Bekijk volle/desktop versie : vinden jullie dit ook een beetje erg



Pagina's : [1] 2 3

03-03-2005, 09:45
salamou alikum

je bent ergens en je komt een oude marokkaanse vrouw of man tegen die geen nederlands spreken en dan wil jij ze ze3ma helpen maar jij kan ook niet met ze communiceren omdat ze berbers zijn en dan heb je zoiets van echt jammer we zijn landgenoten en kunnen ineens niet met elkaar communiceren met arabieren uit andere landen lukt het me gelukkig wel dan praat ik meestal egyptish of gewoon standaard arabish
hebben jullie dit ook zo vaak

03-03-2005, 10:23


Ik vind het ook erg.Bij mij net omgekeerd, kan geen arabisch maar dan probeer ik het in het Frans of met enkele woorden...is wel zonde en op zulke momenten schaam ik me dood dat ik geen Arabisch spreek...

Liefs

03-03-2005, 10:44

Citaat door WhoCaress:
Ik heb familie die alleen Arabisch spreken en wij zijn Berbers en als ze naar Marokko gaan kunnen ze niet eens met hun oma communiceren. Die ouders hebben hun Arabsich opgevoed wat ik dus echt niet vind kunnen het is je eigen taal, had ze op het minst Berbers en Arabisch opgevoed.
ja vind ik ook het is alleen maar mooi meegenomen

03-03-2005, 10:47
Ik schaam mij als ik Berbers tegen komt die hun eigen taal niet kan of niet willen praten, echt walgelijk gewoon ze3ma modern omdat ze alleen arabich spreken.
Uiteindelijk krijgen ze kinderen en dan denken de kinderen dat ze arabisch zijn. 80% van de Marokkaanse bevolking zijn berbers, maar omdat er veel berbers zijn die naar arabische steden verhuizen en hun eigen taal express vergeten zie je niet dat ze Berbers zijn

03-03-2005, 10:53


het beste is allebei praten....opze minst klein beetje beheersen.....maar wat het ergste is dat er mensen erbij zijn die het helemaal niet willen leren....wij komen nu al in de problemen en hoe zit dat dan later met onze kinderen...

03-03-2005, 10:55

Citaat door tony yaaaa:
het beste is allebei praten....opze minst klein beetje beheersen.....maar wat het ergste is dat er mensen erbij zijn die het helemaal niet willen leren....wij komen nu al in de problemen en hoe zit dat dan later met onze kinderen...
ik zal het wel willen leren maar het lijkt me echt moeilijk berebers omdat je het niet kan schrijven en zo

03-03-2005, 10:57
arabieren vinden berbers idd moeilijk ja...maar alles valt te leren meid...het enige wat je daarvoor nodig hebt is INZET....ik ben zelf berbers maar kan het allebei wel praten...alhoewel ik soms klein beetje in de knel zit hihihi.....maar red me wel hoor....in marokko op school gezeten

03-03-2005, 11:02

Citaat door tony yaaaa:
arabieren vinden berbers idd moeilijk ja...maar alles valt te leren meid...het enige wat je daarvoor nodig hebt is INZET....ik ben zelf berbers maar kan het allebei wel praten...alhoewel ik soms klein beetje in de knel zit hihihi.....maar red me wel hoor....in marokko op school gezeten
ik heb ook 6 jaar in marokko op school gezten
kijk wanneer je nog klein bent dan leer je het snel en vooral als je in je omgeving alleen maar berbers hoort of arabish natuurlijk en nu is het een beetje moeilijk ook al ga je met berbers om ja je praat of nederlands of marokkaans want de meeste berbers beheersen het wel vind ik
mijn vader die spreekt heel goed berbers en mijn tantes ook zij komen uit el aioun en mijn moeder komt uit oujda en zij kan het niet daarom hebben wij het ook niet mee gekregen

03-03-2005, 11:08
hahaha dat is nou een voordeel van berbers zijn (grapje)...je zit op school in maroc, je bent berbers dus spreek t het al en je leer arabisch op medrasa hihihi...grapje....ik heb 4 jaar daar op school gezeten....mijn ouders spreken eht ook goed alhamdoelillah...das makkelijk he...

03-03-2005, 11:10
Lee zoveel mogelijk talen, maar begin met die van je moeder.. en die van de islam.

03-03-2005, 11:18

Citaat door tony yaaaa:
hahaha dat is nou een voordeel van berbers zijn (grapje)...je zit op school in maroc, je bent berbers dus spreek t het al en je leer arabisch op medrasa hihihi...grapje....ik heb 4 jaar daar op school gezeten....mijn ouders spreken eht ook goed alhamdoelillah...das makkelijk he...
nee het is echt zo je hebt gelijk

03-03-2005, 11:22

Citaat door oujdiameghrabia:
nee het is echt zo je hebt gelijk
ik weet --> grapje

03-03-2005, 11:23



Citaat door tony yaaaa:
ik weet --> grapje
welke klassen heb je allemaal gehad in marokko
en hoelang ben je nu hier

03-03-2005, 11:27
oh gewoon de eerste vier en ben nu bijna 11 jaartjes hier ....en jij?

03-03-2005, 11:30
eerste zes had examen gehaal en zou ze3ma naar college gaan maar heelaas moesten we terug komen woon nu 6 jaar hier
was het voor jou ook zo moeilijk om hier te komen wonen

Pagina's : [1] 2 3