Bekijk volle/desktop versie : De angst om zelf in vrijheid na te denken



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

05-03-2005, 22:40
Je ziet het bij alle gelovigen die vasthouden aan dogma's. De angst om je gedachten vrij te maken en zelf je mening over onderwerpen te vormen. De angst dat er gedachtes in je hoofd opkomen die niet stroken met de mening van de groep of de dogma's is allom aanwezig.

Die houding wordt veroorzaakt doordat je je eigenwaarde haalt door je onderdeel te voelen van 1 geheel, de moslims/Christenen. Het gaat niet om jouw daden als persoon, je bent immers onderdeel van een speciale groep en dus heb je zowiezo een streepje voor. Maar ow wee als je zelf gedachtes gaat krijgen over onderwerpen waar "de groep' het niet mee eens is. Waar sta je dan? Waar haal je dan je eigenwaarde vandaan?

Blijf dus maar fijn onderdeel van het grote collectief en denk zelf niet teveel na, dan is de kans ook kleinder dat je foute gedachtes krijgt waardoor je misschien buiten de groep valt.

Of sluit je aan bij 1 van zulke collectieve groepen zoals White pride Racisten/Moslims/fundamentalistische Christenen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker, eigen gedachtes zijn alleen maar lastig.

05-03-2005, 23:07


Ik ben helemaal niet bang om buiten de groep te vallen en gelukkig zijn gedachten vrij, ook die van mij.

05-03-2005, 23:13
Ik vraag me echt af waarom men het zo erg vindt om buiten de groep te vallen.

05-03-2005, 23:17

Citaat door ~~JuSt Me~~:
Ik vraag me echt af waarom men het zo erg vindt om buiten de groep te vallen.
Omdat ze dan hun eigenwaarde uit zichzelf als persoon moeten verkrijgen en zich niet meer kunnen identificeren met de groep om zo hun eigenwaarde verkrijgen.

Als je niet meer tot de groep behoord, wie ben je dan nog? Alleen maar jezelf als persoon.

05-03-2005, 23:17


Wat nou sowieso? Arrogantie is des duivels, dus 100% anti-Islam. Een Moslim in woord en daad, onthoudt zich dus van "kibr" (hoogmoed). Deze gebruikt zijn hersenen en vecht tegen zijn begeerte.

We zijn toch allemaal mensen, huey? Verschillen zul je gelukkig altijd hebben. maar op essentieel vlak zouden moslims, joden, christenen, homo's enz. enz gelijkwaardig moeten nadenken omdat zij anders nooit in vrede zullen leven. Dood en verderf zal met de jaren alleen maar stijgen. Een uur rust is er dan niet meer bij, zelfs niet achter je pc. MOSLIM of geen Moslim, iedereen moet nadenken over de essentie van 't bestaan. We zouden bijvoorbeeld kunnen beginnen met elkaar beter begrijpen, elkaar recht in de ogen kijken.

05-03-2005, 23:22

Citaat door Huey:
Omdat ze dan hun eigenwaarde uit zichzelf als persoon moeten verkrijgen en zich niet meer kunnen identificeren met de groep om zo hun eigenwaarde verkrijgen.

Als je niet meer tot de groep behoord, wie ben je dan nog? Alleen maar jezelf als persoon.
En hoe zit bv wanneer je partner tot 'de andere groep' behoort?

05-03-2005, 23:31

Citaat door RitaMaria:
En hoe zit bv wanneer je partner tot 'de andere groep' behoort?
Dan wordt het natuurlijk al weer een stukje ingewikkelder.

Daarom wordt het door veel "groepen" ook afgekeurd om zoiets te doen. Of je kan proberen die persoon in jouw groep te halen. Door te zorgen dat hij/zij van religie veranderd bijvoorbeeld.

Zo gaat dat volgens mij meestal.

05-03-2005, 23:33

Citaat door Huey:
Dan wordt het natuurlijk al weer een stukje ingewikkelder.

Daarom wordt het door veel "groepen" ook afgekeurd om zoiets te doen. Of je kan proberen die persoon in jouw groep te halen. Door te zorgen dat hij/zij van religie veranderd bijvoorbeeld.

Zo gaat dat volgens mij meestal.
Maar wanneer dit niet gebeurd? Wat zegt dit over de persoon/ personen?

05-03-2005, 23:35

Citaat door Huey:
Dan wordt het natuurlijk al weer een stukje ingewikkelder.

Daarom wordt het door veel "groepen" ook afgekeurd om zoiets te doen. Of je kan proberen die persoon in jouw groep te halen. Door te zorgen dat hij/zij van religie veranderd bijvoorbeeld.

Zo gaat dat volgens mij meestal.
Zo gaat het bij mij niet. Ik probeer helemaal niemand over te halen om moslim te worden, dat lijkt me teveel op de jehova methode.

05-03-2005, 23:43

Citaat door RitaMaria:
Maar wanneer dit niet gebeurd? Wat zegt dit over de persoon/ personen?
Waarschijnlijk dat ze minder waarde hechten aan hun gevoel om bij een groep te horen dan de meeste anderen.

Helaas vinden de meeste mensen het groepsgevoel belangrijker. Want stel je voor dat je afkeurige reacties krijgt van "de groep"

probleem... je hoort immers bij het grote collectief wat ben je nog zonder hun...

05-03-2005, 23:46

Citaat door najibsri:
Als het een man betreft dan ben je per definitie verloren als moslima-zijnde. Dan hoef je echt niet druk te maken om hem te bekeren aangezien je regelrecht de koran hebt gedegradeerd tot een maverick.
Nuff said.

je staat buiten de groep...

Je bent gedagradeerd nu ben je de pisang

05-03-2005, 23:49

Citaat door Huey:
Je ziet het bij alle gelovigen die vasthouden aan dogma's. De angst om je gedachten vrij te maken en zelf je mening over onderwerpen te vormen. De angst dat er gedachtes in je hoofd opkomen die niet stroken met de mening van de groep of de dogma's is allom aanwezig.

Die houding wordt veroorzaakt doordat je je eigenwaarde haalt door je onderdeel te voelen van 1 geheel, de moslims/Christenen. Het gaat niet om jouw daden als persoon, je bent immers onderdeel van een speciale groep en dus heb je zowiezo een streepje voor. Maar ow wee als je zelf gedachtes gaat krijgen over onderwerpen waar "de groep' het niet mee eens is. Waar sta je dan? Waar haal je dan je eigenwaarde vandaan?

Blijf dus maar fijn onderdeel van het grote collectief en denk zelf niet teveel na, dan is de kans ook kleinder dat je foute gedachtes krijgt waardoor je misschien buiten de groep valt.

Of sluit je aan bij 1 van zulke collectieve groepen zoals White pride Racisten/Moslims/fundamentalistische Christenen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker, eigen gedachtes zijn alleen maar lastig.
Ik ben alleen geboren en ga alleen dood.

Met collectieven of groepen/kudde's heb ik geen ene reet te maken

05-03-2005, 23:52



Citaat door grendel:
Ik ben alleen geboren en ga alleen dood.

Je zult maar een tweeling zijn, hebben we twee Grendels op Marokko.nl.

05-03-2005, 23:52

Citaat door Huey:
Waarschijnlijk dat ze minder waarde hechten aan hun gevoel om bij een groep te horen dan de meeste anderen.

Helaas vinden de meeste mensen het groepsgevoel belangrijker. Want stel je voor dat je afkeurige reacties krijgt van "de groep"

probleem... je hoort immers bij het grote collectief wat ben je nog zonder hun...
Maar verlies je de eigenwaarde wanneer je partner
tot 'de andere groep behoort' ?

05-03-2005, 23:55

Citaat door Huey:
Omdat ze dan hun eigenwaarde uit zichzelf als persoon moeten verkrijgen en zich niet meer kunnen identificeren met de groep om zo hun eigenwaarde verkrijgen.

Als je niet meer tot de groep behoord, wie ben je dan nog? Alleen maar jezelf als persoon.
Dat is toch ook het enige wat telt ...niet soms...je bent een individu dat ben ik ook en de rest mag aan mijn ballen zuigen



vergeet het laatste stukje dat las je niet

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11