Bekijk volle/desktop versie : Sounah bij de geboorte... wie doet nou eigenlijk???



Pagina's : [1] 2 3

27-06-2014, 17:13
salaaaam


















Ik had eigenlijk een vraagje, doet men tegenwoordig nog de sounah volgen bij de geboorte van een kind? dus zeg maar na de geboorte een stukje van een fijn gekauwde dadel geven, en op de 7 dag de haren scheren en de nagels knippen

en dan naast de sunnah, de marokkaanse traditie zoals kohl voor de ogen en henna op de handje's?

wordt dat nog gedaan of doet niemand dit meer, en slachten ze alleen een schaap?

27-06-2014, 17:19


Mijn vriendin heeft dit gedaan. Haren scheren, gewicht aan sadaka geven. Vind ik heel mooi.

27-06-2014, 17:22
Wij doen dat altijd vanaf mijn vader dat bij ons deed, doen we dat ook nu bij ons kinderen.

De adhan in iqamaah in het oor, doen we ook.

27-06-2014, 17:24
Dadel, sahada, 7de dag schaap slachten, scheren en (zilver)gewicht ervan weggeven..
Standaard..

27-06-2014, 17:27


wal hamdoelilah... mogge allah s.w.t jullie er voor belonen..

helaas zie ik dit in mijn omgeving niet... na de 7 dag heeft de baby gewoon z'n haren.. en ook weet ik niet eens of ze na de geboorte iets in de oor zeggen de sahada of adhaan... dadel en honing krijgen ze al helemaal niet, want dat zou nog eens dodelijk kunnen zijn zegen vele

27-06-2014, 17:28
en hoe zit het eigenlijk met de huwelijksnacht? doen jullie dan ook de verplichte dua dat je man zijn hand op je voorhoofd doet? en als je dan gemeenschap hebt met doel een kind te krijgen wordt er dan ook dua gedaan volgens de sunnah hahaha ben gewooon benieuwd of mensen dat nog doen

27-06-2014, 17:30

Citaat door Al-Malika:
en hoe zit het eigenlijk met de huwelijksnacht? doen jullie dan ook de verplichte dua dat je man zijn hand op je voorhoofd doet? en als je dan gemeenschap hebt met doel een kind te krijgen wordt er dan ook dua gedaan volgens de sunnah hahaha ben gewooon benieuwd of mensen dat nog doen
ook dat hoort er bij

27-06-2014, 17:35

Citaat door solace:
ook dat hoort er bij
haha ow dat is wel goed dan.. ja weetje dat zijn van die dingen daar heb je het nooit over

27-06-2014, 18:18
adhaan in het oortje, dadel, schaap geslacht /aqiqah
Haar scheren is alleen voor jongetjes had ik toen uitgezocht dus dat hebben we niet gedaan
Dadel is niet schadelijk, honing mag 1e jaar niet.

27-06-2014, 18:35
De ahadeeth waarin staat dat je de iqaama in het linkeroor en de shahada in het rechteroor moet zeggen zijn zwak. Wat wel vd soena is is ata7niek (dadel kauwen en beetje in de mondndoen v baby), het slachten ve schaap, het scheren vh hoofdhaar en het wegen en de waarde ervan in zilver als sadaqa geven

27-06-2014, 18:36
Als je super geil bent denk je niet eerst aan zijn hand op je voorhoofd nemen en dua samen doen. Dan ben je in een ander wereld..

27-06-2014, 18:41

Citaat door _Hidaya:
De ahadeeth waarin staat dat je de iqaama in het linkeroor en de shahada in het rechteroor moet zeggen zijn zwak. Wat wel vd soena is is ata7niek (dadel kauwen en beetje in de mondndoen v baby), het slachten ve schaap, het scheren vh hoofdhaar en het wegen en de waarde ervan in zilver als sadaqa geven
klopt daar is inderdaad een meningsverschil over.

27-06-2014, 19:11



Citaat door Nina_love:
Als je super geil bent denk je niet eerst aan zijn hand op je voorhoofd nemen en dua samen doen. Dan ben je in een ander wereld..
hahah

27-06-2014, 20:50

Citaat door zwanger2012:
adhaan in het oortje, dadel, schaap geslacht /aqiqah
Haar scheren is alleen voor jongetjes had ik toen uitgezocht dus dat hebben we niet gedaan
Dadel is niet schadelijk, honing mag 1e jaar niet.


maschallah, mogge allah s.w.t jullie kind bescherming tegen het kwade...


Citaat door _Hidaya:
De ahadeeth waarin staat dat je de iqaama in het linkeroor en de shahada in het rechteroor moet zeggen zijn zwak. Wat wel vd soena is is ata7niek (dadel kauwen en beetje in de mondndoen v baby), het slachten ve schaap, het scheren vh hoofdhaar en het wegen en de waarde ervan in zilver als sadaqa geven


ik heb net even opgezocht hoe het zat... het schijnt dat de adhaan wel verplicht is en dat die hadith sahih zijn er daar ook meerdere hadith over zijn dat zowel mohammed vrede zij met hem dat deed khaleef umar dat ook deed. de iqama daar is geen sahih bewijs voor dus alleen de adhaan en welke oor maakt niet uit want dat wordt er niet bij vermeld.


Citaat door Nina_love:
Als je super geil bent denk je niet eerst aan zijn hand op je voorhoofd nemen en dua samen doen. Dan ben je in een ander wereld..
nee gek kind... die hand is alleen op de huwelijknacht... al je dus de liefde wil bedrijven met als doel een kind te krijgen, dan zijn daar peciaale dua's voor opdat de shaytaan geen kan krijgt het kind te kunnen lastig vallen... er bestaat ook zoiets als sihr die ge'erft kan worden. du via vader naar kind, of via moeder naar kind... daarom zijn die dua's belangrijk.

27-06-2014, 20:50
Giving the Adhaan in the ear of the newborn

The first practice to do is to make the adhaan in the ear of the
baby, so that the first words that the baby hears is the name of
Allaah, and the kalima.

It is to be given straight after the birth, or very soon afterwards
as he (SAW) did with his grandson al-Husayn, as is related by Abu
Raafi' who said,

"I saw the Prophet give the adhaan for prayer in the ear of al-Husayn
ibn Alee when his mother Faatimah gave birth to him," (Tirmidhee)

It should be given with it's usual wording in a voice which is
audible to the baby, not so loudly that it risks harm to the baby or
alarms it.

Only the adhaan is to be given, not the iqaamah as well as there is
no authentic evidence to support this. Giving the adhaan only is also
the reported practice of the Khaleefah Umar bin Abdul Azeez. This is
closer to the sunnah, and Allaah knows best.

The sunnah has not specified as to which ear it should be given,
however the Messenger (SAW) used to love to do good actions starting
from the right, so it would be more appropriate to give the adhaan in
the right ear.

Pagina's : [1] 2 3