Bekijk volle/desktop versie : ^^^ Last van een benauwd innerlijk en rusteloos gevoel en psyche, wat te doen?! ^^^



Pagina's : [1] 2 3

20-05-2014, 02:31
Tips en smeekgebeden die bi idni Allah verlichting en innerlijke versterking geven alhamdulilah.[/SIZE]



Citaat:


[SIZE=2]28 manieren om de geestelijke ziekten en de benauwdheid van de borst tegen te gaan :


De meest geweldige behandeling van de geestelijke ziekten en de benauwdheid van de borst is in het kort als volgt:


1- De leiding en Tawhied (aanbidding van Allah alleen), net zoals de dwaling en afgoderij behoren tot de grootste oorzaken van de benauwdheid van de borst.

2- Het licht van het oprechte Geloof dat Allah in het hart van de dienaar werpt, tezamen met goede daden.

3- Profijtelijke kennis. Hoe uitgestrekter de kennis van de dienaar is, des te ruimer en uitgestrekter zijn hart zal zijn.

4- Het terugkeren naar Allah (Vrij is Hij van elke tekortkoming), het liefhebben van Hem met heel het hart, het zich wenden tot Hem en het genieten van het aanbidden van Hem.

5- Het onophoudelijk gedenken van Allah, in iedere situatie en op elke plaats. Het gedenken van Allah heeft een verbazingwekkend effect in het verruimen van de borst, het genieten van het hart en het verdwijnen van de zorgen en het verdriet.

6- De weldadigheid tegenover de schepsels door middel van de verschillende vormen van weldadigheid en de dienstigheid voor hen. De vrijgevige weldoener heeft van alle mensen de meest ruime borst, de meest zuivere ziel en het meest genietende hart.

7- Dapperheid. De dappere persoon heeft een ruime borst en een uitgestrekt hart.

8- Het hart zuiveren van de verdorvenheid van onder de misprezen eigenschappen die leiden tot de benauwdheid en bestraffing van het hart: zoals afgunst, haat, wrok, vijandigheid, afkeer en onrecht. Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) gevraagd werd over de beste der mensen, waarop hij antwoordde: "Iedere bezitter van een louter hart en een waarachtige tong."

Zij zeiden: "De waarachtige tong kennen we, maar wat is het loutere hart?" Daarop zei de Profeet (vrede zij met hem): "Het is het vrezende en zuivere hart, vrij van zonde, onrecht, wrok en afgunst."(Sahieh Ibn Maadjah: 2/411)

9- Het laten van het overtollige kijken, praten, luisteren, mengen, eten en slapen. Het laten hiervan behoort waarlijk tot de oorzaken van de verruiming van de borst, het genieten van het hart en het verdwijnen van de zorgen en het verdriet ervan.

10- Het zich bezighouden met een profijtelijke handeling of een profijtelijke wetenschap. Dit leidt het hart af van datgene wat het hart onrustig maakt.

11- Het schenken van aandacht aan de handelingen van vandaag en het laten van de zorgen over de toekomst en verdriet om het verleden. De dienaar dient zich in te spannen in datgene wat hem van nut is in de religie en in de wereldse zaken en dient zijn Heer te vragen om hem hierin te laten slagen en hij vraagt Hem hierin om hulp. Voorwaar, dit doet de zorgen en het verdriet verdwijnen.

12- Het kijken naar degene die lager is dan jij en het laten van het kijken naar degene die hoger is dan jij, betreffende de gezondheid en wat hiermee samenhangt en de rijkdom en wat hiermee samenhangt.

13- Het vergeten van de tegenspoed die voorbij is gegaan en die men niet meer kan veranderen. Men dient hier niet in het minst aan te denken.

14- Wanneer de dienaar wordt getroffen door tegenspoed, dient hij te streven naar het verlichten hiervan door uit te gaan van het ergste waartoe het kan leiden en dit vervolgens te weerhouden naargelang zijn vermogen.

15- Het hart dient sterk te zijn en zich niet in beroering te brengen door verbeeldingen en hersenschimmen die veroorzaakt worden door de slechte gedachten. De dienaar dient niet boos te worden, noch dient hij te veronderstellen dat de geliefde zaken verdwijnen of de gehate zaken plaatsvinden. In plaats daarvan dient hij de zaak over te laten aan Allah (de Almachtige en Majesteitelijke), tezamen met het uitvoeren van de nuttige oorzaken en het vragen aan Allah om bescherming en veiligheid.

16- Het steunen van het hart op Allah, het vertrouwen op Hem en het goede vermoeden over Hem (Vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven). Degene die op Allah vertrouwt, wordt niet beïnvloed door de waanideeën.

17- De verstandige weet dat het heilzame leven het leven van geluk en rust is en dat het leven zeer kort is. Laat hij dit dan niet nog korter maken door zich mee te laten slepen door de zorgen en problemen. Dit is namelijk in strijd met het heilzame leven.

18- Wanneer de dienaar getroffen wordt door tegenspoed, dient hij de gunsten waarin hij verkeert - zowel met betrekking tot de religie als de wereldse zaken - te vergelijken met de tegenspoed waardoor hij getroffen is. Dan zal de talrijkheid van de gunsten waarin hij verkeert, duidelijk worden.
Ook dient hij de slechte dingen waarvoor hij vreest, te vergelijken met de vele kansen op het goede. Laat de kleine kans op het slechte de grote kans op het goede niet overwinnen. Hiermee verdwijnt de zorg en angst.

19- De dienaar dient te weten dat de hinder van de mensen hem geen schade kan berokkenen, vooral hun verdorven uitspraken. Integendeel, deze zijn schadelijk voor henzelf. Laat hij dus geen aandacht schenken hieraan en er niet aan denken, zodat deze hem geen kwaad doen.

20- De dienaar dient zich te concentreren op datgene wat hem ten voordele is in de religie en de wereldse zaken.

21- De dienaar dient geen dank te verwachten voor de weldaden die hij gedaan heeft, behalve van Allah. Hij dient te weten dat dit een omgang is met Allah, dus dient hij zich niet te bekommeren om de dank van degene die hij bevoordeeld heeft:

Wij voeden jullie enkel omwille van het Aangezicht van Allah. Wij wensen van jullie geen beloning en geen dank.[ Soerah al-Insaan 76:9 ] Dit wordt dubbel benadrukt in de omgang met de echtgenote en de kinderen.

22- De dienaar dient de nuttige zaken voor zijn ogen te plaatsen en te werken om deze te verwezenlijken. Hij dient niet om te kijken naar de schadelijke zaken, noch dient hij zijn gedachten daarmee bezig te houden.

23- Het volbrengen van de handelingen van vandaag, zodat men vrij is voor de handelingen van morgen en men deze kan uitvoeren met frisse moed.

24- De dienaar dient van de profijtelijke handelingen en de profijtelijke wetenschappen datgene te kiezen wat het allerbelangrijkst is, vervolgens datgene wat minder belangrijk is, enz. en vooral datgene waar hij naar verlangt. Hij dient hierin om hulp te vragen bij Allah en vervolgens door middel van beraadslaging (van de mensen van kennis en wijsheid). Wanneer het voordeel dan gerealiseerd is en hij besloten heeft, dient hij te vertrouwen op Allah.

25- Het spreken over de uiterlijke en innerlijke gunsten van Allah. Het kennen van de gunsten en het spreken erover zorgt er namelijk voor dat Allah de zorgen en het verdriet wegneemt en het zet de dienaar aan tot dankbaarheid.

26- Wanneer de dienaar bij zijn echtgenote, naaste, kameraad en eenieder met wie hij een band heeft, een tekortkoming ziet, dient hij hem of haar te behandelen op grond van de deugden die deze bezit en hij dient de deugden te vergelijken met de gebreken van deze persoon. Door het beschouwen hiervan blijft de vriendschap voortbestaan en verruimt de borst zich. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"Laat een gelovige man geen hekel hebben aan een gelovige vrouw. Als hij een eigenschap van haar haat, zal hij een andere eigenschap van haar liefhebben."(Moeslim)

27- De dienaar dient Allah aan te smeken om al zijn zaken recht te zetten. De beste smeekbede hiervoor is:

Allahoemma aslih lie dienilladhie hoewa ‘ismatoe amrie, wa doenyaayallatie fiehaa ma'aashie, wa aakhiratillatie ilayhaa ma'aadie. Wadj'alil-hayaata ziyaadatan lie fie xxxxxx khayr, wal-mawta raahatan lie min xxxxxx sharr.

"O Allah, zet recht voor mij mijn religie, welke de bescherming is van mijn zaken; en (zet recht) voor mij mijn wereldse zaken, waarin mijn levensonderhoud zit; en (zet recht) voor mij mijn Hiernamaals, waarvan mijn volgende leven afhangt. Maak het leven een vermeerdering voor mij van al het goede en (maak) de dood een verlossing voor mij van al het kwade."(Moeslim: 4/2087)

En ook de volgende smeekbede: Allahoemma Rahmataka ardjoe, fa laa takilnie ilaa nafsie tarfata ‘ayn, wa aslih lie sha-nie koellah, laa ilaaha illaa Ant.

"O Allah, ik hoop op Uw Barmhartigheid. Laat mij dus geen oogwenk over aan mijn ego. Zet al mijn zaken recht. Niemand heeft het recht aanbeden te worden dan U."

(Aboe Daawoed: 4/324 en Ahmed: 5/42. Al-Albaanie en ‘Abdoel-Qaadir al-Arnaa-oet verklaarden hem goed.)

28- Het zich inspannen omwille van de zaak van Allah. De Profeet (vrede zij met hem) heeft namelijk gezegd:

"Span je in omwille van de zaak van Allah, want voorwaar: zich inspannen omwille van de zaak van Allah is één van de poorten van het Paradijs en Allah neemt hiermee de zorgen en het verdriet weg."

(Overgeleverd door Ahmed: 5/314, 316, 319, 326, 330 en al-Haakim: 2/75. De laatstgenoemde verklaarde hem authentiek en adh-Dhahabie was het er mee eens.)

Deze oorzaken en middelen vormen een profijtelijke behandeling van de geestelijke ziekten en behoren tot de meest geweldige geneesmiddelen voor de rusteloosheid van de ziel; voor degene die hen overpeinst en ten uitvoer brengt met oprechtheid en zuivere toewijding aan Allah. Voorzeker, sommige geleerden hebben hier talrijke geestelijke ziekten en gevallen mee behandeld, waarna Allah er een geweldig profijt mee schonk. (Zie de inleiding van al-Wasaa-il al-Moefiedah lil-Hayaat as-Sa'iedah van as-Sa'die, vijfde druk, blz 6).

Door: Shaykh sa'ied ibn 'Alie ibn Wahf al-Qahtaanie (hafidahu Allah).
Bron: Al-'Ilaadj bir-Roeqa min al-Kitaab was-Soennah (De Roeqyah vanuit het Boek en de Soennah).



.

20-05-2014, 02:32



Citaat:
Video~s:

[video=youtube;340ymd3JZDU]http://www.youtube.com/watch?v=340ymd3JZDU[/video]

[video=youtube;uV1a5Syos0Y]http://www.youtube.com/watch?v=uV1a5Syos0Y[/video]

[video=youtube;ON0EcU0gvGY]http://www.youtube.com/watch?v=ON0EcU0gvGY[/video]

[video=youtube;BTgsYkv2lHc]http://www.youtube.com/watch?v=BTgsYkv2lHc[/video]

[video=youtube;ni94WTcF-XQ]http://www.youtube.com/watch?v=ni94WTcF-XQ[/video]






In al-Saheehayn it was reported from Ibn ‘Abbaas that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to say, when he felt distressed:

“La ilaaha ill-Allaah al-‘Azeem ul-Haleem, Laa ilaaha ill-Allaah Rabb il-‘arsh il-‘azeem, Laa ilaaha ill-Allaah Rabb is-samawaati wa Rabb il-ard wa Rabb il-‘arsh il-kareem (there is no god except Allaah, the All-Mighty, the Forbearing; there is no god except Allaah, the Lord of the Mighty Throne; there is no god except Allaah, Lord of the heavens, Lord of the earth and Lord of the noble Throne).”


And it was reported from Anas (may Allaah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to say, when something upset him:

“Yaa Hayyu yaa Qayyoom, bi Rahmatika astagheeth (O Ever-Living One, O Everlasting One, by Your mercy I seek help).”


And it was reported that Asmaa’ bint ‘Umays (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said to me: “Shall I not teach you some words to say when you feel distressed? ‘Allaah, Allaah, Rabbee laa ushriku bihi shay’an (Allaah, Allaah, my Lord, I do not associate anything with Him).’”



It was reported from ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “No person suffers any anxiety or grief, and says:

‘Allaahumma innee ‘abduka wa ibn ‘abdika wa ibn amatika, naasiyati bi yadika, maadin fiyya hukmuka, ‘adlun fiyya qadaa’uka, as’aluka bi kulli ismin huwa laka sammayta bihi nafsaka aw anzaltahu fi kitaabika aw ‘allamtahu ahadan min khalqika aw ista’tharta bihi fi ‘ilm il-ghaybi ‘andak an taj’ala al-Qur’aana rabee’ qalbi wa noor sadri wa jalaa’a huzni wa dhahaaba hammi (O Allaah, I am Your slave, son of Your slave, son of Your female slave, my forelock is in Your hand, Your command over me is forever executed and Your decree over me is just. I ask You by every Name belonging to You which You named Yourself with, or revealed in Your Book, or You taught to any of Your creation, or You have preserved in the knowledge of the unseen with You, that You make the Qur’aan the life of my heart and the light of my breast, and a departure for my sorrow and a release for my anxiety)’

- but Allaah will take away his sorrow and grief, and give him in their stead joy.”[/SIZE]


Voor nog meer smeekgebeden zie deze 3 topics wat te doen tegen angst en innerlijke onrust:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3870403

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3951076

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3787286

Citaat:

[SIZE=2]De grootste beloning komt van de grootste beproeving:

“De grootste beloning komt van de grootste beproeving. Wanneer Allah van mensen houdt, test Hij hen en eenieder die het accepteert, verwerft de tevredenheid van Allah en eenieder die klaagt, verdient Zijn Woede!”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Tirmidhi en door Ibn Maadjah en is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaanie (rahimuhu Allah).

Beproevingen om in rang verheven te worden:

“Het kan zijn dat iemand een verheven rang heeft bij Allah en dat hij daar niet komt door middel van zijn daden, waarop Allah hem beproeft met zaken die hij niet graag heeft, zodat Hij Zijn dienaar (hiermee) deze rang laat bereiken!”

Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft deze woorden overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Abu Dawud en het is sahih.


Geduldig blijven met beproevingen:

Ibn Abbas zei: “Zal ik een vrouw laten zien die tot de bewoners van het Paradijs behoort?” Ik (de overleveraar) zei: “Ja.” Hij zei: “Deze zwarte vrouw kwam bij de Profeet en zei: “Ik krijg epileptische aanvallen en mijn lichaam raakt dan onbedekt. Alstublieft, roep Allah voor mij aan.” De Profeet zei: “Als je wenst, blijf geduldig en je zal het Paradijs binnengaan. En als je wenst, zal ik Allah aanroepen om je te genezen.” Zij zei: “Ik zal geduldig blijven,” en voegde daar aan toe, “maar ik raak onbedekt, dus alstublieft roep Allah voor mij aan dat ik niet onbedekt raak!” Dus riep hij Allah voor haar aan.”

Deze hadith is overgeleverd van Ata ibn Abi Rabah (moge Allah tevreden met hem zijn) van Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Sahih Bukharie.




.

20-05-2014, 12:01

Citaat:


Citaat door Arab-ELLA:




Wat kun je doen tegen innerlijke angstgevoelens wanneer je daar door overmand wordt volgens de edele Koran en de authentieke sunnah? Welke smeekbeden worden hiervoor aanbevolen?




De Qor-aan en de Soennah bevatten gedachtenissen en smeekbeden voor de genezing van alle ziekten:



Door de nobele Shaykh al-Imaam Aboe ‘Abdillaah ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz- moge Allah hem genadig zijn - :


Vraag:

Mijn vrouw is getroffen door een bepaalde ziekte, waardoor zij angst heeft gekregen van alle zaken en niet in staat is om alleen te blijven. En een ander zegt dat hij last heeft van hetzelfde probleem, en dat is dat hij niet in staat is om naar de moskee te gaan om het gebed met de gemeenschap te verrichten, en hij vraagt om een geneesmiddel, zodat hij niet naar de waarzeggers en kwakzalvers hoeft te vluchten.


Antwoord:

De eminente Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz, Algemene Moeftie van het Koninkrijk van Saoedi-Arabië en het hoofd van de Raad van de Grote Geleerden en het Bestuur van Wetenschappelijk Onderzoek en Fataawaa, maakte duidelijk dat Allah - Verheerlijkt en Verheven is Hij - geen ziekte heeft neergezonden, of Hij heeft hiervoor een geneesmiddel neergezonden dat bekend is bij degenen die het kennen en onbekend is bij degenen die het niet kennen. De Shaykh zei ook dat Allah - Verheerlijkt en Verheven is Hij - in datgene wat Hij aan Zijn Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft neergezonden, het Boek en de Soennah, een geneesmiddel heeft gemaakt voor alle zaken waar de mensen aan lijden, zowel de lichamelijke als de geestelijke ziekten. Allah heeft de dienaren daarmee profijt gegeven en veel goeds heeft daardoor plaatsgevonden, waarvan alleen Allah - de Almachtige en Majesteitelijke - op de hoogte is.

De Shaykh maakte duidelijk dat de mens blootgesteld kan worden aan zaken die een oorzaak hebben, waarop er een angst en vrees in hem opkomt, waarvan er geen duidelijke oorzaak bekend is.

Verder benadrukte de Shaykh dat Allah in datgene wat Hij heeft wetgegeven door de tong van Zijn Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - een goedheid, veiligheid en geneesmiddel heeft gemaakt.

De Shaykh adviseerde de vraagstellers en anderen om de wettige gedachtenissen die Allah - Verheven is Hij - heeft toegestaan te gebruiken, waardoor er veiligheid, rust, kalmte van de zielen en bescherming tegen de listen van de Shaytaan plaatsvindt. Daartoe behoort het reciteren van Aayatoel-Koersie (Soerah al-Baqarah 2:255). De eminente Shaykh Ibn Baaz beschreef Aayatoel-Koersie als het machtigste en meest deugdzame Vers in het Boek van Allah - de Almachtige en Majesteitelijke, vanwege datgene wat het bevat aan Tawhied(1), ikhlaas(2) voor Allah - Verheven is Hij, verduidelijking van Zijn Grootheid, en dat Hij al-Hayy (de Levende) en al-Qayyoem(3) is, de Bezitter van alle zaken en niets kan zich tegen Hem verzetten - Verheerlijkt en Geprezen is Hij.

De Shaykh ging verder door te zeggen dat degene die dit Vers na elk gebed reciteert, dit hem zal beschermen tegen elk kwaad, evenals degene die het reciteert bij het slapengaan.

En hij haalde de authentieke overlevering aan op het gezag van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - dat er over degene die dit Vers leest bij het slapengaan een waker wordt aangesteld en geen Shaytaan hem kan benaderen totdat de ochtend aanbreekt.(4)

De Shaykh droeg de bange persoon op om Aayatoel-Koersie voor het slapengaan en na elk gebed te reciteren, en zei: "Zijn hart zal tot rust komen en hij zal niets ondervinden waar hij een afkeer van heeft - als Allah het wil, als hij de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - gelooft in datgene wat hij zei en zijn hart daar rust bij vindt en hij ervan overtuigd is dat de woorden van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - waarheid zijn en daar geen twijfel aan is."

Ook benadrukte de Shaykh dat Allah - Verheerlijkt en Verheven is Hij - de Moslim en Moslima heeft aangespoord om na elk gebed Soerah al-Ikhlaas (112), Soerah al-Falaq (113) en Soerah an-Naas (114) te reciteren, en hij zei: "Dit behoort ook tot de oorzaken van veiligheid en bescherming tegen elk kwaad, en Soerah al-Ikhlaas (112) is gelijk aan een derde van de Qor-aan."

"En de eminente Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz wees erop dat de Soennah is dat men deze drie Soewar(5) driemaal leest na salaat al-fajdr(6) en salaat al-maghrib(7), en dat dit authentiek van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is overgeleverd."

Vervolgens wees de Shaykh erop dat van de zaken die leiden tot veiligheid, welzijn, rust en bescherming tegen elk kwaad is dat men in de ochtend en de avond driemaal toevlucht zoekt bij de Volmaakte Woorden van Allah tegen het kwade wat Hij geschapen heeft, door te zeggen:

أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق

"A'oedhoe bi kalimaatil-Laahit-taammaati min sharri maa khalaq

(Ik zoek mijn toevlucht bij de Volmaakte Woorden van Allah tegen het slechte wat Hij heeft geschapen)."(8)

En hij verduidelijkte dat de overleveringen erop wijzen dat dit tot de oorzaken van het welzijn behoort.

Verder raadde de Shaykh aan om in de ochtend en de avond driemaal het volgende te zeggen:

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

"Bismil-Laahilladhie laa yadoerroe ma'asmihi shay-oen fiel-ardi wa laa fies-samaa-i wa hoewas-Samie'oel-‘Aliem

(In de Naam van Allah, Degene bij Wiens Naam niets wat op aarde of in de hemel is enig kwaad kan doen. En Hij is de Alhorende, de Alwetende)."(9)

En hij zei: "Voorzeker, de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft bericht dat degene die dit driemaal in de ochtend zegt door niets kwaad kan worden gedaan totdat de avond valt, en dat degene die dit driemaal in de avond zegt door niets kwaad kan worden gedaan totdat de ochtend aanbreekt."

Vervolgens zei de Shaykh: "Al deze gedachtenissen en smeekbeden uit de Qor-aan en de Soennah behoren tot de oorzaken van de bewaring, veiligheid en bescherming tegen elk kwaad."

Tenslotte spoorde de eminente Shaykh alle gelovige mannen en vrouwen aan om deze smeekbeden en gedachtenissen op de daarvoor bestemde tijden te reciteren en om hieraan vast te houden, terwijl zij gerust zijn en vertrouwen op hun Heer - Verheerlijkt en Verheven is Hij, Degene Die alles omvat, Degene Die kennis heeft van alle zaken, Degene Die macht heeft over alle zaken. Er is niemand die het recht heeft aanbeden te worden dan Hij en er is geen andere Heer naast Hem. Hij is Degene Die baat en schaadt en Hij is de Bezitter van alle zaken - de Almachtige en Majesteitelijke.

Bron: Madjmoe' Fataawaa wa Maqaalaat Moetanawwi'ah deel 9, blz. 411.
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki.

VOETNOTEN:

(1) Voetnoot van de vertaler: Tawhied: De aanbidding van Allah alleen.
(2) Voetnoot van de vertaler: Ikhlaas: zuivere toewijding.
(3) Voetnoot van de vertaler: al-Qayyoem: De Zelfstandige Die niemand nodig heeft, maar aan Wie de hele schepping
behoefte heeft.
(4) Overgeleverd door al-Boekhaarie (3033).
(5) Voetnoot van de vertaler: Soewar: De meervoudsvorm van Soerah: hoofdstuk van de Qor-aan.
(6) Voetnoot van de vertaler: Salaat al-fadjr: Het ochtendgebed.
(7) Voetnoot van de vertaler: Salaat al-maghrib: Het avondgebed.
(8) Overgeleverd door Moeslim (2708).
(9) Overgeleverd door at-Tirmidhie (3388) en Ibn Maadjah (3869).

.
.

20-05-2014, 13:47
Shamsuddeen Muhammad bin Abee Bakr Ibn Qayyim aj-Jawzeeyah (d.751 A.H.) (rahimahullaah) said:

‘There are types of medicines which can treat illnesses which the minds of the senior doctors cannot comprehend, and that which their sciences, experiences and measurements cannot reach! These are the medicines of the heart and soul, and the strength of the heart, its dependence upon Allaah and trust upon Him and seeking refuge in Him. Prostrating and feeling in dire need of Allaah and humbling oneself for Allaah. Likewise giving Sadaqah (charity), making Dua’, repentance and seeking forgiveness, being good to the creation, aiding the distressed and liberating from grief and unhappiness!

Indeed these types of medication have been used by various nations, who are upon different religions and communities, and they found that they had an effect in the treatment of illnesses, which even the sciences of the most knowledgeable doctors could not reach, and they have no experience nor measurement of it. We have indeed experienced these matters a great deal and as others have, and we have seen what ordinary medicine can and cannot do!’

[Taken from: ‘Zad al-Ma’ad’ 4/11-12]

20-05-2014, 14:15


moge ALLAH jou belonen

26-05-2014, 02:23

Citaat door echtenadia:
moge ALLAH jou belonen
Alhamdulilah. Allahuma ameen op je oprechte dua lieve sis. BarakAllahu feeki! Ghair insha Allah!

07-06-2014, 17:53

17-06-2014, 02:45

Citaat door Arab-ELLA:
Geduld is één van de meest gezegende gunsten:

Overgeleverd van Sa`d bin Malik bin Sinan al-Hudri dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd :

Allah zal een persoon helpen wanneer hij een deugdzaam leven wil leiden en van niemand afhankelijk wil zijn. Allah zal een mens geduld geven wanneer Zijn dienaar geduldig probeert te zijn. Geduld is één van de meest gezegende gunsten die een mens heeft verkregen!

Door Al-Bukhari no. 1496 en Muslim no. 1053.
.

17-06-2014, 10:35
Thanks voor het delen, had het effe nodig!

17-06-2014, 13:51

Citaat door S_B:
Toppie. Very interessant
Alhamdulilah. BarakAllahu feeki lieverd! Het is zeker een interessant onderwerp. Heb het boek ook thuis als naslagwerk waar je veen aan hebt en is zwaar aan te bevelen on in huis te hebben. Ghair insha Allah!

17-06-2014, 13:53

Citaat door Elgair__:
Thanks voor het delen, had het effe nodig!
Alhamdulilah. Met veel liefde fisabililah met jou en een ieder gedeeld, opdat het de behoeftigen onder ons bi idni Allah goed doet als opkkikkertje wat iedereen wel eens nodig heeft meis. Fijn dat het je goed heeft gedaan lieverd! Tawakkal alla Allah! Ghair insha Allah!

17-06-2014, 21:12
Noti, heel interessant.
Shoukran voor het delen

17-06-2014, 21:38


Baraka allahu feek voor het plaatsen, het is echt nuttig

24-06-2014, 12:47
Alhamdulilah. Allahuma ameen op jullie oprechte adhiya lieve ladies! BarakAllahu feekum!Graag en fisabililah met jullie gedeeld opdat het jullie en jullie dierbaren goed doet bi idni Allah! Ghair insha Allah!

16-11-2014, 00:47
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “Waarlijk degenen die zeggen: ,,Onze Heer is Allah.” en die vervolgens standvastig zijn; er zal geen vrees over hen komen en zij zullen niet treuren. Zij zijn de bewoners van het Paradijs, daarin zullen zij eeuwig verblijven als een beloning voor wat zij pleegden te doen.” (Soerat al-Ahqaaf: 13-14)

Aboe cAmrah Soefyaan bin cAbd Allah overlevert dat hij het volgende zei: “O Boodschapper van Allah, doe mij een uitspraak over de Islam, waarna ik niemand daarover hoef te vragen.” Hij antwoordde: “Zeg: ,,Ik geloof in Allah en houdt je hieraan vervolgens vast.” (Moeslim) Aboe Bakr as-Siddieq zei over het zinsdeel ‘en die vervolgens standvastig zijn’: “Het betekent dat je geen deelgenoten toekent aan Allah.” Aboel cAaliyah zei dat het betekent: “Ervoor zorgen dat iemands geloof en daden volledig en oprecht voor Allah zijn.” En Qataadah zei: “Standvastig zijn in het gehoorzamen van Allah.”

Ibn Radjab zei: “De basis voor standvastigheid is; standvastigheid van het hart in het belijden van de eenheid van Allah.” Wanneer het hart standvastig en oprecht is en kennis heeft van Allah; dit houdt in dat het vrees, ontzag en liefde heeft voor Hem, dan zullen de ledematen volgen in het gehoorzamen van Allah. Dit omdat het hart de koning is van de ledematen en de ledematen de onderdanen zijn van het hart. Als de koning dus oprecht is, dan zijn de onderdanen ook oprecht. Na het hart is de tong het belangrijkste lichaamsdeel die verantwoordelijk is voor standvastigheid. De tong vertaalt immers datgene wat in het hart zit!

De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Iemands Imaan (geloof) zal niet standvastig zijn totdat zijn hart standvastig is. En zijn hart zal niet standvastig zijn totdat zijn tong standvastig is.” (Ahmad) En hij zei: “Wanneer de zoon van Adam (de mens) ’s ochtends opstaat, stellen de lichaamsdelen zich nederig op ten opzichte van de tong, zeggende: ,,Vrees Allah met betrekking tot ons, want wij zijn afhankelijk van jou. Als jij standvastig bent, zijn wij ook standvastig en als jij afdwaalt, dwalen wij ook af!!! ” (at-Tirmidhi).

Pagina's : [1] 2 3