Bekijk volle/desktop versie : Een aanzoek weigeren vanwege school?



14-04-2014, 03:03
Vraag:
Tegenwoordig is het een gewoonte geworden dat een vrouw of haar vader een aanzoek van een man weigeren omdat zij de middelbare school, universiteit of een andere studie eerst wil afronden. Wat is de regelgeving hierover en wat is uw advies voor wie dit doet? Soms bereiken de vrouwen de leeftijd van dertig jaar en zijn nog niet getrouwd.

Antwoord:
Deze gewoonte wijkt af van wat de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft bevolen. De Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
“Als iemand jullie een huwelijksaanzoek doet,terwijl jullie tevreden zijn over zijn geloof en karakter,trouwt hem dan.”

De Boodschapper van Allaah (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft ook gezegd:
“O jullie jongeren, wie van jullie in staat is om te trouwen (vooral fysiek, maar ook financieel), laat hij dit dan doen. Want (het aangaan van een huwelijk) het vergemakkelijkt het neerslaan van de ogen en het bewaren van de kuisheid.”

Doordat men weigert te trouwen, verliest men de voordelen van het huwelijk. Waarmee ik mijn Islamitische broeders die voogden zijn van vrouwen en mijn Islamitische zusters adviseer is: om het huwelijk niet te weigeren omdat zij hun studie willen afmaken of als onderwijzeres willen werken. Het is voor de vrouw mogelijk om voor haar toekomstige echtgenoot als voorwaarde te stellen dat zij op school wil blijven totdat zij haar opleiding heeft afgerond. Er is ook geen bezwaar tegen als zij de voorwaarde stelt dat zij voor een bepaalde periode bijvoorbeeld een jaar of twee, zolang zij nog niet druk is met kinderen, wil blijven werken als lerares. De kwestie van vrouwen die door blijven groeien in universitaire studies waar geen behoefte aan is, moet overwogen worden. Naar mijn mening is het voor een vrouw voldoende als ze de beginfase van haar school heeft afgerond en kan schrijven en lezen. Zij kan dan met deze kennis het Boek van Allaah, zijn uitleg, de ahaadieth van de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) en hun uitleg lezen. Behalve als zij natuurlijk door blijft groeien in wetenschappen die mensen nodig hebben, zoals geneeskunde en wat hier op lijkt. Hiervoor geldt wel als voorwaarde dat het studeren geen verboden aspecten bevat zoals vermenging en dergelijke.

Shaykh ibn ‘Oethaymeen
Bron: Fataawa al-Mar’ah, vraag 115.