Bekijk volle/desktop versie : mag je naar koran luisteren als je ongesteld bent?



Pagina's : [1] 2 3 4

12-02-2003, 12:30
Mag dat voor een vrouw?

12-02-2003, 12:33


Luisteren mag wel,maar ik ben niet zeker of je de koran mag vastnemen en zelf reciteren

12-02-2003, 12:37

Citaat:
Origineel gepost door Toufik19
Luisteren mag wel,maar ik ben niet zeker of je de koran mag vastnemen en zelf reciteren
dus luisteren mag wel, Sokran Toufik

12-02-2003, 12:50
Salaam,

Ik weet dat je wel naar Koran mag luisteren als je ongesteld bent.
Maar je mag het niet vasthouden. Dat komt omdat je als het ware niet 'schoon bent'.

Ik hoop dat je antwoord hebt op je vraag.

Beslamma

12-02-2003, 12:51


Bismillahi Rahmani Rahiem, Salaamoen 'alaikom.

Beste zuster in de islam

1. Allah zegt in de Qor'aan: "En voorwaar, dit is zeker de nobele Qor'aan. In een welbewaard Boek. Dat niemand aanraakt dan de gereinigden" (Al waqi'a 56). Geleerden zijn het er unaniem over eens dat er geen verbod gelegd is op vrouwen die menstrueren of nabloeding hebben van de geboorte om de Qor'aan te lezen. De authentieke Ahadith verbieden de Djonob (de man die een zaadlozing gehad heeft, of seksuele gemeenschap gehad heeft met zijn vrouw) om de Qor'aan te reciteren en op te pakken.

Er is een hadith van Ibn 'Omar: "De menstruerende vrouw en de djonob mogen geen Qor'aan reciteren". Deze hadith is zwak omdat in de keting Isma'eel ibn 'ayyaash die de hadith gehoord heeft van Al h'adjaaziyyieen, en hij is zwak betreffende zijn overleveringen.

Een vrouw kan de Qor'aan reciteren zonder de Moesh'af met haar handen aan te raken. Dit omdat de Djonob op ieder moment zich kan reinigen. Renigheid heeft hij dan in zijn handen, integendeel tot de menstruerende vrouw. Zij mag vaak de Qor'aan 5 tot 7 dagen niet aanraken.

Bron: Sheikh Ibn ibn Baaz (moge Allah Zijn Barmhartigheid op zijn ziel doen neerdalen) in zijn boek Fataawa wa tanbiehaat wa nasaa'ieh, blz 276.

2. Wat het belastinggeld betreft, er is geen bewijs dat aanduid dat het niet toegestaan is, om aanspraak te maken op de belasting. Het is zelfs uw eigen geld waar u recht op hebt en die kunt u gebruiken zoals u wilt.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

12-02-2003, 13:34
As Salaam Aleikoem

Je mag de Koran niet vasthouden als je in je periode bent maar lezen dus wel of naar luisteren.
Je kunt als je wil ook de Koran op Internet lezen, het is maar een idee.

Wa Aleikoem as Salaam

17-02-2003, 04:57

Citaat:
Origineel gepost door bentbled
Mag dat voor een vrouw?
Beste zuster,

Je mag de koran beluisteren en ook zelfs lezen als je ongesteld bent, maar je mag de koran zelf niet aanraken.

als iemand anders de blaadjes voor je kan omdraaien die dus niet ongesteld is mag je er wel uit lezen. Luisteren mag natuurlijk altijd!

ra3d

17-02-2003, 14:21
Bismillah Ira7mannie ra7iem inna salatu wa salam 3ala ashrafiel mursalien ama ba3d,

Assalamoe 3alykoem,

Allereerst val ik niemand aan en heb ik erg veel respect voor de ishtihad van andere Ullama Ra7iemhom Allah. Insha Allah worden zij enkel of dubbel beloond n.a.v hun fatwa....

Ik zeg wel dat het mag, alleen degene die junub is mag niet reciteren omdat dit authentiek overgeleverd is..

Hier zijn wat bewijzen..Over die aya: wa la yemessehoe illa elmotahharoen.

Lees aub voorafgaande aya in Surat al Waqiha...

56: 77. Voorzeker, dit is (de) verheven Koran,

78. In een beschermd ( of welbewaard ) Boek ( op internet vertalen ze verkeerd
),

79. Dat niemand zal aanraken behalve zij die zich louteren.

80. Een Openbaring van de Heer der Werelden .

En dan..

85:
21. Voorwaar, het is een glorierijke Koran,
22. Op een beschermde tafel ( ik weet niet of deze vertalingen kloppen, kijk aub in de edele Koran, ik reageer vanaf school, geen internet thuis ).

Ik leg die analogie, dat de Koran in la7ien ma7fod zit ( wat bekend is ). Daarbij komt dat iedereen de Koran aanraakt, de kaffir, muslim etc. Lees aub nog eens de fatawa van Al Albani Ra7iemmoe Allah. Hij legt uit waarom hij denkt dat het al law7in ma7fod is in surat al Waqha..En dat er i.p.v mensen engelen bedoeld wordt. Hier de eerste fatwa, waarom hij Ra7iemmoe Allah la7ien ma7fod zegt…

What is meant in the aayah LA YAMASSUHU ILLAAL
MUTAHHAROONA (Sooratul-Waaqi'ah, aayah 79), and what is
the ruling regarding taking the Qur'aan to the land of the unbelievers?


Ans. What is referred to in the aayah is the angels, and it is Allaah's informing us of these angels. It does not refer to the Qur'aan but to the 'Lawhul-Mahfoo' (Preserved Tablet). So this mushaf in the Preserved Tablet is only touched by the Purified Ones, who are the nearest angels. As for the mushaf which is with us, then it is touched by the righteous, the wicked, the believer and the unbeliever. So Allaah ta'aala does not refer here to the people, good and bad, but to the nearest angels. As regards travelling with the mushaf to the land of the enemy, then it is not permissible unless it can be protected from being handled wickedly or captured. So in that case it is allowed to take it to their land and be read and studied.

Taalkundig uitgelegd door Al Albani Ra7iemmoe Allah..

THE AAYAH [AL-WAAQI'AH AAYAH 79] LAA YAMASSUHU ILLAL MUTAHHAROONA

Ans.
The Book is described in the previous aayah ( aya 78 )as being
'Maknoon' (Hidden), and the Qur'aan is not hidden.
Imaam Maalik in his Muwatta in tafseer of this aayah
says: "That the best that I have seen regarding this
aayah is that it is like:
FEE SUHUFIN MUKARRAMATIN - MARFOO'ATIN
MMUTAHHARATIN - Bl'AIDEE SAFARATIN - KIRAAMIN
BARARATIN [Sooratul 'Abasa ayaat 80:13-16]

80: 13. (Dit is) in verheven geschriften,

14. Hoogstaand en rein,

15. In de handen van schrijvers ( in de Edele Koran staat hierachter Engelen ),

16. Edel, deugdzaam.

It is not permissible for the people to call themselves 'mutahharoon' (made pure/purified), but rather 'mutatahharoon' (those who cleanse themselves) - as in the aayah that Allaah loves the mutatahhareen

2:222. En zij vragen u omtrent de menstruatie. Zeg (hun): "Het is iets schadelijks, blijft dus gedurende de menstruatie van de vrouwen weg en gaat niet tot haar in, voordat zij hersteld zijn. Maar wanneer zij zich hebben gereinigd, gaat tot haar in, zoals Allah het u heeft bevolen. Allah bemint hen, die zich tot Hem wenden en zich rein houden ( lees dan in het Arabisch )...Ik weet het niet zeker of het dit aya is....Volgens mij wel...

Ook een hadieth, na wudu kan men zeggen: Allahoma aj3alna mina tawabien wa aj3alna minnal mutatahierien. ( Sahih, staat in citadel van de moslim ).

and the aayah concerning the people of Qubaa ( ( at tauba ).

9:108. Sta er nooit in (voor het gebed). Een Moskee, die van het begin af op godsvrucht was gesticht is zeker waardiger dat gij er in zijt. Er zijn daarin mensen die gaarne gelouterd willen worden en Allah heeft degenen, die zich louteren lief. ( lees dan in het Arabisch ).

This is the saying of Imaam Ibn al-Qayyim in his book "Aqsaamul Qur'aan".

Ibn Al Qayim Ra7iemmoe Allah is een leerling van Ibn Tamiya Ra7iemho Allah een van de grootste Ullama !!!

Daarbij komt de hadieth van Abu Huraira r.a ( in sa7i7 al Bucharie ) toen
hij in de straten van Medina liep en junub was ( na zaadlozing ), hij wilde
niet met Rassoel asws zitten en die zei: " De moslim wordt nooit najis (
onrein )." Kort gezegd dan.Veel mensen kennen het verschil niet tussen najis en junub…..Onrein zijn en de staat van onreinheid bereikt hebben !!Sperma is rein als substantie, dat leren wij uit de hadieth dat Aisha r.a een kledingstuk van Rassoel asws reinigde wat gedragen was door Rassoel asws. Alleen na de zaadlozing moet je je wassen omdat dit overgeleverd is. Verbod bij lezen en menstruatie is er niet, lees maar in de fatwa verderop ( in het Engels ).

Er is een hadieth dat Aisha r.a een boek moest gaan halen van Rassoel asws en dat ze dit niet deed door haar menstruatie, de Profeet asws zei: " Het bloed zit toch niet aan je handen." De hadieths die ik typ zijn onvolledig weergegeven door mij, maar het gaat mij om de conclusie...

Als moslim ben je rein ( tahir ) tot joum al Qiama, de kaffir blijft najis
ookal wast hij zich 1000000 keer...daarom mogen ze Mekka en Medina niet binnen..

Ik vraag me nu af: “waarom moet je dan wudu hebben om Mus7af aan te raken zoals sommigen zeggen ?” Bij salat wordt het voorgeschreven en bij tawaf ook.....Daar gaat het mij om....Ookal zijn het de mensen die bedoeld wordt in het gegeven aya ( Waqiha 79 ), dan ben ik nog van mening dat iedere moslim de Koran mag lezen met of zonder wudu, behalve als hij junub is, omdat dit overgeleverd is....Als is met wudu lezen wel musta7ab. Sommige Ullama, die het lezen zonder wudu verbieden, staan het wel toe als de “ vrouw bang is om te vergeten, of vrouwen moet onderwijzen in de menstruatie cyclus” Hier is totaal geen bewijs voor ( deze uitzondering, er is niet eens een verbod.... ) en dan nog..Dan kan men ook zeggen, “ Er is gegronde vrees dat de vrouwen gewend raken om g1 Koran te lezen, of dat ze verzwakken in hun iman tijdens de menstruatie." Daar bij komt dat op Joum al Qiama de Koran een voorspraak is voor mensen die hem lazen. Dan loopt zij die asjr mis, zonder dat ze wat kan doen volgens de tegenstanders...van het lezen zonder wudu en/ of in menstruatie. En de vrouw kan zich tijdens de menstruatie periode niet reinigen i.t.t degene die junub is, die kan direct ghoessel doen. Wat denk je van de periode na de bevalling ( nifas )? 30 dagen geen Koran, waar zij niets aan kan doen ( volgens de tegenstanders van het lezen zonder wudu of als men menstrueert).

Hier wedeom een fatwa van Al Albani Ra7iemmoe Allah:

Reciting the Qur'aan without wudoo'?

Ans. It is preferable to recite it upon purification.
The hadeeth of the Messenger's (S) making tayammum
to reply to "as-Salaamu 'alaikum".
It is not forbidden to recite it without wudoo'.
As for the woman in her period or in after-birth
confinement, then nothing prevents her from reciting the
Qur'aan. The hadeeth that At-Tirmidhee reported from Ibn
'Umar (R) that the Messenger (S) said: "The woman ill her
period and the junub man may not recite the Qur'aan,"
then that is a 'munkar' hadeeth, as the Imaam of Sunnah
Ahmad Ibn Hanbal says, it is not authentic.
Rather we have the hadeeth of 'Aa'ishah (R) that the
Messenger (S) said to her when she made Hajj and she had
her period: "Do everything the pilgrim does except prayer
and tawaaf." Does not the pilgrim recite the Qur'aan? So
this hadeeth is a clear proof of the permissibility of a
woman's reciting the Qur'aan whilst in her period.
Therefore it is not permissible to prevent the woman in
her periods from reciting the Qur'aan claiming that she
is not pure! If Allaah ta'aala had prevented her from
reciting as He prevented her from praying, then we would
follow that prevention and that would be the end of the
matter. But He revealed to His Messenger (S) a
distinction between Prayer and its constituent parts;
since some people say that reciting the Qur'aan is one of
the pillars of the Prayer, so why do we not make
purification a pre-condition for it as it is for the
Prayer? So we say: Not only is reciting the Qur'aan a
part of the Prayer, but also, Prayer is begun by our
saying 'Allaahu Akbar'. So, we should also say that it is
a requirement for saying 'takbeer' that we have wudoo'!
And the same goes for 'tasbeeh', 'tahmeed' etc.

Ondersteuning hiervoor is dat de hijab niet verplicht is bij het reciteren van de koran ( in salat wel ).
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=8950&dgn=3

Hijab hoeft ook niet sajdah al tilawah, al is het musta7ab:

http://63.175.194.25/index.php?ds=qa&lv=browse&QR=4908&dgn=3&

Zelfs wudu hoeft niet bij sudjood al tilawah:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=22650&dgn=3

Reinheid voor kleding is alleen een voorwaarde voor salat, niet voor Koran lezen:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=12720&dgn=3

Zie bij punt 5 van bovenstaande fatwa:

5 – The only thing that is not permissible if a person has najaasah on his clothes is prayer, even if he has not broken his wudoo’. Other actions such as reading Qur’aan etc. are not haraam. And Allaah knows best.

17-02-2003, 14:50
We find that some of the companions preferred to
have wudoo' to touch the Qur'aan - so that shows what is
preferable - but to make it obligatory and to say that it
is forbidden for a woman in her period to touch the Qur'aan - then that has no proof at all.

Okee nu een fatwa die ook duidelijk is:

Question #2564: Reading Qur’aan during menses

Question:

Is it permissible to read Quran while a women is having mensus (periods)?

Answer:

Praise be to Allaah.

This is one of the issues on which the scholars, may Allaah have mercy on them, differed.

The majority of fuqahaa’ say that it is haraam for a woman to recite Qur’aan during her period, until she is taahir (pure) again. The only exceptions they make is in the case of dhikr (remembrance of Allaah) and phrases that are not intended as tilaawah (recitation), such as saying “Bismillaahi’r-Rahmaani’r-Raheem” or “Innaa Lillaahi wa innaa ilayhi raaji’oon”, or other phrases from the Qur’aan which are repeated as general du’aa’s.

They base their evidence for forbidding menstruating women to recite Qur’aan on several things, including the following:

Menstruation is seen as coming under the rulings that apply to one who is junub (in a state of impurity following sexual intercourse), because both states require ghusl. This is based on the hadeeth narrated by ‘Ali ibn Abi Taalib (may Allaah be pleased with him), according to which the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to teach the Qur’aan and he never prevented anyone from learning it except those who were in a state of janaabah (impurity).” (Reported by Abu Dawood, 1/281; al-Tirmidhi, 146; al-Nisaa’i, 1/144; Ibn Maajah, 1/207; Ahmad, 1/84; Ibn Khuzaymah [??], 1/104. Al-Tirmidhi said: a saheeh hasan hadeeth. Al-Haafiz ibn Hajar said: the truth is that it is the type of hasan hadeeth that could be used as evidence).

The hadeeth of Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with them both), according to which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The menstruating woman and the one who is in a state of impurity (janaabah) should not recite anything of the Qur’aan.” (Reported by al-Tirmidhi, 131; Ibn Maajah, 595; al-Daaraqutni (1/117); al-Bayhaqi, 1/89. This is a da’eef hadeeth, because it was reported by Ismaa’eel ibn ‘Ayyaash from the Hijaazis, and his reports from them are da’eef as is well known to those who are conversant with the study of hadeeth. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said (21/460): it is a da’eef hadeeth by the unanimous agreement of the scholars of hadeeth. See Nasb al-Raayah, 1/195; al-Talkhees al-Habeer, 1/183). Zoals in deel 1 te zien was, zei Al Albani ra7iemmoe Allah dit ook, alleen noemde hij imam Ahmed Ra7iemoe Allah, die de hadieth ook da3eef verklaarde....

Some scholars say that it is permitted for a menstruating woman to recite Qur’aan. This is the opinion of Maalik, and one opinion narrated from Ahmad, which Ibn Taymiyah preferred and which al-Shawkaani believed to be correct. The scholars based the following points on this opinion:

The principle is that things are allowed and permitted unless there is evidence to the contrary. There is no such evidence to say that a menstruating woman is not allowed to recite Qur’aan. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: “There is no clear, saheeh text to indicate that a menstruating woman is forbidden to recite Qur’aan… It is known that women used to menstruate at the time of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him), and he did not forbid them to recite Qur’aan, or to remember Allaah (dhikr) and offer du’aa’.”
Dit zei Al Albani Ra7iemmoe Allah ook, alleen noemde hij het lezen van de mush7af ook.....

Allaah, may He be glorified and exalted, commands (Muslims) to recite Qur’aan. He praises the one who does so, and promises him (or her) a great reward. No one is excluded from this except the one concerning whom there is solid evidence (daleel), and there is no such evidence in the case of menstruating women, as stated above.
Duidelijk in mijn ogen, denk vooral aan de nifas...( periode na de geboorte van een kind ) 30 dagen soms..

The analogy between the menstruating woman and the one who is in a state of janaabah is made despite the fact that there are differences between them. The one who is in a state of janaabah has the option of removing the “barrier” by making ghusl, unlike the menstruating woman. A woman’s period usually lasts for some length of time, whereas the person who is in a state of janaabah is required to do ghusl when the time for prayer comes.

Preventing a menstruating woman from reciting Qur’aan deprives her of the chance to earn reward, and it may make her forget something of the Qur’aan, or she may need to recite it for the purposes of teaching or learning.
Dit is wat ik ook zei in deel 1

From the above, it is clear that the evidence of those who allow a menstruating woman to recite Qur’aan is stronger. If a woman wants to err on the side of caution, she can limit her recitation to the passages which she is afraid of forgetting.
Na3am, zeker...

It is very important to note that what we have been discussing here is restricted to what a menstruating woman recites from memory. When it comes to reading from the Mus-haf (the Arabic text itself), a different rule applies. The correct view of the scholars is that it is forbidden to touch the mus-haf when one is in any kind of state of impurity, because Allaah says (interpretation of the meaning): “… which none can touch except the purified.” [al-Waaqi’ah 56:79].

Zoals te zien is, is dat er ichtilaf is wat de geleerde al aangeeft.....De aya werd door Al Albani Ra7iemmoe Allah, Maalik Ra7iemmoe Allah en bijv. Taqi din Al Hillali Hafida Allah uitgelegd als voor de Engelen.....

In a letter to ‘Amr ibn Hazm, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told the people of Yemen: “No one should touch the Qur’aan except one who is taahir (pure).” (Reported by Maalik, 1/199; al-Nisaa’i, 8/57; Ibn Hibbaan, 793; al-Bayhaqi, 1/87. Al-Haafiz ibn Hajar said: A group of scholars classed this hadeeth as saheeh because it is so well known. Al-Shaafi’i said: It is proven by them that it was a letter sent by the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him). Ibn ‘Abd al-Barr said: “This letter is famous among the scholars of seerah, and is so well known among the scholars that it does not need an isnaad. It is like tawaatur because the people accepted and recognized it. Shaykh al-Albani said that its is saheeh.
xxxxxxxx
Al Albani Ra7iemmoe Allah kende bovenstaande hadieth aangezien hij ra7iemmoe Allah hem ook sa7ee7 verklaarde. Hij zegt dat er geen enkel sa7i7 bewijs is en ik qoute: It is not forbidden to recite it without wudoo'. As for the woman in her period or in after-birth confinement, then nothing prevents her from reciting the Qur'aan . Zijn bewijs is Rather we have the hadeeth of 'Aa'ishah (R) that the Messenger (S) said to her when she made Hajj and she had
her period: "Do everything the pilgrim does except prayer
and tawaaf." Does not the pilgrim recite the Qur'aan? So
this hadeeth is a clear proof of the permissibility of a
woman's reciting the Qur'aan whilst in her period.
Therefore it is not permissible to prevent the woman in
her periods from reciting the Qur'aan claiming that she
is not pure! If Allaah ta'aala had prevented her from
reciting as He prevented her from praying, then we would
follow that prevention and that would be the end of the
matter. En verder: We find that some of the companions preferred to have wudoo' to touch the Qur'aan - so that shows what is
preferable - but to make it obligatory and to say that it
is forbidden for a woman in her period to touch the Qur'aan - then that has no proof at all.

Ik ga navraag doen over bovenstaande hadieth: In a letter to ‘Amr ibn Hazm, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told the people of Yemen: “No one should touch the Qur’aan except one who is taahir (pure).” De moslim is tahir ( rein ). Dus ik denk dat het op de staat van janaba slaat of op kuffar m.a.w een verbod voor deze categorien. Al Albani Ra7iemmoe Allah zei: Therefore it is not permissible to prevent the woman in her periods from reciting the Qur'aan claiming that she is not pure! If Allaah ta'aala had prevented her from reciting as He prevented her from praying, then we would
follow that prevention and that would be the end of the
matter. Of het slaat erop dat het musta7ab is, aangezien sommige sa7aba r.a de voorkeur hadden om met wudu koran te lezen...
Insha Allah zet ik dit snel op het bord dan.....Zolas je ziet doen beide partijen istihad, vooralsnog vind ik de mening van Al Albani Ra7iemmoe Allah sterker...


Al-Talkhees al-Habeer, 4/17. See also: Nasb al-Raayah, 1/196; Irwaa’ al-Ghaleel, 1/158).

(Haashiyat Ibn ‘Aabideen, 1/159; al-Majmoo’, 1/356; Kashshaaf al-Qinaa’, 1/147; al-Mughni, 3/461; Nayl al-Awtaar, 1/226; Majmoo’ al-Fataawaa, 21/460; al-Sharh al-Mumti’ li’l-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 1/291)

And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)

Allahoe a3lem

18-02-2003, 10:38
Salaam aleykoum
Ik zat ook met die gedachte van mag dat nu of niet
zelf vastnemen wist ik wel dat was duidelijk maar dat luisteren ik dacht altijd dat het mag
Maar dan zit ik weer met.....in de tijd van Rasoel vzmh
dat omar atzmh toen hij terug naar zijn zus en schoonbroer ging en na dat hij hen aanvalde wou hij tog de qoran horen maar zijn zus vroeg hem zich te reinigen voor alleer ze voor hem kon reciteren...... mijn vraag nu heeft dat aanhang voor vrouwen die hun regels hebben????
Salaam aleykoum

18-02-2003, 10:43
Als je ongesteld mag je er alleen naar luisteren en niet aanraken, jij moet je eigen eerst gaan wassen.

18-02-2003, 10:50

Citaat:
Origineel gepost door lalamyriam
Salaam aleykoum
Ik zat ook met die gedachte van mag dat nu of niet
zelf vastnemen wist ik wel dat was duidelijk maar dat luisteren ik dacht altijd dat het mag
Maar dan zit ik weer met.....in de tijd van Rasoel vzmh
dat omar atzmh toen hij terug naar zijn zus en schoonbroer ging en na dat hij hen aanvalde wou hij tog de qoran horen maar zijn zus vroeg hem zich te reinigen voor alleer ze voor hem kon reciteren...... mijn vraag nu heeft dat aanhang voor vrouwen die hun regels hebben????
Salaam aleykoum
3alaikom salam,

Volgens mij wilde Omar r.a reciteren en de niet-moslim is najis. De Koran zat toen ook nog niet in Mus7af......Mr Hadji ik wil graag dalil zien.

Jazakom Allahoe ghairan.

18-02-2003, 10:51


Shokran
Allah djazaaki

24-02-2003, 14:58
insha Allah kom ik binnenkort met nog meer bewijzen....w8 en huiver

24-02-2003, 15:14
Insha Allah ik verklap een aantal namen....Ibn Hajar, Ibn Tamiya en Ibn Kathir en Ibn al Qayim ....Ra7iemhom Allah........Maar insha Allah zo snel mogelijk....3anak Allah

Pagina's : [1] 2 3 4