Bekijk volle/desktop versie : Rechtzaak n.a.v tsunami



05-03-2005, 17:03
Wat vinden jullie hiervan, dit is toch belachelijk voor woorden?
Ik denk dat dit de ongelovigen zijn!?


Toeristen beginnen rechtszaak na tsunami

Uitgegeven: 5 maart 2005 14:32

WENEN - Een groep slachtoffers van de tsunamiramp in Azië, onder wie een aantal Nederlanders, heeft een officiële aanklacht ingediend bij een rechtbank in New York.

De toeristen willen de Thaise overheid, de Amerikaanse tsunami-waarschuwingsdienst en de Franse hotelketen Accor laten vervolgen omdat deze drie partijen niet adequaat zouden hebben gereageerd op de (naderende) ramp.


Dat hebben hun advocaten via de Oostenrijker Herwig Hasslacher zaterdag laten weten. De groep van meer dan zestig slachtoffers bestaat naast Nederlanders uit Zwitsers, Fransen, Oostenrijkers en Duitsers. Volgens hun advocaten is het hen niet om een schadevergoeding te doen, maar om aan bewijsmateriaal te komen dat er sprake is geweest van nalatigheid voor en na de ramp op tweede kerstdag.

Waarschuwingssysteem

Het Amerikaanse tsunamiwaarschuwingssysteem van de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) heeft volgens de klagers wel waargenomen dat er een zeebeving was, maar heeft daarna nagelaten de landen in het gebied te waarschuwen. De Thaise overheid zou ook hebben geweten dat er gevaar voor tsunami bestond, maar zou ten onrechte geen waarschuwing hebben doen uitgaan, die mogelijk vele levens had kunnen redden.

Accor

De hotelketen Accor tenslotte zou hebben verzuimd familieleden van slachtoffers in te lichten. Bovendien zou Accor zijn hotel in Khao Lak op een breuk in de aardkorst hebben gebouwd.

Een van de betrokken advocaten is de Amerikaanse advocaat Ed Fagan. Hij verwierf faam met onder meer spraakmakende rechtszaken voor slachtoffers van de holocaust, afstammelingen van zwarte slaven in de Verenigde Staten of slachtoffers van de apartheid in Zuid-Afrika. Fagan heeft vrijdagavond de aanklacht namens de slachtoffers bij de New Yorkse rechtbank ingediend, meldde zijn Oostenrijkse collega Hasslacher

05-03-2005, 17:34


Het is triest dat deze mensen dit doen, net zoals ik het triest vind dat jij er gelijk van uit gaat dat het ongelovigen zijn die dit proces aanspannen.

05-03-2005, 17:36
Waarschuwen brengt de Amerikanen geen geld op.

05-03-2005, 17:37
Wat heeft dit met ongelovig zijn te maken?? Die link kan ik even niet leggen. Dus, fill me in!

05-03-2005, 17:53


het verbaasd me alleen dat ze de zaak niet eerder hebben aangespannen, want zoiets is natuurlijk te verwachten van ontwikkelde westerlingen

05-03-2005, 18:27
En al zijn het wel ongelovigen?
Zijn de paar honderd duizend doden dan minder erg?

06-03-2005, 11:36
Als ze echt nalatig zijn geweest dan vind ik het terecht dat ze een rechtzaak aanspannen. Ik mag dan wel hopen dat als ze die winnen dat de schadevergoeding naar Azië gaat. Zo niet dan vind ik het smakeloos.

06-03-2005, 11:41

Citaat door Tessie:
Als ze echt nalatig zijn geweest dan vind ik het terecht dat ze een rechtzaak aanspannen. Ik mag dan wel hopen dat als ze die winnen dat de schadevergoeding naar Azië gaat. Zo niet dan vind ik het smakeloos.
Klopt als een zwerende vinger.
Er is niets schandaligs aan het inspannen van een proces als er een zwaar vermoeden is van nalatigheid..zeker als deze nalatigheid geleid heeft tot zoveel doden!!
Een accuraat optreden had vele levens kunnen redden!!