Bekijk volle/desktop versie : Amsterdams-Marokkaanse liquidatieverdachte eist Nederlands proces



14-05-2014, 14:39


Advocaat Gabriël Meijers van de Amsterdams-Marokkaanse liquidatieverdachte Hamza B. (26) probeert via een spoedprocedure bij het Amsterdamse gerechtshof te voorkomen dat justitie zijn zaak morgen overdraagt aan Marokko.

'Mijn cliënt heeft meer vertrouwen in de rechtsgang in Nederland dan in die van Marokko,' zegt Meijers. Hij hoopt dat het gerechtshof zijn bezwaar vandaag nog behandelt.

B. is op 21 juni vorig jaar bij het vliegveld van Tanger aangehouden. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de dubbele liquidatie op 29 december 2012 in de Staatsliedenbuurt waarbij Saïd el Yazidi (21) en Youssef Lkhorf (28) omkwamen. De daders hebben op de vlucht op twee motoragenten geschoten vanuit de auto die Hamza B. zou hebben bestuurd.

Omdat Marokko geen onderdanen uitlevert, kan hij niet naar Nederland worden overgebracht. Op grond van een in 2012 gesloten verdrag wil Marokko nu de vervolging overnemen. Een delegatie van recherche en justitie uit Amsterdam is in Marokko en wil morgen formeel het strafdossier van B. overdragen aan de Marokkaanse autoriteiten.

'Als een officier van justitie van plan is de vervolging van een verdachte aan een ander land over te dragen, moeten de verdachte en diens advocaat daarvan op de hoogte worden gesteld zodat die in beroep kunnen gaan bij het hof. Dat is hier niet gebeurd,' zegt Meijers. 'In Marokko gelden zeker niet dezelfde waarborgen voor rechtsbescherming als in Nederland. Een verdachte heeft ook geen recht op door de overheid gefinancierde rechtsbijstand. We zijn afhankelijk van de wijze waarop het Marokkaanse Openbaar Ministerie omspringt met bewijzen uit Nederland, waaraan het nodige schort.'

Bron:

14-05-2014, 15:10


Ophoeren.

Had die lul de ontwikkelingen maar moeten volgen. Gemakzuchtige bastard.

14-05-2014, 15:11

Citaat door Abjectief:
Normaal staat men hier te juichen dat Marokko geen onderdanen uitlevert. benieuwd wat ditmaal de mening is.
Boeiend. Zeg nog eens iets.

14-05-2014, 15:12
Hij is dom en ik hoop dat hij zijn lesje gaat leren.

14-05-2014, 15:25



Citaat door Batavijf:

Advocaat Gabriël Meijers van de Amsterdams-Marokkaanse liquidatieverdachte Hamza B. (26) probeert via een spoedprocedure bij het Amsterdamse gerechtshof te voorkomen dat justitie zijn zaak morgen overdraagt aan Marokko.
Begrijpelijk.

14-05-2014, 15:38
Ik denk dat die Hamza meer vertrouwen heeft in de strafmaat in Nederland.

14-05-2014, 16:11

Citaat door Leonidas:
Ik denk dat die Hamza meer vertrouwen heeft in de strafmaat in Nederland.
Als je had gelezen, dan wist je het.

14-05-2014, 16:19
Als hij zo stoer is om iemand neer te knallen kan hij de bak van Marokko ook wel aan, dus.....

14-05-2014, 16:20
Tekst van Batavijf:

'Advocaat Gabriël Meijers van de Amsterdams-Marokkaanse liquidatieverdachte Hamza B. (26) probeert via een spoedprocedure bij het Amsterdamse gerechtshof te voorkomen dat justitie zijn zaak morgen overdraagt aan Marokko.'

Wat is er generaliserend aan?