Bekijk volle/desktop versie : Google eert Ibn Rushd met 888-jarig bestaan



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-04-2014, 18:23
Zoekgigant Google staat stil bij het 888-jarig bestaan van de beroemde islamitische filosoof Ibn Rushd.



Dat doet Google op geheel bekende wijze door een zogenaamde doodle op de homepage te plaatsen van de Marokkaanse Google. De zoekmachine staat bekend om het stil staan bij bijzondere gebeurtenissen en ontwierp voor Ibn Rushd een mooi portret. De letters van Google zijn in Arabische stijl weergeven. 'We vieren Ibn Rushd's 888-jarig bestaan met een doodle omdat hij bekend is om zijn werken in de filosofie, wetenschap en astronomie' zegt een woordvoerder tegenover Arabiya News.


'Doodles maken Google leuker en plezierig voor onze gebruikers over de hele wereld' voegt de woordvoerder toe. Abu Al Waleed Mohammed Bin Ahmad Bin Rush werd in 1126 geboren in Al Andalus, het huidige Spanje. Hij stierf in 1198 in Marrakech maar zijn werk leeft nog steeds. Ibn Rush was een meester in de filosofie en met name in de islamitische filosofie, islamitische theologie en de Maliki-jurisprudentie.


Ook was Ibn Rush geleed in logica, psychologie en politiek.

14-04-2014, 18:25


Toen al wel slim was dat niet die tijd dat ze hier nog onder stenen hunnebedden woonden en in berenvellen rondliepen

14-04-2014, 19:24
Schrijffoutje Titel moet zijn Ibn Rushd

14-04-2014, 19:26
nooit van gehoord zoals 99 % van de wereldbevolking

14-04-2014, 19:32



Citaat door arab_hier:
Toen al wel slim was dat niet die tijd dat ze hier nog onder stenen hunnebedden woonden en in berenvellen rondliepen
1. Onze voorouders woonden niet onder hunebedden, dar begroeven ze hun doden.
2. Ik geloof niet dat zij in die jaren in berenvellen rondliepen, dat was niet de mode. Zou ook gek zijn want er waren in Nederland helemaal geen beren.

Kortom, als je Nederland wil bashen moet je eerst even je informatie updaten.

14-04-2014, 20:20

Citaat door Rachid899:
nooit van gehoord omdat ik nooit een boek van binnen heb gezien
Inderdaad. Je leest te weinig en hebt daarom nooit van hem gehoord omdat de kennis die je bezit niet verder terug gaat dan dat je leven kort is. Hier een link naar de Engelstalige wikipedia over Ibn Rushd ofwel zoals hij beter bekend staat Averroes. Ik zou zeggen lees het. Hij is de vader van het secularistische gedachtengoed (scheiding van moskee/kerk en staat). Een politieke ideologie die tegenwoordig vooral een feit is in West-Europa en totaal niet in de Arabische wereld. Ik durf te beweren dat Ibn Rushd 900 jaar geleden al veel verder was in zijn ontwikkeling dan de huidige dictators in de Arabische wereld.

http://https://en.wikipedia.org/wiki/Averroes

14-04-2014, 21:02
@Arab_Hier, hunebedden waren er voor de doden en nie om in te wonen.

14-04-2014, 21:24

Citaat door arab_hier:
Toen al wel slim was dat niet die tijd dat ze hier nog onder stenen hunnebedden woonden en in berenvellen rondliepen
Er was in ieder geval al interpunctie.

14-04-2014, 21:43

Citaat door arab_hier:
Toen al wel slim was dat niet die tijd dat ze hier nog onder stenen hunnebedden woonden en in berenvellen rondliepen
Speciaal voor jou:


15-04-2014, 00:32
hahahahah Ibn Ruchd was een Amazigh wetenschap zoals Ibn Khladun Ibn Abas Batuta tarik ibn ziad, Arabieren hebben nooit wetenschap gekend dat waren juist Imazighen en perzen. tegenwoordig worden wij met een Arabische face ontmaskerd. ik vind het wel jammer dat deze site geseponeerd word door de Marokkaans overheid om ons Imazighen dom te houden en blijven doorgaan met Arabisering. Imazighen vergeet niet dat Noord Afrika Amazigh is met een prachtig geschiedenis en beschavingen. verdiep je in jou geschiedenis die keihard onderdrukt word door de Marokkaans overheid. zoek je zal het vinden. mensen die Noord-Afrika als Arabische verklaren zijn in mijn ogen gewoon dom slaven. onwetend apen kom voor je rechten op dat jij een Riffijn Amazigh bent geen Arab.

15-04-2014, 13:28
Kom eens met een bewijs dat ibn rushd moslim was..

15-04-2014, 14:31

Citaat door master_at_work_:
Kom eens met een bewijs dat ibn rushd moslim was..
Hij was moslim en zijn werken zijn een bewijs van zijn geloofsleer. Hetgeen wat mij interesseert in zijn werken is vooral dat hij het denkvermogen van de mens voor de Goddelijke wetten plaatste. Het is daarom dat vele Saudische geleerden hem liever links laten liggen. Past niet in hun straatje zeg maar.

15-04-2014, 14:38


Veel van zijn werken werden verbrand door de moslimvorst en hij werd uit Spanje verbannen.

Hij was een groot bewonderaar van de Geniale Griek Aristoteles, vertaalde werken van hem.
Maar helaas hebben de liberale ideeën van Ibn Rushd geen voet aan de grond gekregen bij moslims in de loop der eeuwen.


Is trouwens wel een taaie vent, leeft volgens de redactie al 888 jaar.

15-04-2014, 14:46

Citaat door Arifi81:
Hij was moslim en zijn werken zijn een bewijs van zijn geloofsleer. Hetgeen wat mij interesseert in zijn werken is vooral dat hij het denkvermogen van de mens voor de Goddelijke wetten plaatste. Het is daarom dat vele Saudische geleerden hem liever links laten liggen. Past niet in hun straatje zeg maar.
Daar ging Ibn Roesd/ Averroes ook de mist in!
Veel van zijn theologische werken zijn in lijn met de islamitische leer (Koran en soenna), een gedeelte is neutraal of wel conflicteert niet met de islamitische leer .....en een andere gedeelte conflicteert of spreekt de islamitische leer tegen!

15-04-2014, 14:49

Citaat door Leonidas:
Veel van zijn werken werden verbrand door de moslimvorst en hij werd uit Spanje verbannen.

Hij was een groot bewonderaar van de Geniale Griek Aristoteles, vertaalde werken van hem.
Maar helaas hebben de liberale ideeën van Ibn Rushd geen voet aan de grond gekregen bij moslims in de loop der eeuwen.
Je dient te weten dat hij een moslim is die de Maliki geloofsleer aanhing. Dat was zijn fundament en hieruit haalde hij zijn ideeen inzake geloof uit. En als we kijken naar deze geloofsleer dan is deze het meest liberale van de 4 bekende geloofsleringen. En alle Malikieten hebben het liberale in zich.

Pagina's : [1] 2 3 4 5