Bekijk volle/desktop versie : Verklaring van het meningsverschil over de bewegende vinger tijdens tashahhud



01-06-2014, 15:30
De mening van Shaykh Muqbil ibn Hâdî al-Wâdi'î (rahimahullâh) was dat de vinger niet beweegt tijdens de tashahhud.



De mening van Shaykh Muhammad Nâsir ad-Dîn al-Albânî (rahimahullâh) was dan weer dat de vinger wél beweegt tijdens de tashahhud.




Het probleem van dit meningsverschil draait rond de hadith van Wâ'il ibn Hujr. Shaykh Muqbil bespreekt dat in zijn boek "As-Sahîh al-Musnad mimmâ laysa fis-Sahîhayn".



De overlevering is opgenomen door Ibn Mâjah, Wâ'il ibn Hujr heeft gezegd : "Ik heb de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) een cirkel zien maken met zijn duim en middelvinger en hij hief degene op die zich naast hen bevindt (d.w.z. de wijsvinger), waarmee hij smeekte in de tashahhud."



Shaykh Muqbil heeft gezegd over deze hadith dat hij hasan (goed) is. Deze hadith bewijst de manier waarop met de vinger gewezen wordt.



Wat de referentie betreft van het bewegen van de vinger, de enige die dat overlevert, is Zâ'ida ibn Qudâma en hij spreekt 13 andere overleveraars tegen (die allemaal dezelfde hadith overleveren als Wâ'il ibn Hujr).



Dit zijn de 13 overleveraars :



- Bishr Ibn Al-Mufadhdhal overgeleverd door Abû Dâwud,

- Sufyân Ibn 'Uyayna overgeleverd door An-Nasâ'î,

- Sufyân Ath-Thawrî overgeleverd door An-Nasâ'î,

- Abd al-Wâhid Ibn Ziyâd overgeleverd door Ahmad,

- Shu'ba overgeleverd door Ahmad,

- Zuhayr Ibn Mu'âwiya overgeleverd door Ahmad,

- 'Abdullâh Ibn Idrîs overgeleverd door Ibn Khuzayma,

- Khâlid Ibn 'Abdullâh At-Tahhân overgeleverd door Al-Bayhaqî,

- Muhammad Ibn Fudayl overgeleverd door Ibn Khuzayma,

- Abul-Ahwas Sallâm Ibn Sulaym overgeleverd door At-Tayâlisî,

- Abû 'Awâna en Ghîlân Ibn Jâmi' beiden overgeleverd door al-Bayhaqî

dat vermeldend (d.w.z. de hadith zonder het bewegen van de vinger), en allen hebben het vermeld van 'Âsim ibn Kulayb (die het overgeleverd heeft van zijn vader, en die dan van Wâ'il) en geen enkel van hen heeft het bewegen van de vinger vermeldt.



Hij werd ook vermeld door de metgezellen : 'Abdullâh Ibn Az-Zubayr, 'Abdullâh Ibn 'Umar, Abû Humayd As-Sâ'idî, Abû Hurayra, Sa'd Ibn Abî Waqqâs, Ibn 'Abbâs, Khaffâf Ibn Îmâ'. Allen hebben ze het bewegen van de vinger niet vermeld.



Dankzij dat leren we ook dat de overlevering van Zâ'ida ibn Qudâma geïsoleerd (gharîb) en contradictorisch (shâdh) is.



Shaykh al-Albânî (rahimahullâh) is van mening dat het hier gaat om een geval van "Ziyâda ath-Thiqqa" (d.w.z. een bijkomstige informatie die aan een overlevering wordt toegevoegd door één van de overleveraars en die betrouwbaar is en die niet teruggevonden wordt in de andere versies van de hadith).



Daarom beschouwde Shaykh al-Albânî (rahimahullâh) de aanvullende formulering van de hadith van Zâ'ida ibn Qudâma : "... en hij bewoog het..." niet als contradictorisch, omdat hij zegt dat het wijzen de beweging niet ontkent.



Shaykh Muqbil van zijn kant heeft het principe gevolgd dat een ziyâda (d.w.z. een toevoeging, een aanvullende formulering) die andere tegenspreekt die betrouwbaarder of talrijker in hun aantal zijn, contradictorisch (shâdh) is en niet aanvaard wordt.



En Allah weet best.



[PS : voor wie meer wil weten i.v.m. de gehanteerde principes van ziyâda en de eventuele verwerping hiervan, kan hiervoor o.a. terecht in het nuttige boekje "Mustalah al-Hadîth" van Shaykh Muhammad ibn Sâlih al-'Uthaymîn (rahimahullâh)]

03-06-2014, 08:16


barakalofik!