Bekijk volle/desktop versie : Elke dag nieuwe hadith/weetjes over de RAMADAN * !



Pagina's : [1] 2

01-07-2014, 09:57
Assalamou 'alaykoum geliefde broeders & zusters,

Hier zal in shaa Allah, zo vaak mogelijk belangrijke dingen over deze Gezegende maand Ramadan worden geplaatst door mij.

Bewaar dus deze topic zodat je er niets van mist en we samen veel kennis op kunnen doen, hopende op de Grootste Beloning van Allah de Allerhoogste <3

01-07-2014, 10:07


Volgens Anas heeft de Profeet (sallaAllahu 'alayhi wa salam) gezegd:

"Nuttig de maaltijd van soehoer want deze bevat zegening."

(Al Boekhari en Moeslim)

x Soehoer is het ontbijten in de ramadan voor Fajr .

01-07-2014, 12:05
Abu Huraira heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (sallaAllahu 'alayhi wa salam) zei:

“Allah de Majesteitelijke en Almachtige zegt: “Ik houd van Mijn dienaar die zich haast (als het tijd is) om het vasten te verbreken.”

(At-Tirmidhi)

01-07-2014, 14:44
Notif.

03-07-2014, 13:34


| Smeekbede bij het verbreken van het vasten (iftar) |

Indien je gaat vasten en de tijd voor iftar is aangebroken, dan is het natuurlijk ook op zijn plaats om een islamitische smeekbede te verrichten, de smeekbede van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Dua in het Arabisch:

ذَهَبَ الضَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ, وَ ثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللهُ

Betekenis van de dua bij het verbreken van het vasten (iftar):

De dorst is verdwenen, de aders zijn vochtig geworden en de beloning is vastgelegd met de wil van Allah.

Uitspraak van de dua bij vasten verbreken:

Dha-haba addhama-oe wabtallatie l-’oerooqoe, wa thabata al-adjroe in shaa Allah.

(Deze dua vasten verbreken is overgeleverd door Aboe Dawoed en anderen.)

04-07-2014, 11:51
| Aalmoes en intentie |

Abu Yazid Ma’n ibn Yazid ibn al-Akhnas heeft gezegd:

Mijn vader Yazid had enkele dinar tevoorschijn gehaald om deze als aalmoes te geven. Hij vertrouwde ze toe aan een man in de moskee. Ik ging ze halen en kwam ermee bij mijn vader. Hij zei me: ‘Bij Allah! Het is niet voor jou dat ik ze bestemd had!’ Ik stelde voor om het voor te leggen aan de Profeet (vzmh), die zei: ‘ Jij krijgt je beloning voor je goede intentie, o Yazid! En jij, Ma’n, hebt recht op wat je genomen hebt’.

(Al-Bukhari)


Commentaar:

x Het is toegestaan om je aalmoes aan iemand toe te vertrouwen opdat hij deze dan uitgeeft. Iemand die een aalmoes geeft, wordt beloond als zijn intentie goed is, zelfs als de aalmoes in handen komt van iemand die deze niet verdiend.
x Discussiëren om de waarheid te achterhalen wordt niet beschouwd als het verbreken van de familierelaties.

05-07-2014, 11:23
Volgens Abu Musa ‘Abdullah ibn Qays al-Ash’ari heeft de Profeet (vzmh) gezegd:

Allah – verheven zij Hij – steekt elke nacht Zijn Hand uit om het berouw te aanvaarden van degene die overdag zondigt, en Hij steekt overdag Zijn Hand uit om het berouw te aanvaarden van degene die ’s nachts zondigt. Dit is zo tot op de Dag dat de zon in het westen zal opkomen (namelijk de Dag der Opstanding).

(Muslim)

Commentaar

x De barmhartigheid van Allah is geweldig groot en we worden aangespoord om onmiddellijk berouw te tonen, zowel overdag als ’s nachts.
x De deur van het berouw staat voortdurend open en ze zal gesloten worden als de zon in het westen zal opkomen, wat een teken is van het einde der tijden.

05-07-2014, 14:40
| Bekritiseer nooit voedsel |

De boodschapper van Allah (vzmh) bekritiseerde nooit voedsel; als hij trek had, at hij het, als hij het niet lustte, liet hij het staan.

(Al-Boekharie en Moesliem)

05-07-2014, 19:42
Mashallah ♥

Verstuurd van mijn GT-S5660 met Tapatalk

06-07-2014, 10:28
Begin en einde van de maand Ramadan

Ibn ´Omar overleverde dat hij de Profeet (vzmh) hoorde zeggen:


“Begin niet met vasten vóór je de nieuwe maan ziet, en beëindig niet je vasten vóór je hem ziet. Maar als het bewolkt is, wacht dan tot dertig dagen van de voorgaande maand zijn verstreken.”

(Al-Bukhari)

07-07-2014, 20:05
| Ziektes tijdens het vasten |

Het hebben van een ziekte tijdens het vasten, kan ertoe leiden dat een persoon van de verplichting van het vasten wordt ontheven. Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien somt drie situaties op die mogelijk zijn bij het hebben van een ziekte in combinatie met het vasten.

Ten eerste: ziektes die geen invloed hebben op het vasten. Zoals een lichte vorm van verkoudheid, een lichte vorm van hoofdpijn, een lichte vorm van kiespijn en dergelijke. In dit geval is het niet toegestaan om het vasten te verbreken. Ondanks dat sommige geleerden dit wel hebben toegestaan op basis van het volgende vers (interpretatie van de betekenis):

“..maar wie ziek is..”

(Soerat al-Baqarah: 185)

Maar we zeggen dat deze regelgeving gebaseerd is op een reden, namelijk dat het niet vasten gemakkelijker is. Als dit het geval is, dan zouden we zeggen dat het niet vasten beter is. Echter, wanneer het vasten geen invloed op hem heeft, dan is het niet toegestaan om het vasten te verbreken en is hij verplicht om te vasten.

Ten tweede: ziektes die het vasten moeilijk maken voor de zieke persoon, maar hem niet schaden. In dit geval is het Makroeh (afgeraden) voor hem om te vasten en is het Soennah om zijn vasten te verbreken.

Ten derde: ziektes die het vasten moeilijk maken voor de zieke persoon en hem schade berokkenen. Zoals iemand met een nierziekte, diabetes en soortgelijke ziektes waar vasten schadelijk is. In dit geval is het Haraam om te vasten.

Zo zien we sommige Moedjtahidoen (ijverige mensen) en zieke mensen een fout maken wanneer zij vasten, terwijl dit moeilijk voor hen is. En brengt hen schade toe. Zij weigeren vervolgens om het vasten te verbreken.

Wij zeggen hierover dat zij zich vergissen, omdat zij weigeren de vriendelijkheid van Allah, de Verhevene, te accepteren en de Toestemming die Hij hen heeft gegeven te aanvaarden. En zij brengen zichzelf schade toe, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En dood julliezelf niet.”

(Soerat an-Nisaa’: 29)

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien
(ash-Sharh ul-Moemtic boekdeel 6, blz. 254 – 352

08-07-2014, 11:54
Wat dienen wij te doen tijdens de Ramadhaan?

De maand Ramadhaan is een belangrijke en gezegende maand. Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) heeft daarin de Qor-aan neder gezonden als leiding voor de mensheid en onderscheider tussen de waarheid en valsheid. Hij heeft het vasten tot een pilaar van de Islaam gemaakt, en heeft het vastgesteld om extra vrijwillige gebeden te verrichten waarmee de goede daden van de gelovigen vermeerderen, en dit zal een reden zijn, waarom je veilig wordt gesteld van het hellevuur. In zowel Sahieh Al-Boekhaarie als Sahieh Moesliem staat een hadieth die overgeleverd is van de profeet(Sallala alaihi wa Salaam) dat hij zei: "Wie gedurende de maand Ramadhaan uit oprechtheid van geloof vast in de hoop verdiensten te krijgen, zijn begane zonden zullen vergeven worden en wie gedurende Laylatoel Qad'r staat (in gebed) uit oprechtheid van geloof en in de hoop verdiensten te krijgen, zijn begane zonden zullen worden vergeven."

Degene die Ramadhaan vast uit oprechtheid van geloof, d.w.z. het geloof in Allah (Soebhanahu wa Ta'ala), en geloof in de Shari'a van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) en het accepteren daarvan, en zich daarbij neerlegt en hoopt op de verdiensten die Allah heeft opgesteld met betrekking tot het vasten en ook de Qiyaam (vrijwillig avond of nachtgebed). Dus wie Qiyaam verricht tijdens de Ramadhaan of Laylatoel Qad'r terwijl hij voldoet aan deze eigenschappen - oprechtheid van geloof en hopend verdiensten te krijgen - Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) zal zijn begane zonden vergeven. Als we naar het verleden kijken dan zien wij dat er tijdens deze gezegende maand grote aangelegenheden hebben plaatsgevonden die de gelovige blijdschap brengen omdat hij zich daardoor een aantal goede gebeurtenissen herinnert.

De eerste gebeurtenis is dat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) de Qor-aan heeft neergezonden. De neerzending ervan is begonnen in deze maand en heeft er een gezegende maand van gemaakt. De moslims hebben daarmee de streken in het oosten en westen veroverd (omdat het hoofddoel het verspreiden van de Islaam was en niet het winnen van grondgebied). De moslims zijn daardoor machtig geworden en het vaandel van de Islaam is overal zichtbaar geworden.

Het zal ons allemaal niet zijn ontgaan dat de kroon van Kisra (de keizer van Perzi&euml naar de rechtgeleide khalifah 'Oemar Ibn al Khattaab (RadiyaAllahu anhu) op twee kamelen door verschillende steden is gedragen naar Medina, zoals dit vermeld is in de geschiedenis en deze kroon, waarvan geen enkele parel ontbrak, werd door hem (RadiyaAllahu anhu) neergelegd. Dit was een machtige tijd voor de moslims en een vernedering van de afgodenaanbidders en alle lof zij Allah. Wij zijn er van verzekerd dat de Islamitische natie terug zal keren naar de Edele Qor-aan, en daarmee zal regeren en de macht verkrijgen.

Maar degene die honing wil moet tegen bijensteken kunnen en degene die rozen plukt moet tegen het prikken van de doornen kunnen. Het is zo dat de overwinning voorafgegaan wordt door een beproeving. Allah de Verhevene zegt in Zijn boek: "En Wij zullen jullie zeker beproeven, todat Wij toetsen wie van jullie de strijders en de geduldigen zijn." (47:31). En de Verheven zegt: "Denken jullie dat jullie het paradijs zullen binnengaan, terwijl het gelijke dat tot degenen kwam die voor jullie zijn heengegaan, nog niet tot jullie is gekomen? Rampen en tegenspoed troffen hen en zij werden zo geschokt dat de Boodschapper en degenen die met hem geloofden zeiden: "wanneer komt de hulp van Allah?" Weet: voorwaar, de hulp van Allah is nabij" (2:214)

Meerdere gebeurtenissen volgen in shaa Allah !

09-07-2014, 20:01


VERVOLG

De tweede gebeurtenis in deze gezegende maand was de slag bij Bad'r die in het jaar 2 na Hidjrah plaats vond. De reden daarvoor was dat de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) hoorde dat de karavanen van de Qoeraysh die geleid werden door Aboe Soefyaan uit As-Shaam op weg waren naar Mekkah. Toen hij dit hoorde riep hij zijn metgezellen op om richting deze karavanen te gaan om deze in beslag te nemen, omdat de Qoeraysh zich het recht had genomen om de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) en zijn metgezellen uit hun huizen te verdrijven en hun bezittingen te ontnemen. Tussen hen en de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) was er geen verdrag of vrede. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) was daarom richting hun karavanen gegaan om deze in beslag te nemen, hij was met een klein aantal mensen op weg gegaan, een kleine 300 en nog wat mannen, omdat ze geen oorlog wilden voeren. Omdat ze slechts de karavanen in beslag wilden nemen, waren ze met een klein aantal gegaan en ze hadden slechts 70 kamelen die ze gebruikten en twee paarden.

Aboe Soefyaan, die als leider de karavanen onder zich had, had iemand naar Mekkah gestuurd om de mensen aan te moedigen hun karavanen te beschermen en de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) ervan weg te houden. Toen gingen de mensen van Mekkah op weg met hun macht en hoogmoed zoals Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) ze heeft beschreven in Zijn uitspraak: "degene die hun huizen verlieten, trots en vol ijdel vertoon voor de mensen, en die van het Pad van Allah afhielden. En Allah omvat (met Zijn kennis) wat zij doen." (8:47).

En onderweg kwamen zij te weten dat Abou Soefyaan zijn karavanen veilig had gesteld voor de profeet (Sallala alahi wa Salaam), toen besproken ze met elkaar of ze terug zouden keren. Toen zei Aboe Djahl (hij was hun leider): "Bij Allah, wij zullen niet terugkeren todat wij op Bad'r arriveren en daar 3 nachten verblijven, en we zullen er kamelen slachten en wijn schenken en de zangeressen zullen voor ons muziek maken, en de Arabieren zullen over ons horen en dan zullen zij ons voorgoed vrezen."

Deze woorden geven zijn arrogantie aan en zelfverheffing aan en laten tevens zien dat zij erop vertrouwden dat hun valse afgoden hen zouden helpen.

Zij waren met 900 tot 1000 man en kwamen met al hun macht en arrogantie de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) en zijn metgezellen tegen, die slechts met iets meer dan 300 man waren. Beide groepen hadden elkaar ontmoet: het leger van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) en het leger van de satan en het einde was in het voordeel van het leger van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala). Er waren van de Qoeraysh 70 grote, welgestelde mannen gedood en nog eens 70 waren in gevangenschap genomen.

De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) was zoals gewoonlijk drie dagen na de overwinning op het slagveld gebleven en op de derde dag ging hij op zijn rijdier tot hij stil stond bij het hart van Bad'r waarin 24 van de sterke mannen van de Qoeraysh waren gegooid. Hij stond bij het hart van Bad'r en noemde hen bij hun namen en die van hun ouders en zei: "Oh! Zoon van die en die, heb je hetgeen je heer je heeft belooft als waarheid bevonden, ik ervaar hetgeen mijn Heer mij heeft belooft als waar" toen zeiden (de metgezellen): "Oh boodschapper van Allah hoe praat je met mensen die gestorven zijn als kadaverdier (dit is een aanduiding voor de lage toestand waarin zij gestorven waren). Hij (Sallala alahi wa Salaam) zei: "Wat ik zeg horen jullie niet beter dan hen, maar ze geven geen gehoor" of hij zei: "ze praten niet terug."

Toen keerde de profeet (Sallala alahi wa Salaam) als overwinnaar terug naar Medinah en alle lof zij Allah.

Meerdere gebeurtenissen volgen in shaa Allah !

15-07-2014, 09:50
De derde gebeurtenis is de bevrijding van Mekkah. Mekkah was bezet door de afgodenaanbidders die het hadden geruïneerd door ongeloof, afgodenaanbidding en ongehoorzaamheid aan Allah (Soebhanahu wa Ta'ala). Allah (Soebhanhu wa Ta'ala) had zijn profeet (Sallala alaihi wa Salaam) toestemming gegeven om de mensen te bestrijden en heeft voor hem een uur van die dag toegestaan om oorlog te voeren en de ongelovigen te doden en hun bezittingen te nemen. Maar na het bevrijden van de stad was het doden en het nemen van bezittingen niet meer toegestaan omdat Mekkah toen bevrijd was. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) had het als overwinnaar betreden op vrijdag de 20e van de Ramadhaan in het 8e jaar na Hidjrah. Hij stond bij de deur van de Ka'bah terwijl mensen van de Qoeraysh onder hem stonden afwachtend wat hij met hen zou doen. Hij zei tegen hen: "Oh Qoeraysh wat verwachten jullie dat ik met jullie zal doen?" zij antwoorden: "Het goede! Een edele broeder en zoon van een edele broeder" toen zei de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "Gaat heen, jullie zijn vrij".

Hij (Sallala alaihi wa Salaam) had hen hun vrijheid geschonken nadat hij macht over hen had, en dit is het uiterste wat men kan bereiken in manieren en vergeving.

Nadat wij de gebeurtenissen tijdens deze maand hebben behandeld rest ons nog te zeggen: "Wat moeten wij doen tijdens de Ramadhaan?"... De daden die wij in deze maand verrichten zijn verplicht of aanbevelingswaardig. Het verplichte is het vasten, en het aanbevelingswaardige is Al-Qiyaam (Taraweeh' gebeden).

Een ieder van ons weet dat het vasten, letterlijk het zich onthouden van zaken die het vasten ongeldig maken vanaf het aanbreken van de dageraad tot zonsondergang, als aanbidding van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) is. Het bewijs daarvoor is de Uitspraak van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) waarin Hij zegt: "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang." (2:187).

De bedoeling van het vasten is niet het trainen van het lichaam om de dorst, honger en vermoeidheid aan te kunnen, maar het is het trainen van de Nefs om hetgeen het liefheeft te laten, om de Geliefde (Allah, Soebhanahu wa Ta'ala) tevreden te stellen. Wat nagelaten wordt terwijl iemand het lief heeft, is het eten, drinken en gemeenschap. Dit zijn de lusten van de Nefs.

Wij moeten daarom deze intentie hebben, dat wij zaken die het vasten ongeldig maken laten om tevredenheid van Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te verkrijgen.

Wat de wijsheid betreft, achter het opleggen van het vasten aan deze natie. Allah heeft dit verduidelijkt: "O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen." (2:183)

Dus opdat jullie Allah vrezen en hetgeen Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) verboden heeft laten, en verrichten hetgeen Hij (Soebhanahu wa Ta'ala) verplicht heeft.

In de Sahieh' is er overgeleverd van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) dat hij zei: "Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) heeft het niet nodig dat iemand die zich niet onthoudt van leugenachtige praatjes en het daarbij horende gedrag, zich onthoud van voedsel en drinken."

Dit houdt in dat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) niet wil dat wij eten en drinken laten, maar van ons wil dat wij leugenachtige praatjes en het bijbehorende gedrag en onwetendheid laten. Daarom is het de vastende aanbevolen, als iemand hem uitscheld, hij zegt: "Ik ben aan het vasten." "innie saa-iem" en hem niet beantwoordt, anders zou de ander weer antwoorden en dan antwoordt hij weer etc... en zo zal het vasten in zijn geheel één en al gescheld en vechtpartijen zijn maar als hij zegt: "Ik ben aan het vasten", "innie saa-iem", dan laat hij hiermee aan de ander weten dat hij het gescheld niet beantwoordt, niet omdat hij daartoe niet in staat is maar omdat zijn vasten hem daarvan weerhoudt.

Op dat moment houdt de ander op en zal zich schamen en niet verder gaan met schelden of vechten (in de meeste gevallen). Dit is de wijsheid achter het verplichten van het vasten. Als dit duidelijk is dan moeten wij tijdens het vasten ons best doen om gehoorzaamheid te uiten aan Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) door Hem te gedenken; het lezen van de Qor-aan; het verrichten van het gebed; aalmoezen geven; het goed behandelen van de schepselen; goed gedrag t.o.v. anderen; in het kort: alles waarmee we onszelf kunnen opvoeden, moeten we doen.

Als de moslim een hele maand op deze manier doorbrengt dan zal hij ongetwijfeld beïnvloed worden. Er is geen twijfel dat wanneer deze maand ten einde komt dat de toestand van de moslim niet verandert. Daarom behoort het tot de Islamitische wetgeving dat een mens Zakaatoel Fit'r uitgeeft aan het eind van de maand om het reinigen van zijn ziel te vervolmaken. Omdat de ziel gereinigd wordt door handelingen uit gehoorzaamheid en het laten van verboden zaken en het wordt ook gereinigd door het uitgeven van geld. Daarom wordt het uitgeven van geld Zakaat (zuiveren) genoemd.

15-07-2014, 17:52
Welke zaken verbreken het vasten?

Er zijn drie zaken die het vasten kunnen verbreken volgens de Qor-aan: Eten, drinken en het hebben van gemeenschap gedurende het vasten. Het bewijs hiervoor is Zijn Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala): "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang." (2:187).

• Wat het eten en drinken betreffen: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen voedsel dat toegestaan of verboden is, nuttig of schadelijk, niet nuttig noch schadelijk is, weinig of veel; het is in alle gevallen verboden. Op grond van het voorgaande is het roken iets dat het vasten verbreekt, ongeacht het Islamitische oordeel dat het schadelijk en verboden is. Het is zelfs zo dat de geleerden zeggen dat als een man een kraal ingeslikt heeft, hij daarmee zijn vasten heeft verbroken. De kraal is niet nuttig voor het lichaam en toch wordt het gezien als iets dat het vasten verbreekt. Als hij deeg eet dat gemengd is met iets onreins dan is daarmee zijn vasten verbroken ondanks het feit dat het schadelijk is.
• Het hebben van gemeenschap: dit valt onder de gruwelijkste zaken die het vasten verbreken, omdat dit de persoon tot Kaffaarah (boetedoening) verplicht. De Kaffaarah hier is het bevrijden van een slaaf; als dit niet mogelijk is dan dient men twee maanden achtereen volgend te vasten en als men hiertoe niet in staat is dan dient men 60 armen te voeden.
• Masturbatie: Als iemand hierdoor ejaculatie krijgt, dan wordt het vasten ongeldig. Men is echter niet gebonden aan Kaffaarah, omdat dit specifiek geldt voor geslachtsgemeenschap.
• Vaccinaties die het voedsel en drinken vervangen, zijn vaccinaties die voeden, maar de vaccinaties die niet voeden maken het vasten niet ongeldig ongeacht of deze in een ader worden gegeven of in de spieren wordt ingespoten, omdat het geen eten of drinken is en ook niet de betekenis daarvan heeft.
• Het opzettelijk braken: als de mens opzettelijk overgeeft dan wordt het vasten ongeldig, maar als het overgeven vanzelf komt dan is er niets aan de hand.
• Het vloeien van menstruatiebloed of kraambloeding; als er uit de vrouw menstruatie of kraambloeding vloeit, ook al is het slechts een ogenblik voor de zonsopgang, dan is haar vasten ongeldig en als dit een paar ogenblikken na zonsondergang plaats vindt dan is haar vasten geldig.
• Het laten vloeien van bloed d.m.v. Al-h'idjaamah (vastzuigen van laatkoppen). De boodschapper van Allah (Sallala alaihi wa Salaam) heeft gezegd: "het vasten van zowel hij die Al-h'idjaamah doet als degene bij wie het gedaan wordt is verbroken" (Aboe Daawoed nr.2367). Als iemand Al-h'idjaamah doet en er komt bloed uit hem is zijn vasten ongeldig en het vasten van degene die de handeling verricht is ook ongeldig zolang het gebeurt op de manier die bekend was in de tijd van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam). En dit is wanneer Al-H'aadjim (degene die de handeling verricht) zuigt op de buis/fles waarin het bloed komt maar als het d.m.v. apparaten gebeurt die los staan van Al-H'aadjim dan is het vasten van degene bij wie de handeling wordt verricht verbroken en het vasten van Al-H'aadjim niet.

Als één van deze zaken die het vasten verbreken plaats vinden op een dag tijdens de Ramadhaan, dan zal er sprake zijn van de volgende vier zaken: 1. Het begaan van een zonde, 2. Het ongeldig worden van het vasten, 3. Verplichting om de rest van de dag te vasten, 4. De verplichting om de dag in te halen.

Als het vasten is verbroken, doordat er geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden dan ontstaat op grond daarvan een 5e zaak en dat is de Kaffaarah.

Maar wij moeten ervan op de hoogte zijn, dat deze vasten verbrekende zaken het vasten ongeldig maken op drie voorwaarden: 1. Kennis. 2. Het niet vergeten zijn. 3. De wil.

Als een vastende iets van deze Moeftiraat (zaken die het vasten ongeldig maken) neemt uit onwetendheid dan is zijn vasten correct, hetzelfde geldt al hij niet op de hoogte is van de tijd of het Islamitisch oordeel hierover. Een voorbeeld van iemand die niet op de hoogte is van de tijd dat iemand opstaat aan het eind van de nacht en denkt dat het nog geen Fadj'r is en eet en drinkt, echter blijkt dat het al Fadj'r is geweest: Zijn vasten is correct omdat hij niet op de hoogte was van die tijd.

Het voorbeeld van degene die niet op de hoogte is van het oordeel: dat iemand Ih'tidjaam laat verrichten terwijl hij niet weet dat Al-h'idjaamah het vasten verbreekt, dan wordt er tegen hem gezegd: je vasten is correct en het bewijs is Zijn Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala): "..Onze Heer, bestraft ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken." (2:286).

Dit is een bewijs uit de Qor-aan. En in de Soennah komen wij het volgende bewijs tegen: de hadieth van Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (RadiyaAllahu anhoemma) die overgeleverd is door Al-Boekhaarie in zijn Sahieh, zij zei: "Wij hebben het vasten verbroken op een bewolkte dag in de tijd van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam), waarna de zon zichtbaar werd en dus het vasten verbroken was gedurende de dag"; zij waren hier echter niet van op de hoogte en dachten dat de zon was ondergegaan. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft hen niet bevolen om de dag in te halen en als het inhalen verplicht was dan zou hij (Sallala alaihi wa Salaam) hen dit bevelen en als hij (Sallala alaihi wa Salaam) hen dit had bevolen dan zou het overgeleverd zijn aan ons. Als iemand het vasten verbreekt met de gedachte dat de zon is ondergegaan dan is men verplicht om het vasten voort te zetten totdat de zon ondergaat en het vasten zal dan correct zijn.

De 2e voorwaarde: dat men zich herinnert, en het tegenovergestelde van herinneren is vergeetachtigheid. Als de vastende zich vergist en vervolgens eet of drinkt, dan is het vasten correct gezien Zijn Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala): "..Onze Heer, bestraft ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken." (2:286).

En de boodschapper van Allah (Sallala alaihi wa Salaam) heeft gezegd in hetgeen overgeleverd is door Aboe Hurayrah (RadiyaAllahu anhu): "Wie vergeet en eet of drinkt terwijl hij aan het vasten is, laat hem zijn vasten voortzetten, hij heeft te eten of te drinken gekregen van Allah".

3e voorwaarde: de wil: als de vastende niet uit vrije wil iets doet van deze Moeftiraat, dan is zijn vasten correct. Het vasten van degene die zijn mond spoelt met water en het per ongeluk doorslikt is dus ook geldig, doordat hij hier niet zelf voor koos. Het gebeurde niet met de wil van de persoon.

Als de man zijn vrouw dwingt tot het hebben van gemeenschap en zij was niet in staat om hem te weren, dan is haar vasten correct, omdat zij dit niet wilde, en het bewijs daarop is Zijn Uitspraak (Soebhanahu wa Ta'ala) over degene die gedwongen ongelovig is geworden: "Wie aan Allah ongelovig is na geloofd te hebben, behalve wie gedwongen is terwijl zijn hart in het geloof tot rust gekomen was." (16:106).

Als een vastende tegen zijn zin in wordt gedwongen om zijn vasten te verbreken of iets doet dat zijn vasten kan verbreken zonder wil, dan treft hem niks en zijn vasten is correct.

Pagina's : [1] 2