Bekijk volle/desktop versie : Het verrichten van goede daden met een grote beloning



17-04-2014, 12:24
Het verrichten van goede daden met een grote beloning

Het betreden van de markt…
Hoe: Het zeggen van: “Laa ielaaha illallaah wah’dahoe laa sharieka lah, lahoe l-moelkoe wa lahoe l-h’amdoe yoeh’yie wa yoemiet wa hoewa h’ayyoen laa yamoet, bieyadiehie l-khayr, wa hoewa ‘ala xxxxxxe shay-ien qadier (Er is geen god naast Allah, de Enige. Hij heeft geen deelgenoot, aan Hem behoort de Heerschappij en aan Hem behoort alle Lof. Hij laat leven en doet sterven. Hij is de Eeuwige Levende die niet sterft. In Zijn handen is al het goede en Hij is over alles Almachtig),” bij het betreden van de markt.
Kosten: Slechts 12 seconden van de tijd.
Beloning: 1 miljoen hasanat worden opgeschreven, 1 miljoen sayi’at die weggaan en een huis in het Paradijs zal gebouwd worden voor hem.
Bewijs: De Boodschapper van Allah (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Wanneer iemand een markt binnengaat en het volgende zegt, “Laa ielaaha illallaah wah’dahoe laa sharieka lah, lahoe l-moelkoe wa lahoe l-h’amdoe yoeh’yie wa yoemiet wa hoewa h’ayyoen laa yamoet, bieyadiehie l-khayr, wa hoewa ‘ala xxxxxxe shay-ien qadier,” dan zullen er één miljoen hasanat voor hem opgeschreven worden, en zullen er één miljoen sayi’at van hem weggenomen worden en dan zal er een huis in het Paradijs voor hem gebouwd worden.” (Thirmidie, goed verklaard door Sheikh Al-Albaani [rahimahu Allah]).

Het bidden van 12 rak’ah op de dag…
Hoe: Het bidden van 12 rak’ah verspreid over de verplichte gebeden:
2 rak’ah voor het fadjr-gebed
4 rak’ah voor het dohr-gebed
2 rak’ah na het dohr-gebed
2 rak’ah na het maghrib-gebed
2 rak’ah na het ‘ishaa-gebed
Kosten: 25 minuten van de tijd per dag
Beloning: Allah bouwt een huis in het Paradijs.
Bewijs: Umm Habibah (radiyallahu ‘anha), de vrouw van de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam), heeft gezegd dat de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Er is geen enkele dienaar die elke dag twaalf rak’ah extra verricht of Allah bouwt een huis voor hem in het Paradijs.” Vervolgens zegt Umm Habibah (radiyallahu ‘anha): “En sinds ik dit heb gehoord heb ik dit nooit meer gelaten.” (Muslim/1099).

Een goede reactie bij het sterven van het eigen kind…
Hoe: het zeggen van ‘Alhamdulillah (alle lof zij Allah)’ en ‘ienna liellaahi wa ienna ielayhie raadji’oen (tot Allah behoren wij en tot Allah zullen wij wederkeren)’ wanneer je kind sterft.
Kosten: 4 à 5 seconden
Beloning: een huis in het Paradijs, genaamd Al-Hamd
Bewijs: Iemand van de sahaba begroef zijn zoon en Abu Ghawlani bevond zich bij hem en de vader zei: Toen ik weg wilde gaan, nam hij mij bij de hand en hij zei: “Moet ik jou niet de blijde tijding geven?” Ik zei: “Voorwaar, ja.” Hij zei: “De Boodschapper van Allah gezegd heeft: “Wanneer een kind van een dienaar sterft, dan zegt Allah tegen de engelen: “Hebben jullie het leven van het kind van Mijn dienaar ontnomen?” Waarop zij zeggen: “Ja.” Waarop Hij zegt: “Hebben jullie de vruchten van zijn hart ontnomen?” Waarop zij zeggen: “Ja.” Waarop Hij zegt: “En wat zei Mijn dienaar?” En zij zeggen: “Alhamdulillah en ienna liellaahi wa ienna ielayhie raadji’oen.” Waarop Allah zegt: “Bouw een huis voor Mijn dienaar in het Paradijs en noem dit huis, ‘Het huis van Al-Hamd.” (Thirmidie/ 942).

Het bouwen van een moskee…
Hoe: Middels geld of inspanningen enkel voor het Aangezicht van Allah.
Kosten: geen minimaal, geen maximaal.
Beloning: een huis in het Paradijs.
Bewijs: De Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd dat wanneer iemand een moskee bouwt voor het Aangezicht van Allah, dat Allah een huis voor hem zal bouwen in het Paradijs. (Moesliem).

Tienmaal soerah Al-Ichlaas reciteren…
Hoe: tienmaal soerah Al-Ichlaas reciteren
Kosten: ongeveer anderhalve minuut per dag
Beloning: een huis in het Paradijs
Bewijs: Moe’aad ibnoe Anas (radiyallahu ‘anhu) heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Wie tien keer ‘Qul huwallaahu ahad… tot het einde van deze soerah leest, dan zal Allah een huis voor hem bouwen in het Paradijs.” (Al-Jamaa’i/6472).

Het laten van liegen en het laten om in discussie te gaan…

Hoe: het laten van liegen en het laten om in discussie te gaan, zelfs als je zeker weet dat je jezelf op de waarheid bevindt
Kosten: jezelf in bedwang houden
Beloning: een huis in het Paradijs
Bewijs: Anas ibn Malik (radiyallahu ‘anhu) heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (sallallahu ‘alaihi wa salam): “Wanneer iemand het nalaat om te liegen terwijl hij fout is, dan zal Allah een huis voor hem bouwen in het onderste deel van het Paradijs en wanneer iemand de discussie laat, terwijl hij zich op de waarheid bevindt, dan zal Allah een huis voor hem bouwen in het midden van het Paradijs en wanneer iemand een goed gedrag heeft dan zal Allah een huis voor hem bouwen in het hoogste deel van het Paradijs.” (Thirmidie/1916; goed verklaard door Sheikh Al-Albaani [rahimahuAllah]).

Soerah Al-Kaafiroen reciteren…
Hoe: voor het slapen gaan of in de auto soerah Al-Kaafiroen reciteren
Kosten: 18 seconden
Beloning: zeker zijn dat je afstand genomen hebt van shirk/ afgoderij
Bewijs: de Boodschapper van Allah (sallallahu ‘alaihi wa salam) zegt dat wanneer één van ons gaat slapen, dat hij dan ‘Qul yaa ayyuhal kaafiroen’ dient te en als hij op deze manier gaat slapen, dan heeft hij afstand genomen van shirk. (Al-Jamaa’i/ 292).

Wudu op de beste wijze verrichten en twee rak’ah bidden…

Hoe: de wudu op de beste manier verrichten, dus op de wijze van de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) en daarna twee rak’ah bidden en afstand nemen van de influisteringen tijdens deze twee rak’ah
Kosten: 5 minuten
Beloning: alle voorgaande zonden worden vergeven
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) verrichte op een dag zijn wudu en hij (sallallahu ‘alaihi wa salam) zei: “Degene die op deze manier zijn wudu verricht en vervolgens twee rak’ah bid en zich niet onderwerpt aan de influisteringen van zijn ziel, dan zullen al zijn voorgaande zonden vergeven worden.” (Sahih Al-Jamaa’i).

‘Amien’ zeggen terwijl de engelen ‘amien’ zeggen…
Hoe: gelijktijdig ‘amien’ zeggen met de engelen wanneer je achter de imam het gezamenlijke gebed verricht.
Kosten: 6 seconden
Beloning: vergeving van de voorgaande zonden
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Wanneer de imam ‘amien’ zegt, zeg dan ‘amien’, want wanneer jullie amien op hetzelfde moment gezegd wordt als die van de engelen, dan zullen jullie voorgaande zonden vergeven worden.”

Hetzelfde zeggen als de engelen…

Hoe: Wanneer de Imam ‘Sami’a llaahoe liemen h’amiedah (Allah antwoordt degene die Hem looft)’ zegt, ‘Allahoema rabbana laka l-h’amd (O Allah, alle lof zij U)’ zeggen zoals de engelen dit doen.
Kosten: 7 seconden
Beloning: vergeving van de voorgaande zonden
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) zei: “Wanneer de Imam ‘Sami’a llaahoe liemen h’amiedah’ zegt, zeg dan ‘Allahoema rabbana laka l-h’amd’ want wanneer jullie woorden op hetzelfde moment als van de engelen gezegd wordt, dan zullen jullie voorgaande zonden vergeven worden.” (Al-Boekhaarie).

17-04-2014, 12:25


Goed zijn voor dieren…
Hoe: goed zijn voor dieren.
Kosten: geen
Beloning: vergeving van de zonden
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft verteld dat een overspelige vrouw, vergeven werd toen zij bij een hond kwam en toen zij zag dat deze hond met zijn tong buiten zijn mond hing en dat hij dorst had, waarop zij haar lederen kous uitdeed en zij haar rok rond haar middel wikkelde en dat zij vervolgens de put in ging om water te halen en dit aan de hond gaf, waarop Allah haar vergaf. (Al-Boekhaarie).

Doe3a bij het horen van de adhaan opzeggen…
Hoe: Bij het horen van de adhaan “Wa ana ash-hadoe allaa ielaaha illaa llaahoe wah’dahoe laa sharieka lahoe wa anna Moeh’ammedan ‘abdoehoe wa rasoeloeh. Radetoe biellaahie rabban, wa bie Moeh’ammedan rasoelan wa bie l-ieslaamie dienan (en ik getuig dat er geen god is dan Allah, Hij is de Enige, Hij heeft geen deelgenoot en dat Mohammed Zijn dienaar en Zijn boodschapper is. Ik ben tevreden met Allah als Rabb, met Mohammed als boodschapper en met de Islaam als (mijn) religie),” zeggen.
Kosten: 16 seconden
Beloning: vergeving van de zonden
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Wanneer iemand de adhaan hoort en vervolgens zegt: “Wa ana ash-hadoe allaa ielaaha illaa llaahoe wah’dahoe laa sharieka lahoe wa anna Moeh’ammedan ‘abdoehoe wa rasoeloeh. Radetoe biellaahie rabban, wa bie Moeh’ammedan rasoelan wa bie l-ieslaamie dienan,” dan zullen zijn zonden vergeven worden.” (Moesliem).

De moeaadzin nazeggen en het gebed verrichten…
Hoe: de moeaadzin nazeggen, vervolgens het gebed voor de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) verrichten en al-Wasielah voor de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) vragen.
Kosten: 10 minuten
Beloning: Allah zal 10 gebeden voor degene verrichten en degene zal recht hebben op bemiddeling van de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam).
Bewijs: de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd: “Wanneer jullie de moe’aadien horen, zeg dan wat hij zegt, en verricht vervolgens het gebed voor mij, want degene die het gebed voor mij verricht, Allah zal daarvoor tienmaal het gebed voor hem verrichten en vraag Allah vervolgens al-Wasielah voor mij, want dit is een graad in het Paradijs die voor niemand is, dan voor één dienaar van de dienaren van Allah en ik hoop dat ik deze dienaar zal zijn. Zodoende zal degene die Allah vraagt mij de Wasielah te geven, mijn bemiddeling krijgen.” (Sahih Moesliem).