Bekijk volle/desktop versie : Breaking -nieuws oranje ligt eruit



03-07-2014, 15:58


Veel Oranjeproducten - zoals de WK-hamsters van AH - liggen niet meer in de schappen: ze zijn op. Dikke pech voor supermarkten: die draaien nu minder 'extra' omzet.
Dat concluderen de marktonderzoekers van GfK donderdag in een wekelijks onderzoek naar de verkoop van supermarkten. Zo zijn de WK-hamsters van de Albert Heijn bijna overal op. "Op een enkele plek zullen de hamsters nog wel verkrijgbaar zijn, maar voor het overgrote deel zijn de winkelfilialen door het assortiment heen", vertelt een woordvoerder aan RTL. In totaal zijn maarliefst 45 miljoen hamsters weggegeven.


"Schijnbaar is het lastig om er op korte termijn op in te spelen dat Oranje toch doorgaat", licht Joop Holla van GfK toe. "Wellicht speelt de ervaring mee van het vorige EK." Volgens Holla zie je nu dat supermarkten in hun reclames alsnog proberen mee te liften op het succes van Oranje. Zo adverteert Dirk in Oranje in plaats van rood. "Maar als je Oranjevla wil, zul je toch echt zelf aan de slag moeten gaan met sinaasappellimonade."

Idem dito in 2010
Tijdens het vorige WK, toen het Nederlands Elftal tot de finale reikte, kwam de extra omzet uiteindelijk uit op 72 miljoen euro. Ook toen liep de extra omzet in de laatste weken terug vanwege de lagere voorraden van supermarkten. Producenten beperken vaak hun voorraad, zodat er bij vroege uitschakeling niet te veel Oranjeproducten in de schappen blijven liggen.

Lees ook:

Hollandse WK-babes
Speelschema met mogelijke tegenstanders NL
WK kijken kan ook op Mars
Twente wil kolonie op Mars
Nederlandse nerd niet naar Mars wegens liefde
De extra supermarktomzet vanwege het WK bedroeg vorige week dertien miljoen euro. De totale Oranjeomzet is daarmee opgelopen tot 42 miljoen euro. Hiermee is de extra omzet al twee keer zo hoog als tijdens het EK twee jaar geleden, toen Oranje roemloos in de poulefase werd uitgeschakeld.

Ook Pinksteren helpt

De totale supermarktomzet lag vorige week op 684 miljoen, een stijging van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale omzet in juni lag vier procent hoger, op 2,64 miljard euro. Naast het WK-succes komt dat volgens GfK ook doordat Pinksteren dit jaar in juni viel.

Bijna 972 duizend huishoudens hebben vorige week een Oranjegerelateerd product gekocht volgens het onderzoekersbureau. Dat komt neer op 12,7 procent van de Nederlandse huishoudens. Een week eerder, na de drie eclatante overwinningen van Oranje in de poule, bedroeg dat percentage 14,5 procent.

Zie ook dossier WK2014 Brazilië
http://www.nieuws.nl/

03-07-2014, 16:00



Citaat door Live_uit_Azrou:

Twente wil kolonie op Mars
Goh.