dit niet deed. Tijdens de bovenstaande momenten dienen we het opheffen van de handen dus na te laten.

Ook in de manier waarop we onze handen opheffen behoren we natuurlijk de Profeet (vrede zij met hem) te volgen. Hij (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Wanneer je Allah vraagt, vraag Hem dan met je handpalmen naar buiten gericht en niet met de buitenkant van je handen.” 4

Dit houdt in dat we de binnenkant van onze handen naar onszelf gericht moeten houden, met onze handpalmen aan de buitenkant. We mogen de binnenkant van onze handen niet naar de grond richten, omdat dit een teken is van hoogmoed.

Bij het opheffen van onze handen richten we dus de binnenkant van onze handpalmen naar onszelf toe en we heffen onze handen op tot schouderhoogte terwijl we smeekbeden verrichten.

Er zijn ook gevallen bekend waarin de Profeet (vrede zij met hem) zij handen ophief naar de hemel, maar dit deed hij alleen tijdens speciale omstandigheden, zoals wanneer hij Allah om regen smeekte of wanneer hij om bescherming smeekte tegen de vijand bij een veldslag. Wanneer hij (vrede zij met hem) dit deed, strekte hij zijn handen in de lucht zonder zijn handen bij elkaar te houden, terwijl de binnenkant van zijn oksels zichtbaar werden.

Een derde wijze waarop de Profeet (vrede zij met hem) dua verrichte, was door niet zijn handen op te heffen, maar door alleen met zijn rechter wijsvinger te wijzen. De handeling verrichtte hij (vrede zij met hem) wanneer hij de vergeving van Allah zocht, wanneer hij dua verrichtte tijdens het vrijdaggebed en tijdens de tashahhoed in het gebed.

Ibn Abbaas heeft overgeleverd over deze verschillende houdingen:

“Het vragen (van zaken zou samen moeten gaan met) het opheffen van de handen tot schouderhoogte of rond deze hoogte. Het zoeken van vergiffenis (zou samen moeten gaan met) het wijzen met de wijsvinger. Het smeken (wordt gedaan door) het volledig uitstrekken van de handen (boven het hoofd, zodat de oksels te zien zijn).” 5

____________________________________

1: Arusi, pagina 212
2: Boekhaarie
3: Aboe Dawoed, Ahmad en At-Thirmidhi
4: Ibn Majah, Aboe Dawoed en Al-Hakim
5: Aboe Dawoed
[QUOTE]
jazaak ALLAH voor de info okhti

12-07-2014, 01:03

Citaat door de_verteller:
Dank jewel oem_yousra.

Geen dank.

Zie bovenstaande bewijzen.


Citaat door abu3uqba:
[QUOTE=Oum_Youssrah;124139429][QUOTE]Handen opheffen tijdens dua

Onder de etiquette van het verrichten van dua is het opheffen van de handen. Deze handeling is in zoveel overleveringen overgeleverd dat sheikh Ibn Taymiyyah hierover zei dat het aantal van deze overleveringen niet te tellen is. 1 Onder andere Aboe Moesa al-Ashaari, Ibn Omar en Anas hebben overgeleverd dat zij de Profeet (vrede zij met hem) zijn handen zagen opheffen tijdens het verrichten van een smeekbede. 2

Daarbij leverde Salman al-Farsi over dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:

“Waarlijk, jullie Heer is Bescheiden en Gul, en wanneer Zijn dienaar zijn handen aan Hem opheft in een smeekbede, is Hij verlegen om hen leeg terug te laten keren.” 3

Hoewel er vele overleveringen bestaan die ons laten zien dat de Profeet (vrede zij met hem) deze handeling verrichtte, is deze handeling niet verplicht, maar aanbevolen. Daarbij zijn er ook momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) het niet deed. Deze momenten zijn: tijdens het vrijdaggebed (behalve wanneer er om regen gesmeekt wordt), tijdens de tawaaf (rondgang om de kaa’ba) en saa’i (tussen Safa en Marwa), tijdens de algemene dagelijkse smeekbeden (voor de ochtend, de avond en bij het binnentreden van het huis en dergelijke).

Het basisprincipe die we hierbij volgen is dat het altijd aanbevolen is om onze handen op te heffen bij het verrichten van smeekbeden, behalve op de momenten waarop de Profeet (vrede zij met hem) dit niet deed. Tijdens de bovenstaande momenten dienen we het opheffen van de handen dus na te laten.

Ook in de manier waarop we onze handen opheffen behoren we natuurlijk de Profeet (vrede zij met hem) te volgen. Hij (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Wanneer je Allah vraagt, vraag Hem dan met je handpalmen naar buiten gericht en niet met de buitenkant van je handen.” 4

Dit houdt in dat we de binnenkant van onze handen naar onszelf gericht moeten houden, met onze handpalmen aan de buitenkant. We mogen de binnenkant van onze handen niet naar de grond richten, omdat dit een teken is van hoogmoed.

Bij het opheffen van onze handen richten we dus de binnenkant van onze handpalmen naar onszelf toe en we heffen onze handen op tot schouderhoogte terwijl we smeekbeden verrichten.

Er zijn ook gevallen bekend waarin de Profeet (vrede zij met hem) zij handen ophief naar de hemel, maar dit deed hij alleen tijdens speciale omstandigheden, zoals wanneer hij Allah om regen smeekte of wanneer hij om bescherming smeekte tegen de vijand bij een veldslag. Wanneer hij (vrede zij met hem) dit deed, strekte hij zijn handen in de lucht zonder zijn handen bij elkaar te houden, terwijl de binnenkant van zijn oksels zichtbaar werden.

Een derde wijze waarop de Profeet (vrede zij met hem) dua verrichte, was door niet zijn handen op te heffen, maar door alleen met zijn rechter wijsvinger te wijzen. De handeling verrichtte hij (vrede zij met hem) wanneer hij de vergeving van Allah zocht, wanneer hij dua verrichtte tijdens het vrijdaggebed en tijdens de tashahhoed in het gebed.

Ibn Abbaas heeft overgeleverd over deze verschillende houdingen:

“Het vragen (van zaken zou samen moeten gaan met) het opheffen van de handen tot schouderhoogte of rond deze hoogte. Het zoeken van vergiffenis (zou samen moeten gaan met) het wijzen met de wijsvinger. Het smeken (wordt gedaan door) het volledig uitstrekken van de handen (boven het hoofd, zodat de oksels te zien zijn).” 5

____________________________________

1: Arusi, pagina 212
2: Boekhaarie
3: Aboe Dawoed, Ahmad en At-Thirmidhi
4: Ibn Majah, Aboe Dawoed en Al-Hakim
5: Aboe Dawoed

jazaak ALLAH voor de info okhti
Wa iyyaaki.