Bekijk volle/desktop versie : Kan Wiegel de Anti Islamitische koers van de VVD veranderen?



05-03-2005, 16:32
Wiegel wil weer de politiek in. Wat denken jullie?

05-03-2005, 16:32


Ja politiek is toch maar een verzameling van een stelletje debieleN

05-03-2005, 16:37

Citaat door appie666:
Wiegel wil weer de politiek in. Wat denken jullie?
Ik ben geen VVD aanhager, maar Wiegel is een verstandige man. Mocht hij terug komen in de politiek en dus in de party dan geloof ik dat er een frisse wind zal waaien binnen de VVD-gelederen. Hirsi Ali zal uiteindelijk ook bij de VVD weggaan en zich aansluiten bij Wilders.

05-03-2005, 16:39

Citaat door appie666:
Wiegel wil weer de politiek in. Wat denken jullie?
Zal weinig tot niets uitmaken denk ik. Wiegel zal, als hij daadwerkelijk terugkeert, zich wel moeten houden aan het VVD partijprogramma. Dat programma wordt door de leden vastgesteld en die zijn niet bepaald pro islam. Dus Wiegel zelf heeft dan in feite niets te vertellen. Ik denk eerder dat Wiegel en de VVD uit elkaar zijn gegroeid. De VVD is al lang geen liberale partij meer, maar een conservatieve partij. En dat zou wellicht in de toekomst de ondergang voor de VVD kunnen betekenen: liberalen lopen over naar links en de conservatieven stappen over naar populisten.

05-03-2005, 16:39


Wiegel heeft een indrukwekkende staat van dienst, denk je niet dat dat mee telt?

05-03-2005, 16:43

Citaat door Rebel_1963:
Wiegel heeft een indrukwekkende staat van dienst, denk je niet dat dat mee telt?
Niets als het straks weer om de zeteltjes gaat. Ik denk eerder dat de gemiddelde VVD-er Wiegel 'te soft' zal vinden. De VVD is wanhopig op zoek naar de Fortuynkiezer en die is niet te winnen met Wiegel.

05-03-2005, 16:45

Citaat door Patrick.:
Niets als het straks weer om de zeteltjes gaat. Ik denk eerder dat de gemiddelde VVD-er Wiegel 'te soft' zal vinden. De VVD is wanhopig op zoek naar de Fortuynkiezer en die is niet te winnen met Wiegel.
Ik weet het in deze niet, Patrick. In iedergeval vertrouw ik erop dat Wiegel nog genoeg invloed heeft en dat de VVD hem weer met open armen zal ontvangen.

De Fortyunkiezer heeft zijn koers gewijzigd en stemmen op Wilders, zeker als Hirsi Ali zich bij hem zal aansluiten. (wat mij een nachtmerrie lijkt!)

05-03-2005, 16:47

Citaat door Rebel_1963:
Ik weet het in deze niet, Patrick. In iedergeval vertrouw ik erop dat Wiegel nog genoeg invloed heeft en dat de VVD hem weer met open armen zal ontvangen.

De Fortyunkiezer heeft zijn koers gewijzigd en stemmen op Wilders, zeker als Hirsi Ali zich bij hem zal aansluiten. (wat mij een nachtmerrie lijkt!)
Dat zou voor de VVD het einde van de partij betekenen. En ik denk, maar ik ben gelukkig geen VVD-er, dat de VVD dat niet wil.

05-03-2005, 16:48

Citaat door Patrick.:
Zal weinig tot niets uitmaken denk ik. Wiegel zal, als hij daadwerkelijk terugkeert, zich wel moeten houden aan het VVD partijprogramma. Dat programma wordt door de leden vastgesteld en die zijn niet bepaald pro islam. Dus Wiegel zelf heeft dan in feite niets te vertellen. Ik denk eerder dat Wiegel en de VVD uit elkaar zijn gegroeid. De VVD is al lang geen liberale partij meer, maar een conservatieve partij. En dat zou wellicht in de toekomst de ondergang voor de VVD kunnen betekenen: liberalen lopen over naar links en de conservatieven stappen over naar populisten.
Een partij die vaak aan Godsdienstige vrijheden wil tornen, vooral bij Moslims, is niet bepaald karakteriseerbaar als conservatief.

05-03-2005, 16:49

Citaat door appie666:
Een partij die vaak aan Godsdienstige vrijheden wil tornen, vooral bij Moslims, is niet bepaald karakteriseerbaar als conservatief.
Wel als daarmee de samenleving in de ogen van de VVD dreigt te veranderen. Zij willen volgens mij het liefste weer terug naar het verzuilde systeem van de jaren '50 zonder dat de islam daar deel vanuit maakt.

05-03-2005, 16:55

Citaat door appie666:
Een partij die vaak aan Godsdienstige vrijheden wil tornen, vooral bij Moslims, is niet bepaald karakteriseerbaar als conservatief.
Conservatieven lijken me eerder te staan voor behoud van de christelijke (en joodse naar men zegt) waarden.
In hun visie is voor de islam dan niet echt plaats.

05-03-2005, 17:05

Citaat door a.damse:
Conservatieven lijken me eerder te staan voor behoud van de christelijke (en joodse naar men zegt) waarden.
In hun visie is voor de islam dan niet echt plaats.
Discriminerende visie dus.

05-03-2005, 17:36



Citaat door appie666:
Discriminerende visie dus.
Discrimineren betekent onderscheid maken en dat doen conservatieven zeker.
Dat maakt ze nog niet direct racistisch al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het combineren.

Hoe denk jij bijvoorbeeld over het volgende citaat ?


Citaat:
- Wat is het probleem met Nederland?

Spruyt: ‘We hebben er eeuwen over gedaan voordat we in 1848 in de grondwet van Thorbecke de vrijheid van godsdienst, de scheiding van kerk en staat en de constitutionele democratie hebben vastgelegd. In 1917 werd de vrijheid van onderwijs gegarandeerd voor elke godsdienstige overtuiging. Op zo’n publieke orde moet je heel zuinig zijn. Je moet dus heel alert zijn op het gevaar dat een nieuw geloof, de islam, zich niet verdraagt met die constitutionele orde die we hebben gerealiseerd.’

- Zijn de moslims dan geen ideale conservatieven die de traditionele normen, waarden en huwelijksmoraal nog in ere houden?

‘We hebben ook geen probleem met de moslims. Het probleem is niet hun alledaagse levensstijl. Het probleem zit bij de mensen die de islam politiek willen vertalen. Ze hebben toegang tot de rechten en vrijheden die in Nederland zijn gerealiseerd, maar ze hebben opvattingen die haaks staan op onze grondwettelijke orde. Zij dreigen die rechten en vrijheden dus te misbruiken, anders dan bijvoorbeeld orthodoxe christenen die deze orde mede vorm hebben gegeven en dragen. Het maken van onderscheid lijkt mij hier dus geoorloofd.’
http://www.burkestichting.nl/content/nl/stichting/wansinkinterview.html