Bekijk volle/desktop versie : de Hadith in strijd met de Koran?



Pagina's : [1] 2

14-02-2003, 11:04
De meeste mensen die zich moslim noemen belijden een religie die gebaseerd is op verschillende bronnen. De autoriteit die aan die bronnen wordt toegekend verschilt per stroming. Alle moslims erkennen de autoriteit van de Koran. Allen erkennen dat deze door God is geopenbaard aan de profeet Mohammed. De belangrijkste bron die naast de Koran erkend en gebruikt wordt is de Hadith. De Hadith is een verzameling van overleveringen over de profeet Mohammed die zo'n tweehonderd jaar na zijn dood samengesteld en op schrift gesteld is. De Soenna is de leefwijze die gebaseerd is op die Hadith. De autoriteit die aan de verschillende hadiths wordt toegekend verschilt per stroming. Deze komt voort uit de authenticiteit die al dan niet aan een hadith wordt toegekend. Ik zal hier aan de hand van de Koran aantonen waarom het handhaven van de Hadith naast de Koran geen Islam is.

"Zal ik een ander dan God als rechter nemen, terwijl Hij het is die het boek duidelijk uiteengezet naar jullie heeft neergezonden?" (Koran 6:114) Dit ene vers uit de Koran veroordeelt het handhaven van de Hadith op twee manieren. Ten eerste neemt degene die de Hadith handhaaft een ander dan God als rechter. Afgezien van de vraag of een specifieke hadith al dan niet authentiek is, veroordeelt dit vers duidelijk het nemen van een ander dan God als rechter. Of dat nou de samenstellers van de Hadith zijn of de profeet Mohammed zelf is.

Veel aanhangers van de Hadith realiseren zich het bovenstaande en stellen daarom dat de Hadith ook openbaringen zijn en dus zou het handhaven van de Hadith niet in strijd zijn met de Koran. Deze claim baseren ze op 53:3,4; "Noch spreekt hij uit een bevlieging. Het is niet anders dan een geopenbaarde openbaring". De aanhangers van Hadith suggereren met hun claim dat hier bedoeld wordt dat alles wat Mohammed zei een openbaring was. Terwijl het voor de hand liggend is dat deze verzen verwijzen naar de Koran zelf. De Koran levert hier het bewijs voor in 66:1; "O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevend en barmhartig." Hier wordt de profeet vermaand omdat hij iets verkeerds deed. Als alles wat hij zei een openbaring was, zou het genoemde verbod van God zijn en zou deze aya niet bestaan. Daarnaast blijft dan de vraag welke hadith een openbaring is en welke niet? Hoe wordt dat bepaald en door wie?

Een ander vers die de aanhangers van de Hadith vergeten is 4:163; "Wij hebben jou de openbaring gezonden, zoals Wij Noah en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Ismaël en Isaak en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aaron en Salomon en Wij gaven David de psalmen." Dus als alles wat Mohammed zei een openbaring was, dan zou dit ook moeten gelden voor Noah en alle profeten na hem. Waar is hun Hadith?

Bovendien kan de Hadith geen openbaring zijn vanwege 4:82; "Overpeinzen zij de Koran dan niet? Als hij van een ander dan God was, dan zouden zij er veel tegenstrijdigs in vinden". Dit betekent onder andere dat wat wel van God is geen tegenstrijdigheden bevat. De Hadith bevat vele tegenstrijdigheden. Deze uiten zich intern doordat veel hadiths andere hadiths tegenspreken. Ook uiten deze tegenstrijdigheden zich extern omdat zij de Koran zelf tegenspreken. Hier zal ik later op in gaan.

De tweede manier waarop 6:114 het handhaven van de Hadith veroordeelt is de volgende; dit vers stelt namelijk dat de Koran "uiteengezet" is. Hiermee wordt een van de belangrijkste motivaties voor het handhaven van de Hadith ontkracht. Die is namelijk dat de Koran 'te moeilijk te begrijpen' is en 'vaag' en 'onduidelijk'. Daarom zou de Hadith nodig zijn om de Koran uit te leggen. De Koran is niet moeilijk of vaag volgens 6:114. De Koran is volledig en behoeft geen nadere uitleg; "En het woord van jouw Heer werd vervuld in waarheid en rechtvaardigheid" (6:115). Er wordt ook nergens verwezen naar een andere bron van wijsheid naast de Koran die gevolgd moet worden om een goede moslim te zijn. Als de Hadith zo belangrijk is voor de Islam, zou dat zeker in de Koran beaamd zijn.

Een voorbeeld dat goed illustreert hoe het handhaven van de Hadith in strijd is met de Koran is de rituele reiniging die verricht moet worden voordat de gelovige de Salaat (veelal vertaald met 'gebed') verricht. Deze rituele reiniging heet in de volksmond 'wudu'. De Koran schrijft het volgende voor met betrekking tot standaard-wudu in 5:6: "O jullie die geloven! Wanneer jullie je opstellen voor de Salaat, was dan jullie gezichten en handen tot aan de ellebogen en veeg jullie hoofden en voeten tot de enkels…". Dit zijn de instructies van God tot wie de Salaat verricht moet worden volgens 108:2 "En verricht dan de Salaat tot uw Heer…".

Volgens de Hadith is de standaard-wudu bovenstaande plus nog een hele set andere stappen, onder andere het wassen van de handen alleen, het spoelen van de mond en de neus, het wassen van de benen tot aan de knieën en dat allemaal drie keer. Volgens de ene groep aanhangers van deze wudu is de Salaat niet geldig als de wudu niet op deze manier verricht wordt. Een andere groep stelt dat de Salaat dan minder 'punten' oplevert. In het gunstigste geval, het laatste, zou het betekenen dat God een gebrekkige wudu heeft geopenbaard in de "beste hadith"; "God heeft hierin de beste 'hadith' neergezonden…" (39:23). Op het woord 'hadith' in de Koran zal ik later ingaan. Maar de Koran zou dus volgens de aanhangers van de Hadith gebrekkig zijn. Is dat geen ontkenning van 6:115?

Het woord 'hadith' zelf betekent vaak 'bericht'. Dit woord komt redelijk vaak in de Koran voor. In 7:185; "…en in welke 'hadith' na deze zullen zij dan geloven?". In 12:111; "… dit is geen verzonnen 'hadith', maar het is een bevestiging van wat er voordien al was en de uiteenzetting van alles en een leidraad en barmhartigheid voor mensen die geloven.". In 31:6; "En onder de mensen zijn er die de leegheid van de 'hadith' kopen om zonder kennis van Gods weg af te laten dwalen en er de spot mee te drijven…". In 39:23; "God heeft hierin de beste 'hadith' neergezonden…". In 45:6 "…En in welke hadith na God en Zijn tekenen zullen zij dan geloven?". In 77:50 "En in welke 'hadith' dan die zullen zij geloven?". Dit lijkt niet bepaald op een machtiging van God om de Hadith te handhaven naast de Koran.

14-02-2003, 11:05


Hoe verantwoorden de aanhangers van de Hadith hun religie nog meer? Naast bovengenoemde misplaatste claim dat alles wat Mohammed zei een openbaring was gebaseerd op 53:3 en 53:4, stellen deze dwalende zielen dat de Koran hun praktijken juist gebiedt in de verschillende verzen waarin het volgende gebod staat: "Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper". Los van de implicaties die deze claim heeft op de monotheïstische boodschap van de Koran, negeren deze mensen de rest van de Koran en vaak de rest van dezelfde verzen die ze gebruiken om hun claims te verantwoorden. Enkele van deze verzen zijn de volgende: 5:92; "En gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper en pas op! En als jullie je afkeren, weet dan dat Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging heeft." En 24:54; "Zeg: "Gehoorzaam God en gehoorzaam de gezant, maar als jullie je afkeren, dan is hij alleen maar verplicht tot dat waarmee hij belast is. En jullie zijn verplicht tot dat waarmee jullie belast zijn. En als jullie hem gehoorzamen dan laten jullie je de goede richting wijzen. De gezant heeft alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging.". En 64:12; "Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper, maar als jullie je afkeren, dan heeft Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging.". De laatste helften van bovenstaande verzen maken duidelijk dat de enige plicht die de boodschapper heeft de "duidelijke verkondiging" is.

Deze "duidelijke verkondiging" is de Koran zelf. Dit wordt bevestigd door 14:52; "Dit is een verkondiging voor de mensen, opdat zij erdoor gewaarschuwd worden, opdat zij weten dat Hij één god is en opdat de verstandigen zich laten manen.". Een boodschapper brengt een boodschap. In dit geval een boodschap van God. Als de boodschapper gehoorzaamd moet worden, dan betekent dat, dat de boodschap gehoorzaamd moet worden. Want we kunnen God niet direct gehoorzamen omdat Hij niet met ons spreekt. We kunnen Hem alleen gehoorzamen door Zijn boodschap na te leven. Zijn boodschap die Zijn boodschapper gebracht heeft.

Het handhaven van de Hadith als wetgevend naast de Koran is ook vanwege de structuur van de hadiths zelf een slechte zaak. Een hadith is uit twee delen opgebouwd; de 'isnad' en de 'matn'. De 'isnad' is de keten van overleveraars. Dus bijvoorbeeld "volgens A, zei B dat C zei …. Dat Mohammed zei:…". De 'matn' is het eigenlijke verhaal waarin Mohammed zogenaamd iets zegt, doet of stilzwijgend toestaat. Het is vooral de isnad die duidelijk maakt dat Hadith geen vorm van openbaring is. De isnad is een zogenaamde verantwoording voor het verhaal. Dus op autoriteit van de in de isnad genoemde personen is het verhaal authentiek. Waarom staat er dan geen isnad in de Koran die wel degelijk een openbaring is? De Koran begint met "In de naam van God, de Erbarmer, de Barmhartige". Een zogenaamde openbaring haar autoriteit verlenen via mensen riekt wel erg naar blasfemie.

15:9 "Wij hebben de vermaning neergezonden en Wij waken erover." Het enige wat aan Mohammed de profeet is geopenbaard is de Koran. De Koran is de vermaning. De vermaning wordt door God zelf beschermd. De Hadith wordt door de isnad 'beschermd'. Bukhari, samensteller van de sahih (correcte) Bukhari, de meest erkende hadith verzameling, verklaart zelf dat van zo'n 600.000 hadith die bij hem bekend waren toentertijd, hij er alleen 7.397 als authentiek zijnde kon betitelen. Een bewijs dat er verschrikkelijk veel leugens de ronde deden over Mohammed. Sterker nog, Abu Muslim, de pupil van Bukhari, verklaarde van die 600.000 hadiths die zijn mentor verzameld had een andere set authentiek. Dus degenen die hij niet had goedgekeurd maar zijn mentor wel waren leugens volgens hem. Hetzelfde geldt voor de verzamelingen van Abu Daoud en Tirmidhi. De isnad is dus geen garantie voor betrouwbaarheid. Als datgene wat in de Hadith staat ook een openbaring was, zou het zeker opgenomen zijn in de Koran. Waarom is dat niet gebeurd dan?

Omdat het meeste van wat er in de Hadith verkondigd wordt een leugen is. Aanhangers van de Hadith gebruiken graag een stuk van 59:7 "… En wat de gezant jullie geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daarvan af. En vreest God, want God is streng in de afstraffing." Het gebruik van dit vers om de Hadith te verantwoorden is om meerdere redenen misplaatst. Ten eerste gaat dit vers over oorlogsbuit "Wat God aan Zijn gezant heeft gegeven als buit van het volk van de stadsgebieden, is voor God en Zijn boodschapper en voor de naaste familieleden en de wezen en de armen en de reiziger, opdat het niet alleen in omloop moge zijn tussen de rijken onder u. En wat de gezant jullie geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daarvan af. En vreest God, want God is streng in de afstraffing." Tweede punt is dat het niet uitmaakt of dit vers in ruimere zin geïnterpreteerd wordt of niet. Omdat datgene wat de gezant Mohammed ons gegeven heeft de Koran is en niets anders. We hebben al gezien dat de enige plicht die de boodschapper heeft de "duidelijke verkondiging" is. Hij heeft geen Soenna gebracht zoals de aanhangers ervan ons graag willen laten geloven. De meeste hadiths zijn niet authentiek en degenen die dat misschien wel zijn bevestigen alleen maar wat er in de Koran staat en zijn daarom nutteloos voor de zielenheil van de moslims.


De methode die gebruikt werd door Bukhari en anderen is niet geldig als methode om te achterhalen wat Mohammed daadwerkelijk gezegd of gedaan heeft om verschillende redenen. De verzamelaar is niet verplicht op te schrijven wat hij gehoord heeft zoals hij het gehoord heeft. Hij kan wat weglaten en niet aangeven wat hij weggelaten heeft. Ook kan er van alles verzonnen zijn door de verzamelaar of door de verteller of door beide. En de keten van overleveraars, de isnad, kan ook verzonnen zijn. Van vervalsing is vooral sprake bij teksten van dogmatische of juridische aard. Ook is het zo dat de verzamelaars hun teksten meer dan honderd jaar na de dood van Mohammed op schrift stelden. Tussen zijn dood en het ter schrift stellen was het verhaaltje bewaard gebleven als mondelinge overlevering. In die honderd jaar mondelinge overlevering kan er van alles toegevoegd of verwijderd zijn. Het waren overigens 'professionele' verhalenvertellers, qussas, waar de verzamelaars het meeste van hun verhaaltjes vandaan haalden. Dezen zagen het verhalen vertellen niet als wetenschap, maar als kunst, en hadden ook een soort van gemeenschappelijk repertoire. Hierdoor is het goed mogelijk dat eenzelfde verhaaltje met verschillende isnads in omloop kwam. Daarnaast was het voor veel qussas belangrijker een mooi verhaal af te leveren dan de waarheid te verkondigen. Ook worden er in de biografieën allerlei wonderen aan Mohammed toegeschreven om zijn claim als profeet authenticiteit te verlenen in de trant van Jezus en Mozes. Het is een algemeen geaccepteerde waarheid dat veel van de tradities over Mohammed lang na zijn dood zijn verzameld en niet zozeer een reflectie van historische waarheden zijn, maar vooral een reflectie van politieke en polemische belangen van de 'sektarische' omgeving die ze gevormd heeft.

Ook het principe van het volgen van 'geleerden', want die stellen dat het volgen van de Hadith naast de Koran niet alleen gewenst, maar zelfs verplicht is, wordt ook in de Koran veroordeeld. Dit is in 9:31; "Zij namen hun schriftgeleerden en hun monniken tot heren in plaats van God en ook de Messias, zoon van Maria. En hun werd slechts bevolen één God te dienen. Er is geen god dan Hij. Hij zij geprezen, verheven als Hij is boven wat zij hem als metgezellen toevoegen." In dit vers worden misschien de Joden en Christenen aangesproken, maar velen die zich moslim noemen maken zich aan dezelfde zonde schuldig. In plaats van te zoeken naar wat er in de Koran staat met betrekking tot een specifieke kwestie, verkiezen zij het te volgen wat een 'schriftgeleerde' erover te zeggen heeft.

14-02-2003, 11:07
Het blind volgen van anderen wordt overigens ook veroordeeld in de Koran; "En accepteer niet dat waar je geen weet van hebt. Het gehoor, de zicht en het verstand, daar ben je zeker verantwoordelijk voor" (17:36) en "En het voorbeeld van de ongelovigen is als iemand die niets anders napraat dan wat hij hoort van geroep en geschreeuw" (2:171). De Koran pleit juist tegen het blind volgen en benadrukt het denkproces. Omdat dat de enige manier is om tot een goed begrip te komen van de Koran. "Als Wij deze Koran hadden geopenbaard aan een berg, had je hem gezien nederig en verbrokkeld, uit nederigheid voor God. En deze voorbeelden geven Wij de mensen zodat zij nadenken" (59:21).

En hoe zit het met verzen zoals 2:136 "Zeg: "Wij geloven in God en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Ismaël, Is'aak, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons."" De Hadith stelt dat moslims allerlei dingen moeten doen zoals Mohammed de profeet ze zogenaamd gedaan had. Wordt hier geen onderscheid tussen profeten gemaakt? Hetzelfde geldt voor zaken zoals de Shahada (Getuigenis) en de Tahiya (Begroeting). Deze zaken zal ik, als God het wil, in een ander artikel nader bespreken, maar wordt ook hier geen onderscheid tussen profeten gemaakt? Voor wie is deze religie eigenlijk? Wie wordt er vereerd?

Concluderend stel ik dat het handhaven van de Hadith naast de Koran, in strijd is met diezelfde Koran omdat het een vorm van 'shirk' is. Want er word een andere rechter dan God genomen (6:114). Ook wordt 6:115 ermee ontkend. Shirk is het stellen van andere goden naast God en is de ergste zonde. Daarnaast wordt de Hadith meerdere malen bij naam genoemd en veroordeeld. Het handhaven van de Hadith is ook niet het in de praktijk brengen van het gebod; "gehoorzaam God en de boodschapper", omdat het gehoorzamen van God en de boodschapper niet twee verschillende dingen zijn. Andere vormen van shirk in het volgen van Hadith; de isnad die de aan Mohammed toegeschreven wetgevende autoriteit via mensen verantwoordt, en het volgen van 'schriftgeleerden' die de Hadith propageren. Ook wordt het duidelijke gebod geen onderscheid tussen gezanten van God te maken overtreden. Om een goede moslim te zijn is het van essentieel belang dat alleen datgene wat door God is gelegitimeerd als religieuze leidraad wordt genomen. De Hadith is niet door God gelegitimeerd, de Koran wel.

14-02-2003, 11:09
Zucht.......Kun je aub een topic maken met hoe je bidt....Moge Allah swt jou belonen en ons leidden...

14-02-2003, 11:10


Het is wel veel maar even lezen en zeggen wat jij er van vindt?

14-02-2003, 11:40

Citaat:
Origineel gepost door Jemal2002
Het is wel veel maar even lezen en zeggen wat jij er van vindt?
Jij probeert aan te tonen dat de sunna geen bron is voor ons als moslim, toon dan maar eens aan hoe je bijv. Dohr bidt zonder sunna...

Dat hele artikel is een lachertje......

14-02-2003, 11:51

Citaat:
Origineel gepost door RidouanSalih
Jij probeert aan te tonen dat de sunna geen bron is voor ons als moslim, toon dan maar eens aan hoe je bijv. Dohr bidt zonder sunna...

Dat hele artikel is een lachertje......
Dat zijn jou woorden.

14-02-2003, 11:52

Citaat:
Origineel gepost door RidouanSalih
Zucht.......Kun je aub een topic maken met hoe je bidt....Moge Allah swt jou belonen en ons leidden...
Ik stel een vraag antwoord het met onderbouwende informatie AUB.

14-02-2003, 12:10

Citaat:
Origineel gepost door VrIjDaG
Dat Tekst zijn dat jou woorden ?


ik dacht het niet.

Lekker makkelijk om een Tekst van een Quranieten site te kopieren en te plakken en dan onze reacties te vragen.
Ik stel een simpele vraag, lees en geef reactie. Lukt dat je niet reageer dan ook niet.

14-02-2003, 12:24
machallah je weet ook wat veel over de islam elhamdoellah moge allah je belonnen insh`allah

14-02-2003, 14:02

Citaat:
Origineel gepost door islamlove
machallah je weet ook wat veel over de islam elhamdoellah moge allah je belonnen insh`allah
???????????????????

14-02-2003, 15:41

Citaat:
Origineel gepost door Jemal2002
Ik stel een vraag antwoord het met onderbouwende informatie AUB.
Zoals jij dat doet?

Hoe kun je inderdaad aan het gebed deelnemen zonder de sunna in acht te nemen?
geef hier inhoudelijk antwoord op...

14-02-2003, 18:38


Authenticiteit van de overleveringen van de gezant Mohammad (Gzvzmh)

Vertaald door: Umm Ismail
Overgave.nl © 2001 alle rechten voorbehouden

Aangezien de mededelingen, de daden en de bevestigingen van de gezant (Mohammad) van God (Gzvzmh) de woorden van God de Verhevene verduidelijken en Zijn bevelen en geboden nader toelichten, hebben de moslims grote en nauwkeurige aandacht besteed aan de accurate transmissie van de hadieth die aan de gezant (Gzvzmh) worden toegeschreven.
Zij hebben een grote inspanning verricht door alle toegevoegde of valse hadieth, die niet werkelijk funderen op profetische uitspraken of daden, te scheiden van de hadieth die dat wel doen. Zij stelden officiële regels en systemen vast die nageleefd moesten worden voor het overleveren van de verschillende hadieth van de ene generatie op de andere.

We zullen in het kort deze wetenschap, de wetenschap van de hadieth, bespreken, opdat het voor de lezer duidelijk zal zijn welke factor de Moslimgemeenschap (Ummah) typeert en het anders maakt van alle andere doctrines en groeperingen; God de Verhevene heeft het voor zijn Ummah, door alle eeuwen en tijden heen, makkelijk gemaakt om diens religie te beschermen tegen allerlei valsheden en bijgeloof.

De transmissie van de mededelingen van God de Verhevene en Zijn gezant (Gzvzmh) waren afhankelijk van twee factoren: Het memoriseren en het op schrift zetten. De vroege moslims waren uiterst bekwaam in het uit het hoofd leren en bezaten bovendien een groot bevattingsvermogen omdat zij eminent waren in helderheid van perceptie en uitblonken met een geheugen als een olifant. Dit is duidelijk voor een ieder die zich verdiept heeft in de geschiedenis van het leven van de vroege moslims. Een metgezel (Sahabiy) hoorde geregeld hadieth's uit de mond van de gezant (Gzvzmh) en onthield ze tot in het kleinste detail en gaf ze daarna weer door aan een Tabi'iy (een Tabi'iy is iemand die gelijktijdig leefde met de metgezellen, zij vormden de basis voor een nieuwe generatie) en de Tabi'iy leerde het uit zijn hoofd en gaf het weer door aan de zijnen. Dit ging aldus door, waarbij de hadieth generatie op generatie gepasseerd had, tot ze een hadiethgeleerde ter ore kwamen die ze vervolgens uit zijn hoofd leerde en het daarna op papier zette, waarna hij er een boek over samenstelde met alle hadieth erin die hij weer doceerde aan zijn leerlingen. De leerlingen leerden de hadieth uit hun hoofd en schreven ze zelf op hun beurt op en onderwezen ze vervolgens aan hun eigen leerlingen.
En zo ging dit alsmaar door. Zo kwam het dat de hadieth tot in de kleinste detail correct bleven en bij latere generaties nog steeds in originele staat gepreserveerd konden zijn.
Om deze reden wordt een hadieth die wordt toegeschreven aan de gezant (Gzvzmh) nooit als zodanig geaccepteerd als niet bekend is wie de overleveraars van deze hadieth waren.

Dit resulteerde in een andere wetenschap, namelijk de Wetenschap van de Mens, of de Wetenschap van Weerlegging en Kwalificatie (al djarh wa-l-ta` diel) en dit is weer iets waarin de islam uitblinkt boven andere overtuigingen.
Het is een wetenschap die te maken heeft met de overleveraars van de hadieth en met hun biografieën, hun geboorte- en sterftedata, hun leermeesters en studenten, het prestige dat zij genoten bij contemporaine geleerden, hun accuraatheid in het onthouden van teksten, hun eerlijkheid en oprechtheid bij het spreken. Dit zijn allemaal zaken waar de hadiethgeleerden een groot belang aan hechtten om te achterhalen of een hadieth wel of niet authentiek kon zijn. Men controleerde dit dus aan de hand van de overleveraars in kwestie.
Een dergelijke wetenschap is erg bijzonder en is slechts bij de islamitische geloofsgemeenschap te vinden. Deze wetenschap is ontstaan uit de zorg die moslims besteedden aan het belang van het achterhalen of uitspraken/handelingen van de gezant (Gzvzmh) inderdaad aan hem mogen worden toegeschreven.
Het is een omvangrijke wetenschap die gecompileerd werd in boeken die compleet gewijd waren aan de vertellingen van de hadieth: het bewerkte gedetailleerde berichten over duizenden vertellers simpelweg omdat zij de tussenpersonen waren bij het overleveren van de hadieth van de boodschapper van God (Gzvzmh) naar de volgende generatie. Bij deze wetenschap was er geen plaats voor hoffelijkheid. Daarentegen was men zeer kritisch. Een leugenaar werd zonder blad voor de mond te nemen voor leugenaar uitgemaakt, een oprechte werd als oprechte aangesproken. Iemand die slecht dingen uit het hoofd kon leren werd met zijn neus op dit feit gedrukt en bij iemand die hier wel goed in was werd dit te kennen gegeven. Zo stelden ze strenge, accurate regels op die welbekend zijn bij degenen die zich met deze wetenschap bezighouden.
De hadieth zal nooit als authentiek beschouwd worden tenzij de keten van overleveraars ononderbroken is en ze stuk voor stuk voldoen aan de voorwaarden van rechtvaardigheid, oprechtheid bij het spreken, uitblinken in het memoriseren en in accuraatheid. Laten we één simpel voorbeeld geven voor dit omvangrijke studieterrein van de Hadiethwetenschap: Laten we bijvoorbeeld het grote boek Sahieh al-Bukhari (die stierf in het jaar 256 na de hijrah) openen op bladzijde 1/126, dan lezen we zijn vermelding:
" Abu Nuaim vertelde, Zakariyya vertelde, overgeleverd door Aamir, hij zei: ik hoorde an-Nu'man bin Bashir zeggen: Ik hoorde de gezant van God (Gzvzmh) zeggen: " Zowel legale als illegale zaken zijn duidelijk, maar daar tussenin bevinden zich twijfelachtige (verdachte) zaken en de meeste mensen weten hier niets over. Een ieder die zichzelf redt van deze verdachte zaken redt zijn religie en zijn eer. En een ieder die zich overgeeft aan deze verdachte zaken is als een herder die zijn vee naast de Hima (privé-weiden) van iemand anders laat grazen en op ieder moment het risico loopt dat zijn vee daarbinnen gaat. Iedere koning heeft zijn Hima en de Hima van God de Verhevene op aarde zijn de door Hem verboden zaken. Pas op! Er is een stukje vlees in het lichaam dat wanneer het goed wordt het hele lichaam goed wordt, maar als het bedorven raakt het hele lichaam verdorven raakt en dat stukje vlees is het hart. " Overgeleverd door al-Bukhari, in: 'Het boek van het geloof'.

14-02-2003, 18:40
Wie is nu Abu Nuaim, wie is Zakariya, wie is Aamir, wie is an-Nu'man bin Bashir die allen zijn aangemerkt als autoriteiten bij het overleveren van deze hadieth. Wanneer zijn ze geboren, wanneer gestorven, waren ze betrouwbaar en punctueel in het overnemen van de hadieth, wie waren hun leermeesters (shuyukh) van wie ze de hadieth vernomen, wie waren hun leerlingen aan wie ze de hadieth weer doorgaven..? De antwoorden kunnen we allemaal terugvinden in de boeken van de " Kennis van de mens" (Ofwel: de wetenschap van weerlegging en kwalificatie).

Open het boek van "Tahzeb al-Tahzeb" bijvoorbeeld , om meer aan de weet te komen over Abu Nuaim, het boek zal je over het volgende aangaande hem informeren:
1) Abu Nuaim: Het is al-Fazel bin Dakeen, het is een bijnaam, en zijn naam is Amru bin Zuhair bin Dirham al-Teeme. Hij leverde onder andere over van al-Aamash en Ayman bin Djazeel en Salimah bin Nabeet en Thawri en Malik bin Anas en Ibn Abi Zaaidah.
Al-Bukhari vermeld over hem dat hij geboren werd in de tweede helft van het jaar 130 (na de hijrah). Hanbal zei dat Ahmad berichtte dat Abu Nuaim het best ingelicht was over de shuyukh en over hun afkomst en over de mensen. Ya'aqub bin Sufyan zei:
Onze collega's zijn het er unaniem over eens dat Abu Nuaim het hoogtepunt van perfectheid was. Hij stierf in het jaar 218 na de hijrah.(Tahzeb al-Tahzeb 8/270-276).

Over Zakariya vermeldt het boek:
2) Zakariya: Het is ibn Abi Za'idah Khalid bin Maimun bin Fayruz, Abu Yahya Alkofe. Hij leverde onder ander over van Abu Ishak al-Subai en Aamir al-Sha' abi en Samaak.
Al-Qatan zei: Er is niets met hem aan de hand. Al-Nisa'i zei: hij is betrouwbaar. 'Abdullah, op autoriteit van zijn vader, zei dat hij geloofwaardig was en welbespraakt. Ibn Saad zei : Hij was betrouwbaar, hij leverde vele hadieth over. Hij stierf in 147 na de hijrah. Ibn Qa'ni zei: Hij was een rechter in al-Kufa. (Tahzeb al-Tahzeb 3/329).

Over Aamir vermeldt het:
3) Aamir al-Sha'abi: Het is Aamir bin Sharheel bin Abd. Iemand anders zei:
Aamir bin Abdullah al-Sha'abi al-Humairi uit al-Kufa, en was verbonden met Sha'ab Hamdan. Hij leverde onder andere over van Sa'ad bin Abi Waqas en Zayd bin Thaabit en Abu Hurayrah en Nu'man bin Bashir. Zelf werd hij overgeleverd door onder ander Abu Ishaq al-Subai en Zakariya en ibn Abi Ziadah en al-Aamash. Hij werd geboren na het verstrijken van zes jaar heerschappij van khalief `Umar. Al-Ajelee zei: Hij hoorde berichten van vierentachtig metgezellen. En Makhool zei: Nooit zag ik iemand geleerder dan hij. En ibn Ma'in en Abu Zar'ah zeiden dat hij stierf in 113 na de hijrah en enkele
anderen zeggen dat het 114 is en weer anderen 117. (Tahzeb al-Tahzeb 5/65).

Over Al-Nu`aim bin Bashir vermeldt het:
4) Al-Nu'aim bin Bashir bin Sa'd bin Tha`alabah bin Khalas bin zaid al-Ansari al-Khazirajee. Zijn vader en hij waren metgezellen. Na de hijrah was hij de eerste baby van tot de islam bekeerde Ansari's. Hij werd 14 maanden na de hijrah geboren. Hij volgde later Fuzalah bin Abaid op als rechter in Damascus en stierf in het jaar 65 na de hijrah. (Al-Esaabah fi Tamyeez al-Sahabah 3/559).

Hoe meer overleveringen een overleveraar op zijn naam had staan hoe gedetailleerder zijn bibliografie werd. Hoe minder overleveringen, hoe minder belang er werd gehecht aan een gedetailleerde beschrijving van zijn leven.In het laatste geval volstond men met enkele mededelingen over de persoon in kwestie.

Een ander kwestie bij de hadiethwetenschap is de variëteit aan ketens van autoriteiten bij de hadieth in kwestie. De overgeleverde hadieth van de gezant (Gzvzmh) kan zijn verkregen door meer dan één keten van overleveraars, daarom kan het voorkomen dat een specifieke hadieth twee of drie of vier autoriteiten heeft en soms zelfs tien of meer. Als de keten van autoriteit variabel was, dan was het zo dat de hadieth die het meest authentiek was als meest geloofwaardig werd beschouwd en het eerste in aanmerking kwam om als voor echt van de gezant (Gzvzmh) afkomstig te zijn door te kunnen gaan. Hoe wist men welke hadieth het meest authentiek was? De meest authentieke hadieth is de hadieth die overgeleverd werd door meer dan tien uiterst betrouwbaren, in iedere afzonderlijke fase (ononderbroken dus), en deze hadieth wordt aangeduid als "al-hadieth al-mutawaatir". Het is dus een hadieth die van verschillende kanten tot ons is gekomen, waarbij de overleveraars allen als zeer oprechten worden aangemerkt. De hadieth wordt aldus door al deze betrouwbare autoriteiten, ooggetuigen uit de tijd van de Profeet (Gzvzmh), bevestigd en staat dus als een huis!
Het is het meest authentieke en betrouwbare soort hadieth bij de moslims.

Hoe groot een kwestie in de islam van belang is - zoals de zuilen van de islam dit bijvoorbeeld zijn- des te groter en omvangrijker de aandacht was die er aan dat bepaalde onderwerp besteed werd. Als gevolg hiervan waren er, naarmate het belang van een kwestie toenam, meer overleveraars die hier iets over gehoord hadden en werd de kwestie automatisch mutawaatir (omdat er dan al snel tien verschillende ketens van overleveraars waren, wat immers de voorwaarde is bij een mutawaatir hadieth).. en hoe minder een kwestie van belang was des te minder aandacht er ook aan de betrouwbaarheid van hadieth werd besteed.

Waaraan de moslims het meest aandacht hebben besteed - en nog steeds - is de betrouwbaarheid van de Koran. moslims hebben heel veel aandacht besteed aan de accuraatheid van de transmissie van de Koran. De Koran is hoogst waarschijnlijk het meest authentiek bewaarde schrift ter wereld en is tot in het kleinste detail goed bewaard en door honderden en zelfs duizenden mensen in de tijd van de gezant (Gzvzmh) uit hoofd gekend. Het is zowel mondeling als schriftelijk bewaard. De tawaatur in de Koran loopt tot in de duizenden. D.w.z. dat het niet mogelijk was geweest om maar 1 letter uit de Koran te kunnen wijzigen. Bovendien was het God's taak en Zijn Persoonlijke inmenging te waken over het volledig intact houden van de Koran. Hij de Verhevene heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Zijn Heilige schrift voor eeuwig onveranderd zal blijven:

"Wij hebben de vermaning neergezonden en Wij waken er over." Koran15:9.

Uit: "Religion of Islam" deel 1 van Fahad al-Mubarak.
Vertaald uit het Arabisch naar het Engels door S.A. Sherif
1e editie 1995, Riyad.

14-02-2003, 20:39
Bismillahi Rahmani Rahiem,

Salaamoen 'alaikom

Pagina's : [1] 2