Bekijk volle/desktop versie : Help, last van buren!



Pagina's : [1] 2

15-06-2014, 10:24
Dag lieve mensen,

Sorry dat ik me als niet-Marokkaan op dit forum begeef, maar ik heb een probleem met mijn (Marokkaanse) buren en weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Ik woon in Borgerhout (Antwerpen) in een straat waar mijn meeste buren van Marokkaanse afkomst zijn. Met de meesten heb ik een fijn contact en ik heb ook zeker geen probleem met diversiteit. Er zijn alleen een paar gezinnen die erg veel overlast bezorgen (nachtlawaai).

Afgelopen nacht was er bij één van die buren een feest en heeft er een hele horde kinderen tot 2 uur 's nachts op straat rondgehangen (ook kleintjes), die al spelend verschrikkelijk veel lawaai maakten. De ouders zitten dan binnen en bemoeien zich niet met de kinderen. Erg vervelend als je wil slapen!

Nu, voor één keer wil ik hier nog wel begrip voor opbrengen, maar ik houd mijn hart vast voor de ramadan. Vorig jaar was er toen elke nacht tot 2 uur veel lawaai op straat (bij dezelfde gezinnen) en op den duur had ik een enorm slaaptekort. Meer dan eens heb ik de buren hierop aangesproken, maar het hielp niet. Als ik de kinderen aansprak op hun geschreeuw, zeiden ze alleen maar dat ze niet konden slapen omdat het ramadan was en de volwassenen grepen dan wel in, maar slechts eenmalig. De volgende nacht begon het dan gewoon opnieuw. Na veel slapeloze nachten, waarin steeds meer buren boos werden op die gezinnen, zijn we uiteindelijk met enkele buren naar het ergste gezin gegaan en met veel moeite hebben we toen de afspraak kunnen maken dat het om 12 uur echt stil moest worden op straat. De laatste week van de ramadan konden we eindelijk slapen.

Het ziet er nu naar uit dat die buren een nogal kort geheugen hebben, want als het mooi weer is, gedragen ze zich weer net zo asociaal als vorig jaar. Ik heb geen zin om weer elke avond boos te moeten worden voordat ik eindelijk eens kan slapen.

Mijn buurmeisjes herinneren zich pas dat ze buren hebben, als ze iets nodig hebben (bijles, printer, fiets, ...) en tot nu toe heb ik hen steeds geholpen, maar ik vind het verschrikkelijk dat ze vervolgens zo weinig respect voor ons hebben.

Ik gun iedereen zijn feest en ben ervan overtuigd dat de ramadan een mooie periode is en moet zijn, maar hoe komens wij als niet-moslims die maand door? Heeft er iemand tips hoe ik dit kan aanpakken? Sjoekran!

15-06-2014, 23:14


heel vervelend dit. Ik zou toch heel duidelijk zijn tegenover hun qua lawaai, want overlast op de buren bezorgen is islamitisch gezien ook absoluut not done. Als ze na meerdere malen niet willen luisteren zou ik zeker de politie bellen. Of het nou marokkanen zijn, hollanders of belgen.

16-06-2014, 00:42
Politie bellen wegens geluidsoverlast desnoods klacht indienen bij de wijkcomissie als jullie dat hebben.

16-06-2014, 08:55
Ik ben gisteren met een andere buurvrouw gaan praten met de mensen die dat feest hadden gehouden. Volgens hen waren er allemaal kinderen bij gekomen die niets met het feest te maken hadden en ze vonden het heel vervelend dat er zoveel lawaai was geweest. We hebben met hen afgesproken dat we eens met een aantal buren aan tafel moeten gaan zitten om afspraken te maken rond de ramadan. Wij willen best ook een beetje water bij de wijn doen en hen bijv. tot 12 uur lawaai laten maken, maar dan moet het ook gedaan zijn (dus niet tot 1 of 2 uur). Als zij zich hierin kunnen vinden, raakt het hopelijk netjes opgelost bij een glas muntthee. Als ze zich dan niet aan de afspraken houden, kunnen we nog altijd de politie bellen, maar liever niet natuurlijk. Bedankt voor het meedenken!

16-06-2014, 08:58


Maar weet je, eigenlijk vind ik dat de mensen hun kinderen soms wel verwaarlozen. Wie laat er nu kleine kinderen zonder toezicht van volwassenen op straat spelen (en dan nog zo laat)? De parkeermeter in de straat staat al scheef omdat er een auto moest uitwijken voor een kindje van 2. En toch speelt dat ventje nog altijd buiten zonder toezicht. Ik hoop maar dat er nooit echt een ongeluk gebeurt.

16-06-2014, 15:24
Allereerst vind ik het heel attent van jou om de meningen/ oplossingen van anderen aan te willen horen! Chapeau!
Je gaf zelf aan dat jullie met omwonenden samen tot een gesprek zullen komen. Mochten de gezinnen ( die voor overlast zorgen) de afspraken niet nakomen dan indd actie ondernemen door contact op te nemen met de politie. Ik zou gewoon, de eerste de beste keer dat ze de afspraken niet nakomen, contact opnemen met de politie.

En wat betreft de kinds op straat, dat is zeer onverantwoordelijk en zeker niet goed te praten. Succes!

16-06-2014, 23:26
Het word tijd dat marokanen hun eigen kinderen gaan opvoeden.

17-06-2014, 09:52
Ik als Marokkaanse schaam me echt dood soms, plaatsvervangende schaamte.

19-06-2014, 20:22
Nu moeten jullie niet doen alsof we allemaal zo zijn, hè. TS gaf al aan dat ze in een soort achterstandsbuurt woont, en daar zitten niet de meest nette mensen.

22-06-2014, 09:27
Politie bellen. Schaamteloos dat mensen 1 hun kindere tot zo laat buiten laten en 2 na een paar keer gevraagd te hebben normaal te doen nog steeds in de nacht zoveel lawaai maken. Kan echt niet. Een keer feest oid oke maar niet dagelijks. Kijk het nog even aan in de eerste paar dagen in de ramadan en als ze niet normaal doen echt de politie bellen.

22-06-2014, 11:45
Je hoeft je excuses niet aan te bieden ook als je niet Marokkaan mag je hier zijn aangemeld zijn. Ik heb steeds last in Nederland van Nederlanders en overlast snachts. Dan is het voetbal en dan een feest ik bel de politie op vanacht moest ik ze weer bellen om 2 uur. Ik had spijt dat ik geen oordoppen had en ga ze nu wel aanschaffen aangezien politie niet meteen ter plekke is. Ik schaam me in de plek voor dat tuig dat bij jouw overlast veroorzaakt en geen respect toont. Jij ook de politie bellen bij geluidsoverlast en als het een keer bij hun rustig is en ze lekker in bed liggen een feesje beginnen, harde muziek aanzetten dan zullen ze voelen.

22-06-2014, 14:09
Wij hebben ook last van onze Hollandse buren.. Vooral in de zomer.. Iedereen aan de bier Ze zijn wel aardig, alleen ze maken zoveel lawaai..

22-06-2014, 14:47



Citaat door SPABLAUWTJE:
Wij hebben ook last van onze Hollandse buren.. Vooral in de zomer.. Iedereen aan de bier Ze zijn wel aardig, alleen ze maken zoveel lawaai..
Heb ik ook met mijn nederlandse buren in de zomer

23-06-2014, 10:38
Verschrikkelijk, kinderen die zo laat nog buiten zijn! Je bent nog redelijk tot 00.00 uur dat ze nog lawaai mogen maken. Ik zou niet eens zo redelijk willen zijn. Kinderen horen gewoon op tijd op bed te liggen, tijdens vakantie en ook tijdens Ramadan. Zijn ze helemaal gek geworden.

23-06-2014, 13:43
Ik snap niet dat mensen hun kinderen zo laat laten spelen buiten en nog zonder toezicht. HEt is toch Marokko niet en zelfs in Marokko vertrouw ik geen vlieg!

Zo onverantwoord dat sommige kunnen zijn. Hoe kun je als ouder dan nog buiten komen als er iets is gebeurt! Niet mijn kindjes noch mijn nichtjes of neefjes mogen één stap buiten zetten zonder onze toezicht! En zeker niet na het donker!

Ik zou de andere buren weer eens aanspreken en samen terug naar die buren gaan. Zoniet eens de politie bellen misschien dat ze eens wat verantwoordelijkheid gaan kweken.

Pagina's : [1] 2