Bekijk volle/desktop versie : Belangrijke info mbt vermoeidheid & vit D



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

12-06-2014, 10:49
Salam wa alaikoem dames


Je hoort het eigenlijk bijna iedereen zeggen dat ze moe zijn en meer van die vage klachten.
Is dit normaal? Nee!

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de vitamine D waarde die huisartsen hanteren eigenlijk veel te laag is!De minimale waarde is 50 terwijl het Groningse Universiteit 80 hanteert een groot verschil dus.

Daarnaast komt bij dat de huisartsen dit totaal niet als een groot probleem zien en er dus vaak genoegen moet worden genomen met een pilletje van 10ug ook dit is weinig om je tekort aan te vullen!

Hieronder de symptomen:

x (extreme) vermoeidheid
x depressie
x spier- en/of gewrichtspijn
x bloedend tandvlees
x angstaanvallen
x lusteloosheid
x verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
x hyperventilatie
x hartkloppingen
x zwakke botten
x traag herstel van weefsel
x krampen en spiertrillingen


Als je dus 3 of meer van deze klachten
hebt laat je bloed op vit D testen en vraag naar de waarde! Ga er zelf achteraan want huisartsen zien dit niet als ernstig!

Lees dit artikel voor meer info
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57746-chronisch-moe-door-vitamine-d-gebrek.html

12-06-2014, 10:56


Ik heb veel van due symptomen en had na bloed prikken ren waarde van 23. Na de vit d tabletjes is het gestegen naar 50. En indd mijn huisarts zij dat is goed. Ik slik wel nog steeds die pillen, maar ben nog steeds erg moe. Ik vraag me ook af wat de invloed is van jarenlang rondlopen met een vit d tekort. Ik ben al jaren vermoeid, maar had niet eerder bloed geprikt. Ik weet vrijwel
Zeker dat ik erg lang met een tekort heb rondgelopen.

12-06-2014, 10:56
Mijn waarde is 36, mijn HA vind dat iets te laag, maar niet ernstig. Ze geeft mij dus ook verder geen medicijnen. Wat kan ik nog meer doen?

12-06-2014, 11:04

Citaat door Magica:
Mijn waarde is 36, mijn HA vind dat iets te laag, maar niet ernstig. Ze geeft mij dus ook verder geen medicijnen. Wat kan ik nog meer doen?
Dagelijks minstens een half uur in de zon zitten met blote armen/benen. Dan krik je het vanzelf op nu met de zonnige dagen kan dat prima. Flink gebruik van maken dus.

12-06-2014, 11:06



Citaat door maaltje:
Dagelijks minstens een half uur in de zon zitten met blote armen/benen. Dan krik je het vanzelf op nu met de zonnige dagen kan dat prima. Flink gebruik van maken dus.
Ja ga ik zeker doen.

12-06-2014, 11:09

Citaat door zeksem:
Ik heb veel van due symptomen en had na bloed prikken ren waarde van 23. Na de vit d tabletjes is het gestegen naar 50. En indd mijn huisarts zij dat is goed. Ik slik wel nog steeds die pillen, maar ben nog steeds erg moe. Ik vraag me ook af wat de invloed is van jarenlang rondlopen met een vit d tekort. Ik ben al jaren vermoeid, maar had niet eerder bloed geprikt. Ik weet vrijwel
Zeker dat ik erg lang met een tekort heb rondgelopen.
Lees dit maar eens

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

12-06-2014, 11:10
Blijkbaar kom ik ook vitamine D tekort, maar ik vraag me af hoe het mogelijk is. Zit veel buiten en zo bedekt loop ik er niet altijd bij.

12-06-2014, 11:10

Citaat door maaltje:
Dagelijks minstens een half uur in de zon zitten met blote armen/benen. Dan krik je het vanzelf op nu met de zonnige dagen kan dat prima. Flink gebruik van maken dus.
Klopt alleen is dat onvoldoende voor een tekortaanvulling daarvoor moet je echt wat meer doen.

12-06-2014, 11:12

Citaat door Juna:
Blijkbaar kom ik ook vitamine D tekort, maar ik vraag me af hoe het mogelijk is. Zit veel buiten, zo bedekt loop ik er niet altijd bij.
Zoveel zonlicht is er niet in NL daarbij hoe donkerder je bent hoe moeilijker.
Slik je ernaast sowieso vit D? Wat is je waarde dan?

12-06-2014, 11:14
Wij vallen sowieso onder de risico groep en dan hoor je preventief al vitamine d in te nemen.
Ik heb op mijn werk laatst een presentatie gegeven over vitamine d.

Wij hanteren deze waardes:
Meer dan 50 nmol/L is voldoende, streefwaarde 75 nmol/L
Normaalwaarde vitamine D: meer dan 50 nmol/L
Ernstige vitamine-D-deficiëntie: < 30 nmol/L
Overdosering is boven 250 nmol/L

12-06-2014, 11:15
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Hier kan men een tabel vinden met wat je eigenlijk moet slikken om je vit D weer op peil t krijgen.
Artsen zijn hier laks in maar ook de verzekeringen willen dat de artsen geen vit D voorschrijven omdat dit te duuris.

12-06-2014, 11:20
Er zit trouwens ook een verschil in het drankje en de tabletten, als je minder dan 4 eenheden zuivel inneemt op een dag moet je de tabletten innemen omdat je lichaam anders tekort komt aan calcium en calcium zorgt voor aanmaak van vitamine d

12-06-2014, 11:21


Medicatie is voor levenslang.
Continue vitamine D suppletie nodig bij alle donker gekleurde mensen en mensen die weinig zonlicht krijgen (illegalen, gesluierde vrouwen, bewoners verzorgingstehuis).
- Oplaaddosis bij gebrek, daarna onderhoudsdosis: opladen: colecalciferol 50.000 IE/ml drank: halve ml per week gedurende 4 weken is bij onder de 30
- Onderhoudsdosering minimaal 800 IE per dag of 25.000 IE ( d-cura 2x per maand) tot 50.000 IE ( Colecalciferol drank 1x per maand).
- Zwangeren om de dag capsule 2800 IE

12-06-2014, 11:30

Citaat door Charfa:
Klopt alleen is dat onvoldoende voor een tekortaanvulling daarvoor moet je echt wat meer doen.



Klopt niet helemaal bij zonkracht 3 kun je je tekort in 20 min al aanvullen. De beste manier is toch echt veel in de zon zitten vooral nu. In de winter is er minder zon en is de kracht ook veel minder dus dan kun je idd moeilijker je tekort aanvullen maar nu gaat dat prima.

12-06-2014, 11:37

Citaat door Charfa:
Zoveel zonlicht is er niet in NL daarbij hoe donkerder je bent hoe moeilijker.
Slik je ernaast sowieso vit D? Wat is je waarde dan?
Ik ben niet echt donker. Ben in de winter erg blank, in de zomer krijg ik een licht tintje.

De huisarts vertelde me niks over de waarde. Alleen dat ik vitamine D moet gaan slikken.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12