Bekijk volle/desktop versie : Van Gaal: kunnen weer finale halen



13-06-2014, 01:57
Louis van Gaal speelt in aanloop naar het openingsduel van Oranje open kaart. Na de open training gaf de bondscoach ook zijn complete opstelling prijs. Nog één dag en dan beleeft Van Gaal zijn debuut op een mondiaal eindtoernooi. En hij zet, zoals altijd, hoog in: "Wij kunnen de finale halen."

"Geweldig gevoel"

"Dit is het hoogste podium waar spelers en trainers zich kunnen presenteren. Daar heb ik altijd graag willen participeren en dat we hier nu zijn is een geweldig gevoel", zei Van Gaal, die tijdens de laatste training geen zand in de ogen van de Spanjaarden strooide.

"Volgens mij moet je altijd wedstrijden voorbereiden. Als je dat doet, dan kan iedere journalist de opstelling daar zelf uit opmaken. Waarom zou ik dan moeilijk doen?", aldus de bondscoach. "Het is een toernooi, zo moet je het ook bekijken. Degene die één goal meer maakt, is door. En daar moet iedereen maar eens goed over nadenken."

Teamgeest

Oranje is inmiddels een week aanwezig in Brazilië. Van Gaal is erg te spreken over de omstandigheden. "Je merkt dat iedereen zo graag op het WK wil zijn en dat is het mooist van de afgelopen week. Voor een coach is het heel moeilijk om tegen een speler te zeggen dat hij afvalt. Dat was het verdrietigst van de afgelopen periode", aldus Van Gaal, die een goede teamgeest probeert te bewaken.

"Je moet happy zijn om het goed te doen en daarom moet de sfeer moet goed zijn. Die wordt alleen maar beter als we het heerlijk met elkaar hebben. Maar je kunt niet alleen maar bezig zijn met het WK. Dat is te monotoon. Daarom heb ik de selectie van de week twee ochtenden vrijgegeven. Dat is goede afleiding."

Finale

Gekeken naar de ambities van het Nederlands elftal, zet Van Gaal hoog in. "Doelstellingen moeten reëel zijn", aldus Van Gaal. "Wij kunnen de halve finale of finale halen. Daar geloof ik heilig in. Het is allemaal nog theorie,de praktijk moet hetuitwijzen."

http://nos.nl/wk2014/artikel/660303-van-gaal-kunnen-weer-finale-halen.html