Bekijk volle/desktop versie : Paus vraagt om vergeving voor kindermisbruik



11-04-2014, 16:02
Paus Franciscus heeft vergeving gevraagd voor het feit dat geestelijken kinderen hebben misbruikt. Hij deed dat in ongewoon harde bewoordingen. 'Ik voel me gedwongen het persoonlijk op me te nemen om vergiffenis te vragen voor de schade die sommige priesters hebben aangericht door kinderen seksueel te misbruiken', citeerde Radio Vaticaan de kerkvorst. .

De paus liet weten dat de katholieke kerk sterker moet gaan optreden tegen misbruik: 'De kerk is zich bewust van de persoonlijke, morele schade die de slachtoffers is aangedaan. We zullen niet aarzelen bij het aanpakken van dit probleem en de sancties die opgelegd moeten worden. Integendeel, ik denk dat we krachtdadiger moeten zijn. Met het leven van een kind speel je niet.'

De paus zei dat veel geestelijken zich schuldig hebben gemaakt, maar niet veel in verhouding tot het totaal aan rooms-katholieke geestelijken. Hij sprak tijdens een bijeenkomst met mensen die werken in de kinderbescherming.

Franciscus heeft in het verleden vaker de kritiek gekregen dat hij het misbruik in de kerk zou negeren. Ook werd hem verweten dat hij nooit slachtoffers van misbruik heeft ontmoet. .

Commissie
Franciscus besloot daarom in december tot het oprichten van een commissie die hem moet helpen met het bestrijden van misbruik in de katholieke kerk, dat vooral sinds 2010 aan het licht is gekomen. Vorige maand werden de eerste leden van de commissie benoemd. De helft bestaat uit vrouwen, één daarvan is zelf als kind door een priester misbruikt.

De commissie zal volgens het Vaticaan statuten opstellen en kijken naar de wettelijke 'verplichtingen en verantwoordelijkheden' van leden van de katholieke kerk. Dit suggereert dat ze mogelijk sancties kunnen opleggen aan leden van de kerk die kinderen misbruikt hebben.

In Nederland deed de commissie-Deetman al onderzoek naar seksueel misbruik door geestelijken in de Nederlandse katholieke kerk. .

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3633733/2014/04/11/Paus-vraagt-om-vergeving-voor-kindermisbruik.dhtml

11-04-2014, 16:05


Bedankt voor die bloemen

11-04-2014, 16:05
ik mag deze paus wel

11-04-2014, 16:23
Wat een bla, bla..

Die smeerlappen moeten gewoon van kinderen afblijven..

11-04-2014, 16:24



Citaat door _Dramaqueen_:
Wat een bla, bla..

Die smeerlappen moeten gewoon van kinderen afblijven..
hij negeert het in ieder geval niet zoals die ich habe ess nicht gewust paus dat deed

11-04-2014, 16:25

Citaat door Trolololo:
hij negeert het in ieder geval niet zoals die ich habe ess nicht gewust paus dat deed
Nu nog dat misbruik stoppen.

11-04-2014, 16:25

Citaat door _Dramaqueen_:
Nu nog dat misbruik stoppen.
alle priesters castreren dat zal het celibaat ook makkelijker maken en hun geloof testen