Bekijk volle/desktop versie : Wat ik het lastigst vind om te begrijpen is



14-05-2014, 01:07
Al Qadr, voorbeschikking. In hoeverre heeft de mens een vrije wil en de kans om zelf te werken voor zijn/ haar Hiernamaals, als zijn/haar daden al bij voorbaat zijn bepaald? En als ze niet bepaald zijn, in hoeverre gebeurt alles dan met Zijn Wil?

Als je van plan bent om te antwoorden met 'dat zijn dingen die we niet horen te vragen' of 'dat behoort toe aan Zijn Kennis' hoef je niet te antwoorden. Ik geloof niet dat er helemaal niets bekend is over zijn groot en belangrijk onderwerp. Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

14-05-2014, 01:27


Het staat inderdaad al vast sinds je in de buik van je moeder zat of je in de Hel of Hemel terecht zal komen. Alsook je daden staan al vast. Allah soubhanahu wa ta'ala is de Alwetende. Hij heeft over alle zaken kennis, of deze nu in de toekomst zullen afspelen of in het verleden hebben plaatsgevonden. Hij wist dus op het moment dat jij in de buik zat welke daden jij later zou gaan verrichten. Hij heeft kennis over jouw daden en handelingen. Hij wist al of je op dat moment liever voor de zondige weg koos of voor de niet zondige weg omdat Hij Diegene is Die kennis heeft over alles. Maar JIJ bent diegene die besloot welk pad je op zou gaan.
Bijvoorbeeld je gaat een huis kopen. Jij bepaald zelf of je dit op basis van een lening bij de bank gaat doen (rente = haram) of je gaat bij je broeders/zusters geld lenen op de halale manier. Als jij gaat lenen volgende week van je broeders/zusters, dan kies je voor de goede weg en Allah soubhanahu wa ta'ala wist al welke handeling of keuze jij zou maken alvorens jij die gemaakt hebt omdat Hij kennis heeft over alles.

Ik hoop dat je het een beetje snapt? Anders wil ik het gerust nogmaals proberen uitleggen aan je. ^^

14-05-2014, 01:38

Citaat door Rainbow.:
Het staat inderdaad al vast sinds je in de buik van je moeder zat of je in de Hel of Hemel terecht zal komen. Alsook je daden staan al vast. Allah soubhanahu wa ta'ala is de Alwetende. Hij heeft over alle zaken kennis, of deze nu in de toekomst zullen afspelen of in het verleden hebben plaatsgevonden. Hij wist dus op het moment dat jij in de buik zat welke daden jij later zou gaan verrichten. Hij heeft kennis over jouw daden en handelingen. Hij wist al of je op dat moment liever voor de zondige weg koos of voor de niet zondige weg omdat Hij Diegene is Die kennis heeft over alles. Maar JIJ bent diegene die besloot welk pad je op zou gaan.
Bijvoorbeeld je gaat een huis kopen. Jij bepaald zelf of je dit op basis van een lening bij de bank gaat doen (rente = haram) of je gaat bij je broeders/zusters geld lenen op de halale manier. Als jij gaat lenen volgende week van je broeders/zusters, dan kies je voor de goede weg en Allah soubhanahu wa ta'ala wist al welke handeling of keuze jij zou maken alvorens jij die gemaakt hebt omdat Hij kennis heeft over alles.

Ik hoop dat je het een beetje snapt? Anders wil ik het gerust nogmaals proberen uitleggen aan je. ^^
Duidelijk uitgelegd, maa. sha Allah

Maar zijn de daden die we verrichten dan de Wil van Allah, heeft Hij het zo gewild?

14-05-2014, 01:51
ik vraag mij af, hoe oprecht is deze vraag!

je kunt je geheel makkelijk achter de voorbeschikking schuilen bij het begaan van een zonde`` dit is mijn voorbeschikking`` maar jij maakt uiteindelijk de keuze.

14-05-2014, 01:55



Citaat door 058:
ik vraag mij af, hoe oprecht is deze vraag!

je kunt je geheel makkelijk achter de voorbeschikking schuilen bij het begaan van een zonde`` dit is mijn voorbeschikking`` maar jij maakt uiteindelijk de keuze.
En waarom twijfel je aan de oprechtheid van haar vraag? Subhana Allah, is het tegenwoordig zo verdacht om een vraag te stellen die niets met groeperingen te maken heeft?

14-05-2014, 01:58
Ali ibn Abi Talib heeft gezegd dat de profeet zei: "Iemands uiteindelijke bestemming, de Hel of het Paradijs, is al bepaald voor een ieder van jullie." Een man zei: "Moeten we hierop vertrouwen (m.a.w. het opgeven van het werken aan goede daden), o boodschapper van Allah?" Hij zei: "Nee, verricht daden, omdat iedereen geholpen zal worden (om op zijn pad te gaan waarvoor hij gekozen heeft en zo zijn bestemming zal bereiken). Daarna reciteerde hij de aayah: “Wat betreft diegene die geeft en Allah vreest…�.� [18] [19]

De overlevering van Moesliem van deze Hadith is: "Allen zullen geholpen worden om hetgeen te volbrengen waarvoor zij geschapen zijn." De profeet gebood zijn metgezellen om oprechte, goede daden te verrichten en niet op al-Qadar te vertrouwen.

14-05-2014, 01:59

Citaat door Ego:
En waarom twijfel je aan de oprechtheid van haar vraag? Subhana Allah, is het tegenwoordig zo verdacht om een vraag te stellen die niets met groeperingen te maken heeft?
groepering !!!!

ik twijfel omdat: sommige vragen oprecht zijn en dit soort vragen hebben vaak een dubbele agenda.

14-05-2014, 02:08

Citaat door Rainbow.:
Het staat inderdaad al vast sinds je in de buik van je moeder zat of je in de Hel of Hemel terecht zal komen. Alsook je daden staan al vast. Allah soubhanahu wa ta'ala is de Alwetende. Hij heeft over alle zaken kennis, of deze nu in de toekomst zullen afspelen of in het verleden hebben plaatsgevonden. Hij wist dus op het moment dat jij in de buik zat welke daden jij later zou gaan verrichten. Hij heeft kennis over jouw daden en handelingen. Hij wist al of je op dat moment liever voor de zondige weg koos of voor de niet zondige weg omdat Hij Diegene is Die kennis heeft over alles. Maar JIJ bent diegene die besloot welk pad je op zou gaan.
Bijvoorbeeld je gaat een huis kopen. Jij bepaald zelf of je dit op basis van een lening bij de bank gaat doen (rente = haram) of je gaat bij je broeders/zusters geld lenen op de halale manier. Als jij gaat lenen volgende week van je broeders/zusters, dan kies je voor de goede weg en Allah soubhanahu wa ta'ala wist al welke handeling of keuze jij zou maken alvorens jij die gemaakt hebt omdat Hij kennis heeft over alles.

Ik hoop dat je het een beetje snapt? Anders wil ik het gerust nogmaals proberen uitleggen aan je. ^^


Topuitleg. Dit verdient groen.

14-05-2014, 02:42

Citaat door 058:
Ali ibn Abi Talib heeft gezegd dat de profeet zei: "Iemands uiteindelijke bestemming, de Hel of het Paradijs, is al bepaald voor een ieder van jullie." Een man zei: "Moeten we hierop vertrouwen (m.a.w. het opgeven van het werken aan goede daden), o boodschapper van Allah?" Hij zei: "Nee, verricht daden, omdat iedereen geholpen zal worden (om op zijn pad te gaan waarvoor hij gekozen heeft en zo zijn bestemming zal bereiken). Daarna reciteerde hij de aayah: “Wat betreft diegene die geeft en Allah vreest…�.� [18] [19]

De overlevering van Moesliem van deze Hadith is: "Allen zullen geholpen worden om hetgeen te volbrengen waarvoor zij geschapen zijn." De profeet gebood zijn metgezellen om oprechte, goede daden te verrichten en niet op al-Qadar te vertrouwen.
Dit heeft voor nog meer verwarring gezorgd. Hun pad (goed of slecht) is al bepaald en ze worden door Allah geholpen richting dat pad? Waarom zijn mensen dan op aarde? Dan hoeven ze zich zelf toch niet te bewijzen, omdat hun pad al door Allah bepaald is? Dan kunnen ze net zo goed lekker gaan liggen en wachten totdat Allah hun het pad dat Hij voor hen gewild heeft op zal duwen

14-05-2014, 05:06
Subhan'Allah al adheem we komen het paradijs enkel binnen met de rahma van Allah maar wij kunnen ons zelf proberen te bewijzen dmv gehoorzaamheid aan Allah en goede daden te verrichten subhan'Allah al adheem Allah doet Zijn dienaren in het geheel geen onrecht aan wij zijn het die ons ons zelf onrecht aan doen Allah heeft ons geeerd boven vele van Zijn scheppingen Allah heeft ons verstand gegeven en het zijn wel overwogen keuzes zodat jij later op de dag des oordeels niet kunt zeggen ya Allah wrm heb je mij in djehenam gestopt want nu laat Allah jouw pad bewandelen die jij neemt Allah doet Zijn dienaren in het geheel geen onrecht aan en Allah legt Zijn dienaren nooit slechte daden op Allah houdt van Zijn dienaren die Hem gehoorzaam zijn subhan'Allah al adheem de mushrikeen van Mekka zeiden ook indien Allah wilde dan had Hij ons geleid en daarmee rechtvaardigden zij hun ongeloof terwijl dit een fout concept is zoals sommige vandaag de dag zeggen ik bid niet want Allah heeft het niet voor mij voorbestemd subhan'Allah al adheem Allah wilt niet dat je bid? Dat is een leugen tegenover Allah subhana wa ta'ala en dat is inderdaad de qadr al qadr bestaat maar het zijn jouw keuzes en wij dragen drm de verantwoordelijkheid van onze Eigen daden subhan'Allah al adheem Allah heeft ons 100000 of meer profeten gestuurd wat wil je nog meer subhan'Allah al adheem

14-05-2014, 08:44

Citaat door Melk:
Duidelijk uitgelegd, maa. sha Allah

Maar zijn de daden die we verrichten dan de Wil van Allah, heeft Hij het zo gewild?
Hadith Qudsi Nummer 16

Op gezag van de zoon van 'Abbas, van de Boodschapper van Allah , dat er onder zijn uitspraken die hij van zijn Heer gehoord had één is, waarin Hij gezegd heeft:

''Allah heeft de goede en de slechte daden opgeschreven. Dan legde Hij het uit (door te zeggen dat), degene, die zich voorgenomen heeft om een goede daad te doen en dit niet doet, Hij het voor Zichzelf als één goed daad opschrijft, maar als hij het zich voorgenomen heeft om het te doen en hij doet het ook dan schrijft Hij het voor Zichzelf op, variërend van tien goede daden tot zevenhonderd goede daden of nog vele malen meer. Maar als hij zich voorgenomen heeft om een slechte daad te doen en hij doet het niet, dan schrijft Hij het op als één goede daad, maar als hij het zich voorneemt en hij doet het ook, dan schrijft Hij het op als één slechte daad.''


Dit is overgeleverd door Al-Boechari en Moeslim

14-05-2014, 10:40
Allah subhanahu wa ta'ala is de Schepper, hij heeft zowel de daden van ongehoorzaamheid als van gehoorzaamheid geschapen MAAR de mens is degene die het verricht.

Als een dienaar geen keus in de daad en de vermogen hiertoe zou hebben, dan zou de daad niet aan hem worden toegeschreven.
Dus Allah subhanahu wa ta'ala dwingt een dienaar niet om een bepaalde daad te verrichten, je bent vrij om te doen wat je wil doen. Degene die gedwongen is kan zich niet vrijmaken.

Voordat de zondaar de zonde verricht, weet hij niet wat voor hem is voorbeschikt en is hij in staat om te doen of te laten. Hoe kan hij dan de verkeerde weg inslaan en daarna de Voorbeschikking, waar hij geen kennis van heeft, als excuus gebruiken? Is het niet gepaster dat hij de juiste weg inslaat en dan zegt: "Dit is wat voor mij is voorbeschikt?"

Ik heb deze informatie van het boek - Uitleg van Loem'atoel-I'tiqaad (voldoening van de Geloofsleer) van Sheikh al-'Oethaymien moge Allah hem genadig zijn.

14-05-2014, 11:06


Arabella had hier een prachtige topic over ma shaa Allah

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3741342&highlight=

14-05-2014, 12:06
Ik vind het geen onlogische vraag . Er zijn wat artikels hierover geschreven, kan er helaas niet zo snel naar refereren. Wellicht dat je het verhaal kent van umar bin Khatab radieallhoe3an? Een dief werd berecht en hij zei tegen Umar: daad die ik heb gepleegd is de al qadr van Allah. Umar liet zijn hand er af hakken en zij: dit is ook de al qadr van Allah.

Ik denk maar zo.Wij geloven in de pilaren van imaan, en al qadr is een daarvan. En als je kennis daarover wilt verbreden dan zou ik bovenstaande link rustig bestuderen en vooral je tijd ervoor nemen.

14-05-2014, 12:41

Citaat door SheilaLove:
Arabella had hier een prachtige topic over ma shaa Allah

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3741342&highlight=
Nice.

Dit is wel een duidelijke Aya:

En als God het wilde, zouden zij dit niet hebben gedaan, laat hen daarom met rust met hetgeen zij verzinnen. (6:137)