Bekijk volle/desktop versie : Welke taal geef jij je kinderen mee?



Pagina's : [1] 2 3 4

03-03-2005, 20:41
Salaam oe3leikoem,

Laatst had ik samen met enkele vriendinnen een discussie over de taal die je je kinderen meegeeft. Deze discussie voerde ik, voor de duidelijkheid, met twee Nederlandse meiden. Het ging over het volgende: Stel dat je om een bepaalde reden naar het buitenland, voor ons dus een ander land dan Nederland verhuist (Liefde.../werk etc..) en je kinderen worden daar geboren. Zou jij jou kinderen de Nederlandse en Marokkaanse taal meegeven? Waarom wel/waarom niet? Vind je dat dit verwarring en achterstand zou opbrengen bij de kinderen.
Voorbeeld: Je verhuist naar Frankrijk. Je leert je kinderen zowel Frans, Nederlands en Marokkaans. Denk je dat je kinderen dan een achterstand zullen oplopen betreffende de Franse taal of juist niet, en leer je ze toch alle drie de talen?

Dit kan je trouwens ook in Nederland doen. Wil je je kinderen eerst Marokkaans leren en dan Nederlands, of andersom?
Of wat als je trouwt met een niet-marokkaan?

Graag jullie mening hierover...

03-03-2005, 21:30


In nederland krijgen ze beide talen mee, zowel het Nederlands als het Arabisch. Als ik naar een ander land verhuis, dan lijkt me het Nederlands niet meer van toepassing. Wat moeten ze daar mee. Trouwens, de beste tijd om een taal te leren is wanneer je kind bent. Dan pik je een taal vele malen sneller op, dan wanneer je ouder wordt.

03-03-2005, 21:59
Ik begrijp niet waarom je hierover een discussie hoeft te hebben, want het is heel simpel. Je begint altijd met de moedertaal. Daarna de taal van het land waar het kind werkt en leeft.
Daarna leer het kind 1 of meerdere talen die een internationale karkater hebben.
Voor mij geldt dus dat mijn kinderen eerst het Tamazight als taal krijgen, daarna leren ze Nederlands, en daarna leren ze Engels of en Frans op school.

Simpel eh

03-03-2005, 23:30
ja moeder taal ..insha alah

04-03-2005, 13:46


Berbers, Turks en Nederlands(als ik hier blijf wonen)

04-03-2005, 14:16
eerst arabisch en soussies..

04-03-2005, 14:19
Ik geef ze gewoon zoveel mogelijk talen mee, en hun vader moet ze ook alles meegeven wat ie spreekt. En desnoods zet ik ze op een internationale school. Ik geloof niet in een achterstand als ze meerdere talen spreken.

04-03-2005, 16:36

Citaat door ezinrify:
Ik begrijp niet waarom je hierover een discussie hoeft te hebben, want het is heel simpel. Je begint altijd met de moedertaal. Daarna de taal van het land waar het kind werkt en leeft.
Daarna leer het kind 1 of meerdere talen die een internationale karkater hebben.
Voor mij geldt dus dat mijn kinderen eerst het Tamazight als taal krijgen, daarna leren ze Nederlands, en daarna leren ze Engels of en Frans op school.

Simpel eh
Zal ff uitleggen waarom ik erover begon. Omdat een van die meiden het volgende zei: Als ik naar het buitenland verhuis wil ik dat mijn kinderen eerst de taal van dat land leren. Het Nederlands hoeft voor mij niet, omdat ik er dan toch niks meer met Nederland te maken heb... waarom dan al die moeite?
En zij is zelf Nederlans. Ze wil haar kinderen haar eigen moedertaal niet meegeven... Dat vond ik raar en dus vroeg ik me af hoe jullie erover denken

Get the picture?


04-03-2005, 17:55
alaikom salam
Eerst arabisch inchallah (k kan nog nie lezen en schrijven ) maja dat leer ik.. komt wel goed hoop ik


maja arabisch als eerst.. nederlanders krijge ze wel op skool

04-03-2005, 18:38

Citaat door Kingofmaroc:
eerst arabisch en soussies..
Waarom niet eerst Sous Tamazight en daarna pas Marokkaan-Arabisch als ik vragen mag?

05-03-2005, 13:57
arabisch en nederlands moeten ze perfect beheersen... arabische taal blijft wel het belangerijkste..

07-03-2005, 12:13

Citaat door ezinrify:
Waarom niet eerst Sous Tamazight en daarna pas Marokkaan-Arabisch als ik vragen mag?
Idd... Dat wil ik dus ook graag weten. Tell us about it

07-03-2005, 12:25


Wil je als ouder dat je kind slaagt in een samenleving, dan lijkt `t me verstandig om de taal van `t land waarin ze opgroeien de prioriteit te geven.....doe je dat niet, dan is de kans op achterstand>schooluitval>geen leuke baan een stuk groter.....en wie wil dat z`n kinderen nou aandoen?

07-03-2005, 13:41

Citaat door Soumya_88:
Zal ff uitleggen waarom ik erover begon. Omdat een van die meiden het volgende zei: Als ik naar het buitenland verhuis wil ik dat mijn kinderen eerst de taal van dat land leren. Het Nederlands hoeft voor mij niet, omdat ik er dan toch niks meer met Nederland te maken heb... waarom dan al die moeite?
En zij is zelf Nederlans. Ze wil haar kinderen haar eigen moedertaal niet meegeven... Dat vond ik raar en dus vroeg ik me af hoe jullie erover denken

Get the picture?

Hoe Wil Zij Haar Kinderen Dan Laten Communiceren Met Bv Hun Opa En Oma..?? En Andere Familieleden..?? Die In NL Wonen??

07-03-2005, 13:59

Citaat door riffia_lady1:
Hoe Wil Zij Haar Kinderen Dan Laten Communiceren Met Bv Hun Opa En Oma..?? En Andere Familieleden..?? Die In NL Wonen??
Tsja...Dat heb ik haar ook gevraagd. 'Wat als je kinderen later eens naar Nederland willen, maar ze spreken de taal niet? Wat dan?
Toen kreeg ik als antwoord: 'Dan leer ik ze pas op latere leeftijd het Nederlans. En waarom zouden ze naar Nederland willen? Ze wonen hier toch al, en hebben hier een leven. Bovendien is er nog altijd Engels...!

Klopt voor geen hout.. Zij is Gek

Pagina's : [1] 2 3 4