Redactie
11-04-2014, 18:43
Vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) heeft geen goed woord over voor het Brabantse schoonmaakbedrijf Budget Cleaning dat in een personeelsadvertentie op zoek zegt te zijn naar werknemers van 'Hollandse bodem'.
"Ik denk ook dat het een roep om aandacht van hem is." zei de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad. "Dat het niet is hoe het moet staat voor mij buiten kijf", zei Asscher. "Niet alles wat de klant vraagt is in overeenstemming met de wet en je hebt ook nog een eigen verantwoordelijkheid. Als alle klanten vragen om iets illegaals dan kun je je daar moeilijk achter verschuilen."
Volgens de vicepremier moeten werknemers worden beoordeeld op hun geschiktheid. Het bedrijf van eigenaar Wesley de Laat kwam eerder deze week in het nieuws vanwege de wervingsadvertentie. "Wij zijn een Hollands bedrijf met Nederlandse werknemers", luidde de laatste zin van de advertentie. De Laat zegt zich te baseren op een marktonderzoek onder klanten.
Onderzoek
"Er werd gesproken over een onderzoek onder tienduizend klanten", zei Asscher, die het onderzoek in twijfel trok. "Ik zou dat wel eens willen zien." Asscher zei verder erover nagedacht te hebben De Laat uit te nodigen voor een gesprek. "Ik zie daar toch van af.
"Ik denk ook dat het een roep om aandacht van hem is." zei de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad. "Dat het niet is hoe het moet staat voor mij buiten kijf", zei Asscher. "Niet alles wat de klant vraagt is in overeenstemming met de wet en je hebt ook nog een eigen verantwoordelijkheid. Als alle klanten vragen om iets illegaals dan kun je je daar moeilijk achter verschuilen."
Volgens de vicepremier moeten werknemers worden beoordeeld op hun geschiktheid. Het bedrijf van eigenaar Wesley de Laat kwam eerder deze week in het nieuws vanwege de wervingsadvertentie. "Wij zijn een Hollands bedrijf met Nederlandse werknemers", luidde de laatste zin van de advertentie. De Laat zegt zich te baseren op een marktonderzoek onder klanten.
Onderzoek
"Er werd gesproken over een onderzoek onder tienduizend klanten", zei Asscher, die het onderzoek in twijfel trok. "Ik zou dat wel eens willen zien." Asscher zei verder erover nagedacht te hebben De Laat uit te nodigen voor een gesprek. "Ik zie daar toch van af.